Strona 1 z 1

Kutry projektu KU-160

: 2012-10-13, 19:27
autor: JB
W latach 1954-1955 stocznia w Ustce zbudowała 13 (a może 14) kutrów typu KU-160/160Ł. Według opracowań (książka Micińskiego i Kolickiego oraz opracowanie Wiesława Bladego) były to:
KU-160
1) Wła-91 (SPRM "Gryf");
2) WsG-10 (SPRM "Front Narodowy");
3) WsG-1 (SPRM "Front Narodowy");
4) Łeb-14 (SPRM "10-lecia PRL");
5) Łeb-19 (SPRM "10-lecia PRL");
6) Łeb-20 (SPRM "10-lecia PRL");
7) Łeb-11 (SPRM "10-lecia PRL");
8) Łeb-21 (SPRM "10-lecia PRL");
9) Ust-11 (SPRM "Łosoś").
KU-160Ł
1) Łeb-24 (SPRM "10-lecia PRL");
2) Łeb-25 (SPRM "10-lecia PRL");
3) Łeb-26 (SPRM "10-lecia PRL");
4) Łeb-27 (SPRM "10-lecia PRL").
Kutry miały następujące wymiary:16,0(15,6)x4,8x1,6x[2,28] m, napędzane były 4-cylindrowymi silnikami o mocy 100 KM (Callesen albo Puck), które pozwalały na osiągnięcie 7-8 węzłów.
Miciński i Kolicki wymieniają 13 kutrów, ale jeden - Łeb-24 - zatonął 19 kwietnia 1961 roku (nie wiadomo, czy był liczony, bo autorzy piszą, że opisują stan jednostek na 20 czerwca 1961 roku).
Nie była to jedyna jednostka tego typu, która zatonęła, pozostałe to: 2. Ust-123 (pryw., 20 I 1976 r.), 3. Swb-40 (pryw., 8 IX 1976 r.), 4. Świ-3 (pryw., 15 X 1980 r.), 5. ZaG-5 (wersja Ł, pryw., 22 IV 1981 r.), 6. Łeb-64 (wersja Ł, pryw., 18 XIIIV 1981 r.), 7. Gdy-18 (wersja Ł, pryw., 4 II 1982 r.). Straty sięgneły połowy liczby zbudowanych kutrów, zatonęły wszystkie jednostki wersji KU-160Ł!

JB

Re: Kutry projektu KU-160

: 2012-10-14, 00:17
autor: Marek T
Moje notatki o typie KU-160:

KU-160 900/N5 (PRS 410382): WSG 1, potem WŁA 91 (tak w PRS57; SPRM "Gryf"; SNFC). 1969: WSG 16 (Jan Lewicki). Po 1970: WŁA 91 (Mieczysław Klarecki, potem Wacław i Tadeusz Golla, po 1979: Jan Swoboda, po 1981: Wojciech Schmidt). Po 1987: KOŁ 103 (Mieczysław Towarnicki). 1994? sprzedany, zgłoszony do przebudowy na jacht żaglowy, PRS 631567. W 2005 wykazany jako jacht SABA.

KU-160/901/N5 (PRS 410383): WSG 10 (tak w PRS57; SPRM "Front Narodowy"; SNFJ). 1962: WŁA 76 (SPRM "Gryf"). 1967: UST 19 (Jan Woźniak). 1972: KOŁ 83 (Zygmunt Bernard i Stefan Rabel). Po 1973: DZI 6 (Jan Śniosek). 1979: HEL 37 (Jan Sniosek i Kazimierz Czajka). Jest w PRS87, nie ma w PRS88.

KU-160 902/N5 (PRS 410384): WSG 1 (tak w PRS57; SPRM "Front Narodowy"; SNGO). 1962: WŁA 74 (SPRM "Gryf", po 1966: Zygmunt Żuraw, po 1981: Jerzy Pliński. 1991: sprzedany, zgłoszony do przebudowy na jacht żaglowy, PRS 631561.

KU-160 903/N5 (PRS 410385): WSG 2, potem ŁEB 14 (tak w PRS57; SPRM "10-lecia PRL"; SNGP). 1968: DZI 7 (Feliks Lewandowski). Jest nadal w PRS82.

KU-160 904/N5 (PRS 410386): ŁEB 19 (tak w PRS57; SPRM "10-lecia PRL"; SNHY). 1967: DAR 15 (Mieczysław Szeliski). 1972: UST 123 (Mieczysław Szeliski). 20.01.1976: w trakcie połowów zatonął z powodu przecieku kadłuba, zalania ładowni.

