Małe kutry z Ustki

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

KU-915
Doznałem małego olśnienia :idea: :idea: . Jeśli trzy pierwsze kutry zostały jednostkami dozorczymi (były umieszczone w tzw. planie prywatnym na rok 1947):
252/404 = Łeb 22 (MUR Gdynia, Łeba);
253/404 = Tol 65 (MUR Gdynia. Tolkmicko);
254/404 = Szcz 29 (MUR Szczecin);
to czwarty (też z planu prywatnego) mógł być zamówiony przez Główny Urząd Morski jako pomocniczy kuter ratowniczy, czyli:
255/404 = RT 1 (GUM --> Gdański UM --> Zarząd Portu Gdańsk-Gdynia) --> AR-1 (MW).
Nie ma wtedy kłopotu z oznaką rybacką, której nie mogłem przyporządkować do tego kutra (oznaka Spi 13 nie pojawia się w wykazach z lat 1948-50). Kuter ratowniczy AR-1 szybko znika z list jednostek MW, więc mógł wrócić do służby cywilnej jako Spi 13 (trzeba sprawdzić kiedy Spi 13 pojawia się w rejestrach).
Spi 13 pewnie zmienił oznakę na Swb 13 (jak wszystkie jednostki ze Świbna), takiej oznaki trzebaby poszukać w rocznikach PRS.
256/404 = Gda 22 --> Łeb 33 i wszystko zgadzałoby się z wykazami z lat 1948-50.

I na koniec co z oznakami Ust 26 i Swb 31, o których pisze Blady?

JB
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: AvM »

PRS 1961
Spi -13 .1946
41004
KU 915 255/404
silnik #1926 R.A.Lister (Marine Sales) Ltd z 56 roku
Ostatnio zmieniony 2012-09-25, 19:06 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: AvM »

I na koniec co z oznakami Ust 26 i Swb 31, o których pisze Blady?
LRS 1961
Ust 16 ex Ust 26
.1948 Ustka, St.rybacka
9,19x4,00x1,04
R.A.Lister , Dursley
silnik z 1955 r. #10783

LRS 1959
Spi-31 ex WSG-47
.1948 Ustka, St.rybacka KG110 258/404
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

Kuter ratowniczy AR-1 (ex AT-1) według opracowań dotyczących powojennej Marynarki Wojennej, był kutrem zbudowanym w 1947 roku w Ustce, napędzanym silnikiem Alfa Romeo o mocy 100 KM. Jeszcze w 1955 roku był wykazywany na listach jednostek MW, w 1957 roku już nie.
Jeśli Spi 13 nie pojawił sie wcześniej w rejestrach niż w 1956-57 roku, to mógł to być ex AR-1. Także silnik marki Lister może sugerować, że po służbie w MW wmontowano mu nowy motor (jednostki typu KU-915 miały silniki Atlantic).

Jeśli chodzi o kutry Ust 26 i Swb 31, to może były to kutry z Ustki budowane tam pod starymi numerami 293 i 294/404.

JB.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

KU-915
MUR w Gdyni miał motorówkę dozorczą TRYTON (dł. 11 m) stacjonującą w Łebie. Nosiła ona też oznakę rybacką Łeb 22. 3 maja 1950 roku została przekazana bezpłatnie Centrali Rybnej. Kuter 252/404 (późniejszy Łeb 22) został ukończony w kwietniu 1948 roku, jaką więc oznakę nosił w okresie IV 1948 - IV 1950 r.? Prawdopodobnie była to Łeb 8, bo jednostka MUR o takiej oznace pojawiła się w wykazie z 15 listopada 1948 r.

JB
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: Marek T »

JB pisze:... to czwarty (też z planu prywatnego) mógł być zamówiony przez Główny Urząd Morski ...
Prawie bingo. W spisie akt PRS (sprzed 1956) PRS 410004 wykazany jest jako KU-915/255/404 z armatorem podanym jako MUR Gdynia. Nie było podanej nazwy.
A potem ktoś ręcznie dopisał SPI-13.

