Re: Małe kutry z Ustki
: 2012-09-26, 22:57
autor: JB
Jednostki z rejestracją UST w latach 1946-1950
Mam nadzieję, że takie informacje mogą się przydać w dalszych ustaleniach.
Według wykazu z 29 stycznia 1946 roku w Postominie (poprzednia nazwa Ustki) zarejestrowanych było (w Morskim Urzędzie Rybackim w Derłowie) 10 jednostek rybackich: 1 kuter (Pos 1), 2 łodzie motorowe (Pos 6 i Pos 10) i 7 łodzi wiosłowo-żaglowych.
Pos 1 (13,5x4,8x1,6 m; użytkowany przez Sp. "Jesiotr");
Pos 2 (4,7x1,6x0,2 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 3 (4,7x1,6x0,2 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 4 (5,6x1,7x0,2 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 5 (5,6x1,7x0,2 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 6 (8,9x2,7x0,75 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 7 (5,0x1,7x0,4 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 8 (4,75x1,6x0,6 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 9 (4,25x1,6x0,2 m; Sp. "Jesiotr");
Pos 10 (6,0x1,8x0,6 m; Piotr Bukowski);
15 września 1946 roku liczba tych jednostek zwiększyła się do 21: 5 kutrów (Pos 1, Pos 2, Pos 3, Pos 4 i Pos 5), 5 łodzi motorowych i 11 wiosłowo-żaglowych. Do końca roku zarejestrowano jeszcze 3 łodzie motorowe.
Pos 1 (13,5x4,8x1,6 m, 38 KM, poniemiecki kuter uż. przez Sp. "Jesiotr");
Pos 2 (10,2x3,75 m, 80 KM, pon. kuter uż. przez Sp. "Jesiotr");
Pos 3 (9,2x3,2 m, 32 KM, pon. kuter uż. przez Sp. "Wspólnota Morska");
Pos 4 BOŻENA (12,59x4,11 m, 60 KM, 18,96 BRT, duński kuter KAREN LIS - S 267, zbud. 1942 r., zakupiony w ramach pomocy UNRRA, uż. Leon Michalak);
Pos 5 HALKA (16,15x5,15 m, 100 KM, 31,81 BRT, duński kuter TYPHON, zbud. 1942 r., zak. UNRRA, uż. Witold Zubrzycki);
W 1947 roku wszystkie te jednostki zmieniły oznakę na UST. Do końca roku przybyły kutry Ust 6 i Ust 22 (nowozbudowane kutry typu KU-128) oraz Ust 26 (kuter typu MIR 20a, MIR 36 FILIP). W wykazie czynnych kutrów (stan na 9 maja 1947 r.) widnieje 5 kutrów z Ustki (Ust 1 -- 5).
A oto jednostki (wśród nich 8 to kutry, 8 - łodzie motorowe, a 10 - łodzie wiosłowo-żaglowe) zarejestrowane w MUR Darłowo (stan na 1 I 1948 r.), w nawiasie podany jest numer rejestracji:
Ust 1 [24] - kuter, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. Przem. Ryb. "Jesiotr";
Ust 2 [25] - kuter, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. Przem. Ryb. "Jesiotr";
Ust 3 [26] - kuter, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Wspólnota Morska", nieczynny;
Ust 4 [27] - kuter, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Wspólnota Morska";
Ust 5 [28] - kuter, wł. Departamentu Rybołostwa Morskiego Min. Żeg., uż. Sp. "Wspólnota Morska";
Ust 6 [29] - kuter KU-128/28/404, wł. Stocznia Rybacka, uż. Henryk Bekulard i Aleksander Snopkowski, nieczynny;
Ust 7 [30] - (ex Pos 7) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. SP. "Wspólnota Morska";
Ust 8 [31] - (ex Pos 8) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. SP. "Wspólnota Morska";
Ust 9 [32] - łódź motorowa, wł. Leon Chromik;
Ust 10 [33] - łódź motorowa, wł. Leon Chromik;
Ust 11 [34] - łódź motorowa, wł. Skarb Państwa, uż. Bronisław Brzozka;
Ust 12 [35] - łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Witold Zubrzycki;
Ust 13 [36] - łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Edmund Ryppe;
Ust 14 [37] - (ex Pos 2) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Jesiotr";
Ust 15 [38] - (ex Pos 3) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Jesiotr";
Ust 16 [75] - (ex Pos 4) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Jesiotr";
Ust 17 [76] - (ex Pos 5) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Jesiotr";
Ust 18 [77] - (ex Pos 9) łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Sp. "Jesiotr";
Ust 19 [78] - łódź motorowa, wł. Władysław Nadwodnik;
Ust 20 [79] - łódź motorowa, bud. Ustka 1947 r., wł. Witold Zubrzycki i Stanisław Szymański, nieczynna;
Ust 21 [51] - łódź wiosłowo-żaglowa, wł. Skarb Państwa, uż. Ludwik Gasiewski;
Ust 22 [94] - kuter KU-128/35/404, wł. Stocznia Rybacka, uż. Aleksander Snopkowski i Henryk Bekulard;
Ust 23 [110] - łódź motorowa, wł. Skarb Państwa, uż. Janusz Karcz i Henryk Bekulard;
Ust 24 [117] - łódź motorowa, wł. Władysław Zawrotniak;
Ust 25 [131] - (ex Pos 6) łódź motorowa, wł. Sp. "Jesiotr";
Ust 26 [155] - kuter MIR 36, wł. MIR, uż. Edward Sowiński;
W I kwartale 1948 roku kuter Ust 26 został przerejestrowany do Darłowa, a z jego oznaką zarejestrowano łódź motorową (bud. Ustka 1947 r., 9,15 m).