KU-160 905/N5 (PRS 410387): ŁEB 20 (tak w PRS57; SPRM "10-lecia PRL"; SNHZ). 1968: SWB 20 (Henryk Anusiak i wspólnicy). 1971: SWB 40: (Henryk Anusiak i wspólnicy). 8.09.1976: wszedł na mieliznę w ujściu Wisły Przekop i zatonął w następstwie silnego przechyłu na prawą burtę.

KU-160 906/N5 (PRS 410388): ŁEB 11 (tak w PRS57; SPRM "10-lecia PRL"; SNIP). 1967: DAR 18 (Kazimierz Grabowski). 1972: UST 25 (właściciel ?), potem DAR 24 (Zenon i Zbigniew Kaczmarski, po 1979: Tomasz Łopaciński). Jest nadal w PRS82.

KU-160 907/N5 (PRS 410389): ŁEB 21 (tak w PRS57; SPRM "10-lecia PRL"; SNIQ). 1968: HEL 18 (Brunon Dawidowski). Jest nadal w PRS82.

KU-160 908/N5 (PRS 410390): 1956: UST 11 (Łosoś SPRM, Ustka, SNJD); 1962: WŁA 175 (Władysławowo, SNJD); 1963: ŁEB 22 (SPRM 10-lecie PRL, Łeba, SNJD); 1968: SWB 10 (Jan Wróblewski, Świbno); 1972: KOŁ 100 (Antoni Jerzyk i wspólnicy, Kołobrzeg), potem tylko Antoni Jerzyk; po 1981 (1985?): ARK, przebudowany na jacht żaglowy, nowy NR PRS: 631407; w 2000: w służbie jako ARK (Krzysztof Dubois, Kołobrzeg, sygnał SPK2039), 25 BRT, NR PRS 410125 (MT: prawdopodobnie błędny!)

KU-160Ł 1620/N5 (PRS 410448): ŁEB 24 (tak w PRS57; SPRM "10-lecia PRL"; SNND). 19.04.1961: zatonął w wyniku zderzenia z lugrotrawlerem RARÓG na wysokości Czołpina. Najwyraźniej go podniesiono, bo: 1971: ŁEB 67 (Tadeusz Sech). Po 1973: ZAG 5 (Stanisław Iwan). 22.04.1981: zatonął wskutek nieszczelności kadłuba na Zatoce Gdańskiej.

KU-160Ł 1621/N5 (PRS 410449): ŁEB 25 (tak w PRS59; SPRM "10-lecia PRL"; SNNH). 1971: ŁEB 64 (Jerzy Konkol, potem Ryszard Konkel). 18.12.1981: zatonął na płn. zach. od Rozewia na skutek utraty pływalności po przedostaniu się wody do przedziału maszynowego i kubryku.

KU-160Ł 1622/N5 (PRS 410450): ŁEB 26 (tak w PRS59; SPRM "10-lecia PRL"; ?). 1971: ŁEB 70 (Stanisław Stańczykowski). Potem WSG 8 (Henryk Napiórkowski i Ryszard Zydel). Potem GDY 18 (Henryk Napiórkowski). 4.02.1982: zatonął wskutek przecieku kadłuba w wyniku uszkodzenia poszycia lewej burty podczas manewrowania w zwartym lodzie. Załogę uratował kuter WSG 10.

KU-160Ł 1623/N5 (PRS 410451): ŁEB 27 (tak w PRS59; SPRM "10-lecia PRL"; SNNU). 1971: ŁEB 69 (Jan Jabłkowski). Po 1979: DAR 114 (Mieczysław Mitkowski, po 1981 Brunon Pietrzyk). Jest w PRS88, nie ma w PRS92.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ŚWI 3, który zatonął 15.10.1980 r.: mam tylko 2 kutry tej nazwy.
Jeden to KU-135 367/404, który nosił te nazwę do 1958 r.
Drugi to kuter o nieustalonym miejscu i czasie budowy, którego pierwszym numerem było WOL 89. Pojawia sie dopiero w PRS70 (jako ŚWI 3), a w PRS80 jest już wykazany jako ŚWI 20. Więc chyba nie zatonął.
Innego ŚWI 3 nie mam.

