Strona 1 z 2

Lotnictwo myśliwskie czy szturmowe ?

: 2004-02-07, 12:13
autor: domek
Jakie powinny być priorytety

Czy f16 nadaje się dla naszych potrzeb

Czy ktoś zdaje sobie sprawę z tego że nasz kraj to nie USA
i maszyny tam preferowane wcale nie muszą być dla nas odpowiednie

Re: Lotnictwo myśliwskie czy szturmowe ?

: 2004-02-07, 12:16
autor: fdt
domek pisze:Jakie powinny być priorytety

Czy f16 nadaje się dla naszych potrzeb

Czy ktoś zdaje sobie sprawę z tego że nasz kraj to nie USA
i maszyny tam preferowane wcale nie muszą być dla nas odpowiednie
A jakie twoim zdaniem lepiej by się nadawały dla WLiOP... no i dlaczego?

: 2004-02-07, 12:25
autor: domek
Tradycyjnie zagraża nam armia lądowa czołgi transportery
różnej maści działa piechota

a więc maszyna szturmowa z widokami na handelek
z koalicją

ja bym stawiał na kontrakt USA na następcę A-10

A-10 czy F-16

: 2004-02-07, 13:49
autor: Milrek
A-10 miał jedno główne zadanie: zwalczanie zmasowanych zgrupowań czołgów. Myśliwiec z niego żaden. Można by faktycznie poprosić USA o przekazanie ze dwóch eskadr. Tylko, że mielibyśmy 1 typ więcej, koszty logistyki wzrosłyby niepomiernie. Poza tym mamy maszynę bardziej wielozadaniową w zakresie wsparcia wojsk lądowych Su-22M4. Słowem wojskowe uzasadnienie jeszcze można znaleźć ale pieniędzy już nie.

F-16 jest myśliwcem taktycznym i oprócz zwalczania celów lądowych może spełniać rolę myśliwca.
Czyli upraszczając zakup A-10 dalej nie rozwiązywałby problemów, i tak koniecznie trzeba by dokupić maszynę myśliwską.
Poza tym pomijając USA F-16 kupiły m.in.: Belgia, Dania, Holandia, Norwegia, Portugalia, Turcja i Korea Południowa a ostatnio nawet Włochy.
Główne atuty tego samolotu to wielozadaniowość i stosunkowo niska cena.
Tyle w duuużym uproszczeniu

: 2004-02-09, 14:42
autor: Mitoko
Dorzucę jeszcze jeden argument przeciw A-10 - doświadczenia europejskie zdecydowanie preferują manewr nad pancerz (odnosi się to zarówno do śmigłowców jak i do maszyn szturmowych)

: 2004-02-11, 15:24
autor: karol
Mitoko pisze:Dorzucę jeszcze jeden argument przeciw A-10 - doświadczenia europejskie zdecydowanie preferują manewr nad pancerz (odnosi się to zarówno do śmigłowców jak i do maszyn szturmowych)
ę??? :o

: 2004-02-11, 19:25
autor: Mitoko
Dokładnie - ze względu na ukształtowanie terenu i charakterystyki pola walki Europa poszła w stronę manewru.
Dlatego nie robiono pancerek, a maszyny w rodzaju Fiata G-91, AMX-a czy odmian szturmowych AJeta.
Podobnie ze śmigłowcami - zarówno A-129 jak i Tiger reprezentują kategorię manewrową w przeciwieństwie do maszyn amerykańskich czy radzieckich

: 2004-02-12, 06:56
autor: karol
bardzo ciekawa opinia mitoko... :)

: 2004-02-12, 08:51
autor: Gość
:? Nie czuję się przekonany do tej teorii

Zwiększona manewrowość maszyn europejskich wynika z taktyki ich
użycia i terenu działania czyli warunki do walki z zasadzki w terenie
bardzo trudnym do latania co w przypadku sił zbrojnych USA czy Rosji
może być niewykonalne z powodu konieczności prowadzenia walki w
każdych warunkach np. step

A więc problem z a 10 nie polega na tymże nie jest
to maszyna manewrowa bo na pewno jest
to bodaj najbardziej manewrowa z maszyn a na zastosowaniu
odpowiedniego zestawu pocisków i to ze
względu na to że cel może być zasłonięty przez naturalną przeszkodę a
nie że jest silnie ruchliwy

: 2004-02-12, 08:52
autor: Gość
to byłem ja domek :)

: 2004-02-12, 09:20
autor: karol
ciekawe ciekawe... :)

: 2004-02-12, 11:48
autor: Mitoko
Anonymous pisze::? Nie czuję się przekonany do tej teorii

Zwiększona manewrowość maszyn europejskich wynika z taktyki ich
użycia i terenu działania czyli warunki do walki z zasadzki w terenie
bardzo trudnym do latania co w przypadku sił zbrojnych USA czy Rosji
może być niewykonalne z powodu konieczności prowadzenia walki w
każdych warunkach np. step

A więc problem z a 10 nie polega na tymże nie jest
to maszyna manewrowa bo na pewno jest
to bodaj najbardziej manewrowa z maszyn a na zastosowaniu
odpowiedniego zestawu pocisków i to ze
względu na to że cel może być zasłonięty przez naturalną przeszkodę a
nie że jest silnie ruchliwy
Pisałem o koncepcjach europejskich - a te bazowały na zasadzie uniku i wykorzystania przeszków terenowych. Wg podobnych zasad stworzono Rooikvalka:
- nie daj się trafić (manewr)
- jeżeli Cię trafią postaraj się utrzymać (chodzi o odseparowanie instalacji)
- jeżeli nie możesz się utrzymać - wyląduj bezpiecznie (wzmocnienia kadłuba do wytrzymania przyziemienia z dużą prędkością pionową)

: 2004-02-12, 11:51
autor: karol
co to rookvalk? :o

: 2004-02-12, 12:00
autor: Mitoko
Jezu - południowoafrykański śmigłowiec szturmowy

: 2004-02-12, 12:01
autor: karol
aaa, myslałem, że nowy samolot szturmowy, sorki... ;)

: 2004-02-12, 12:05
autor: Mitoko
z samolotów wystarczy spojrzeć na AMX-a - robiono go jako następcę Fiatów i gdyby nie koniec zimnej wojny mógłby sie rozplenić w Europie