SD-20 ???
SD-20 ???
"Rok 1957 - mój przyjaciel Kazimierz Walczak otrzymał stanowisko dowódcy okrętu demagnetazyjnego, w związku z tym złożyłem wizytę na okręcie. Był to szkuner. Kadłub o budowie drewnianej. Przed dostaniem się w polskie władanie właścicielem był amator szwedzki. Polscy marynarze nazywali go "Święty Jerzy". Wśród marynarzy - załogi, szła szeptana z ucha do ucha wieść, ze "Święty Jerzy" został w piracki sposób obrabowany przez Sowietów, natomiast załoga statku została uprowadzona do Słupska i tam zamordowana oraz w podziemiach byłego Arbeitsamtu i w krematorium spalona.
Natomiast oficjalna wersja, ze jednostka utonęła na terenie wód wewnętrznych lub przyległych do obszaru polskiego, że armator szwedzki zrezygnował z wydobycia nieopłacalnej sprawy ! Chciałem znaleźć miejsce w poszyciu kadłuba, które byłoby kiedyś uszkodzone. Takiego miejsca nie znalazłem. Kazimierz Walczak nie doczekał się lepszych czasów, odmówił współpracy z KGB, został zamordowany latem 1967 r."
http://padre.cba.pl/index.php/artykuly- ... wasniewski
Natomiast oficjalna wersja, ze jednostka utonęła na terenie wód wewnętrznych lub przyległych do obszaru polskiego, że armator szwedzki zrezygnował z wydobycia nieopłacalnej sprawy ! Chciałem znaleźć miejsce w poszyciu kadłuba, które byłoby kiedyś uszkodzone. Takiego miejsca nie znalazłem. Kazimierz Walczak nie doczekał się lepszych czasów, odmówił współpracy z KGB, został zamordowany latem 1967 r."
http://padre.cba.pl/index.php/artykuly- ... wasniewski
Re: SD-20 ???
Jak ktos Bubla cytuje, to juz trudno.
Re: SD-20 ???
A to pałkownik zna jakieś źródło wyjaśniające pochodzenie stacji demagnetyzacyjnej SD-20?Colonel pisze:Jak ktos Bubla cytuje, to juz trudno.
Moim zdaniem w tym przypadku każdy ślad jest cenny....
Re: SD-20 ???
Według moich informacji - niepotwierdzonych dokumentami i opartych jedynie na relacjach osób związanych w pewnym okresie z tą jednostką - SD-20 została zbudowana w Norwegii w roku 1920 lub 1928 (częściowo zatarta ostatnia cyfra na tabliczce), przypuszczalnie w Bergen; później pływała jako jednostak fińska, której nazwa "przypominała słowo GLITERUNEK".
†U1 54°14’N 05°07’E
Re: SD-20 ???
Byl rzeczywiscie taki zaglowiec z pomocniczym napedem w FinnlandiiU1 pisze:Według moich informacji - niepotwierdzonych dokumentami i opartych jedynie na relacjach osób związanych w pewnym okresie z tą jednostką - SD-20 została zbudowana w Norwegii w roku 1920 lub 1928 (częściowo zatarta ostatnia cyfra na tabliczce), przypuszczalnie w Bergen; później pływała jako jednostak fińska, której nazwa "przypominała słowo GLITERUNEK".
Glittertind (ex Oddersja) QFCQ
1920 Kristiansand
428,67grt 276,37nrt 750dwt 45,94/44,36x8,71x5,33m
380ihp
w 1941
Turun Kalastus Oy - Abo Fiskeri Ab, Turku #1162
tak do 1948
potem
Perust. oleva Kievelän Laiva Oy, Turku#1162
nie mam rejestrow po 1950
Re: SD-20 ???
jest tez w LLoydzie
Z 1930
http://www.plimsollshipdata.org/pdffile ... 0b0467.pdf
Z 1945
http://www.plimsollshipdata.org/pdffile ... 5a0451.pdf
Nie ma w stratach Lloyda 1948-1960
Z 1930
http://www.plimsollshipdata.org/pdffile ... 0b0467.pdf
Z 1945
http://www.plimsollshipdata.org/pdffile ... 5a0451.pdf
Nie ma w stratach Lloyda 1948-1960
Re: SD-20 ???
Pasuje. Wygląda, że w czasie przebudowy (podobno odbywała się w latach 1951-54 w Gdyni) przedłużono kadłub do 46,5 metra i... zmniejszono znacznie zanurzenie (do 3,1 m).
†U1 54°14’N 05°07’E
Re: SD-20 ???
W 1945 r. na redzie Gdyni leżał na dnie wrak statku żaglowego; nad wodę wystawały maszty.
Ś.p. B. Prusinkiewicz wspominał, że wraz z kolegami zamierzali go podnieść i odbudować. Potem zrezygnowali.
Może to późniejszy SD-20?
Ś.p. B. Prusinkiewicz wspominał, że wraz z kolegami zamierzali go podnieść i odbudować. Potem zrezygnowali.
Może to późniejszy SD-20?
- Załączniki
-
- Wrak Gdynia.jpg (200.18 KiB) Przejrzano 10075 razy
Re: SD-20 ???