Re: Kutry projektu KU-160

: 2012-10-14, 00:39
autor: Chemik
KU-160 z "późnych" Rejestrów PRS-u (także jachtowych), mam nadzieję, że choć odrobinę uzupełnię Marka :) w wypiskach z roczników podałem wszelkie różnice pomiędzy rocznikami (i biorę się za listę kutrów, myślę że jutro będzie gotowa, KU-134/135 poczekają):

PRS (jachtowy) 1999, 2000/2001, 2002/2003, 2004,2005, 2008/2009: Ark (ex Koł-100) (PRS 631407/PZ-1975) (Krzysztof W. Dubois) jacht żaglowy/kecz (St. Rybacka, Ustka 1956/1987, typ KU-160) (25,02BRT; 15,55/14,54(rej.)×4,84×2,20m; ożagl. 103,6m kw.; 1 sil. Andrychów SW 400, 70kW)

PRS 1985: Dar-24 (ex Ust-25, ex Dar-18, ex Łeb-11) (PRS 410388) (Tomasz Łopaciński) (St. Rybacka, Ustka V.1956, typ KU-160, nr budowy KU-160/906) (24BRT, 7NRT; 15,56(rej.)×4,84×?m; H. Callesen/Puckie Zakł. Mech., Aabenraa/Puck; 1 silnik 2-suw, 4-cyl. zmod. Puck B-100, 74kW/100KM; 7w)

PRS 1985: Dar-114 (ex Łeb-69, ex Łeb-27) (PRS 410451) (Władysław Miller) (St. Rybacka, Ustka VII.1958, typ KU-160Ł, nr budowy 1623/N5) (28BRT, 8NRT; 16,00×5,32×?m; VEB Schwermaschinenbau K. Liebknecht, Magdeburg; 1 silnik 4-suw, 6-cyl. Liebknecht(?) 6DV-224, 110kW/150KM)

PRS 1985: Hel-18 (PRS 410389) (Roman Wittbrodt) (St. Rybacka, Ustka V.1956, typ KU-160, nr budowy KU-160/507) (24BRT, 7NRT; 15,54(rej.)×4,84×?m; ZM im. M. Nowotki, Warszawa; 1 silnik 4-suw, 6-cyl. Wola DM-150, 110kW/150KM; 7w)

PRS 1985: Hel-37 (ex Dzi-6, ex Koł-83) (PRS 410383) (Kazimierz Czajka) (St. Rybacka, Ustka 1954, typ KU-160, nr budowy KU-160/901) (23BRT, 6NRT; 15,64(rej.)×4,83×?m; ZM im. M. Nowotki, Warszawa; 1 silnik 4-suw, 6-cyl. Wola 30H6, 110kW/150KM; 9w)

PRS 1985, 1990-1991: Wła-74 (ex WsG-1) (PRS 410384) (Jerzy Pliński) (St. Rybacka, Ustka 1954, typ KU-160, nr budowy 502/N5) (24BRT, 7NRT; 15,56(rej.)×4,83×?m; Puckie Zakł. Mech., Puck; 1 silnik 2-suw, 4-cyl. Puck B-100, 74kW/100KM; 9w)
PRS (jachtowy) 2004/2005: Santa Teresa di Gallura (ex Wła-74) (PRS 635182/SNGO) (Grzegorz Woźniak) jacht żaglowo-motorowy? (St. Rybacka, Ustka/przebudź. system. gospod. 1954/2002) (45,20BRT; 18,03/16,07(rej.)×4,83×2,00m; ożagl. 60m kw.; 1 sil. DAF DS. 575-M, nr sil. A34260, 120kW)

