Strona 1 z 2

ORP Dwernicki

: 2004-10-22, 19:27
autor: Gość
ORP Drewnicki, czy ktoś coś może powiedzieć na temat tej jednostki ?

: 2004-10-22, 19:46
autor: crolick
Dwernicki (ex Delfin) zmobilizowany w 1920 roku statek dla Flotylli Wiślanej (właściwie Pogotowia Technicznego MW), zdemobilizowany w tymże roku.
JB
(z konta Crolicka)

: 2004-10-22, 19:54
autor: mac
Dzięki, a do kiedy był w służbie ??

: 2004-10-23, 11:10
autor: JB
mac pisze:Dzięki, a do kiedy był w służbie ??
Według Waldemara Danielewicza do 1925 roku w Flotylli Wiślanej.
JB

: 2004-10-23, 13:29
autor: Gość
Hallo JB
Naprawde tak dlugo?
masz moze jego "zyciorys" i dane technichne?
Ch.
a Skic?

: 2004-10-23, 13:53
autor: mac
Może napiszę dlaczego pytam o ORP Dwernicki. Napotkałem we wspomnieniach W. Trzcińskiego, jednego z tych którzy tworzyli historię I Samodzielnego Morskiego Batalionu Zapasowego w 1945 r. takie oto zdanie: "Nawet mundurów marynarskich nie mieliśmy chociaż jeden mundur marynarski był. Jego posiadaczem był bosmanmat Golinowski który swój stary mundur ze wstążką na czapce ORP Dwernicki przechował przez całą okupację." Czy na pewno chodzi O TEGO Dwernickiego ??

: 2004-10-23, 18:27
autor: JB
Anonymous pisze:Hallo JB
Naprawde tak dlugo?
masz moze jego "zyciorys" i dane technichne?
Ch.
a Skic?
Ja nie mam. Trzeba poprosić Waldemara Danielewicza lub Marka T. Bardzo prosimy o więcej informacji :-).
mac pisze: Czy na pewno chodzi O TEGO Dwernickiego?
Tak, chodzi o TEGO Dwernickiego.
JB

: 2004-10-23, 20:09
autor: Gość
W STRANDGUT byla lista Waldka.
Srubowy holownik 21 KM
DELFIN do I WS Ministerstwa Drug Publicznych, Warszawa
1915 Weichsel Schutz-Flotille
1919 Polski por wyzej
1920 ? Panstwowy Zarzad drog Wodnych, Pulawy
1931 ? Panstwowy Zarzad drog Wodnych, Grodno

To Grodno troceh mnie ruszylo:
W Grodnie byl zarejestrowany przed I WS moze zwrocony po 1920 do Grodna ?
1880 zbud F.Schichau, Elbing No.182
statek zelazny kolowy towarowo pasazerski
91x22ft10 3/4in / 14ft 10.5in x 6ft8.5in
pasazerow: 40 – I klasy 100 – II klasy
1 maszyna niskiego cisnienia 1 kociol 18 nKM /70iKM 7 ludzi
Numer Ministerstwa Drog Publicznych Rosji: 2473
Wg spisu stoczniowego Graf J.Tyszkiewicz, Polska
1892 i 1896 nie znalazlem
1900 DRUSKENIKI B.Musnickij i K.Kramkovskij, Grodno
1906 DELFIN Koz i Plachowskij, Grodno (serwis Grodno-Druskienninki)
1910 DELFIN Sz. F.Russata, Grodno

: 2004-10-23, 20:10
autor: Marek T
DWERNICKI - wg. informacji W. Danielewicza
1890 Prawdopodobnie zbudowany przez R Holtz, Hamburg, dla Ministerstwa Putiej Soobszczenia, Warszawa; nazwany DELFIN; maszyna parowa 21 KM.
1915 Zdobyty przez Niemców, w Weichselschützflottille, nazwa niezmieniona.
1917 Podporzadkowany Fieldeisebahnen Chefs.
1918 Upaństwiowiony, w PZDW Puławy, nazwany DWERNICKI.
1920 DWERNICKI, należący do Flotylli Wiślanej, został przewidziany na holownik pogotowia technicznego organizowanego na Wiśle dla podnoszenia taboru zatopionego w Pińsku i okolicach.
1922 W Flotylli Wislanej.
1925 Zwrócony przez Marynarkę Wojenna, do PZDW Warszawa. W latach 1930tych w PZDW Grodno.
1939 Przejęty przez Rosjan, dalszy los nieznany.

