Pinsk-armatorzy,stocznie...
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Pinsk-armatorzy,stocznie...
Zaczelo sie od stoczni Julii O'Brien de Lacy,ale mam nadzieje, ze watek pod powyzszym tytulem rozwinie sie - i tak juz za duzo znalazlo sie pod warszawskimi statkami
Poszukiwania trwaja nadal i okazuje sie ze biznesem na rzece w Pinsku zajmowaly sie glownie kobiety, kolejna to:
Hayyah Lourié(c.1835-1873) Developed Pinsk as an inland port and transport link between the Ukraine and the Baltic countries and Poland. Dealt, apparently, in timber, grain, fats, and salt. The wealthiest woman of her time in Pinsk. The title “Honorary Citizen of the Russian Empire” was bestowed upon her and her descendants by the Tsar Alexander II.
(zrodlo:http://www.jewishgen.org/yizkor/Pinsk1/ ... .html#Comm)
armatorzy pinscy zydowskiego pochodzenia (zrodlo jw.)
Before 1862 Meir Levin Operated a steamboat on the Pina and Dniepr Rivers. “Merchant of the second guild”.
1867 onwards “The Brothers Moshe and David Lourié” Did business in timber, grain, and fats.
1867 id. Operated 3 steamboats on the Pina and Dniepr.
1868 Meir Levin Operated 2 river steamboats.
1868 Gad-Asher Levin Operated 2 river steamboats.
c. 1868-1877 id. Timber deals.
Pomyslalem, ze to moze kogos zaciekawic i wklejam link ze wspolczesnymi widokami na Pinsk od stronyz rzeki
http://www.babinets.com/pinsk/pinsk7ae.html
http://www.babinets.com/pinsk/pinsk77e.html
http://www.babinets.com/pinsk/pinsk7a2.html
Poszukiwania trwaja nadal i okazuje sie ze biznesem na rzece w Pinsku zajmowaly sie glownie kobiety, kolejna to:
Hayyah Lourié(c.1835-1873) Developed Pinsk as an inland port and transport link between the Ukraine and the Baltic countries and Poland. Dealt, apparently, in timber, grain, fats, and salt. The wealthiest woman of her time in Pinsk. The title “Honorary Citizen of the Russian Empire” was bestowed upon her and her descendants by the Tsar Alexander II.
(zrodlo:http://www.jewishgen.org/yizkor/Pinsk1/ ... .html#Comm)
armatorzy pinscy zydowskiego pochodzenia (zrodlo jw.)
Before 1862 Meir Levin Operated a steamboat on the Pina and Dniepr Rivers. “Merchant of the second guild”.
1867 onwards “The Brothers Moshe and David Lourié” Did business in timber, grain, and fats.
1867 id. Operated 3 steamboats on the Pina and Dniepr.
1868 Meir Levin Operated 2 river steamboats.
1868 Gad-Asher Levin Operated 2 river steamboats.
c. 1868-1877 id. Timber deals.
Pomyslalem, ze to moze kogos zaciekawic i wklejam link ze wspolczesnymi widokami na Pinsk od stronyz rzeki
http://www.babinets.com/pinsk/pinsk7ae.html
http://www.babinets.com/pinsk/pinsk77e.html
http://www.babinets.com/pinsk/pinsk7a2.html
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Armatorzy (1929):
-Bela Feldman,ul.Nadbrzeżna46
-J.Feldman, N. Heller,ul. Nadbrzeżna18
-M.Kapłan i S-ka, ul. Kijowska5
-E. Najman, L. Zylberman, ul. Kościuszki 39
-A. i P. Pałasz, zaułek Teodorowski3
-Cz. Terlecka, ul.Kościuszki49
-J. Kobryński, L. Naryński, zaułekZamkowy6
Ponadto w Pinsku dzialaly 2 agencje zeglugowe(stan na 1929 r.)
Chargeurs Reunis pl. 3 Maja 2
Cosulich Line, ul. Łahiszyńska13
-Bela Feldman,ul.Nadbrzeżna46
-J.Feldman, N. Heller,ul. Nadbrzeżna18
-M.Kapłan i S-ka, ul. Kijowska5
-E. Najman, L. Zylberman, ul. Kościuszki 39
-A. i P. Pałasz, zaułek Teodorowski3
-Cz. Terlecka, ul.Kościuszki49
-J. Kobryński, L. Naryński, zaułekZamkowy6
Ponadto w Pinsku dzialaly 2 agencje zeglugowe(stan na 1929 r.)