PRS 1985, 1990: Wła-91 (ex WsG-16, ex Wła-91) (PRS 410382) (Wojciech Schmidt) (St. Rybacka, Ustka 1955, typ KU-160, nr budowy KU-160/900) (23BRT, 6NRT; 16,03×4,83×?m; Puckie Zakł. Mech., Puck; 1 silnik 2-suw, 4-cyl. Puck B-100, 74kW/100KM; 8w)
PRS 1991-1994: Koł-103 (ex Wła-91, ex WsG-16, ex Wła-91) (PRS 410382) (Mieczysław Towarnicki) (St. Rybacka, Ustka 1955, typ KU-160, nr budowy KU-160/900) (23BRT, 6NRT; 16,03×4,83×?m; Wytw. Sprzętu Kom./Puckie Zakł. Mech., Mielec/Puck; 1 silnik 4-suw, 6-cyl. U/E680/193/1, 121kW/165KM; 8w)
PRS 2007-2009: Saba (PRS 410382/SPG2924) (Grzegorz Matyjaszczyk) statek pasażerski (St. Rybacka „Ustka”, Ustka 1955/2004, typ KU-160, nr budowy 900/N5) (23BRT, 5,65tony; 16,03×4,83×1,79m; WSK Mielec - PZM Puck; 1 silnik 4-suw, 6-cyl. U/E680/193/1, 121kW/165KM; 8,5w; 50pas.)
PRS 2010-2011: Saba (PRS 410382/SPG2924) (Grzegorz Matyjaszczyk) statek pasażerski (St. Rybacka „Ustka”, Ustka 1955, typ KU-160, nr budowy 900/N5) (23BRT, 6ton; 16,03×4,83×1,79m; WSK Mielec - PZM Puck; 1 silnik 4-suw, 6-cyl. U/E680/193/1, 121kW/165KM; 8,5w; 50pas.)
PRS 2012: Saba (PRS 410382/SPG2924) (Grzegorz Matyjaszczyk) statek pasażerski (St. Rybacka „Ustka”, Ustka 1955, typ KU-160, nr budowy 900/N5) (23BRT, 6NRT, 6ton; 16,03×4,83×1,79m; WSK Mielec - PZM Puck; 1 silnik 4-suw, 6-cyl. U/E680/193/1, 121kW/165KM; 8w; 50pas.)

Re: Kutry projektu KU-160

: 2012-10-14, 02:00
autor: Chemik
Przepraszam Marku, że taka pierdołą zawracam Ci głowę:
Marek T pisze:KU-160/901/N5 (PRS 410383): WSG 10 (tak w PRS57; SPRM "Front Narodowy"; SNFJ). 1962: WŁA 76 (SPRM "Gryf"). 1967: UST 19 (Jan Woźniak). 1972: KOŁ 83 (Zygmunt Bernard i Stefan Rabel). Po 1973: DZI 6 (Jan Śniosek). 1979: HEL 37 (Jan Sniosek i Kazimierz Czajka). Jest w PRS87, nie ma w PRS88.
Ale ma być Śniosek czy Sniosek? Ja nie mam jak sprawdzić.
EDIT:
Marek T pisze:KU-160Ł 1623/N5 (PRS 410451): ŁEB 27 (tak w PRS59; SPRM "10-lecia PRL"; SNNU). 1971: ŁEB 69 (Jan Jabłkowski). Po 1979: DAR 114 (Mieczysław Mitkowski, po 1981 Brunon Pietrzyk). Jest w PRS88, nie ma w PRS92.
Mam wrażenie, że podczas przepisywania z Rejestru, oko przeskoczyło na kuter znajdujący się powyżej kutra Dar-114. W PRS 1985 właścicielem Dar-114 jest Władysław Miller, a powyżej znajduje się kuter Dar-111 (typ KU-135, 352/404), którego właścicielem jest Brunon Pietrzyk

Re: Kutry projektu KU-160

: 2012-10-14, 04:22
autor: Chemik
Kutry typu KU-160/160Ł

1) WsG-1 (PRS 41382 --> ok. 1970 PRS 410382) (SNFC; Stocznia Rybacka, Ustka, typ KU-160, nr budowy 900/N5, uk. 1955) (SPRM „Front Narodowy”)? --> przed 1958 Wła-91 (SPRM „Gryf”) --> 1969 WsG-16 (Jan Lewicki) --> po 1970 Wła-91 (w 1984: 23BRT, 6NRT; 16,03×4,83×?m; 1 sil. 2-suw, 4-cyl. Puck B-100, 100KM; 8w) (Mieczysław Klarecki --> Wacław i Tadeusz Golla --> Jan Swoboda --> Wojciech Schmidt) --> 1990 Koł-103 (w 1990: 23BRT, 6NRT; 16,03×4,83×?m; 1 sil. 4-suw, 6-cyl WSK U/E680/193/1, 165KM; 8w) (Mieczysław Towarnicki) --> 1994 sprzedany z przeznaczeniem do przebudowy na jacht otrzymal „jachtowy” numer PRS 631567, jednakże do 2004 przebudowano go na statek pasażerski powrócił więc do swojego „starego” numeru --> 2005 statek pasażerski Saba (SPG2924; w 2012: 23BRT, 6NRT, 6ton; 16,03×4,83×1,79m; 1 sil. 4-suw, 6-cyl WSK U/E680/193/1, 165KM; 8w; 50 pas.) (Grzegorz Matyjaszczyk) --> nadal w służbie