Od kolegi MSiO2/97; 100; Rochowicz
abc-electronics: Okręt demagnetyzacyjny typu SD-20 (1 jednostka)
427 twyp, 46.40 x 8.70 x 3.10 m, 320 KM, 1 masz. par. tłok., 1 śruba, zał. 3+22, uzbr: brak,
( . .1951) GLITERTUNG = SD-20
Uwagi : Jednostka drewniana wcielona do służby w 1951 roku, eks fiński szkuner zbudowany w 1920 roku w Kristiansand, przebudowany do wypełniania roli stacji demagnetyzacyjnej (odpowiednie urządzenia sprowadzono z ZSRR). Na wyposażeniu okrętu znajdowała się mo-torówka pokładowa. Najpierw była to M-17 eks MU-1 (s. 01.10.1952), skreślona z listy floty 27.07.1959. Od 04.03.1960 motorówka M-22 eks TU-4 (s. 01.05.1954), podlegająca do tej pory Zakładom Broni Podwodnej, została podporządkowana stacji demagnetyzacyjnej SD-20. Zajęła tym samym miejsce wycofanej niemal rok wcześniej motorówki M-17.
abc-electronics: Okręt demagnetyzacyjny typu SD-20 (1 jednostka)
427 twyp, 46.40 x 8.70 x 3.10 m, 320 KM, 1 masz. par. tłok., 1 śruba, zał. 3+22, uzbr: brak,
( . .1951) GLITERTUNG = SD-20
Uwagi : Jednostka drewniana wcielona do służby w 1951 roku, eks fiński szkuner zbudowany w 1920 roku w Kristiansand, przebudowany do wypełniania roli stacji demagnetyzacyjnej (odpowiednie urządzenia sprowadzono z ZSRR). Na wyposażeniu okrętu znajdowała się mo-torówka pokładowa. Najpierw była to M-17 eks MU-1 (s. 01.10.1952), skreślona z listy floty 27.07.1959. Od 04.03.1960 motorówka M-22 eks TU-4 (s. 01.05.1954), podlegająca do tej pory Zakładom Broni Podwodnej, została podporządkowana stacji demagnetyzacyjnej SD-20. Zajęła tym samym miejsce wycofanej niemal rok wcześniej motorówki M-17.
Re: SD-20 ???
Mi sie wydaje ze ten szkuner juz potem nie mial masztow.Marek T pisze:W 1945 r. na redzie Gdyni leżał na dnie wrak statku żaglowego; nad wodę wystawały maszty.
Ś.p. B. Prusinkiewicz wspominał, że wraz z kolegami zamierzali go podnieść i odbudować. Potem zrezygnowali.
Może to późniejszy SD-20?
Sprawdze w czasie dnia w rejestrach finskich.
Re: SD-20 ???
Może najpierw sprawdź ile miał masztów jako szkuner?
Re: SD-20 ???
jest w dodatkowym spisie statkow rybackichMarek T pisze:Może najpierw sprawdź ile miał masztów jako szkuner?
Niestety od 1941do 1949 w opisie takielazu jest kreska
Pnadto jest w spisie motorowcow, a nie zaglowcow z napedem pomocniczym
wyglada ze byla to lichturga motorowa
Re: SD-20 ???
Dane z LRS 1930
Glittertind (ex Oddersajaa) MVGB
Wood Screw Schooner 1 Deck Oil Eng
457grt (411) /329nrt 146.9x28.6x16.0ft Q26tH 14l
stocznia: Otterdals Intercssenskabs Skibsbyggeri, Xiansand
motor: Lysekils Mek.Verksted A/B , Lysekil
oil engine 2SCSa 4Cy 15 3/4"-17 1/4" 83NHP
J.C.Jörgensen
Glittertind (ex Oddersajaa) MVGB
Wood Screw Schooner 1 Deck Oil Eng
457grt (411) /329nrt 146.9x28.6x16.0ft Q26tH 14l
stocznia: Otterdals Intercssenskabs Skibsbyggeri, Xiansand
motor: Lysekils Mek.Verksted A/B , Lysekil
oil engine 2SCSa 4Cy 15 3/4"-17 1/4" 83NHP
J.C.Jörgensen
Re: SD-20 ???
Jest ksiazka o tej frmie za 45$
OTTERDALS INTERESSENTSKAB 1868-1968.
Kristiansand 1968. 4to. 79 s. Rikt illustrert. Orig. bd.
o stoczni nie mam nic w notatkach
OTTERDALS INTERESSENTSKAB 1868-1968.
Kristiansand 1968. 4to. 79 s. Rikt illustrert. Orig. bd.
o stoczni nie mam nic w notatkach

Re: SD-20 ???
Marek T
A skad zmiana wlasciciela w gfinskich rejestrach w 1948 roku
Zdasrzalo sie ., ale czy ktos by przerejstrowywal wrak
Wraki na polskim wybrzezu i tak byly "ruskie"
A skad zmiana wlasciciela w gfinskich rejestrach w 1948 roku
Zdasrzalo sie ., ale czy ktos by przerejstrowywal wrak
Wraki na polskim wybrzezu i tak byly "ruskie"
Re: SD-20 ???
Wg list Williama Shella
1949 pozar kolo Gdyni
od 1951 wlasciciel Hansa Laiva OY, Turku,
skreslony 1958.
czyli powoli cos sie wyjawia, ale cos sie tez nie zgadza
1949 pozar kolo Gdyni
od 1951 wlasciciel Hansa Laiva OY, Turku,
skreslony 1958.
czyli powoli cos sie wyjawia, ale cos sie tez nie zgadza