Zresztą, nie będę tego opisywać. Sami zobaczcie:
Załączniki
PRS 410001m.jpg
PRS 410001m.jpg (107.1 KiB) Przejrzano 7838 razy
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: Marek T »

Odnośnie pytań JB:

ŁEB 8 odnosi się chyba do KU-135/370/404: UST 16 --> WŁA 97 --> ŁEB 8 (w PRS57); PRS 410261.
Dwa pozostałe kutry, które miały w PRS zapisane ŁEB 8, to Storem 4B i kuter z 1935 r.

UST 26 to chyba ten: UST 26 -->UST 16 (w PRS57) --> SWB 41 --> SWB 44. Zbudowany w Ustce w 1948, nie ma podanego numeru budowy; PRS 410241; drw, 7 BRT, 9,19 m Lrej x 4,00 m; 1 silnik Lister 30 KM (1956 r.). W spisie akt PRS jest pod tym numerem jest puste miejsce, potem dopisek ręczny UST 16 - kuter drewniany łososiowy (ex UST 26) - SPRM Łosoś, Ustka.
albo (mniej prawdopodobne): KS-177/1/401: GDY 8 --> UST 12 --> UST 26 --> WŁA 92
Pozostałe z tym numerem to kuter z 1936 r., i Storem 4A.

SWB 31 występuje tylko raz - jako kuter zbudowany w Ustce (numer nie podany) w 1948 r. Cały czas z jednym numerem; w PRS57 jako użytkownik podany Feliks Dunikowski. BRT nie pomierzone; 9,15 m rej. x 3,94 m; 1 silnik Lister 30 IKM (1957). Skreślony w 1991; PRS 410074. W spisie akt PRS przy tym numerze PRS nie ma podanej nazwy, wpisane są natomiast (ex DER 31, ARKA 41) i armator - Kuter Darłowo.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

Ale ciekawa lista! :lol:
Tak na gorąco, to wśród kutrów z numerami 41001 -- 41004 trzy są dla MUR, a jeden dla GUM (trochę pokręcono z przyporządkowaniem), co oznacza że RT-1 to 255/404, a oznakę Spi 13 otrzymał po "przygodzie" z MW.
Z listy wynika prawie jednoznacznie, że pierwszych osiem numerów (z 41 na początku) dostały budowy z Ustki 252 -- 259/404. Stąd wynika jednoznacznie, że jest błąd w numerze budowy kutra (łodzi motorowej) Ust 132 (winno być 259/404).
Z listy wynika, że Gdy 156 "startował" z oznaką WWs 29, a 258/404 z oznaką WWS 18 (która zamieniła się w 1949 roku na Wła 13, a taką oznakę podał Marek!).
Dziwne jest przeniesienie tego kutra do numeru 41008 (WWs 42 --> Spi 32).
Dla kutrów typu KU-128 wszystko jest zgodne z moja wiedzą, z tym że nie wiedziałem, że 33/404 nosił oznakę Dzi 46 (nigdy nie spotkałem się z taką w wykazach z lat 1947-1950), zanim nazwano go Dzi 61 (być może pierwsza oznaka obowiązywała tylko w trakcie budowy).
I pozycja 41014, to chyba "zaginiony" kuter z Darłowa (tzn. typ stoczniowy KD-158), choć oznakę Gdy 8 nosił też kuter typu KS-177 (Nr budowy 1/401), bo numer budowy sugeruje stocznię w Darłowie (Marek pisał, że w PRS numer budowy 1/405 oznaczano 9/4).

JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

Łeb 8 to na 99% pierwsza oznaka Łeb 22. Wpis w wykazie kutrów (stan na 15 listopada 1948 r.): Łeb 8, wł. Skarb Państwa (MUR), statek dozorczy. W 1950 roku nie ma go w wykazie, a jest Łeb 22 (ł. 9,15 m).

Wydaje mi się, że łodzie motorowe Ust 26 i Ust 20 to jednostki, o których pisałem poprzednio, czyli zbudowane w 1947 r. na zamówienie prywatne (Szymańskiego i Zubrzyckiego) o numerach budowy 293 i 294/404. W spisie jednostek rybackich z 1950 roku figurują jako łodzie motorowe Ust 20 (9,15x3,95x1,2 m, 30 KM, 6 w, zużyty w 50%; wł. Szymański) i Ust 26 (9,15x4,0x0,96 m, 20 KM, 6 w, zużyty w 50%; wł. Katarski).
W tym spisie (i w wykazie z 1949 r.) są jeszcze dwa kutry zbudowane w Ustce w 1948 r., których nie mogę przypisać do żadnego typu. To Ust 10 (9,90x3,86x1,80 m, Junkers #19353 20 KM, 8 w, nowy; wł. Wojciech Białkowski) i Ust 27 (9,90x3,86x1,80 m, Deutz # 625189/90 24 KM, 8 w, nowy; wł. Roman Szyndralewicz i Wł. Nawodnik).

JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-29, 09:41 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: Marek T »

Niestety, jedyne kutry które w PRS posiadają związek z oznaką UST 10, to (w różnych okresach):
- KL-21/6 (zbud. Szczecin, 1982),
- MIR-20a/S-7 (zbud. Gdańsk, 1948),
- K-15R KS-206 (zbud. Szczecin, 1957),
- KS-17 KS-17 (zbud. Szczecin, 1953).

Z kolei UST 27, to:
- KU-134B 280/404 (zbud. Ustka, 1950)
- kuter o nieznanej dacie i miejscu budowy: pojawia się dopiero w PRS66 jako UST 31 --> UST 27 --> złomowany w 1988 (PRS 410019). W spisie akt pod tym numerem PRS jest KG-177/306.
- kuter o nieznanej dacie i miejscu budowy: TRB 11 --> UST 27 (SPRM "Łosoś" - tak w PRS57). Potem (1957?): DAR 15 (SPRM "Ławica"). 1961: skreślony z PRS. (PRS 410147). Przy tym numerze spis akt wymienia DAR 15 (Ławica Darłowo, ex UST 27 Łosoś Ustka, z silnikiem Callesen)
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: Marek T »

JB pisze:... nie wiedziałem, że 33/404 nosił oznakę Dzi 46 (nigdy nie spotkałem się z taką w wykazach z lat 1947-1950), zanim nazwano go Dzi 61 (być może pierwsza oznaka obowiązywała tylko w trakcie budowy) ...
Albo sekwencja nazw jest inna ...
Niestety, nie możemy tego wykluczyć w naszych przygodach z PRS-em.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: Marek T »

UST 20:
- kuter K-15 KS-73
- kuter MIR-20/017,
- kuter zbudowany w Gdańsku w 1958 (bez numeru budowy).

UST 26:
- kuter zbudowany w 1936 (nosił numer UST 26 po 1966),
- KS-177/1/401 zbud. 1947 w Gdańsku (nosił numer UST 26 przed 1957),
- Storem 4A St-06 (zbud. Szczecin, 1960),
- i chyba ten, co trzeba: zbud. w Ustce, 1948, nie podano numeru budowy. UST 26 --> UST 16 (SNKE, SPRM "Łosoś" - tak w PRS57). 1966: SWB 41 (SPRM "Wyzwolenie"). SWB 44 (SPRM "Wyzwolenie"). 1969: skreślony z PRS. W spisie akt ten numer PRS ma dopisek ręczny UST 16 - kuter drewniany łososiowy ex UST 26 - SPRM Łosoś Ustka.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

Kutry nietypowe
Drewniane łososiówki
W 1947 roku w planie prywatnym budowy kutrów znalazły się zamówienia Witolda Zubrzyckiego i Stanisława Szymańskiego na dwie takie jednostki. Budowała je Stocznia Rybacka w Ustce pod numerami 293 i 294/404. Pod koniec roku zamówienie zostało zrealizowane (zbudowano same kadłuby). Kutry zostały zarejestrowane w MUR Darłowo jako łodzie motorowe, pierwszy jeszcze w 1947 r. jako Ust 20 (Nr rejestracji - 79, właściciele i użytkownicy: Zubrzycki i Szymański), drugi - w I kwartale 1948 roku - jako Ust 26 (oznaka przejęta po kutrze MIR 36 FILIP).
W spisie jednostek rybackich zarejestrowanych w MUR Darłowo (stan na 1 I 1948 r.) Ust 20 figuruje jako nieczynny (tzn. miał niesprawny silnik albo jeszcze nie miał silnika), w marcu 1948 r. również nieczynny tak samo jak Ust 26.
W spisie jednostek rybackich z I połowy 1950 roku figurują jako łodzie motorowe Ust 20 (9,15x3,95x1,2 m, 30 KM, 6 w, zużyty w 50%; wł. Szymański) i Ust 26 (9,15x4,0x0,96 m, 20 KM, 6 w, zużyty w 50%; wł. Katarski).
Losy:
Ust 20 (bud. 1947 r., Ustka, Nr 293/404 lub 294/404) --> ?
Ust 26 (bud. 1947 r., Ustka, Nr 294/404 lub 293/404) --> Ust 16 (SPRM "Łosoś"; PRS 41241; silnik R.A.Lister nr 10783) --> Swb 41 (SPRM "Wyzwolenie") --> Swb 44 (SPRM "Wyzwolenie") --> (1969) nie występuje w rejestrze PRS

Kutry o długości 9,9 m (może KU-99 :-) )
W wykazie kutrów rybackich MUR Szczecin (stan na I kwartał 1949 r.) pojawiają się po raz pierwszy dwa identyczne kutry o oznakach Ust 10 (wł. i uż. Wojciech Białkowski) i Ust 27 (wł. i uż. Roman Szyndralewicz i Władysław Nadwodnik). Pierwszy przejął oznakę po łodzi motorowej Leona Chromika, druga oznaka pojawiła się wtedy po raz pierwszy. W wykazie podano ich wymiary: 9,9x3,86x1,8 m oraz że zostały zbudowane w 1948 r. w Ustce. Ust 10 miał silnik Junkers (# 19353) o mocy 20 KM, a Ust 27 - Deutz (# 625189/90) o mocy 24 KM. Takie same dane podane są w spisie z początków 1950 roku (została dodana informacja o prędkości jednostek - 8 w).
Dalsze ich losy nie są mi znane, z tym że Ust 27 musiał zmienić oznakę, bo pod koniec 1950 r, zarejestrowano w MUR Szczecin kuter typu KU-134B/280/404 z taką oznaką (oznakę "utraciła" także w tym samym czasie, na rzecz kutra KU-134B/279/404, druga jednostka Nadwodnika, łódź motorowa Ust 19 o długości 6,17 m). Dodane: Moją hipotezą jest, że KU-134B otrzymały "wolne" oznaki, tzn. Ust 29 i Ust 28.

JB
Ostatnio zmieniony 2012-10-02, 17:10 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

Być może dalsze losy łodzi motorowej Ust 20 są związane z oznakami Swb 2 (PRS 410128) i/lub Swb 34 (410070). Ale to tylko moja spekulacja.

JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

Jednostki z rejestracją UST w latach 1946-1950
Mam nadzieję, że takie informacje mogą się przydać w dalszych ustaleniach.
Według wykazu z 29 stycznia 1946 roku w Postominie (poprzednia nazwa Ustki) zarejestrowanych było (w Morskim Urzędzie Rybackim w Derłowie) 10 jednostek rybackich: 1 kuter (Pos 1), 2 łodzie motorowe (Pos 6 i Pos 10) i 7 łodzi wiosłowo-żaglowych.
Pos 1 (13,5x4,8x1,6 m; użytkowany przez Sp. "Jesiotr");
Pos 2 (4,7x1,6x0,2 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 3 (4,7x1,6x0,2 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 4 (5,6x1,7x0,2 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 5 (5,6x1,7x0,2 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 6 (8,9x2,7x0,75 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 7 (5,0x1,7x0,4 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 8 (4,75x1,6x0,6 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 9 (4,25x1,6x0,2 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 10 (6,0x1,8x0,6 m; Piotr Bukowski);
15 września 1946 roku liczba tych jednostek zwiększyła się do 21: 5 kutrów (Pos 1, Pos 2, Pos 3, Pos 4 i Pos 5), 5 łodzi motorowych i 11 wiosłowo-żaglowych. Do końca roku zarejestrowano jeszcze 3 łodzie motorowe.
Pos 1 (13,5x4,8x1,6 m, 38 KM, poniemiecki kuter uż. przez Sp. "Jesiotr");
Pos 2 (10,2x3,75 m, 80 KM, pon. kuter uż. przez Sp. "Jesiotr");
Pos 3 (9,2x3,2 m, 32 KM, pon. kuter uż. przez Sp. "Wspólnota Morska");
Pos 4 BOŻENA (12,59x4,11 m, 60 KM, 18,96 BRT, duński kuter KAREN LIS - S 267, zbud. 1942 r., zakupiony w ramach pomocy UNRRA, uż. Leon Michalak);
Pos 5 HALKA (16,15x5,15 m, 100 KM, 31,81 BRT, duński kuter TYPHON, zbud. 1942 r., zak. UNRRA, uż. Witold Zubrzycki);
W 1947 roku wszystkie te jednostki zmieniły oznakę na UST. Do końca roku przybyły kutry Ust 6 i Ust 22 (nowozbudowane kutry typu KU-128) oraz Ust 26 (kuter typu MIR 20a, MIR 36 FILIP). W wykazie czynnych kutrów (stan na 9 maja 1947 r.) widnieje 5 kutrów z Ustki (Ust 1 -- 5).
A oto jednostki (wśród nich 8 to kutry, 8 - łodzie motorowe, a 10 - łodzie wiosłowo-żaglowe) zarejestrowane w MUR Darłowo (stan na 1 I 1948 r.), w nawiasie podany jest numer rejestracji:
Ust 1 [24] - kuter, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. Przem. Ryb. "Jesiotr";
Ust 2 [25] - kuter, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. Przem. Ryb. "Jesiotr";
Ust 3 [26] - kuter, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Wspólnota Morska", nieczynny;
Ust 4 [27] - kuter, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Wspólnota Morska";
Ust 5 [28] - kuter, wł. Departamentu Rybołostwa Morskiego Min. Żeg., uż. Sp. "Wspólnota Morska";
Ust 6 [29] - kuter KU-128/28/404, wł. Stocznia Rybacka, uż. Henryk Bekulard i Aleksander Snopkowski, nieczynny;
Ust 7 [30] - (ex Pos 7) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. SP. "Wspólnota Morska";
Ust 8 [31] - (ex Pos 8) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. SP. "Wspólnota Morska";
Ust 9 [32] - łódź motorowa, wł. Leon Chromik;
Ust 10 [33] - łódź motorowa, wł. Leon Chromik;
Ust 11 [34] - łódź motorowa, wł. Skarb Państwa, uż. Bronisław Brzozka;
Ust 12 [35] - łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Witold Zubrzycki;
Ust 13 [36] - łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Edmund Ryppe;
Ust 14 [37] - (ex Pos 2) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Jesiotr";
Ust 15 [38] - (ex Pos 3) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Jesiotr";
Ust 16 [75] - (ex Pos 4) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Jesiotr";
Ust 17 [76] - (ex Pos 5) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Jesiotr";
Ust 18 [77] - (ex Pos 9) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Jesiotr";
Ust 19 [78] - łódź motorowa, wł. Władysław Nadwodnik;
Ust 20 [79] - łódź motorowa, bud. Ustka 1947 r., wł. Witold Zubrzycki i Stanisław Szymański, nieczynna;
Ust 21 [51] - łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Ludwik Gasiewski;