Chargeurs Reunis pl. 3 Maja 2
Cosulich Line, ul. Łahiszyńska13
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
O’Brien de Lacy
Ships built at Gorny (*)then Pinsk
X = could be renamed
Name Year nHP/iHP Length Propeller Type
DEVAYSTIS 1887* 22/88 106’9’’ Paddle Pass-Tug
KOVNO 1890* 50/200(Pinsk) 140’ Paddle Service
VYUN 1891 10/ 51’6’’ Paddle Pass-Tug
SHCHARA 1892 10/ 54’ Screw Service Boat
PROGRESSx 1892 15/60 82’6’’ Heck Pass-Tug
MUCHA 1892* 6/24 49’ Screw Pass-Tug
KINESHNAx 1892/5 35/140 115 Paddle Service
STRUMEN 1893 5/16 50’5’’ Paddle Passenger
GRODNA (i) 1893 4/16 50’2’’ Paddle Passenger
LITVINKA 1894 6/24 56’ Paddle Passenger
PINCHUK 1894 6/24 70’ Paddle Pass-Tug
NAEZDNIKx 1894 6/24 56’ Paddle Pass-Tug
LEPEL 1894 6/18 35’ Paddle Service
PINSK 1894 75/300 (France) 149’9’’ Paddle Pass-Tug
RUSALKA 1895 18/72 90’ Paddle Pass-Tug
PINA 1895 3,5/14 50’ Paddle Service
(barkas) 1895 18/ 40’ Paddle Service
KREYSER 1895-6 6/ 42’ Paddle Service
SEKUNDA 1896 15/60 90’ Screw Passenger
TUROV 1896 16/ 85’ Paddle Service
GRODNA (ii) 1896 15/60 90’ Paddle Tug
KOVNA 1897 16/64 93’7’’ Paddle Service
VILYA 1897 4/12 50’ Paddle Service
BRESTx (1898 ?) /30 72’3’’ Paddle Service
ISKRA 1898 /100 75’ Paddle Service
VILNA 1899 36/160(Cockerill) 133’ Paddle Pass-Tug
SLUCH 1900 8/30 72’ Paddle Pass-Tug
ZVEZDA 1900 20/ 99’3’’ Paddle Passenger
ORSHA 1900 or 1902 50/150 120 Paddle Tug
CHERNIGOV 1900 or 1902 50/150 120’ Paddle Service
MORAVEY 1901 5/15 32’ Paddle Pass-Tug
PUNSK 1902 37,5/150 120’ Paddle Service
KOMET 1903-4 62,5/250 150 Paddle Tug
VORON 1904 8/25 70’ Paddle Passenger
LIKHACH 1904 5/20 84’8’’ Paddle Pass-Tug
DRUSKENNIKI 1904 5/20 70’ Paddle Passenger
LOVKIY 1907 20/80 75’ Paddle Passenger
VIL’NO 1907 20/80 75’ Paddle Passenger
YURBURG 1909 /18 38’ Screw Service
Shirmunt, im Albrechtovo
Ships built at Pinsk
Boiler by Bormann & Shvede, Warszawa (*)
Name Year nHP/iHP Length Propeller Type
EKSPRES 1895 9/36* 80’10’’ Paddle Passenger
REMESLENNIK 1897 4/8 94’5’’ Paddle Passenger
POLESHCHUK 1899 35/140* Paddle Pass-Tug
Ships built at Gorny (*)then Pinsk
X = could be renamed
Name Year nHP/iHP Length Propeller Type
DEVAYSTIS 1887* 22/88 106’9’’ Paddle Pass-Tug
KOVNO 1890* 50/200(Pinsk) 140’ Paddle Service
VYUN 1891 10/ 51’6’’ Paddle Pass-Tug
SHCHARA 1892 10/ 54’ Screw Service Boat
PROGRESSx 1892 15/60 82’6’’ Heck Pass-Tug
MUCHA 1892* 6/24 49’ Screw Pass-Tug
KINESHNAx 1892/5 35/140 115 Paddle Service
STRUMEN 1893 5/16 50’5’’ Paddle Passenger
GRODNA (i) 1893 4/16 50’2’’ Paddle Passenger
LITVINKA 1894 6/24 56’ Paddle Passenger
PINCHUK 1894 6/24 70’ Paddle Pass-Tug
NAEZDNIKx 1894 6/24 56’ Paddle Pass-Tug
LEPEL 1894 6/18 35’ Paddle Service
PINSK 1894 75/300 (France) 149’9’’ Paddle Pass-Tug
RUSALKA 1895 18/72 90’ Paddle Pass-Tug
PINA 1895 3,5/14 50’ Paddle Service
(barkas) 1895 18/ 40’ Paddle Service
KREYSER 1895-6 6/ 42’ Paddle Service