Czy był śrubowy, czy kołowy ?

: 2004-10-23, 20:20
autor: AvM
Ta wiadomosc o DRUSKENIKI to byla ode mnie. Jakops chyba mnie wylogowalo. Na wszelki wypadek lista Holz, Harburg

Schloßwerft R.Holtz / Harburg
Reinhold Holtz begann 1876 in Oevelgönne mit dem Bau hölzerner Boote. Ab 1877 stellte er auch eiserne Dampfboote
her. 1884 wurde der Betrieb auf das Schloßgelände in Harburg verlegt, 1906 am Reiherstieg die Norderwerft als Zweigbetrieb
errichtet. Die Norderwerft wurde 1918 verkauft. Die Schloßwerft war vor allem im Kleinschiffbau - Dampfbarkassen,
Schlepper, Dampfyachten, kleine Fahrgstschiffe - erfolgreich. Nur gelegentlich wurden auch Seeschiffe gebaut.
Insgesamt wurden mindestens 1250 Schiffe fertiggestellt, davon 16 Seeschiffe - meist Fischdampfer - mit zusammen
3513 BRT. Die Werft wurde Ende 1930 geschlossen, das Gelände 1940 von Gebr. Sachsenberg übernommen.

653 Dampfleichter 1890 23 m Iquitos
654 Dampfyacht 1890 19 m Palembang
655 Dampfbarkasse 1885 11,6 m Stromaufsicht Lauenburg
656 Schleppdampfer Lidiator 1890 11 m DG Vereinigte Schiffer, Dresden
657 Dampfbarkasse 1890 9 m Hamburg
658 Pionierkutter 1890 9 m Pionierbataillon Stettin
659 Dampfkutter 1890 9 m
660 Dampfbarkasse 1885 9 m
661 Dampfbarkasse 1890 12,8 m Hansestadt Hamburg
662 Turbinenschlepper 1890 18 m Warschau
663 Dampfyacht 1890 9 m Venedig
665 Dampfbarkasse 1886 9,3 m Kaiserliche Werft, Kiel
666 Schleppdampfer 1890 14 m WBI Pillau
667 Radschlepper 1890 22 m Galatz
669 Dampfbarkasse 1890 9 m Hamburg
670 Schleppdampfer Hansa 1886 10 m
671/72 Dampfkutter 1890 8 m
673 Dampfkutter 1890 9 m
674 Bereisungsboot 1890 14 m WBI Celle
675 Dampfyacht 1886 9 m Moskau
676 Dampfbarkasse 1890 10 m Kaiserliche Werft, Kiel
677 Dampfkutter 1890 13 m
678 Dampfbarkasse 1890 9 m Hamburg
679 Dampfkutter 1890 11,3 m Rio de Janeiro
680 Dampfbarkasse 1886 13 m WBI Ruhrort
683 Schleppdampfer 1890 14 m
684 Schleppdampfer 1890 12,5 m Königsförde
685/86 Dampfbarkasse 1890 9 m Hamburg

: 2004-10-23, 20:32
autor: AvM
Dla, przypomnienia inne zbudowane dla Ministerstwa Drog Publicznych przez Holz, Harburg:

724 Personendampfer Pilica 1892 10 m A.Drozdowski, Lodz
(Juz w 1896 MPS)
??? Schleppdampfer Warszawienka 1894 20,5 m Wegebauministerium Warschau
(potem SAN)
oraz zeby nie zapomniec:
???? Schleppdampfer Sariusz 1896 21,9 m J.Zamoyski, Trcebiec

: 2004-10-23, 20:40
autor: AvM
Ten 662 holownik "turbinowy" , czyli ze specjalnym prowadzeniem wody pod kadlubem (dla plytkich akwenow):
N0.662 18x3m stalowy 2 maszyny 2 sruby 4,5m/s predkosc.
Trzebaby go znalesc.

