Strona 1 z 1

System oznaczeń francuskich śmigłowców

: 2004-10-31, 22:13
autor: Andrzej J.
Czy ktoś z Was ma PEŁNY lub prawie pełny system oznaczen fr. śmigłowców (np. AS.316 Alouette III)) oraz zna zasady wg jakich jest on skonstruowany. Przede wszystkim interesuja mnie śmigłowce morskie, takze produkowane na eksport.

: 2004-11-01, 19:28
autor: Mitoko
Sorki - sprecyzuj o co Ci dokładnie chodzi - o jaki system oznaczeń ??

: 2004-11-01, 23:11
autor: Andrzej J.
przydział do nazw w rodzaju Super Puma lub Dauphin dwuliterowych oznaczeń SA lub AS z trzycyfrowymi liczbami z dodatkiem ewentualnych liter

: 2004-11-02, 11:30
autor: Mitoko
Tak z pamięci:
1. Po połączeniu i nacjonalizacji przemysłu francuskigo nastąpiło połączenie w 4, a następnie w 2 grupy: północną i południową - stąd oznaczenia AS i SA - później po połączeniach ujednolicono je do AS
2. 3-cyfrowy system oznaczeń jest analogiczny jak w okresie międzywojennym - 2 pierwsze oznaczają typ, trzecia oznacza podtyp (np. pierwszy, jeszcze jednomotorowy Dauphin to AS 360)
3. Litery przy śmigłowcach zasadniczo idą kolejno - chyba że oznaczają konkretne zastosowanie - np. M - Marine

: 2004-11-05, 07:37
autor: Andrzej J.
A ma któs może listę, bo taka która mozna sobie zrobić z roczników flot jest mocno niepełna.

: 2004-11-05, 11:55
autor: Mitoko
Chodzi Ci o śmigłowce morskie ??

: 2004-11-05, 13:05
autor: Gość
Tak, oczywiście, ale wiem że czasem na lotniskowcach bazują 2-4 maszyny z armii lądowej.
Andrzej J.

: 2004-11-05, 14:56
autor: Mitoko
Francuski system operacji jest podobny do angielskiego - czyli możliwość użycia sił lądowych.
Stąd obok typowych maszyn morskich (obecnie głównie Lynxy (nie pamiętam wersji - musiałbym w domu sprawdzić), rzadziej SA-321M Super Frelon, jeszcze rzadziej SA-316M i AS-365) mogą operować maszyny sił lądowych - czyli:
- lekkie - głównie Gazelle SA-341/342 różnych wersji
- transportowe - rodzina Pum - SA-330 Puma, AS-332 Super Puma, AS-532 Cougar

system oznaczeń francuskich śmigłowców

: 2004-12-01, 15:40
autor: krk4m
Oznaczenie dwuliterowe jest tradycyjnym skrótem producenta -podobnie jak MS dla Morane-Saulnier, MB dla Marcel Bloch czy MD dla Marcel Dassault. Dzięki nieustannym roszadom politycznym u żabojadów a co za tym idzie zmianom stosunków własnościowych [słynne francuskie wytwórnie samolotów w latach 1935-55 kilkakrotnie przechodziły nacjonalizację i reprywatyzację] w seryjnych helikopterach produkcji francuskiej pojawiają sie skróty SO, SE, SA, AS i EC, oznaczające kolejno Sud-Ouest [zjednoczenie przemysłu lotniczego Francji południowo-zachodniej, dawne zakłady Bleriot i Bloch z siedzibą w Bordeaux], Sud-Est [takiz sam konglomerat na płd wschodzie kraju, dawne Potez-CAMS-LeO, z siedzibą w Marsylii], Sud Aviation [efekt połączenia dwóch powyższych], Aerospatiale [po połączeniu Sud Aviation z Nord Aviation] i Eurocopter [konsorcjum francusko-niemieckie]. Co do numeracji, to w grupie z Marsylii 31 ma Alouette/Lama, 32 Frelon, 33 Puma, 34 Gazelle, 35 Ecureuil, 36 Dauphin, a trzecia cyfra i towarzyszące jej niekiedy literki oznaczają kolejny wariant w ramach danej konstrukcji. Eurocopter traktowany jest jako nowy producent, w związku z czym jego numeracja nie trzyma sie zasad obowiązujacych wczesniej - pierwsza cyfra oznacza "kategorię wagową". Dlatego EC-135 to mikrus wobec EC-532 Cougar. Stareńki Djinn z lat 50-tych ma numerację czterocyfrową [podobnie jak samoloty Breguet 1050 Alize czy 1150 Atlantic], ponieważ liczba typów konstrukcji dla wytwórni z rejonu Bordeaux przekroczyła setkę i naturalną koleją rzeczy po 990 nastąpiły 1000, 1010 itd.
Pzdr. krk4m

: 2004-12-01, 16:00
autor: Mitoko
Dokładnie - nie chciało mi się robić tak dokładnej rozpiski - i tak sens ten sam