SEKUNDA 1896 15/60 90’ Screw Passenger
TUROV 1896 16/ 85’ Paddle Service
GRODNA (ii) 1896 15/60 90’ Paddle Tug
KOVNA 1897 16/64 93’7’’ Paddle Service
VILYA 1897 4/12 50’ Paddle Service
BRESTx (1898 ?) /30 72’3’’ Paddle Service
ISKRA 1898 /100 75’ Paddle Service
VILNA 1899 36/160(Cockerill) 133’ Paddle Pass-Tug
SLUCH 1900 8/30 72’ Paddle Pass-Tug
ZVEZDA 1900 20/ 99’3’’ Paddle Passenger
ORSHA 1900 or 1902 50/150 120 Paddle Tug
CHERNIGOV 1900 or 1902 50/150 120’ Paddle Service
MORAVEY 1901 5/15 32’ Paddle Pass-Tug
PUNSK 1902 37,5/150 120’ Paddle Service
KOMET 1903-4 62,5/250 150 Paddle Tug
VORON 1904 8/25 70’ Paddle Passenger
LIKHACH 1904 5/20 84’8’’ Paddle Pass-Tug
DRUSKENNIKI 1904 5/20 70’ Paddle Passenger
LOVKIY 1907 20/80 75’ Paddle Passenger
VIL’NO 1907 20/80 75’ Paddle Passenger
YURBURG 1909 /18 38’ Screw Service
Shirmunt, im Albrechtovo
Ships built at Pinsk
Boiler by Bormann & Shvede, Warszawa (*)
Name Year nHP/iHP Length Propeller Type
EKSPRES 1895 9/36* 80’10’’ Paddle Passenger
REMESLENNIK 1897 4/8 94’5’’ Paddle Passenger
POLESHCHUK 1899 35/140* Paddle Pass-Tug
Bardzo ciekawa lista. Statki z niej, wymienione powyżej, służyły w Flotylli Pińskiej w latach 1919-1920. I tak:AvM pisze:O’Brien de Lacy
Ships built at Gorny (*) then Pinsk
VYUN 1891 10/ 51’6’’ Paddle Pass-Tug
STRUMEN 1893 5/16 50’5’’ Paddle Passenger
NAEZDNIKx 1894 6/24 56’ Paddle Pass-Tug
ZVEZDA 1900 20/ 99’3’’ Paddle Passenger
VORON 1904 8/25 70’ Paddle Passenger
Shirmunt, im Albrechtovo
Ships built at Pinsk
Boiler by Bormann & Shvede, Warszawa (*)
REMESLENNIK 1897 4/8 94’5’’ Paddle Passenger
"WJUN" - zdobyty w Narowli 6 marca 1920 roku, przydzielono mu numer taktyczny T 13, remont nie został ukończony;
"STRUMIEŃ" - zbudowany dla B.Pruszyńskiego i M.Kapłana z Pińska [WD], długość 17,1 m [WD] (lista - 15,4 m), zdobyty 17 września 1919 roku w Petrykowie, wcielony do flotylli 27 września jako K 3, spalony na Pinie 25 lipca 1920 roku.
"NAJEZDNIK" - zdobyty w Kijowie 7 maja 1920 roku, nie został uruchomiony;
"ZWEZDA" - zbudowany dla M.Sztrina z Pińska [WD], długość 36,4 m [WD] (lista - 30,3 m), zdobyty w Czarnobylu 27 kwietnia 1920 roku (radziecki "Jastrieb") i wcielony 1 czerwca do flotylli jako T 3, podniesiony po samozatopieniu w 1921 roku i nazwany "Hetman Żółkiewski". Służył w KPW Toruń, KPW Modlin, a od 1927 roku w Pińsku, wycofany około roku 1931;
"WORON" - zbudowany dla W.Feldmanna z Pińska [WD], długość 22,85 m [WD] (lista - 21,3 m), zdobyty w Narowli, wcielony 20 marca 1920 roku jako T 2, opanowany przez bolszewików 28 kwietnia tegoz roku;
"REMESLENNIK" - zdobyty w Narowli, przydzielono mu numer taktyczny T 12, remont nie został ukończony.
M.Kapłan i i Feldmanowie figurują na liście pińskich armatorów z 1929 roku, którą podał admiralcochrane.
JB
PS. Informacje oznaczone [WD] pochodzą ze strony WWW opracowanej przez Waldemara Danielewicza. Można tam znaleźć więcej danych o 3 statkach.