SD-20 ???

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

SD-20 ???

Post autor: AvM »

"Rok 1957 - mój przyjaciel Kazimierz Walczak otrzymał stanowisko dowódcy okrętu demagnetazyjnego, w związku z tym złożyłem wizytę na okręcie. Był to szkuner. Kadłub o budowie drewnianej. Przed dostaniem się w polskie władanie właścicielem był amator szwedzki. Polscy marynarze nazywali go "Święty Jerzy". Wśród marynarzy - załogi, szła szeptana z ucha do ucha wieść, ze "Święty Jerzy" został w piracki sposób obrabowany przez Sowietów, natomiast załoga statku została uprowadzona do Słupska i tam zamordowana oraz w podziemiach byłego Arbeitsamtu i w krematorium spalona.
Natomiast oficjalna wersja, ze jednostka utonęła na terenie wód wewnętrznych lub przyległych do obszaru polskiego, że armator szwedzki zrezygnował z wydobycia nieopłacalnej sprawy ! Chciałem znaleźć miejsce w poszyciu kadłuba, które byłoby kiedyś uszkodzone. Takiego miejsca nie znalazłem. Kazimierz Walczak nie doczekał się lepszych czasów, odmówił współpracy z KGB, został zamordowany latem 1967 r."

http://padre.cba.pl/index.php/artykuly- ... wasniewski
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: SD-20 ???

Post autor: Colonel »

Jak ktos Bubla cytuje, to juz trudno.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: SD-20 ???

Post autor: Chemik »

Colonel pisze:Jak ktos Bubla cytuje, to juz trudno.
A to pałkownik zna jakieś źródło wyjaśniające pochodzenie stacji demagnetyzacyjnej SD-20?
Moim zdaniem w tym przypadku każdy ślad jest cenny....
Awatar użytkownika
U1
Posty: 179
Rejestracja: 2007-03-03, 13:08

Re: SD-20 ???

Post autor: U1 »

Według moich informacji - niepotwierdzonych dokumentami i opartych jedynie na relacjach osób związanych w pewnym okresie z tą jednostką - SD-20 została zbudowana w Norwegii w roku 1920 lub 1928 (częściowo zatarta ostatnia cyfra na tabliczce), przypuszczalnie w Bergen; później pływała jako jednostak fińska, której nazwa "przypominała słowo GLITERUNEK".
†U1 54°14’N 05°07’E
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: SD-20 ???

Post autor: AvM »

U1 pisze:Według moich informacji - niepotwierdzonych dokumentami i opartych jedynie na relacjach osób związanych w pewnym okresie z tą jednostką - SD-20 została zbudowana w Norwegii w roku 1920 lub 1928 (częściowo zatarta ostatnia cyfra na tabliczce), przypuszczalnie w Bergen; później pływała jako jednostak fińska, której nazwa "przypominała słowo GLITERUNEK".
Byl rzeczywiscie taki zaglowiec z pomocniczym napedem w Finnlandii

Glittertind (ex Oddersja) QFCQ
1920 Kristiansand
428,67grt 276,37nrt 750dwt 45,94/44,36x8,71x5,33m
380ihp
w 1941
Turun Kalastus Oy - Abo Fiskeri Ab, Turku #1162
tak do 1948
potem
Perust. oleva Kievelän Laiva Oy, Turku#1162
nie mam rejestrow po 1950
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: SD-20 ???

Post autor: AvM »

Awatar użytkownika
U1
Posty: 179
Rejestracja: 2007-03-03, 13:08

Re: SD-20 ???

Post autor: U1 »

Pasuje. Wygląda, że w czasie przebudowy (podobno odbywała się w latach 1951-54 w Gdyni) przedłużono kadłub do 46,5 metra i... zmniejszono znacznie zanurzenie (do 3,1 m).
†U1 54°14’N 05°07’E
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: SD-20 ???

Post autor: Marek T »

W 1945 r. na redzie Gdyni leżał na dnie wrak statku żaglowego; nad wodę wystawały maszty.

