Strona 1 z 1
Parowiec RODINA
: 2012-10-28, 07:33
autor: JB
Przeglądając rejestr handlowych statków morskich Sądu Grodzkiego W Gdyni natrafiłem na wpis dotyczący polskiego statku RODINA. Został on wpisany do rejestru 4 grudnia 1946 roku pod numerem R Mor 2, jako parowiec towarowy jednośrubowy o międzynarodowym sygnale odróżniającym SPFN. Pomierzony został przez Główny Urząd Morski 2 grudnia t.r. (świadectwo pomiarowe Nr 38/46) i obliczenia dały następujące wyniki: długość - 101.61 m; największa szerokość - 15,54 m; głębokość - 5,58 m; pojemność brutto - 7666,92 m3 = 2709,16 RT; pojemność netto - 3997,16 m3 = 1412,55 RT. Był zbudowany w stoczni Burmeister&Wain w Kopenhadze w 1945 roku. Właścicielem statku było przedsiębiorstwo Żegluga Polska S.A. (pod przymusowym zarządem państwowym; zarządca Tadeusz Teper), które zakupiło go 3 grudnia 1946 roku od Narodowej Republiki Bułgarii.
Ze wstydem muszę przyznać, że nic więcej nie wiem o tej jednostce. Przejrzałem książkę Micińskiego i Kolickiego, ale tam ani słowa o takim statku. Czy którykolwiek z P.T. Kolegów może przybliżyć dalsze jego losy?
JB
Re: Parowiec RODINA
: 2012-10-28, 08:23
autor: Chemik
JB pisze:Przeglądając rejestr handlowych statków morskich Sądu Grodzkiego W Gdyni natrafiłem na wpis dotyczący polskiego statku RODINA. ... Był zbudowany w stoczni Burmeister&Wain w Kopenhadze w 1945 roku. Właścicielem statku było przedsiębiorstwo Żegluga Polska S.A. (pod przymusowym zarządem państwowym; zarządca Tadeusz Teper), które zakupiło go 3 grudnia 1946 roku od Narodowej Republiki Bułgarii.
... Przejrzałem książkę Micińskiego i Kolickiego, ale tam ani słowa o takim statku.
Janku, ja też nic o nim nie wiem

. Jestem w posiadaniu książki z 1975 roku pt. "Katalog floty Żegluga Polska - Polska Żegluga Morska 1926-1951-1975", ale tam nie ma śladu po tej jednostce. Jestem bardzo zaintrygowany twoim odkryciem

Re: Parowiec RODINA
: 2012-10-28, 08:50
autor: AvM
ss ALSTERTOR (Hansa B Einheitsschiff)
14.9./3.8.1945 Burmeister & Wain, Kopenhagen (679)
2709/1499 7674/4245 5280
101,61 15,54 5,58 m
2x2fE und A 2x420+2x900/900 1800 3 16,0 450
Werft etwa 33
"Alstertor" vom Stapel für die H. A. P. A. G. in Hamburg.
Mai 1945 von den Dänen beschlagnahmt. "Fornaes" AS af 6.2.1943 (A. Kemp), Copenhagen (DNK). 1945 (DS Hetland AS). 1946 AS DS Da¬nia (C. Andresen) und 8.6. "Danbelt". 23.9.1946 “Rodina" Bulgarische Regierung (Department of Railways & Harbours), Sofia (BGR).
1949 Navigation Maritime Bulgare.
1963 Heimathafen Varna.
4.1.1971 an Split zum Abbruch.
Re: Parowiec RODINA
: 2012-10-28, 08:58
autor: pothkan
ordered 6.2.1943 Copenhagen [Danish Gov't] (D/S Hetland A/S, mgrs.)
A/S Burmeister & Wain, Copenhagen #679
/14.9.1944/8.1945 FORNÆS
46 - DANBELT A/S Dampsk. Selsk. Dania (Chr. Andresen), Copenhagen
46 - RODINA Navigation Maritime Bulgare, Varna BU
Broken up at Split 1976 by Brodospas, arr. 4.1.76
Zdjęcie.
Re: Parowiec RODINA
: 2012-10-28, 09:02
autor: AvM
Oskar jak przepisujesz bzdury z miramaru (Schella) zastanow sie czy to ma sens

Re: Parowiec RODINA
: 2012-10-28, 10:26
autor: JB
Dziekuję wszystkim za odpowiedzi, choć nie zawierały one "polskiego" wątku. Z punktu widzenia prawa ta jednostka przez pewien czas była polskim statkiem. Pozostaje wyjaśnić jak długo trwał ten epizod, czy statek był eksploatowany pod polską flagą, czy też został natychmiast odsprzedany rządowi Bułgarii.
JB
Re: Parowiec RODINA
: 2012-10-28, 12:43
autor: AvM
Bulgarzy o watku polskim nie pistza, ale pisza o problemach z rejestracja.

Re: Parowiec RODINA
: 2012-10-28, 15:51
autor: pothkan
AvM pisze:Oskar jak przepisujesz bzdury z miramaru (Schella) zastanow sie czy to ma sens

Nie było twojego posta jak zacząłem pisać. Poza tym jedyna rozbieżność to data złomowania...
Re: Parowiec RODINA
: 2012-10-28, 17:25
autor: AvM
pothkan pisze:AvM pisze:Oskar jak przepisujesz bzdury z miramaru (Schella) zastanow sie czy to ma sens

Nie było twojego posta jak zacząłem pisać. Poza tym jedyna rozbieżność to data złomowania...
1."A/S af 6.02.1943" = "Actieselskabet af 6. Februar 1943"
to nazwa kompanii a nie data zamowienia
2. Schell nie podaje ze budowany dla HAPAG
Re: Parowiec RODINA
: 2012-10-28, 17:46
autor: AvM
A tu historia wg dunczykow ( Frederik Frederichsen

Re: Parowiec RODINA
: 2012-10-30, 13:45
autor: JB
W Archiwum Akt Nowych jest teczka dokumentów tak opisana: Sprzedaż statku s/s "Rodina" do Bułgarii. Umowa, zezwolenie. Dokumenty pochodzą z 1948 roku, to prawdopodobnie data sprzedaży.
JB
Re: Parowiec RODINA
: 2012-10-31, 19:10
autor: JB
Po zakupie duńskiego parowca "Danbelt" (ex "Fornaes") poselstwo Ludowej Republiki Bułgarii w Sztokholmie wydało - 15 października 1946 r. - tymczasowe świadectwo przynależności państwowej statkowi RODINA. Jednostkę tę wkrótce potem sprzedano Żegludze Polskiej S.A. (3 grudnia 1946 r.) za kwotę 1,2 mln koron duńskich i tego samego dnia wyczarterowano ją rządowi Bułgarii (za 46 szylingów i 6 pensów za każde 30 dni czarteru). Formalnie kapitanem statku został Mieczysław Jacynicz, ale cała załoga była bułgarska. Według dokumentu statek przekazano stronie bułgarskiej 3 grudnia 1946 roku o godzinie 15 (na statku było 100 ton węgla i 75 ton wody kotłowej). W aktach znajduje się dokument (bez daty dziennej) z 1948 roku, w którym Ministerstwo Żeglugi zezwala na sprzedaż s/s RODINA rządowi Bułgarii.
Fikcyjne kupno i późniejsza fikcyjna sprzedaż miała pomóc komunistycznemu rządowi w Bułgarii obejść kłopoty z rejstracją statku w swoim kraju (o tym pisał AvM).
JB
Re: Parowiec RODINA
: 2012-10-31, 19:47
autor: pothkan
Brawo, Janku - zagadka rozwiązana