AvM

: 2004-10-23, 22:05
autor: W.Danielewicz
Co do "DWERNICKIEGO" to tak naprawdę zbudowany został w Elblągu u Schichau'a w 1880r. Nr bud.182.
27,73x4,26/6,00x0,65 m 1 mp. II rozpr.20 KM
według rejestru z 1923
28x6x0,65 m 1mp II rozpr.20 HP 1 koc.par 9atm wyporn. 10 t
data rem 1923.
Jego losy: 1882: DRUKENIKI - hr. Janusz Tyszkiewicz, Grodno
1900: DRUSKENIKI - B. Mussnickij i K.Kramkovskij, Grodno
1906: DELFIN - I.Kos i A. Plachowski, Grodno
1910: DELFIN - F.Russata, Grodno
1915: DELFIN - FECH Abt.Warschau.
1918: DELFIN - Ministerstwo Komunikacji, przejety w Płocku.
1919: DWERNICKI - Zarząd Rzeki Wisły, Płock.
1920: DWERNICKI - Flotylla Wislana. Pogotowie techniczne MW - miał brać udział przy wydobywaniu wraków FP na Polesiu.
1921: DWERNICKI - Zarząd Rzeki Wisły, Płock.
1922:DWERNICKI - Zarząd Rzeki Bug Dolny, Wyszków.
193. : DWERNICKI - Państwowy Zarzad Wodny, Augustów. port. mac. Grodno
dalej ??? a moze przedarł sie na Litwę i był tym jednym z 7 polskich jednostek.
Pytanie czy na pewno nosił ORP. Tyle co wiem na dzień dzisiejszy, mam jego fotke w śluzie w Augustowie.

: 2004-10-24, 00:23
autor: CHRIS
Hallo!
Czyli definitywnie sluzyl krotko bo tylko w roku 1920, i juz w 1921 zwrocony zostal wladzom cywolnym. Dalej to juz ewentualnie w Litewkich zrodlach?!
Ch

: 2004-10-24, 00:30
autor: Gość
Na to wyglada bo w 1923 figuruje w rejestrze jednostek cywilnych

: 2007-11-04, 14:07
autor: W.Danielewicz
To już chyba ostateczna wersja może coś dodacie Panowie lub sprostujecie.

NAZWA STATKU: „PAWEŁ FINDER”

POPRZEDNIE NAZWY: ex „ ?”; ex „DWERNICKI”; ex „DELFIN”;
TYP STATKU: STATEK SZKOLNY PAROWY BOCZNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1882
STOCZNIA:
NR. BUD.:

DANE TECHNICZNE:
1923
długość całkowita: 28,00 m ; szerokość całkowita z tamborami: 6,00 m; zanurzenie max.: 0,65 m.; wyporność: 10 t.
1937
długość całkowita: 27,80 m ; szerokość: 3,00 m; szerokość całkowita z tamborami: 5,85 m; zanurzenie minimalne: 0,65 m ; zanurzenie max.: 0,78 m.
1954
długość całkowita: 27,00 m ; szerokość: 3,02 m; szerokość całkowita z tamborami: 7,50 m; wysokość burt: 1,90 m; zanurzenie min..: 0,65 m. zanurzenie max.: 1,00 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa nakotlowa dwu cylindrowa produkcji nieznanej o mocy 25 KM roku przy 30 obrotach na minutę.
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy dwu płomieniówkowy produkcji nieznanej; moc: 9 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa boczne koła łopatkowe Morgana; załoga: 5 osób;
PORT MACIERZYSTY:
Wrocław
ARMATOR:
Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.
NUMERY REJESTRACYJNE:
317 [R.D.W. Bydgoszcz]; 270 [R.D.W. Warszawa]; 473 [R.D.W. Wrocław]
RYS HISTORYCZNY