Ś.p. B. Prusinkiewicz wspominał, że wraz z kolegami zamierzali go podnieść i odbudować. Potem zrezygnowali.
Może to późniejszy SD-20?
Załączniki
Wrak Gdynia.jpg
Wrak Gdynia.jpg (200.18 KiB) Przejrzano 10075 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: SD-20 ???

Post autor: AvM »

Od kolegi MSiO2/97; 100; Rochowicz

abc-electronics: Okręt demagnetyzacyjny typu SD-20 (1 jednostka)
427 twyp, 46.40 x 8.70 x 3.10 m, 320 KM, 1 masz. par. tłok., 1 śruba, zał. 3+22, uzbr: brak,
( . .1951) GLITERTUNG = SD-20
Uwagi : Jednostka drewniana wcielona do służby w 1951 roku, eks fiński szkuner zbudowany w 1920 roku w Kristiansand, przebudowany do wypełniania roli stacji demagnetyzacyjnej (odpowiednie urządzenia sprowadzono z ZSRR). Na wyposażeniu okrętu znajdowała się mo-torówka pokładowa. Najpierw była to M-17 eks MU-1 (s. 01.10.1952), skreślona z listy floty 27.07.1959. Od 04.03.1960 motorówka M-22 eks TU-4 (s. 01.05.1954), podlegająca do tej pory Zakładom Broni Podwodnej, została podporządkowana stacji demagnetyzacyjnej SD-20. Zajęła tym samym miejsce wycofanej niemal rok wcześniej motorówki M-17.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: SD-20 ???

Post autor: AvM »

Marek T pisze:W 1945 r. na redzie Gdyni leżał na dnie wrak statku żaglowego; nad wodę wystawały maszty.

Ś.p. B. Prusinkiewicz wspominał, że wraz z kolegami zamierzali go podnieść i odbudować. Potem zrezygnowali.
Może to późniejszy SD-20?
Mi sie wydaje ze ten szkuner juz potem nie mial masztow.
Sprawdze w czasie dnia w rejestrach finskich.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: SD-20 ???

Post autor: Marek T »

Może najpierw sprawdź ile miał masztów jako szkuner?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: SD-20 ???

Post autor: AvM »

Marek T pisze:Może najpierw sprawdź ile miał masztów jako szkuner?
jest w dodatkowym spisie statkow rybackich
Niestety od 1941do 1949 w opisie takielazu jest kreska

Pnadto jest w spisie motorowcow, a nie zaglowcow z napedem pomocniczym
wyglada ze byla to lichturga motorowa :)
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: SD-20 ???

Post autor: AvM »

Dane z LRS 1930
Glittertind (ex Oddersajaa) MVGB
Wood Screw Schooner 1 Deck Oil Eng
457grt (411) /329nrt 146.9x28.6x16.0ft Q26tH 14l
stocznia: Otterdals Intercssenskabs Skibsbyggeri, Xiansand
motor: Lysekils Mek.Verksted A/B , Lysekil
oil engine 2SCSa 4Cy 15 3/4"-17 1/4" 83NHP
J.C.Jörgensen
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: SD-20 ???

Post autor: AvM »

Jest ksiazka o tej frmie za 45$

OTTERDALS INTERESSENTSKAB 1868-1968.
Kristiansand 1968. 4to. 79 s. Rikt illustrert. Orig. bd.

o stoczni nie mam nic w notatkach :(
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: SD-20 ???

Post autor: AvM »

Marek T

A skad zmiana wlasciciela w gfinskich rejestrach w 1948 roku
Zdasrzalo sie ., ale czy ktos by przerejstrowywal wrak
Wraki na polskim wybrzezu i tak byly "ruskie"
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: SD-20 ???

Post autor: AvM »

Wg list Williama Shella
1949 pozar kolo Gdyni
od 1951 wlasciciel Hansa Laiva OY, Turku,
skreslony 1958.

czyli powoli cos sie wyjawia, ale cos sie tez nie zgadza
ODPOWIEDZ