PPM i PPUiR "Barka"
: 2012-11-04, 16:23
P.P.M. "Barka"
Państwowe przedsiębiorstwo wyodrębnione "BARKA" - PRZEDSIĘBIORSTWO POŁOWÓW MORSKICH zostało utworzone zarządzeniem ministra Żeglugi - Adama Rapackiego - (wydanym w porozumieniu z ministrem Skarbu i prezesem Centralnego Urzędu Planowania) z 27 lutego 1949 roku (zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim Nr !8, sekcja A, poz. 273, 29 marca 1949 roku i tego dnia weszło w życie).
Siedzibą przedsiębiorstwa było Świnoujście, dyrektorem został Edward Sundman, a wicedyrektorem - Edward Grzelak. Ta firma państwowa została powołana z inicjatywy wiceministra Żeglugi Feliksa Widy-Wirskiego, który chciał złamać monopol innego przedsiębiorstwa państwowego - PPK "Arka" - na połowy na zachodnim wybrzeżu.
Pierwszymi jednostkami pływającymi "Barki" były 4 duże kutry, zakupione w Wielkiej Brytanii z funduszy pomocy UNRRA: HILARY - Gdy 115, WALERY - Gdy 116, JANUARY - Gdy 117 i KSAWERY - Gdy 118. Zostały one przekazane "Barce", w marcu 1949 r., przez PPD "Dalmor". Otrzymały nowe oznaki rybackie: Świ 58 (WALERY), Świ 59 (KSAWERY), Świ 60 (HILARY) i Świ 61 (JANUARY). W tym samym czasie do "Barki" trafiły dwa kutry: Świ 55 (ex Gdy 147, użytkowany przez ZWM; typ MIR-20a, KS-150/12/401) i Świ 57 (ex Gdy 150, statek dozorczy MUR; typ MIR-20a, KS-150/14/401). Wśród pierwszych jednostek tego przedsiębiorstwa był też prywatny kuter Antoniego Brzozowskiego Świ 56 (ex Gdy 47; typ MIR-20a, KG-150/49/402)). W I połowie 1949 roku "Barka" miała w swoim składzie jeszcze trzy inne kutry: Świ 67 (typ KG-177/72/402), Świ 68 (ex NPo 12; typ MIR-20a, KS-150/11/401) oraz Świ 69 (ex Dar 4, ex Dzi-47; typ MIR-20a, KG-150/18/402). Ponadto w budowie dla PPM "Barka" znajdowały się kutry budowane w Stoczni Szczecińskiej na bazie KFK (6 jednostek typu SKS-240/1 -- 6, przewidziano dla nich oznaki m.in. Świ 62 -- Świ 66) oraz w Stoczni Rybackiej w Gdyni (10 typu KG-177/68 -- 71 i 91 -- 96 oraz 3 typu JO-2: KG-152/77 -- 79).
Zła lokalizacja głównej bazy oraz brak wykwalifikowanych rybaków powodowały kłopoty z realizacją planów połowowych, tak że dyrektor Sundman polecił przebazować - w połowie 1949 roku - kutry do Kołobrzgu pozostawiając dyrekcję w Świnoujściu (przy ul. Daszyńskiego 28).
Plan połowów na rok 1949 wynosił 2261 ton ryb, z tego plan na pierwszych 7 miesięcy - 993 tony, a złowiono w tym czasie 978 ton (z tym, że w okresie maj-lipiec wykonano tylko 50% planu). Na spotkaniu, w dniu 1 września 1949 r., podsumowującym wykonanie planu z pierwszych 7 miesięcy zalecono dyrekcji "Barki"większą kontrolę nad wyjazdami kutrów, wprowadzenie współzawodnictwa między załogami. Stwierdzono też, że pracownicy "Barki" posiadając tak dobry tabor powinni złowić dużo ponad plan.
Do końca roku do eksploatacji wprowadzono jeszcze kilka nowych kutrów: Świ 68 (KG-177/68/402; kuter typu MIR-20a o tej oznace musiał zostać oddany, albo co bardziej prawdopodobne - ponownie zarejestrowany, ale w Kołobrzegu), Świ 70 (KG-177/69/402), Świ 71 (KG-177/70/402) i Świ 72 (KG-177/71/402). Flotę "Barki" zasiliły też 3 kutry typu JO-2, zarejestrowane pod koniec 1949 r., które weszły do eksploatacji na początku 1950 roku: Koł 36 (JO-2/77/402), Koł 37 (JO-2/78/402) oraz Koł 38 (JO-2/79/402). Otrzymały oznaki kołobrzeskie, bo w grudniu (24 XII 1949 r.) minister Żeglugi wyraził zgodę na utworzenie Oddziału przedsiębiorstwa w Kołobrzegu. Przerejestrowano do Kołobrzegu także kilka innych kutrów: Koł 25 (ex Świ 55; w październiku 1950 r.), Koł 26 (ex Świ 57, w I połowie 1950 r.) i Koł 27 (ex Świ 69, w 1950 r.).
Pozostałe kutry typu KG-177, budowane dla "Barki", weszły do służby w 1950 roku w Oddziale kołobrzeskim, były to: Koł 32 (KG-177/91/402), Koł 31 (KG-177/92/402), Koł 35 (KG-177/93/402), Koł 30 (KG-177/94/402), Koł 33 (KG-177/95/402) i Koł 34 (KG-177/96/402). Superkutry typu SKS-240 miały wejść do eksploatacji w II połowie 1950 roku, ale z powodu zmian konstrukcyjnych i wadliwego wykonania (jedyny kuter przekazany "Barce" i zarejestrowany w 1950 r. - Świ 62 - musiał zostać oddany do Stoczni Szczecińskiej w celu dokonania poprawek) pozostawały wciąż w stoczni. W połowie grudnia 1950 r. w "Barce" były 22 kutry, z czego 17 było czynnych, a 5 remontowanych (z tego 3, oddane w lipcu do Stoczni Szczecińskiej, miały być gotowe w sierpniu).
Nad dyrekcją "Barki" zbierały się ciemne chmury, niewykonywanie planów połowowych powodowało niezadowolenie decydentów partyjnych i wkrótce 3 osoby zostały aresztowane (dyrektor, wicedyrektor oraz kierownik wydziału administracyjno-gospodarczego Jerzy Suwald) i oskarżono o za tzw. szkodnictwo gospodarcze. Samo przedsiębiorstwo postanowiono zreorganizować tworząc Kombinat z bazami w Kołobrzegu, Darłowie i Ustce.
JB
Państwowe przedsiębiorstwo wyodrębnione "BARKA" - PRZEDSIĘBIORSTWO POŁOWÓW MORSKICH zostało utworzone zarządzeniem ministra Żeglugi - Adama Rapackiego - (wydanym w porozumieniu z ministrem Skarbu i prezesem Centralnego Urzędu Planowania) z 27 lutego 1949 roku (zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim Nr !8, sekcja A, poz. 273, 29 marca 1949 roku i tego dnia weszło w życie).
Siedzibą przedsiębiorstwa było Świnoujście, dyrektorem został Edward Sundman, a wicedyrektorem - Edward Grzelak. Ta firma państwowa została powołana z inicjatywy wiceministra Żeglugi Feliksa Widy-Wirskiego, który chciał złamać monopol innego przedsiębiorstwa państwowego - PPK "Arka" - na połowy na zachodnim wybrzeżu.
Pierwszymi jednostkami pływającymi "Barki" były 4 duże kutry, zakupione w Wielkiej Brytanii z funduszy pomocy UNRRA: HILARY - Gdy 115, WALERY - Gdy 116, JANUARY - Gdy 117 i KSAWERY - Gdy 118. Zostały one przekazane "Barce", w marcu 1949 r., przez PPD "Dalmor". Otrzymały nowe oznaki rybackie: Świ 58 (WALERY), Świ 59 (KSAWERY), Świ 60 (HILARY) i Świ 61 (JANUARY). W tym samym czasie do "Barki" trafiły dwa kutry: Świ 55 (ex Gdy 147, użytkowany przez ZWM; typ MIR-20a, KS-150/12/401) i Świ 57 (ex Gdy 150, statek dozorczy MUR; typ MIR-20a, KS-150/14/401). Wśród pierwszych jednostek tego przedsiębiorstwa był też prywatny kuter Antoniego Brzozowskiego Świ 56 (ex Gdy 47; typ MIR-20a, KG-150/49/402)). W I połowie 1949 roku "Barka" miała w swoim składzie jeszcze trzy inne kutry: Świ 67 (typ KG-177/72/402), Świ 68 (ex NPo 12; typ MIR-20a, KS-150/11/401) oraz Świ 69 (ex Dar 4, ex Dzi-47; typ MIR-20a, KG-150/18/402). Ponadto w budowie dla PPM "Barka" znajdowały się kutry budowane w Stoczni Szczecińskiej na bazie KFK (6 jednostek typu SKS-240/1 -- 6, przewidziano dla nich oznaki m.in. Świ 62 -- Świ 66) oraz w Stoczni Rybackiej w Gdyni (10 typu KG-177/68 -- 71 i 91 -- 96 oraz 3 typu JO-2: KG-152/77 -- 79).