2) WsG-10 (PRS 41383 --> ok. 1970 PRS 410383) (SNFJ; Stocznia Rybacka, Ustka, typ KU-160, nr budowy 901/N5, uk. 1954) (SPRM „Front Narodowy”) --> 1962 Wła-76 (SPRM „Gryf”) --> 1967 Ust-19 (Jan Woźniak) --> 1972 Koł-83 (Zygmunt Bernard, Stefan Rabel) --> po 1973 Dzi-6 (Jan Śniosek) --> 1979 Hel-37 (w 1984: 23BRT, 6NRT; 15,64(rej.)×4,83×?m; 1 sil. 4-suw, 6-cyl. Wola 30H6, 150KM; 9w) (Jan Śniosek, Kazimierz Czajka) --> przed 1985 (Kazimierz Czajka) --> w 1987 roku skreślony z Rejestru PRS.

3) WsG-1 (PRS 41384 --> ok. 1970 PRS 410384 --> 2002 PRS 635182) (SNGO; Stocznia Rybacka, Ustka, typ KU-160, nr budowy 902/N5, uk. 1954) (SPRM „Front Narodowy”) --> 1962 Wła-74 (w 1984: 24BRT, 7NRT; 15,56(rej.)×4,83×?m; 1 sil. 2-suw, 4-cyl. Puck B-100, 100KM; 9w) (SPRM „Gryf” --> po 1966 Zygmunt Żuraw --> po 1981 Jerzy Pliński) --> 1991 sprzedany z przeznaczeniem przebudowy na jacht, przebudowa prowadzona systemem gospodarczym została zakończona w 2002 roku --> 2002 jacht żaglowo-motorowy? Santa Teresa di Gallura (SNGO; w 2005: 45,2BRT; 18,03/16,07(rej.)×4,83×2,00m; Ożaglowanie 60m kw.; 1 sil. DAF DS. 575-M, nr sil. A34260, 120kW) (Grzegorz Woźniak) --> istniał w V.2005 roku, dalsze losy?
UWAGA: Prawdopodobnie po zakończeniu służby „rybackiej”, miał początkowo przyznany „jachtowy” numer PRS 631561.

4) WsG-2 (PRS 41385 --> ok. 1970 PRS 410385) (SNGP; Stocznia Rybacka, Ustka, typ KU-160, nr budowy 903/N5, uk. 1955) (SPRM „Front Narodowy”)? --> przed 1958 Łeb-14 (SPRM „10-lecie PRL”) --> 1968 Dzi-7 (Feliks Lewandowski) --> istniał w 1981 roku, skreślony z Rejestru PRS przed 1985 rokiem?

5) Łeb-19 (PRS 41386 --> ok. 1970 PRS 410386) (SNHY; Stocznia Rybacka, Ustka, typ KU-160, nr budowy 904/N5, uk. 1955) (SPRM „10-lecie PRL”) --> 1967 Dar-15 (Mieczysław Szeliski) --> 1972 Ust-123 (Mieczysław Szeliski) --> †20.I.1976 w trakcie połowów, przeciek kadłuba.

6) Łeb-20 (PRS 41387 --> ok. 1970 PRS 410387) (SNHZ; Stocznia Rybacka, Ustka, typ KU-160, nr budowy 905/N5, uk. 1955) (SPRM „10-lecie PRL”) --> 1968 Swb-20 (Henryk Anusiak i Wspólnicy) --> 1971 Swb-40 (Henryk Anusiak i Wspólnicy) --> †8.IX.1976 w wyniku silnego przechyłu na prawą burtę, po wejściu na mieliznę w ujściu Wisły-Przekop.

7) Łeb-11 (PRS 41388 --> ok. 1970 PRS 410388) (SNIP; Stocznia Rybacka, Ustka, typ KU-160, nr budowy 906/N5, uk. V.1956) (SPRM „10-lecie PRL”) --> 1967 Dar-18 (Kazimierz Grabowski) --> 1972 Ust-25 --> Dar-24 (w 1984: 24BRT, 7NRT; 15,56(rej.)×4,84×?m; 1 sil. 2-suw, 4-cyl. zmod. Puck B-100, 100KM; 7w) (Zenon i Zbigniew Kaczmarski --> po 1979/przed 1985 Tomasz Łopaciński) --> istniał w 1984 roku, skreślony z Rejestru PRS przed rokiem 1990.

