Strona 1 z 2

Rysunki polskich statków handlowych

: 2013-05-12, 19:37
autor: Peperon
Witam Kolegów Forumowiczów.
Jakiś czas temu pojawiła się Mała Encyklopedia Statków Polskich, która stała się niestety tworem martwym.
Uzyskawszy błogosławieństwo Adminów proponuję wątek bliźniaczo podobny do Rysunków Okrętów Różnych Flot, z działu Wojny Światowe.
Jest jednak pewna zasadnicza różnica. Mają to być rysunki statków lub projektów, które faktycznie zostały wybudowane lub opracowane w polskich stoczniach, a nie fantazje. :lol: Jak widać nie są jakieś wygórowane zasady. No może jeszcze jedna.
Dobrze by było, aby rysunki były wyskalowane i w miarę możliwości podane zostały dane techniczne.
Mam nadzieję, że niezmilitaryzowani Koledzy dołączą się do tego wątku, a liczę przede wszystkim na okres po roku 1989. Jest to w pewnym sensie okres zapomniany.

Poniżej dla zachęty przedstawiam "Trzy POLONIE". Miały być cztery, ale tej najstarszej ciągle nie mogę skończyć :(
Schemat opisu:
Nazwa; typ; armator; rok dla którego aktualna jest sylwetka.
Pojemność brutto w BRT lub GT; nośność; wymiary całkowite w metrach; moc siłowni w KM; prędkość w węzłach.
liczba miejsc pasażerskich; załoga.
Rysunki zostały wykonane w skali 1:2000 i z tego względu są to cienie. :diabel:
Polonia 1.jpg
Polonia 1.jpg (99.89 KiB) Przejrzano 16690 razy
POLONIA - Prom kombinowany - Unity Line 1995
29 850 GT; 7250 ton; 169,9 x 28 x 5,9 - 6,2 m; 21 540 KM; 17 w.
666 mp; z. 82 (max.)
Polonia 2.jpg
Polonia 2.jpg (100.75 KiB) Przejrzano 16690 razy
POLONIA - Liniowiec pasażerski/wycieczkowiec - PLO 1979 (projekt)
17 000 - 24 500 BRT; 175 x 25,3 x 7,0 m; 16 000 KM; 17,5 w.
750 mp; z. 310
Polonia 3.jpg
Polonia 3.jpg (103.08 KiB) Przejrzano 16690 razy
POLONIA - Liniowiec pasażerski/wycieczkowiec - PLO 1964 (projekt)
23 000 BRT; 188 x 25 x 8,2 m; 27 000 KM; 23 w.
850 mp; z. 360

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2013-05-13, 00:06
autor: polsteam
"Mają to być rysunki statków lub projektów, które faktycznie zostały wybudowane lub opracowane w polskich stoczniach"

... no to przynajmniej 1szy z rysunków tu nie pasuje...

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2013-05-13, 07:46
autor: Peperon
polsteam pisze:"Mają to być rysunki statków lub projektów, które faktycznie zostały wybudowane lub opracowane w polskich stoczniach"

... no to przynajmniej 1szy z rysunków tu nie pasuje...
No nie wiem jak się wytłumaczyć :oops: :oops: :oops:

Jak to w Polsce bywa, chciałem dobrze, a wyszło jak zwykle ;)
Nie będę poprawiał tamtego zdania. Niech zostanie ku przestrodze :D
Powiem tak. Chciałbym, oprócz statków opracowanych w polskich stoczniach i w nich zbudowanych, zebrać rysunki statków polskich armatorów lub spółek z nich wydzielonych (powiązanych z nimi kapitałowo). Wiem, że te statki nie zawsze będą pod polską banderą, ale takie dzikie czasy.

Intencją jest stworzenie czegoś w rodzaju albumu polskich statków. I nie chodzi tu o zwykłe przeskanowanie z Micińskiego.
Dzięki za uwagę, bo pozwoliło to uściślić przesłanki. Gdyby traktować tamto zdanie dosłownie, to już rysunek Jana Heweliusza byłby nie na miejscu :)

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2013-05-13, 08:21
autor: Adam
Świetna sprawa, tego brakuje. Jedna uwaga - na pierwszym rysunku (prom Polonia) coś jest nie tak z kształtem komina...

