KU-30 barwa i broń

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Nie chodzi tu o aluminium ale o technologię produkcji i kształtowania alupolonu ( warto o tym poczytać/ . Wiemy też, że w KU-30 musiała być izolacja z brezentu nasączonego odpowiednim środkiem pomiędzy częściami metalowymi a poszyciem. Dlatego napisałem, że bardzo by to komplikowało wykonanie redanu.
Może Rosjanie opanowali jakąś inną technologię, a może ich stop nie wymagał takiej izolacji oraz specjalnych podgrzewanych wanien.
Zresztą czy można sobie tak nagle założyć redan do jednostki pływającej. Projektując okręt założono jakiś kształt kadłuba, jakieś wręgi wypracowując je dla jednostki bez redanu. Wydaje mi się, że założenie redanu diametralnie zmienia hydrodynamikę takiego kadłuba wiec praktycznie trzeba by było zmieniać wszystko i opracować od nowa a to troszkę bez sensu i nie wystarczy sobie tak jak w WLU po prostu dorysować redan. Niby w którym momencie to zrobiono. No i warto się przyglądnąć zarówno kształtom wręg na G-5 ( tam kadłub przypomina raczej jeden wielki pływak lotniczy a nie klasyczną jednostkę jak KU-30 warto też sobie spróbować samemu naszkicować choćby odręcznie kształt takich wręg bo ciekawe rzeczy wychodzą w przypadku redanu ) No i zachowaniu się tych jednostek na wodzie.
W dodatku G-5 jest raczej jednostką morską a nie rzeczną. Czy na rzekach przypadkiem nie stosowano płaskodennych pływaków? Może się mylę, ale nie widzę tu ani powodów zastosowania redanu, ani możliwości, ani sensu w totalnym przerabianiu, ani też żaden opis zachowania się tej jednostki na wodzie nie świadczy o redanie.
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: Waldek K »

Czy można prosić o wypunktowanie stanu wiedzy i źródeł na dziś?

Pamiętam artykuł z lat 80-tych w "Wojskowych Zeszytach Historycznych" (mam nadzieję, że tak się to nazywało) dot. KU-30, gdzie były oryginalne rysunki z redanem i napędem jednowałowym. Rysunki te były opisane jako wariant wstępny, niezrealizowany, gdyż ostatecznie kadłub redanu nie miał, zaś napęd stanowiły dwa silniki.
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Nie widziałem ani tego zeszytu ani rysunku. Może ktoś ma.
Jedyne jakie znam to ten w załączniku i nigdzie tu redanu nie widać, a i owszem jedna śruba jest, jak najbardziej.
Znam też rysunki niemieckiej łodzi prawie idealnie pasującej mi naszego KU-30. Tam też nie ma redanu.
Chodzi mi o tę jednostkę. Nie wiem czy to była 1 szt czy tez jakaś seria. Może ktoś przetłumaczy.
Das schwere Sturmboot 42 hatte eine Länge von 14,5 Metern, war 3 Meter breit und hatte einen Tiefgang von 0,65 m. Angetrieben wurde es durch zwei Vomag-Diesel-Motoren mit jeweils 250 PS, die das Boot auf 42 Stundenkilometer beschleunigten. Das Boot hatte ein Gewicht von 9,5 t und konnte 3 t oder 40 Mann mit Schwimmwesten zuladen.

Als Abwandlung gab es das Führungsboot 42 (Fühbo 42) mit Kajütenaufbau und einem Zwillings-MG 151/20.
Załączniki
ku30_001.jpg
ku30_001.jpg (75.79 KiB) Przejrzano 10863 razy
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

A tu plany tej jednostki
Załączniki
StuBo42.jpg
StuBo42.jpg (60.79 KiB) Przejrzano 10811 razy
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Nie wiem czy to przypadek, czy nie, ale jak dla mnie to prawie idealnie zgadzają się wymiary oraz waga okręciku nie wspominając o ukształtowaniu części podwodnej.
Speedy
Posty: 552
Rejestracja: 2004-07-23, 15:24
Lokalizacja: Wawa

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: Speedy »

Hej

p11c pisze: Może ktoś przetłumaczy.
Das schwere Sturmboot 42 hatte eine Länge von 14,5 Metern, war 3 Meter breit und hatte einen Tiefgang von 0,65 m. Angetrieben wurde es durch zwei Vomag-Diesel-Motoren mit jeweils 250 PS, die das Boot auf 42 Stundenkilometer beschleunigten. Das Boot hatte ein Gewicht von 9,5 t und konnte 3 t oder 40 Mann mit Schwimmwesten zuladen.

Als Abwandlung gab es das Führungsboot 42 (Fühbo 42) mit Kajütenaufbau und einem Zwillings-MG 151/20.
A proszę bardzo, z techniczno-militarnym niemieckim raczej nie mam dużych problemów :). W nawiasach kwadratowych mój komentarz na niebiesko.

Ciężki Sturmboot 42 [dosłownie ciężka łódź szturmowa, ale ja bym to potraktował jako nazwę własną typu] miał długość 14,5 m, szerokość 3 m i zanurzenie 0,65 m. Napęd stanowiły dwa silniki dieslowskie Vomag o mocy po 250 KM, które mogły rozpędzić łódź do 42 km/godz. Łódź miała ciężar 9,5 t i mogła zabrać 3 t ładunku lub 40 ludzi w kamizelkach ratunkowych.