8 ) Łeb-21 (PRS 41389 --> ok. 1970 PRS 410389) (SNIQ; Stocznia Rybacka, Ustka, typ KU-160, nr budowy 907/N5, uk. V.1956) (SPRM „10-lecie PRL”) --> 1968 Hel-18 (w 1984: 24BRT, 7NRT; 15,54(rej.)×4,84×?m; 1 sil. 4-suw, 6-cyl. Wola DM-150, 150KM; 7w) (Brunon Dawidowski --> po 1981/przed 1985 Roman Wittbrodt) --> istniał w 1984 roku, skreślony z Rejestru PRS przed rokiem 1990.

9) Ust-11 (PRS 41390 --> ok. 1970 PRS 410390 --> 1981? PRS 631407) (SNJD; Stocznia Rybacka, Ustka, typ KU-160, nr budowy 908/N5, uk. 1956) (SPRM „Łosoś”) --> 1962 Wła-175 --> 1963 Łeb-22 (SPRM „10-leie PRL”) --> 1968 Swb-10 (Jan Wróblewski) --> 1972 Koł-100 (Antoni Jerzyk i Wspólnicy --> Antoni Jerzyk) --> 20.XI.1980 sprzedany z przeznaczeniem przebudowy na jacht, przebudowa prowadzona w latach 1982-1987 (powtórne wodowanie nastąpiło VI.1986) --> 1987 jacht żaglowy/kecz Ark PZ-1975 (SPK2039; w 2005: 25,02BRT; 19,5(z buksz.)/15,55(kadł.)/14,54(rej.)×4,84×2,20m; Ożaglowanie 103,6m kw.; 1 sil. Andrychów SW 400, 70kW) (Krzysztof W. Dubois) --> nadal w służbie

10) Łeb-24 (PRS 41448 --> ok. 1970 PRS 410448) (SNND; Stocznia Rybacka, Ustka, typ KU-160Ł, nr budowy 1620/N5, uk. 1957?) (SPRM „10-lecie PRL”) --> †19.IV.1961 w wyniku silnego z trawlerem „Raróg” na wysokości Czołpina, podniesiony i naprawiony (kiedy?) --> 1971 Łeb-67 (Tadeusz Sech) --> po 1973 ZaG-5 (Stanisław Iwan) --> †22.IV.1981 na Zat. Gdańskiej, w wyniku nieszczelności kadłuba.

11) Łeb-25 (PRS 41449 --> ok. 1970 PRS 410449) (SNNH; Stocznia Rybacka, Ustka, typ KU-160Ł, nr budowy 1621/N5, uk. 1958) (SPRM „10-lecie PRL”) --> 1971 Łeb-64 (Jerzy Konkol --> Ryszard Konkel) --> †18.XII.1981 na płn. zach. od Rozewia, w wyniku uraty pływalności spowodowanej przedostaniem się wody do kubryku i maszynowni.

12) Łeb-26 (PRS 41450 --> ok. 1970 PRS 410450) (Stocznia Rybacka, Ustka, typ KU-160Ł, nr budowy 1622/N5, uk. 1958) (SPRM „10-lecie PRL”) --> 1971 Łeb-70 (Stanisław Stańczykowski) --> WsG-8 (Henryk Napiórkowski, Ryszard Zydel) --> Gdy-18 (Henryk Napiórkowski) --> †4.II.1982 w wyniku uszkodzenia poszycia lewej burty, spowodowanego manewrowaniem w zwartym lodzie.

13) Łeb-27 (PRS 41451 --> ok. 1970 PRS 410451) (SNNU; Stocznia Rybacka, Ustka, typ KU-160Ł, nr budowy 1623/N5, uk. VII.1958) (SPRM „10-lecie PRL”) --> 1971 Łeb-69 (Jan Jabłkowski) --> po 1979 Dar-114 (w 1984: 28BRT, 8NRT; 16,00×5,32×?m; 1 sil. 4-suw, 6-cyl. Liebknecht(?) 6DV-224, 150KM) (Mieczysław Mitkowski --> po 1981 Władysław Miller) --> istniał w 1987 roku, skreślony z Rejestru PRS w 1988 bądź 1989 roku.

