KU-30 barwa i broń

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

W związku ze sporą ilości wątpliwości postanowiłem otworzyć ten wątek.
Na początek analiza rysunku okładki z WLU tom. 45 i trzy podstawowe wątpliwości

Malowanie:
1. pokład w oryginale kryty brezentem na rysunku stalowo szary.
Jeśli brezent to kolor brezentu a nie szary, Czy ten brezent tylko na pokładzie czy też na włazach? Jak mocowany? przyklejony? przypięty za pomocą listew?

2. nadbudówka wg. opisu khaki burty stalowo niebieski a wg. rysunku wszystko zielone, a wg. zdjęć to sam nie wiem bo wygląda jakby w tym samym kolorze była i nadbudówka i burta i jest to raczej jasny kolor a nie khaki.

3. część podwodna na rysunku ciemno szara ???
Spotkałem się już z czerwonym, zielonym, czarnym, ale nigdy z szarym :co:
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: Maciej »

Skąd informacja, że pokład był "kryty brezentem"?
Prawdę mówiąc, nie bardzo widzę powód, dla którego miałby się tam pojawić.
Jeśli chodzi o kolor to na podstawie dostępnych fotografii może być niemożliwy do określenia.
Brezentu też nie widać..

- http://zapodaj.net/f0617793da407.jpg.html

Pozdrawiam,
Maciej
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Cytat z t,45 WLU str. 49
"... a pokład wyklejony został ciemnozielonym brezentem antypoślizgowym."
i str. 48 wspomnienia Aleksandra Potyrała spisane w 1940 r. " ... pokład był również aluminiowy, pokryty brezentem dla zabezpieczenia przed ślizganiem się załogi i przed nadmiernym nagrzewaniem się pod działaniem promieni słonecznych."
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: Waldek K »

Może chodzi o rodzaj mat przeciwpoślizgowych, jak np. wokół dział na Wichrze i Burzy?
Brezent chyba szybko by się wytarł, a jego przyklejenie spowodowałoby kłopoty z wymianą.
Takie luźne przemyślenia...
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Może, zwłaszcza, że faktycznie go nie widać na fotce.
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Czy ktoś kto się zna na perspektywie mógłby obliczyć długość jego kadłuba nie sugerując się podawanymi wymiarami?
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: Maciej »

Jeśli podasz wzrost obu stojących Niemców? ;)
Bez przymiaru nie ma sensu - błąd będzie wielokrotnością przyjętego błedu wyjściowego.

Masz wątpliwości w kwestii danych?

Pozdrawiam,
Maciej
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Wzrost 170 cm ?
Owszem mam wątpliwości jak we wszystkim i jestem ciekaw co wyjdzie a różnica w wątpliwościach wynosi 15 % wiec chyba sporo. Ale to tylko tak przy okazji :)
Bardziej mnie martwi część podwodna:
1. redan, który dla mnie jest troszkę bez sensu i chyba nie bardzo zgadza się choćby z opisem zachowania się jednostki na wodzie.
2. ilość sterów przy dwóch śrubach ( pierwotnie miały być dwa stery i w środku śruba a skoro są dwie śruby to gdzie dać stery?)
3. kształt części podwodnej przy śrubach. Pozornie jest rysunek ze strony 42 jest identyczny jak rysunek z okładki. Tyle tylko, że oba rysunki są rysowane z innej perspektywy. Pierwszy z nich pokazuje kadłub w przekroju czyli od środka do zewnętrznej burty a druki od zewnętrznej do środka.
3.
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1624
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: Grzechu »

p11c pisze:Malowanie:
1. pokład w oryginale kryty brezentem na rysunku stalowo szary.
Jeśli brezent to kolor brezentu a nie szary, Czy ten brezent tylko na pokładzie czy też na włazach? Jak mocowany? przyklejony? przypięty za pomocą listew?
Jaki kolor wg Ciebie ma brezent? Czy może mieć inny kolor, niż określony przez Ciebie?
Dlaczego uważasz, że brezentu nie można pomalować?
Republika marzeń...
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Być może można ale generalnie nie spotkałem się z malowaniem brezentu. Dla mnie brezent ma kolor brezentu a nie stalowo szary. Zresztą w tej samej pozycji na str. 49 określono go jako kolor ciemno zielony więc nie wiem czemu na rysunku jest stalowo szary??
Może to nie był brezent ale forma jakiejś maty brezentopodobnej w szarym kolorze tak jak na rysunku, ale nie zgadzało by się to z cytowanym opisem :co: :co:
Na zdjęciu widać jakby wzdłużny podział pokładu.
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: Maciej »

Nawet jeśli był. choć go na zdjęciach nie ma, to brezent jest ślizgim materiałem i nienasiąkliwym.
Moim zdaniem, niebyłby antypoślizgowy.