Losy tego statku są nie pełne i trudne już dziś do ustalenia, zbudowany najprawdopodobniej dla rosyjskiej administracji wodnej otrzymał nazwę „DELFIN”, stacjonował w Płocku. [Jest mało prawdopodobieństwo że statek ten zbudowano w 1880 roku w stoczni F. Schichau, Elbing dla hr. J. Tyszkiewicza z okolic Druskiennik, miał by on się nazywać „DRUSKIENNIKI” i pływać na Niemnie w relacji Grodno-Druskienniki. O ile długość statku wynoszącą 27,73 m można uznać za zbliżoną to zarówno wykaz stoczni Schichau’a jak i rejestr rosyjski z początku XX w. podają że miał on szerokość na wręgach około 4,26 m co wyklucza te przypuszczenie, chyba że jest tam błąd. W 1900 roku „Druskienniki” eksploatują Rosjanie B. Musnickij i K. Kramkovskij z Grodna, w 1906 roku zmienia nazwę na „DELFIN” armatorzy Koz i Plachowskij, Grodno (serwis Grodno-Druskienninki) a od 1910 Sz. F. Russata, Grodno]. Po zajęciu Płocka przez wojska niemieckie w 1915 roku został przez nich zarekwirowany i wcielony do Weichselschutzflottille. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w listopadzie 1918 roku został przejęty przez Sekcję Eksploatacji Dróg Wodnych Ministerstwa Robót Publicznych. Z 1919 roku pochodzi pierwsza udokumentowana wzmianka o statku , w której podaje się że „Delfin” przemianowany został na „DWERNICKI” i był przed rokiem 1914 wlasnością rządu rosyjskiego. Jego moc maszyn oceniano na 10 KM a uciąg holowniczy na 100 t. Przekazany Zarządowi Rzeki Wisły w Płocku. Ale w 1920 roku został przekazany do Flotylli Wiślanej a w zasadzie do jej Pogotowia Technicznego, pod koniec roku powrócił do Płocka. Kolejna wzmianka pochodzi z 1923 roku i podaje że statek został zbudowany w 1882 roku i przeszedł remont w 1923 roku. Armatorem jest Zarząd Rzeki Bugu Dolnego w Wyszkowie. Na początku lat trzydziestych XX w. detaszowany do Państwowego Zarządu Wodnego w Augustowie a właściwie do Nadzoru Wodnego w Grodnie. Jego wojenne losy nie są znane wiadomo tylko że uległ zatopieniu w 1944 roku koło Puław. Wydobyty we wrześniu 1948 roku przeszedł odbudowę zakończoną około 1950 roku. Przekazany Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu Ekspozytura w Bydgoszczy pływał jako statek pasażerski pod nazwą „PAWEŁ FINDER”. Od 1951 roku w P.P. Żegluga na Wiśle w Warszawie Ekspozytura Rejonowa w Bydgoszczy. Na początku 1954 roku przekazany do Ekspozytury Warszawskiej. Wiosną 1955 roku skierowany do Warszawskiej Stoczni Rzecznej w Warszawie gdzie przeszedł remont kapitalny i przebudowę na statek szkolny dla Szkoły Żeglugi Śródlądowej w Elblągu. Warto tu przytoczyć opis jego wyglądu opisanego przez kmdr. Adama Reszkę z Warszawy -. Pod pokładem w części dziobowej ciasne kabinki dla załogi i personelu dydaktyczno-pedagogicznego z piętrowymi kojami. Wzdłuż burty wąski korytarzyk z zejściówką od strony dziobu - tuż za windą kotwiczną. Na rufie pomieszczenie zbiorcze z przeznaczeniem na sypialnię uczniów-praktykantów w porze nocnej i ew. salę wykładową w porze dziennej. Wzdłuż burt ławy z podnoszonymi oparciami jako piętrowe koje dla 18. uczniów. Pod ławami z heblowanych desek bakisty na pomieszczenie pościeli i dwóch rolowanych materacy, jak również marynarskich worków na odzież i przedmioty osobiste. Na środku długi stół. Nie zapomniano też o kredzie i tablicy. Pokład dziobowy odkryty. Steróweczka z telegrafem i "szprachrorą". Pokład rufowy jako słoneczny z drewnianymi ławkami pod tentem (wówczas mówiło się "pod celtem". W lewym tamborze węglowa kuchenka-"westfalka" (z kompletem garnków, chochli, misek itp., kotłem na zupę i dużą patelnią - jako wyposażenie stoczniowe) i magazynek żywnościowy, a w prawym ubikacja i namiastka łazienki. Podłogi pomieszczeń tamborowych usytuowane były dobre pół metra poniżej pokładu, toteż wejście do nich nie było wygodne. Reasumując, warunki socjalne spartańskie.Uczestnicząc w odbiorze, obserwowałem "Findera" na próbach na Wiśle, kiedy osiągał dobre prędkości. Tyle cytat. Ponieważ w międzyczasie szkołę zlikwidowano „Paweł Finder” trafił do Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu stając się statkiem szkolnym. Pływał na Odrze, Noteci, Warcie i Wiśle. Jego kapitanem od 1956 roku był Jerzy Popiel a potem Józef Bąk. Wycofany w 1959 roku i złomowany w 1961 r.

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 04 listopada 2007.