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2013-05-13, 15:33
autor: polsteam
Adam pisze:Świetna sprawa, tego brakuje. Jedna uwaga - na pierwszym rysunku (prom Polonia) coś jest nie tak z kształtem komina...
też mi się tak wydawało, ale nie chciałem jeszcze bardziej zrażać autora (bo już i tak robiłem za krytykanta w 1szym poście zamiast przywitać z uznaniem inicjatywę) ;-)

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2013-05-13, 16:06
autor: Peperon
Adam pisze:Świetna sprawa, tego brakuje. Jedna uwaga - na pierwszym rysunku (prom Polonia) coś jest nie tak z kształtem komina...
Na rysunku "bazowym" był taki komin.
Komin POLONII.jpg
Komin POLONII.jpg (27.54 KiB) Przejrzano 16606 razy
Jak widać górna część ma zabudowę ażurową. Ponieważ na rysunku w skali ok. 1:2000 niemożliwe jest oddanie tego w szczegółach, więc wycieniowałem to jako całość.
Posiadam również fotkę POLONII z roku 2012. Jest tam inny kształt komina...
Komin POLONII 1.jpg
Komin POLONII 1.jpg (15.18 KiB) Przejrzano 16606 razy
...ale czy między rokiem 1995, a 2012 nie była ona modernizowana ?
Jeśli któryś z Panów ma aktualny rzut boczny, to bardzo proszę o sygnał, a zmienimy statek z datą aktualizacji.

Na zakończenie dodam tylko, że "rysunek bazowy" pochodzi z MSiO nr 1/1996, a fotkę znalazłem w necie wtedy, gdy rysunek był gotowy.

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2013-05-13, 16:31
autor: polsteam
ale to zdjęcie to nie Polonia, tylko Skania...

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2013-05-13, 16:43
autor: polsteam
mały holownik SD Christina

budowa: 2009, Damen Shipyards Gdynia (nr budowy Damena 512403)
jeden z trzech bliźniaków

klasa: 100 A1 Tug UK Coastal Service + LMC UMS MCA Class Class IX Tug

silniki napędu głównego: 2 x Caterpillar 3508B TA/C - 1491 bkW/ 2000 bhp/ 1600 rpm

dwa śrubostery (pędniki azymutalne) Rolls Royce Aquamaster US 155 CP

agregat prądotwórczy: Caterpillar C 4.4 T 73.0 kVA, 440V

długość całkowita (z odbojnicami): 21.19 m
szerokość (z odbojnicami): 8.90 m
wysokość boczna: 4.0 m
zanurzenie (około): 3.6 m
wyporność: 245 t
pojemność brutto: 120.70

uciąg na palu: 23,4 T naprzód / 21,5 T wstecz

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2013-05-13, 16:48
autor: Peperon
polsteam pisze:ale to zdjęcie to nie Polonia, tylko Skania...
Ale dopiero walnąłem plamę.
Nawet pięćdziesiąt takich :oops: nie pomoże :(
Chciałem się wytłumaczyć z jednego, a w...ładowałem się w... fekalia :lol:

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2013-05-13, 16:52
autor: polsteam
Peperon pisze:
polsteam pisze:ale to zdjęcie to nie Polonia, tylko Skania...
Ale dopiero walnąłem plamę.
Nawet pięćdziesiąt takich :oops: nie pomoże :(
Chciałem się wytłumaczyć z jednego, a w...ładowałem się w... fekalia :lol:
każdemu się może zdarzyć :-)


a co do rysunku...

Adam pewnie brał pod uwagę, że w sylwetce cieniowej to jest ta konstrukcja ażurowa, tylko (co uważam za słuszne) zwracał uwagę na szczegóły - że mianowicie w tym przypadku tylna krawędź tej ażurowej konstrukcji na rysunku była pionowa i za bardzo "odznaczająca się" w bryle, a w rzeczywistości jest ukośna...

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2013-05-13, 17:02
autor: Peperon
Dzięki za uwagę.
Jak tylko znajdę chwilkę, to poprawię.

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2013-05-13, 19:24
autor: polsteam
zbudowany jako Stanford specjalnie dla terminalu BP Coryton - jeden z trzech bliźniaków (Castle Point, Stanford i Corringham)

obecnie Svitzer Stanford, pracuje w Felixstowe

wiele źródeł podaje jako stocznię dla tego statku Damen Shipyards, Gorinchem...
inne podają że stocznia Gorinchem, a kadłub z Gdyni...
i w papierach / formalnie faktycznie tak może być, ale statki były w całości wyposażone w Damen Shipyards Gdynia i odpłynęły o własnych siłach, nie jako częściowo wyposażone, holowane kadłuby.

stocznia: Damen Shipyards Gdynia
stoczniowy nr budowy Damen'a - 511211
przekazanie: luty 2005

armator (zamawiający): BP Shipping Limited, England
armator obecny: Svitzer

klasa 100 A1 Escort Tug ? LMC UMS Fire Fighting 1 with waterspray

BASIC FUNCTIONS Towing, mooring, escorting, firefighting and pollution control

długość całk.: 32.22 m
szerokość całk. (z odbojnicami): 11.24 m
wysokość boczna: 5.00 m
zanurzenie (na rufie): 5.50 m
wyporność: 840 t
uciąg na paluL 66.7 T (naprzód) / 62.6 T (wstecz)
prędkość na próbach: 14.2 w. / wstecz: 13.3 w.

silniki napędu głównego: MAK 6M25
łączna moc napędu głównego: 3960 kW (5310 KM)
pędniki azymutalne: Rolls-Royce Aquamaster US 255 CP
średnica śrub: 2700 mm
zespół prądotwórczy główny: 2 x Caterpillar 3304B T, 106 kVA
zespół prądotwórczy portowy: Caterpillar 3304B NA, 60 kVA

pompy poż. 2 x Nijhuis HGT, 1850 m3/h, 12.5 bar
monitory wodne p-poż.: 2 x Skum 1200 m3/h

wciągarka kombinowana - kotwiczno-holownicza: DMT heavy duty split drum, brake 150 T, 70 T up to 6 m/min
hak holowniczy: Mampaey 100 T SWL

pomieszczenia dla 7 osób załogi

Obrazek

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2015-03-18, 20:42
autor: Peperon
Peperon pisze:...Jak tylko znajdę chwilkę, to poprawię.
No i zeszło prawie dwa lata. Jak na chwilę to całkiem nieźle. :lol:
Polonia - prom 1.jpg
Polonia - prom 1.jpg (40.05 KiB) Przejrzano 15722 razy
No i jest poprawiona.
Jak już pisałem - liczę na życzliwość. ;)

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2015-03-22, 17:38
autor: Peperon
Po opracowaniu cienia promu Polonia spodobał mi się ten sposób "pracy".
Dlatego przygotowałem dwie inne Polonie, które miały być budowane w zastępstwie Batorego i Stefana Batorego.
Kolejność jest taka sama, jak w pierwszym poście. Danych nie przepisywałem, bo nie widzę sensu skoro już są.
Podam tylko, że projekt górnej Polonii powstał w roku 1979, a dolnej w 1964. Szkoda tylko, że żadna z nich nie powstała.
Polonia 21.jpg
Polonia 21.jpg (21.14 KiB) Przejrzano 15635 razy
Polonia 11.jpg
Polonia 11.jpg (27.86 KiB) Przejrzano 15635 razy

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2015-06-08, 17:52
autor: stara zientara
W nawiązaniu do tytułu wątku to mam zeskanowane wszystkie sylwetki z Piwowońskiego oraz trochę z Micińskiego i PPB.

Re: Rysunki polskich statków handlowych

: 2015-06-08, 18:41
autor: Peperon
stara zientara pisze:W nawiązaniu do tytułu wątku to mam zeskanowane wszystkie sylwetki z Piwowońskiego oraz trochę z Micińskiego i PPB.
A sylwetki statków po roku 1990 masz ? Jeśli tak to dawaj, bo nie ma się co czaić. :D