Co do wymiarów;
Żeby twardo policzyć trzebaby mieć tam na pokłądzie ustawioną łatę geodezyjną.
A najlepiej dwie. Na dziobie i rufie. Bez tego będziemy strzelali na podstawie przyjętych wartości wyjściowych.
Zwróć uwagę na pierwszą od lewej postać oraz ogłowę wystającą z luku silnikowego - głowa tego drugiego jest prawie 1,5 krotnie większa od stojącego a dzieli ich odległość 50-70 cm. Możnaby powiedzić, że to fotomontaż. Przyjmując dla stojącego wzrost ok. 175cm to okręt wyjdzie nam za duży wymiarowo. I odwrotnie, jeśli założymy, że ta wystająca głowa człowieka jest proporcjonalna dla "normalnego" wzrostu to jak nic mamy do czynienia z modelem w skali 1:2. ;)

W redanowy kadłub, osobiście, też średnio wierzę.
Taka konstrukcją, poza tym, że jest bardziej skomplikowana to dodatkowo pogłębiałąby zanurzenie, które było jednym z kluczowych aspektów projektu.
Rufowy obrys części podwodnej, wg mnie, również jest wzięty z czapy. Jednostka miała pływać z dużymi i bardzo dużymi prędkościami a takie ukształtowanie podwodnej częśći rufy byłoby w opozycji do tego zadania, moim zdaniem.

Dlatego, uważam, że wszystkie znane rysunki podłodzia KU-30 są interpretacją.
Wg mnie, słabą.

Pozdrawiam,
Maciej
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Ok dziękuję :)
Redan też praktycznie wykluczam. Dla mnie przemawiają za tym następujące argumenty:
1. ogromna komplikacja budowy zwłaszcza przy alupolonie
2. tak jak piszesz wzrost zanurzenia bo by uskoku co najmniej 10 cm to za redanem byłoby max 35 cm i to w części silnikowo -śrubowej więc nie wiem na czym by się miał ten kadłub trzymać i skąd brać wyporność.
3. nie widzę sensu jego zastosowania bo redany stosuje się chyba w łodziach latających dla ułatwienia oderwania się od wody a jaki by był cel tutaj?
4 Czy tak jak w opisach zachowywała by się łódź z redanem. tzn. prucie dziobem przez fale tworząc wąsy wodne z zanurzonym tyłem?

Ja trzymam się jednak tego rysunku przekrojowego i tak zrobiłem model. Wydaje mi się najsensowniejszy, tyle tylko, że on ma niewiele wspólnego z rysunkiem z okładki. A w zasadzie nic nie ma wspólnego, poza wspornikiem na śrubę.
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Problem mój polega tylko na tym, że tam nijak się nie mieszczą dwie śruby i dwa stery.
To, że były dwa silniki to oczywiste, ale nie wiem gdzie leży źródło istnienia dwóch śrub :(
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1624
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: Grzechu »

p11c pisze:Dla mnie brezent ma kolor brezentu a nie stalowo szary.
To interesujące...
A co powiesz na to:
https://www.google.pl/search?q=orp+my%C ... &q=brezent

p11c pisze:3. nie widzę sensu jego zastosowania bo redany stosuje się chyba w łodziach latających dla ułatwienia oderwania się od wody a jaki by był cel tutaj?
Redany stosuje się generalnie w jednostkach szybkobieżnych.
Czyli - nie wnikając w konstrukcję samej rufy - na KU-30 jak znalazł ;-)
Fakt faktem, że redan ma za zadanie ułatwienie oderwania się przedniej części kadłuba od wody (w dużym skrócie), aby zmniejszyć opory i podnieść prędkość.

Jeszcze jedno: redan w żaden sposób nie komplikuje budowy. Nooo... Może trzeba trochę więcej obliczeń wykonać.
Skoro byli w stanie stosować go masowo Sowieci na swoich kutrach torpedowych i ścigaczach, to i Polacy by sobie poradzili.
Acz niejasność oczywiście pozostaje...
Republika marzeń...
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Ale nie przy alupolonie, który wymagał izolacji pomiędzy pokryciem z alupolonu a metalowym ożebrowaniem. W dodatku KU-30 pruł wodę a nie unosił dziób do góry. Przy redanie to wąsy chyba by były w połowie kadłuba. Zobacz jaki kształt wręgmiały te kutry radzieckie.
Speedy
Posty: 552
Rejestracja: 2004-07-23, 15:24
Lokalizacja: Wawa

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: Speedy »

p11c pisze:Ale nie przy alupolonie
Radziecki kuter G-5 również był ze stopu aluminiowego.
Pozdro
Speedy
ODPOWIEDZ