Jego modyfikacją był Führungsboot 42 (Fühbo 42)
[przetlumaczyłbym to jako łódź dowódcza, łódź dowodzenia] z nadbudówką kajutową i zdwojonym MG 151/20 [popularne 20 mm działko lotnicze, stosowane też na jednostkach pływających i podstawach lądowych].
Pozdro
Speedy
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Bardzo ciekawa jednostka i wychodzi na to, że produkowana seryjnie. Jak dla mnie to naprawdę zaskakująca jest zbieżność danych z KU-30 i chyba całkowicie nietypowa jak na jednostkę morską część podwodna praktycznie identyczna z naszym kuterkiem. Ale może się myle?
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: Maciej »

Zbieżność danych i ogólny wygląd więcej niż wymowne.
Aczkolwiek, Niemcy potrafią spieprzyć najlepszy projekt.. :wink:

Pozdrawiam,
Maciej
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Ale w tym wypadku mamy prawie idealną kopie i nawet osiągi są identyczne :)
Oraz ani śladu redanu więc nie był on do niczego potrzebny, a na pewno nie był potrzebny dla osiągnięcia odpowiedniej prędkości.
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: Maciej »

Tak, możemy z dużą dozą prawdopodobieństwa przyjąć, że KU-30 posiadał podłodzie bezredanowe.

W kwestii samego redanu, jeszcze. On jednak ma wpływ na prędkość.
Powoduje, że kadłub/pływak odrywa się od powierzchnii wody.
To zjawisko, które zachodzi za jego krwędzią można porównać do dziś definiowanego jako kwitacja.
Czyli tworzy się, wraz z pędem, poduszka powietrzna od połowy długości kadłuba.
To był powód stosowania tego rozwiązania. Ale były (i są) też wady, a mianowicie gwałtownie spadająca sterowność.
Z prostej przyczyny - brak opływu wody.

Zobacz co się dzieje, gdy startuje lub woduje wodnosamolot lub łódź latająca.
Podczas wodowania np. w pierwszej fazie pływaki ślizgają się na tej poduszcze tylko nieznacznie tnąc powierzchnie wody.
Gdy maszyna zwalnia, dosyć nagle opadają i zapadają się w wodzie ponieważ poduszka powietrzna zanika też dość gwałtownie ze spadkiem prędkości.
Dopiero od tego momentu pływaki są sterowalne przy pomocy sterów - wcześniej zastępują je powierzchnie sterowe płatowca.
Podczas startu odwrotnie.

Ja nie wiem jak ruskie "sudostritielstwa" sobie radziły ale jestem gotów przyjąc, że średnio.
Ilość, którą wyprodukowali nie musi świadczyć, że było inaczej.. ;)

Pozdrawiam,
Maciej
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Może wtedy do głosu dochodziło sterowanie śrubami. Generalnie wiem jak działa redan i dla tego już dwa razy podkreślałem, że w przypadku redanu i tworzenia tej poduszki zupełnie inaczej układa się kadłub okrętu. Nie występuje to wszechstronnie opisane zjawisko " Tworzenie się wąsów z przodu kadłuba" bo cały przód unosi się do góry i tak naprawdę prucie fal odbywa się dolną częścią kadłuba a nie dziobem. Zdaje się, że podobne zjawisko zachodzi w szybkich współczesnych motorówkach z doczepnym silnikiem gdzie sterowanie właśnie odbywa się za pomocą silnika.
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Na razie takie coś powstaje.
Obrazek
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: Maciej »

Fajnie, że robisz model.

Spotkałem się z rysunkami KU-30, na których burty w tylnej części kadłuba były pochylone do środka.
Oczywiście, jak wszystkie rysunki i tamte to tylko interpretacja. Jednak dość charakterystyczna.
W Twoim modelu jest odwrotnie.

Wiem, że rysunek Jaźwińskiego pokazuje je ukształowane w taki sposób jak u Ciebie.
Ale on jest w ogóle dziwny.

Pozdrawiam,
Maciej
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Ten kadłub już dawno robiłem i pewnie teraz zrobiłbym odrobinkę inaczej ale nie wiem jak zinterpretowałbym nachylenie burt.
Myślę, że jednak podobnie bo tył kadłuba mocno wchodził pod wodę i ujemny skos wydaje mi się w tym wypadku niepraktyczny.

Gdzieś miałem fotkę przed malowaniem tam lepiej widać ukształtowanie kadłuba. Jak nie widziałeś to poszukam.
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: p11c »

Tylko w innym miejscu niż na KU-30 jest sterownia tej jednostki.
http://img824.imageshack.us/img824/563/ ... lling2.jpg
Awatar użytkownika
ssebitro
Posty: 138
Rejestracja: 2005-05-06, 23:46
Lokalizacja: Tychy

Re: KU-30 barwa i broń

Post autor: ssebitro »

Linia przerywana na rysunku naszego kutra, wygląda mi na obrys kadłuba na linii wodnej, jeżeli tak jest, to burty na rufie odchyliłbym na zewnątrz.
ODPOWIEDZ