Rozjaśniło mi się. To może być parowiec z 1906 r. "Elisabeth Rickmers" (potem nosił kilka kolejnych nazw, aż do złomowania w 1933), którego charakterystyka techniczno-eksploatacyjna oraz życiorys wg Aberta wyglądały tak:
0466.) ss ELISABETH RICKMERS QJFM-RFHT
2.10./23.11.1906 Rickmers Reismühlen, Rhederei & Schiffbau AG,
4174/2673 11821/7570 6507 Geestemünde (149)
111,88-14,54-8,34-9,14 m
3fE 590x980x1600/1100 1600 3 13,0 522
Bremer Vulkan, Veges. 41
(12.11.1906) "
Elisabeth Rickmers" Rickmers Reismühlen, Rhederei & 
Schiffbau AG, Bremerhaven (DEU). 4.8.1914 in Antwerpen durch die
Belgier beschlagnahmt. 9.10. wieder in deutscher Hand. (1.5.1917/
10.5.1917) Rickmers Rhederei & Schiffbau AG, gleich weiter an Franz P.
C. Horn, Heimathafen Lübeck. 10.5. Dampfschiffs Rhederei "Horn" AG.
7.6. "
Hornhöh". (8.7.1918/15.7.1918) OHG Heinr. Christ. Horn,
Heimathafen Schleswig. (8.8.1919) "
Claus Horn" Franz P. C. Horn und
Heimathafen wieder nach Lübeck verlegt. (6.10.1919) Heimathafen
Lübeck. 31.10.1919 Dampfschiffs Rhederei "Horn" AG (bereits 1.3.1919
genehmigt). 11.10.1920 an England abgeliefert. The Shipping Controller
(Harris & Dixon), London (GBR). 1921 European Shipping Co. Ltd. (A.
Rappoport). 
November 1921 geplant “Carmel” NV Cargadoors &
Scheepvaart Kantoor Levant, Rotterdam (NLD), storniert oder
weiterverkauft. 1921 "
Karl" NV Stoomvaart Mij. "
Vredebest" (H. A.
Dreesen), Rotterdam (NLD). (11.10.1924) Reederei Röchling, Menzell &
Co., Hamburg (DEU). 16.12.1924 "
Rhein". 4.8.1926 "
Vogtland" H.
Vogemann, Hamburg. (4. 2.1931) Heimathafen Panama (PAN). August
1933 zum Abbruch nach Italien verkauft und 13.10. in Savona eingetroffen. 
Niestety nie znalazłem żadnych zdjęć dla tych kilku nazw nr. bud. 149. Ale znalazłem prawdopodobne bliźniacze na 
http://oceania.pbworks.com/w/page/84687 ... ers%20Line tamże tabela z frachtowcami o bardzo podobnych tonażach mniejszych od 4200 BRT, tego samego armatora. Może warto by poszukać zdjęć kompleksowo metodą "po bliźniakach" zastosowaną przez pothkana dla "Hampsteada", i czy one te bliźniaki są podobne do Carmela z obrazu? W każdym razie wygląda, że malarz namalował statek "Carmel" na wyrost (może z
 fotografii na zlecenie planowanego armatora, który musiał sobie obraz natychmiast powiesić w biurze lub pochwalić się przed akcjonariuszami) z nazwą i z 
holenderską banderą, który tej nazwy ani bandery jednak nie dostał, bo transację albo odwołano, albo statek sprzedano dalej i jako "Carmel" nie trafił do żadnych znanych mi opracowań. Pomyliłem sie tylko co do daty budowy, wyglądał tak solidnie 

 . Data namalowania obrazu to około listopada 1921 (tak więc hipotezę miłych pań z działu sztuki NMM - I tercja XX w. - można znakomicie zawęzić). Niestety nie mam żadnych książek o niemieckich armatorach i stoczni Rickmers z Bremerhaven, bo moją domeną są okręty wojenne, a nie statki, którymi interesuję się od niedawna.
No i jeszcze jedno, to "planowany frachtowiec holenderski', a nie niemiecki, chociaż takim był de facto. 
Elisabeth Rickmers 4174	1906	1906	1917	steamer
Ellen Rickmers 4117	1906	1906	1914	steamer
Dorothea Rickmers 4177	1907	1907	1917	steamer
Deike Rickmers 4176	1908	1908	1917	steamer
Madeleine Rickmers 4170	1908	1908	1912	steamer
Etha Rickmers 4101	1909	1909 1918	1914 1919	steamer
Sabine Rickmers 4105	1909	1909	1914	steamer
Lilly Rickmers 4081	1910	1910	1917	steamer
Mai Rickmers 4103	1910	1910	1917	steamer
Aenne Rickmers 4083	1911	1911	1914	steamer
Ursula Rickmers 4185	1911	1911	1917	steamer
Korzystałem też z:
http://www.marhisdata.nl/printschip.php?id=3381
http://lemairesoft.sytes.net:1944/pages ... vid=405653
Pozdrowienia, dla tych co się pochylili nad problemem jaki miało NMM. Jeśli moja hipoteza jest słuszna, należy mi sie od pp. Moniki i Liliany kawa.
Andrzej Jaskuła
PS.: Pewnie by warto znaleźć barwy kominowe dla tego geplant “
Carmel” NV Cargadoors &
Scheepvaart Kantoor Levant, Rotterdam (NLD). Coś mało statków ostatnio do rozpoznawania, wrzućcie coś, proszę.