Re: Kutry projektu KU-160

: 2012-10-14, 08:31
autor: JB
Bardzo dziekuję Kolegom za cenne uzupełnienia!
Informację o zatonięciu Świ-3 wziąłem z książki Wiesława Bladego. A to oryginalny wpis
Wiesław Blady pisze:15.10.1980 r. - ŚWI-3, prywatny, drewniany kuter typu KU-160 -- zatonął ok. 6-12 Mm na płn. od Dziwnówka. Najprawdopodobniej przyczyną zatonięcia było zderzenie z niezidentyfikowaną jednostką, utonął Kazimierz Chmielewski - motorzysta, zaginęli: Ryszard Pastuszka - kier. łodzi, Grzegorz Ciszek - rybak.
A może to 14 kuter tego typu (KU-160/909/N5, Nr PRS 41391)?
Poprawiły się więc statystyki utraty kutrów tego typu. Zatonęło 5 kutrów z 13 wybudowanych, w tym 3 wersji Ł (z 4 wybudowanych, ale jeden kuter tracono dwukrotnie).
Chemik podał też daty budowy tych kutrów, teraz wiemy, że wersja KU-160 była budowana w latach 1954-1956, a wersja KU-160Ł - 1957-1958.

JB

Re: Kutry projektu KU-160

: 2012-10-14, 10:03
autor: Marek T
No tak, ten PRS 41391 jest zaiste tajemniczy.

Wg drukowanych roczników pojawia się dopiero w PRS69 jako BOR 6 (Antoni Herman, ex HEL 19). Podali tan, że zbudowano go w 1948 r., miejsce nieznane. Jest nadal w PRS74. Najwyraźniej nie ma go w PRS80, bo miałbym go wpisanego. Niestety, nie zapisałem jego danych technicznych; postaram się wyciągnąć je w poniedziałek.

Z kolei w drukowanych rocznikach nie ma kutra o numerze budowy KU-160/909/N5. Nie ma też jakiegokolwiek kutra o numerze budowy zawierającym "909". Profilaktycznie sprawdziłem też inne "x09", bez szczególnych wyników.

R. Leszczyński podaje, że ŚWI 3 miał 16 m długości. Podaje też, że istniejący w 1959 r. kuter ŚWI 3 to dawny DIXON, którego z niewiadomych powodów nie mam w spisach.

Re: Kutry projektu KU-160

: 2012-10-14, 10:35
autor: JB
Marek T pisze:... R. Leszczyński podaje, że ŚWI 3 miał 16 m długości. Podaje też, że istniejący w 1959 r. kuter ŚWI 3 to dawny DIXON, którego z niewiadomych powodów nie mam w spisach.
JB pisze:... DICKSON - bud. 1947, Stocznia Rybacka w Gdyni (51/402), typ KG-150;
15,00x4,80x[2,30] m, silnik Volund Nr 2535 o mocy 70/80 KM; ... 51/402 - typ KG-150/MIR 20a - Koł 26 ARKA 26 --> Dar 47 --> Dar 11 --> DICKSON --> ...
Borys Dixon, ichtiolog, pracownik naukowy Stacji Morskiej, MLR i MIR, zmarł 9 maja 1955 roku w wieku 82 lat.

JB

PS. Przy okazji uściślania informacji o Borysie Dixonie znalazłem informację, że kuter SIEJA (bud. 5/4, ex Gdy 8 ARKA 60, PRS 41014), użytkowany przez Oddział MIR w Świnoujściu, został wycofany z eksploatacji w 1956 roku.

Re: Kutry projektu KU-160

: 2012-10-14, 11:00
autor: JB
A swoja drogą, to nazwy 4 kutrów badawczych Szczecińskiego Urzędu Morskiego mogły przyprawić o ból głowy niedouczonych urzędników partyjnych w PRL. Oprócz DICKSONA (według mnie spolszczona pisownia nazwiska Dixon) były to: ANTEDON (żyjatko morskie z gromady liliowców, typu szkarłupni), BENTOS (zespół organizmów związanych z dnem morskim, do bentosu zalicza się m.in. gabki, jamochłony, mięczaki, skorupiaki, szkarłupnie, jak również np. glony) i LITORAL (morska strefa przybrzeżna znajdująca się nad szelfem).

JB

Re: Kutry projektu KU-160

: 2012-10-14, 12:40
autor: Marek T
Faktycznie, źle szukałem. Dzięki.