Ust 22 [94] - kuter KU-128/35/404, wł. Stocznia Rybacka, uż. Aleksander Snopkowski i Henryk Bekulard;
Ust 23 [110] - łódź motorowa, wł. Skarb Państwa, uż. Janusz Karcz i Henryk Bekulard;
Ust 24 [117] - łódź motorowa, wł. Władysław Zawrotniak;
Ust 25 [131] - (ex Pos 6) łódź motorowa, wł. Sp. "Jesiotr";
Ust 26 [155] - kuter MIR 36, wł. MIR, uż. Edward Sowiński;
W I kwartale 1948 roku kuter Ust 26 został przerejestrowany do Darłowa, a z jego oznaką zarejestrowano łódź motorową (bud. Ustka 1947 r., 9,15 m).
W spisie, który ma datę 15 listopada 1948 roku pojawia się nowy kuter z oznaką Ust 11, którego jednak brakuje w następnym spisie kutrów MUR Szczecin (stan na II kwartał 1949 r.). W spisie z 1949 roku pojawiają się nowe kutry z oznakami: Ust 9, Ust 10, Ust 27 i Ust 31 (kuter KU-134/263/404), co zwiększa ich liczbę do 11.
Ust 9 - 10x3,6x1,2 m, silnik Perkun Nr 10562 o mocy 30 KM, wł. Stocznia Rybacka, uż. Zygmunt Krasowski, bud. ?, poniemiecki;
Ust 10 - 9,9x3,86x1,8 m, silnik Junkers Nr 19353, 20 KM, wł. Wojciech Białkowski i tow., bud. Ustka 1948 r.;
Ust 27 - 9,9x3,86x1,8 m, silnik Deutz Nr 625189/90, 24 KM, wł. Roman Szyndralewicz i Władysław Nadwodnik, bud. ?, pon. (?!);
Ust 31 - 13,43x4,48x1,6 m, silnik Dangren 263, 50/60 KM, wł. "Arka", bud. Ustka 1949 r.
Do końca roku przybywa jeszcze 5 kutrów dla "Arki": Ust 32 (KU-134/262/404), Ust 33 (KU-134/261/404), Ust 34 (KU-134A/264/404), Ust 35 (KU-134A/265/404), Ust 36 (KU-134A/266/404), a ubywa Ust 22, czyli na koniec roku 1949 zarejestrowanych było 15 kutrów UST.
W wykazie motorowych jednostek rybackich (z I połowy 1950 roku), sporządzonym na potrzeby Marynarki Wojennej figuruje 28 jednostek z oznaką UST, w tym 22 kutry,
Kutry (wymiary to długośćxszerokośćxgłębokość)
Ust 1 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 12,63x4,50x1,60 m, 50 KM, nowy;
Ust 2 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 10,20x3,75x1,20 m, 36 KM, 7 w, nowy;
Ust 3 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 15,00x4,80x2,20 m, 85 KM, 9 w, dobry, KG-150/17/402;
Ust 4 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 16,60x5,00x2,20 m, 100 KM, zużyty 70%;
Ust 5 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 10,60x3,50x1,80 m, 35 KM, 7 w, zużyty 50%;
Ust 6 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 12,83x3,83x1,68 m, 150 KM, 9 w, zużyty 60%, KU-128;
Ust 9 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 12,83x3,86x1,60 m, 50 KM, nowy, KU-128;
Ust 10 - (Białkowski - pryw.), 9,90x3,86x1,80 m, 8 w;
Ust 11 - (Morska Centrala Handlowa), 15,25x4,95x2,05 m, 80 KM, 9 w, zużyty 40%, MIR 36 FILIP;
Ust 12 - (MCH), 17,80x5,10x1,90 m, 120 KM, 9 w, KS-177/1/401;
Ust 25 - (MCH), 8,30x2,80x1,20 m, 21 KM, 6 w, nowy;
Ust 27 - (Szyndrolewicz - pryw.), 9,90x3,86x1,80 m, 24 KM, 8 w, zużyty 50%;
Ust 31 - (MCH), 13,43x4,48x1,60 m, 45 KM, 8 w, nowy;
Ust 32 - (MCH), 13,43x4,48x1,60 m, 45 KM, 8 w, nowy;
Ust 33 - (MCH), 13,43x4,48x1,60 m, 60 KM, 8 w, nowy;
Ust 34 - (MCH), 13,44x4,46x1,88 m, 60 KM, 8 w, nowy;
Ust 35 - (MCH), 13,44x4,46x1,88 m, 60 KM, 8 w, nowy;
Ust 36 - (MCH), 13,44x4,46x1,88 m, 60 KM, 8 w, nowy;
Ust 37 - (MCH), 13,44x4,46x1,88 m, 60 KM, 8 w, nowy, KU-134A/267/404;
Ust 38 - (P.P.R. "Arka"), 13,44x4,46x1,88 m, 60 KM, 8 w, nowy, KU-134A/268/404;
Ust 39 - (P.P.R. "Arka"), 13,43x4,46x1,48 m, 75 KM, 9 w, nowy, KU-134A/269/404;
Ust 50 - (MCH), 17,38x5,00x2,20 m, 120 KM, 9 w, nowy, żelazny, B-368/S-129.
Łodzie motorowe
Ust 19 - (Nadwodnik - pryw.), 6,17x2,05x0,55 m, 6 KM, 3 w, zużyty 50%;
Ust 20 - (Szymański - pryw.), 9,15x3,95x1,20 m, 30 KM, 6 w, zużyty 50%;
Ust 22 - (Błaszczek - pryw.), 8,50x2,60x0,60 m, 40 KM, 5 w, stary;
Ust 23 - (Korczak - pryw.), 10,50x2,30x0,50 m, 75 KM;
Ust 24 - (Zawrotnik - pryw.), 5,60x2,05x0,30 m, 8 KM, 4 w, zużyty 60%;
Ust 26 - (Katarski - pryw.), 9,15x4,00x0,96 m, 20 KM, 6 w, zużyty 50%.
W II połowie 1950 roku zostały zarejestrowane w Ustce nowozbudowane kutry: Ust 19 (KU-134B/279/404), Ust 28 (KU-134B/280/404).

JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-30, 08:17 przez JB, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

KG-110
Kuter ratowniczy WYDRA
Jeden z kutrów typu K-10, zbudowany w Gdyni z numerem stoczniowym 61/402, od 1953 do 1960 roku był kutrem ratowaniczym PRO pod nazwą WYDRA. A to dane z załącznika Nr1 do pozycji 326 spisu jednostek pływających (data 1.I.1957 r.), który zachował się w aktach Ministerstwa Żeglugi.
Zbudowany przez Stocznię Rybacką w Gdyni za nr. budowy 61/404 w roku 1950.
1. Dane zasadnicze:
Długość całkowita - 11,00 m
Szerokość - 3,40 m
Wysokość boczna - 1,43 m
Pojemność brutto - 7,50 RT
2. Opis kadłuba
Kadłub drewniany. Wiązania, poszycie burt i dna dębowe. Poklad i nadburcie sosnowe. 2 grodzie wodoszczelne. Pod pokładem skrajnik dziobowy, pomieszczenie mieszkalne, ładownia, maszynownia.
Na pokładzie sterówka.
3. Opis maszynowni
1 silnik napędowy, spalinowy, Diesel, f-my Volund, rok budowy 1950, nr. budowy 2009, 1-cylindrowy, 2-suwowy o mocy 35/45 KM przy 375 obr/min. Śruba nastawna.
Mechanizmy: pompa zęzowa, pompa wody chłodzącej, prądnica 12 V.
4. Mechanizmy pomocnicze
Ręćzne pompy zęzowe, pokładowe, 1 zbiornik sprzężonego powietrza, wyciągarka kotwiczna z wyciągarki sieciowej.
Uwagi: Klasa PRS. Stan zadawalający. Instalacja elektryczna w ciągu roku do wymiany.


W książce poświęconej historii Polskiego Ratownictwa Okrętowego WYDRA opisana jest jako kuter typu KG-110 zbudowany w 1949 roku w Gdyńskiej Stoczni Remontowej o danych: 11,0x3,72 m, 6 BRT, silnik Volund o mocy 40 KM, 6 w.
Zastanawia data budowy, kuter rozpoczęto w 1947 roku, powinien być skończony po około 6 miesiącach. co się stało, że kuter oddano z prawie dwuletnim opóźnieniem.
Spisy jednostek rybackich do roku 1950 nie wykazują tej jednostki. Po raz pierwszy 5 kutrów typu K-10 pojawia się w wykazach na początku 1950 roku.

Kutry K-10 w wykazach zarejestrowanych kutrów:
Spis z 15 XII 1947 r. (1 j.): WsG 31 (wł. MIR, uż. Antoni Kowalczyk), to musi być budowa 54/402, bo inne jednostki były jeszcze nieukończone;
Spis z 15 XI 1948 r. (3 j.): WsG 31, Gdy 156 (wł. MCH; 257/404), WWs 18 (wł. MCH; 258/404);
Spis z 13 V 1949 r. (2 j.+ 2 j.): Wła 13 (ex WWs 18), WsG 42 (259/404), WsG 31 i Gdy 156 w trakcie rewindykacji ze Szwecji;
Spis z I poł. 1950 r. (5 j.): Łeb 20, Łeb 21, WsG 47, Gdy 156, WsG 42. Która z tych oznak rybackich była poprzednią nazwą WYDRY(prawdopodobnie podkreślona)?

JB
ODPOWIEDZ