W spisie, który ma datę 15 listopada 1948 roku pojawia się nowy kuter z oznaką Ust 11, którego jednak brakuje w następnym spisie kutrów MUR Szczecin (stan na II kwartał 1949 r.). W spisie z 1949 roku pojawiają się nowe kutry z oznakami: Ust 9, Ust 10, Ust 27 i Ust 31 (kuter KU-134/263/404), co zwiększa ich liczbę do 11.
Ust 9 - 10x3,6x1,2 m, silnik Perkun Nr 10562 o mocy 30 KM, wł. Stocznia Rybacka, uż. Zygmunt Krasowski, bud. ?, poniemiecki;
Ust 10 - 9,9x3,86x1,8 m, silnik Junkers Nr 19353, 20 KM, wł. Wojciech Białkowski i tow., bud. Ustka 1948 r.;
Ust 27 - 9,9x3,86x1,8 m, silnik Deutz Nr 625189/90, 24 KM, wł. Roman Szyndralewicz i Władysław Nadwodnik, bud. ?, pon. (?!);
Ust 31 - 13,43x4,48x1,6 m, silnik Dangren 263, 50/60 KM, wł. "Arka", bud. Ustka 1949 r.
Do końca roku przybywa jeszcze 5 kutrów dla "Arki": Ust 32 (KU-134/262/404), Ust 33 (KU-134/261/404), Ust 34 (KU-134A/264/404), Ust 35 (KU-134A/265/404), Ust 36 (KU-134A/266/404), a ubywa Ust 22, czyli na koniec roku 1949 zarejestrowanych było 15 kutrów UST.
W wykazie motorowych jednostek rybackich (z I połowy 1950 roku), sporządzonym na potrzeby Marynarki Wojennej figuruje 28 jednostek z oznaką UST, w tym 22 kutry,
Kutry (wymiary to długośćxszerokośćxgłębokość)
Ust 1 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 12,63x4,50x1,60 m, 50 KM, nowy;
Ust 2 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 10,20x3,75x1,20 m, 36 KM, 7 w, nowy;
Ust 3 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 15,00x4,80x2,20 m, 85 KM, 9 w, dobry, KG-150/17/402;
Ust 4 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 16,60x5,00x2,20 m, 100 KM, zużyty 70%;
Ust 5 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 10,60x3,50x1,80 m, 35 KM, 7 w, zużyty 50%;
Ust 6 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 12,83x3,83x1,68 m, 150 KM, 9 w, zużyty 60%, KU-128;
Ust 9 - (Społdzielnia Pracy Połowów Morskich), 12,83x3,86x1,60 m, 50 KM, nowy, KU-128;
Ust 10 - (Białkowski - pryw.), 9,90x3,86x1,80 m, 8 w;
Ust 11 - (Morska Centrala Handlowa), 15,25x4,95x2,05 m, 80 KM, 9 w, zużyty 40%, MIR 36 FILIP;
Ust 12 - (MCH), 17,80x5,10x1,90 m, 120 KM, 9 w, KS-177/1/401;
Ust 25 - (MCH), 8,30x2,80x1,20 m, 21 KM, 6 w, nowy;
Ust 27 - (Szyndrolewicz - pryw.), 9,90x3,86x1,80 m, 24 KM, 8 w, zużyty 50%;
Ust 31 - (MCH), 13,43x4,48x1,60 m, 45 KM, 8 w, nowy;
Ust 32 - (MCH), 13,43x4,48x1,60 m, 45 KM, 8 w, nowy;
Ust 33 - (MCH), 13,43x4,48x1,60 m, 60 KM, 8 w, nowy;
Ust 34 - (MCH), 13,44x4,46x1,88 m, 60 KM, 8 w, nowy;
Ust 35 - (MCH), 13,44x4,46x1,88 m, 60 KM, 8 w, nowy;
Ust 36 - (MCH), 13,44x4,46x1,88 m, 60 KM, 8 w, nowy;
Ust 37 - (MCH), 13,44x4,46x1,88 m, 60 KM, 8 w, nowy, KU-134A/267/404;
Ust 38 - (P.P.R. "Arka"), 13,44x4,46x1,88 m, 60 KM, 8 w, nowy, KU-134A/268/404;
Ust 39 - (P.P.R. "Arka"), 13,43x4,46x1,48 m, 75 KM, 9 w, nowy, KU-134A/269/404;
Ust 50 - (MCH), 17,38x5,00x2,20 m, 120 KM, 9 w, nowy, żelazny, B-368/S-129.
Łodzie motorowe
Ust 19 - (Nadwodnik - pryw.), 6,17x2,05x0,55 m, 6 KM, 3 w, zużyty 50%;
Ust 20 - (Szymański - pryw.), 9,15x3,95x1,20 m, 30 KM, 6 w, zużyty 50%;
Ust 22 - (Błaszczek - pryw.), 8,50x2,60x0,60 m, 40 KM, 5 w, stary;
Ust 23 - (Korczak - pryw.), 10,50x2,30x0,50 m, 75 KM;
Ust 24 - (Zawrotnik - pryw.), 5,60x2,05x0,30 m, 8 KM, 4 w, zużyty 60%;
Ust 26 - (Katarski - pryw.), 9,15x4,00x0,96 m, 20 KM, 6 w, zużyty 50%.
W II połowie 1950 roku zostały zarejestrowane w Ustce nowozbudowane kutry: Ust 19 (KU-134B/279/404), Ust 28 (KU-134B/280/404).
JB