Strona 1 z 1
					
				Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
				: 2012-12-10, 17:56
				autor: Ramond
				Okręty budowane dla PMW w latach 30-tych - OORP Grom, Błyskawica i Gryf, a nawet i "ptaszki" - miały charakterystyczny, półokrągły kształt pomostu. Ale już planowane kontynuacje "Gromów", budowane w kraju, miały mieć inny, kanciasty pomost. Czy jakieś źródło podaje przyczynę, albo choć mówi o rozczarowaniu dotychczasowym rozwiązaniem?
			 
			
					
				Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
				: 2012-12-18, 15:13
				autor: marek8
				Trochę pospekuluje - może chodziło o możliwości krajowego przemysłu, któremu było "łatwiej" dostarczyć akurat takie? 

Pozdrawiam
 
			
					
				Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
				: 2012-12-18, 15:37
				autor: Wicher
				Ramond pisze:Ale już planowane kontynuacje "Gromów", budowane w kraju, miały mieć inny, kanciasty pomost. Czy jakieś źródło podaje przyczynę, albo choć mówi o rozczarowaniu dotychczasowym rozwiązaniem?
Marek Twardowski, 
Niszczyciele typu Grom cz.1, EOW 24, str. 64:
W Instytucie Badań Lotniczych przeprowadzono badania nad opływem powietrza wokół pomostu dowodzenia. Okazało się, że przy szybkości 40 w. opór powietrza pochłaniał 27% mocy. (...)
Ostateczny projekt nowych niszczycieli różnił się od pierwowzoru. Aleksander Potyrała wspominał, że nowe okręty miały posiadać częściowo zmodyfikowane nadbudówki i pomost dla lepszej obrony przeciwlotniczej i dla poprawienia opływu powietrza.
 
			
					
				Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
				: 2012-12-18, 17:17
				autor: Marek T
				Osobiście stawiałbym na uproszczenie technologii. Łatwiej zrobić sekcję płaską, aniżeli giętą po łuku. 
M.in. z tego powodu Anglicy na okrętach modernizowanych w latach 30tych preferowali kanciaste nadbudówki.
			 
			
					
				Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
				: 2012-12-18, 18:31
				autor: karol
				Opór łączny okrętu na te 27%. Nie drażnijcie oczu wpisem, że kształt nadbudówki pochłaniał tyle koniecznej nadwyżki mocy, aby okręt osiągał 40 węzłów. Nadbudówka dziobowa do tego w niszczycielach konstrukcji brytyjskiej była zbyt wysoka moim zdaniem i to powodowało dodatkowy spręż u jej podstawy, czego profil pomostu nie zmieni, bo potężne przyssanie wytwarza spore różnice ciśnienia, a te jak działają, to akurat pasjonaci morza wiedzą. Optymalne nadbudówki dziobowe, to zdaje się mieli jedynie Włosi i jedna seria francuska, ta z podwójną wieża na dziobie.
			 
			
					
				Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
				: 2012-12-18, 18:54
				autor: SmokEustachy
				A 7 działo, stateczność i zasięg zostawili?
			 
			
					
				Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
				: 2012-12-18, 21:41
				autor: Peperon
				A nie sądzicie Panowie, że kanciaste pomosty oferowały więcej przestrzeni ?
			 
			
					
				Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
				: 2012-12-18, 21:59
				autor: Andrzej Ciszewski
				Też sądzę, że takie ukształtowanie nadbudówki (kabiny nawigacyjnej i GSD )w formie kanciastej dawało więcej miejsca i wydaje się bardziej ergonomiczne. Chyba ni do końca chodziło więc, o względy technologiczne przy wyoblaniu blach, bo pozostawiono przedni oraz rufowy spardek bez zmian , właśnie z tymi charakterystycznymi zaokrągleniami.
			 
			
					
				Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
				: 2012-12-19, 17:51
				autor: Ramond
				Dziękuję bardzo za wszystkie informacje.
Marek Twardowski, Niszczyciele typu Grom cz.1, EOW 24, str. 64:
Dziwne, zapomniałem, że tam była podana przyczyna.  
 
 
Nadbudówka dziobowa do tego w niszczycielach konstrukcji brytyjskiej była zbyt wysoka moim zdaniem i to powodowało dodatkowy spręż u jej podstawy, czego profil pomostu nie zmieni,
A nowe niszczyciele miały mieć jeszcze podwyższoną nadbudówkę  

 
			
					
				Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
				: 2012-12-20, 09:40
				autor: esem
				No i koszty wykonania!  