Zła lokalizacja głównej bazy oraz brak wykwalifikowanych rybaków powodowały kłopoty z realizacją planów połowowych, tak że dyrektor Sundman polecił przebazować - w połowie 1949 roku - kutry do Kołobrzgu pozostawiając dyrekcję w Świnoujściu (przy ul. Daszyńskiego 28).
Plan połowów na rok 1949 wynosił 2261 ton ryb, z tego plan na pierwszych 7 miesięcy - 993 tony, a złowiono w tym czasie 978 ton (z tym, że w okresie maj-lipiec wykonano tylko 50% planu). Na spotkaniu, w dniu 1 września 1949 r., podsumowującym wykonanie planu z pierwszych 7 miesięcy zalecono dyrekcji "Barki"większą kontrolę nad wyjazdami kutrów, wprowadzenie współzawodnictwa między załogami. Stwierdzono też, że pracownicy "Barki" posiadając tak dobry tabor powinni złowić dużo ponad plan.
Do końca roku do eksploatacji wprowadzono jeszcze kilka nowych kutrów: Świ 68 (KG-177/68/402; kuter typu MIR-20a o tej oznace musiał zostać oddany, albo co bardziej prawdopodobne - ponownie zarejestrowany, ale w Kołobrzegu), Świ 70 (KG-177/69/402), Świ 71 (KG-177/70/402) i Świ 72 (KG-177/71/402). Flotę "Barki" zasiliły też 3 kutry typu JO-2, zarejestrowane pod koniec 1949 r., które weszły do eksploatacji na początku 1950 roku: Koł 36 (JO-2/77/402), Koł 37 (JO-2/78/402) oraz Koł 38 (JO-2/79/402). Otrzymały oznaki kołobrzeskie, bo w grudniu (24 XII 1949 r.) minister Żeglugi wyraził zgodę na utworzenie Oddziału przedsiębiorstwa w Kołobrzegu. Przerejestrowano do Kołobrzegu także kilka innych kutrów: Koł 25 (ex Świ 55; w październiku 1950 r.), Koł 26 (ex Świ 57, w I połowie 1950 r.) i Koł 27 (ex Świ 69, w 1950 r.).
Pozostałe kutry typu KG-177, budowane dla "Barki", weszły do służby w 1950 roku w Oddziale kołobrzeskim, były to: Koł 32 (KG-177/91/402), Koł 31 (KG-177/92/402), Koł 35 (KG-177/93/402), Koł 30 (KG-177/94/402), Koł 33 (KG-177/95/402) i Koł 34 (KG-177/96/402). Superkutry typu SKS-240 miały wejść do eksploatacji w II połowie 1950 roku, ale z powodu zmian konstrukcyjnych i wadliwego wykonania (jedyny kuter przekazany "Barce" i zarejestrowany w 1950 r. - Świ 62 - musiał zostać oddany do Stoczni Szczecińskiej w celu dokonania poprawek) pozostawały wciąż w stoczni. W połowie grudnia 1950 r. w "Barce" były 22 kutry, z czego 17 było czynnych, a 5 remontowanych (z tego 3, oddane w lipcu do Stoczni Szczecińskiej, miały być gotowe w sierpniu).
Nad dyrekcją "Barki" zbierały się ciemne chmury, niewykonywanie planów połowowych powodowało niezadowolenie decydentów partyjnych i wkrótce 3 osoby zostały aresztowane (dyrektor, wicedyrektor oraz kierownik wydziału administracyjno-gospodarczego Jerzy Suwald) i oskarżono o za tzw. szkodnictwo gospodarcze. Samo przedsiębiorstwo postanowiono zreorganizować tworząc Kombinat z bazami w Kołobrzegu, Darłowie i Ustce.
JB