Strona 1 z 1

Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie

: 2012-12-10, 17:56
autor: Ramond
Okręty budowane dla PMW w latach 30-tych - OORP Grom, Błyskawica i Gryf, a nawet i "ptaszki" - miały charakterystyczny, półokrągły kształt pomostu. Ale już planowane kontynuacje "Gromów", budowane w kraju, miały mieć inny, kanciasty pomost. Czy jakieś źródło podaje przyczynę, albo choć mówi o rozczarowaniu dotychczasowym rozwiązaniem?

Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie

: 2012-12-18, 15:13
autor: marek8
Trochę pospekuluje - może chodziło o możliwości krajowego przemysłu, któremu było "łatwiej" dostarczyć akurat takie? :)
Pozdrawiam

Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie

: 2012-12-18, 15:37
autor: Wicher
Ramond pisze:Ale już planowane kontynuacje "Gromów", budowane w kraju, miały mieć inny, kanciasty pomost. Czy jakieś źródło podaje przyczynę, albo choć mówi o rozczarowaniu dotychczasowym rozwiązaniem?
Marek Twardowski, Niszczyciele typu Grom cz.1, EOW 24, str. 64:
W Instytucie Badań Lotniczych przeprowadzono badania nad opływem powietrza wokół pomostu dowodzenia. Okazało się, że przy szybkości 40 w. opór powietrza pochłaniał 27% mocy. (...)
Ostateczny projekt nowych niszczycieli różnił się od pierwowzoru. Aleksander Potyrała wspominał, że nowe okręty miały posiadać częściowo zmodyfikowane nadbudówki i pomost dla lepszej obrony przeciwlotniczej i dla poprawienia opływu powietrza.

Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie

: 2012-12-18, 17:17
autor: Marek T
Osobiście stawiałbym na uproszczenie technologii. Łatwiej zrobić sekcję płaską, aniżeli giętą po łuku.
M.in. z tego powodu Anglicy na okrętach modernizowanych w latach 30tych preferowali kanciaste nadbudówki.

Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie

: 2012-12-18, 18:31
autor: karol
Opór łączny okrętu na te 27%. Nie drażnijcie oczu wpisem, że kształt nadbudówki pochłaniał tyle koniecznej nadwyżki mocy, aby okręt osiągał 40 węzłów. Nadbudówka dziobowa do tego w niszczycielach konstrukcji brytyjskiej była zbyt wysoka moim zdaniem i to powodowało dodatkowy spręż u jej podstawy, czego profil pomostu nie zmieni, bo potężne przyssanie wytwarza spore różnice ciśnienia, a te jak działają, to akurat pasjonaci morza wiedzą. Optymalne nadbudówki dziobowe, to zdaje się mieli jedynie Włosi i jedna seria francuska, ta z podwójną wieża na dziobie.

Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie

: 2012-12-18, 18:54
autor: SmokEustachy
A 7 działo, stateczność i zasięg zostawili?

Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie

: 2012-12-18, 21:41
autor: Peperon
A nie sądzicie Panowie, że kanciaste pomosty oferowały więcej przestrzeni ?

Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie

: 2012-12-18, 21:59
autor: Andrzej Ciszewski
Też sądzę, że takie ukształtowanie nadbudówki (kabiny nawigacyjnej i GSD )w formie kanciastej dawało więcej miejsca i wydaje się bardziej ergonomiczne. Chyba ni do końca chodziło więc, o względy technologiczne przy wyoblaniu blach, bo pozostawiono przedni oraz rufowy spardek bez zmian , właśnie z tymi charakterystycznymi zaokrągleniami.

Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie

: 2012-12-19, 17:51
autor: Ramond
Dziękuję bardzo za wszystkie informacje.
Marek Twardowski, Niszczyciele typu Grom cz.1, EOW 24, str. 64:
Dziwne, zapomniałem, że tam była podana przyczyna. :oops:
Nadbudówka dziobowa do tego w niszczycielach konstrukcji brytyjskiej była zbyt wysoka moim zdaniem i to powodowało dodatkowy spręż u jej podstawy, czego profil pomostu nie zmieni,
A nowe niszczyciele miały mieć jeszcze podwyższoną nadbudówkę :lol:

Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie

: 2012-12-20, 09:40
autor: esem
No i koszty wykonania! :clever: