Barka z drewnianym dnem
: 2013-11-17, 22:50
Witam,
Nie wiem czy było. Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc w temacie.
,,W 2011 roku podczas umacniania nabrzeża w pobliżu Dworca Głównego PKP w Szczecinie natrafiono na tajemniczy stalowy wrak. Niewielka nitowana jednostka pogrążona była prawie całkowicie w dnie rzeki Odry. Nurkom udało się ustalić, że posiada niewielkie pomieszczenia na rufie i dziobie. Dzięki tym informacjom udało się powstrzymać zapędy inwestora do zniszczenia i ze złomowania wraku już pod wodą. Po nagłośnieniu sprawy konserwator zabytków zlecił wydobycie jednostki w całości. Niewielka stalowa jednostka posiada całkowicie drewniane dno i pochodzi z przełomu XIX i XX wieku. Wydobytym wrakiem zaopiekowała się firma UW Service, która podczas prowadzonych prac odkryła 2 tabliczki znamionowe. Szczecińska barka prawdopodobnie jest jedynym zachowanym na świecie tego typu zabytkiem. Widoczne w dnie barki otwory znajdują się w jednej linii co wskazuje ze najprawdopodobniej zatonęła podczas II wojny światowej w wyniku nalotu lotniczego.
Możliwe że konstrukcja jednostki to moment przejścia od tradycyjnego drewnianego szkutnictwa do form przemysłowych ?
Jeżeli tak jest to mamy do czynienia z unikatem na skalę europejską. Dzięki staraniom Stowarzyszenia Dziedzictwo Morza firma UW Service podjęła się remontu jednostki która ma trafić do mającego powstać w Szczecinie Muzeum Morskiego.
Pozdrawiam
Aleksander Ostasz
Nie wiem czy było. Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc w temacie.
,,W 2011 roku podczas umacniania nabrzeża w pobliżu Dworca Głównego PKP w Szczecinie natrafiono na tajemniczy stalowy wrak. Niewielka nitowana jednostka pogrążona była prawie całkowicie w dnie rzeki Odry. Nurkom udało się ustalić, że posiada niewielkie pomieszczenia na rufie i dziobie. Dzięki tym informacjom udało się powstrzymać zapędy inwestora do zniszczenia i ze złomowania wraku już pod wodą. Po nagłośnieniu sprawy konserwator zabytków zlecił wydobycie jednostki w całości. Niewielka stalowa jednostka posiada całkowicie drewniane dno i pochodzi z przełomu XIX i XX wieku. Wydobytym wrakiem zaopiekowała się firma UW Service, która podczas prowadzonych prac odkryła 2 tabliczki znamionowe. Szczecińska barka prawdopodobnie jest jedynym zachowanym na świecie tego typu zabytkiem. Widoczne w dnie barki otwory znajdują się w jednej linii co wskazuje ze najprawdopodobniej zatonęła podczas II wojny światowej w wyniku nalotu lotniczego.
Możliwe że konstrukcja jednostki to moment przejścia od tradycyjnego drewnianego szkutnictwa do form przemysłowych ?
Jeżeli tak jest to mamy do czynienia z unikatem na skalę europejską. Dzięki staraniom Stowarzyszenia Dziedzictwo Morza firma UW Service podjęła się remontu jednostki która ma trafić do mającego powstać w Szczecinie Muzeum Morskiego.
Pozdrawiam
Aleksander Ostasz