Strona 1 z 1
Ścigacz S-3
: 2015-11-19, 20:21
autor: Marek T
Smutna wiadomość: ostatni z polskich ścigaczy, S-3, który ostatnio stał na rzece Medway jako jacht mieszkalny FREELANCE, został 16 listopada odholowany do rozbiórki.
Od pewnego czasu był w złym stanie. Kadłub przeciekał i trzeba było cały czas odpompowywać wodę. Oczywiście rozważano możliwości jego zachowania (był w to zaangażowany m.in. syn jednego z oficerów, którzy służyli na ścigaczach), ale właściciel został - o ile mi wiadomo - dość niepodziewanie postawiony wobec konieczności usunięcia go z miejsca postoju. Gdyby można go było podnieść dźwigiem na platformę i przewieźć do Chatham, to mógłby poczekać na lepsze czasy. Ale kadłub był na tyle zniszczony, że podniesienie było niemożliwe.
Re: Ścigacz S-3
: 2015-11-20, 08:02
autor: Storm
Aby wszyscy widzieli jaki okręt straciliśmy.

Re: Ścigacz S-3
: 2015-11-21, 20:29
autor: Adam
Czy nie można zorganizować szybkiej akcji jego zakupu? Może w skali muzeów suma zakupu będzie spora, ale są instytucje dla których to wydatek "na waciki". Tym bardziej, że klimat polityczny mamy taki, że akurat sprzyja działaniom niekonwencjonalnym dla "ratowania spuścizny" i przy dobrej "sprzedaży tematu" można uzyskać środki na "ratowanie ostatniego polskiego ścigacza"? Niestety ja nie mam możliwości dotarcia i zainteresowania odpowiednich osób.
Może to naiwne spojrzenie, ale może warto spróbować?
Re: Ścigacz S-3
: 2015-11-21, 21:46
autor: Marek T
Napisałem do właścicielki, aby się dowiedzieć, w jakim jest stanie.
Ale obawiam się, że nie ma innego wyjścia, jak pociąć go.
Gdyby o sprawie dowiedzieć się wcześniej - to może coś by można było zrobić. Do mnie wiadomośc przyszła 14 listopada, a 16 już został odholowany na rozbiórkę.
Re: Ścigacz S-3
: 2015-11-23, 13:32
autor: Baltic
Pewnie samego ścigacza nie uda się uratować, ale warto pomyśleć o zachowaniu jakichś mniejszych oryginalnych części. Ciężar finansowy takiego przedsięwzięcia zapewne jest do udźwignięcia wespół przez Muzeum MW i samą Marynarkę Wojenną. To i tak byłaby duża sprawa.
Re: Ścigacz S-3
: 2015-11-23, 15:34
autor: Marmik
Baltic pisze:... i samą Marynarkę Wojenną.
Będę nudny, ale kogo konkretnie masz na myśli pisząc te słowa? To całkiem poważne pytanie, które zwłaszcza dla tej kwestii jest niezwykle ważne.
Re: Ścigacz S-3
: 2015-11-23, 18:02
autor: ramm
Ostatnia droga ścigacza S.3

Re: Ścigacz S-3
: 2015-11-23, 18:16
autor: Wicher
Baltic pisze:Pewnie samego ścigacza nie uda się uratować, ale warto pomyśleć o zachowaniu jakichś mniejszych oryginalnych części.
Prócz kadłuba od dawna nic innego nie pozostało z oryginalnego S.3.
Re: Ścigacz S-3
: 2015-11-23, 18:31
autor: ramm
Odbudujemy. Może taniej to wyjdzie niż sprowadzenie wraku do PL.
Re: Ścigacz S-3
: 2015-11-24, 13:32
autor: Marek T
Wicher pisze:Prócz kadłuba od dawna nic innego nie pozostało z oryginalnego S.3.
Szczerze mówiąc, wątpię, czy kadłub był oryginalny. Może część zestawu trzonowego. Reszta najprawdopodobniej była nie jeden raz wymieniana i z oryginalnego okrętu pozostała tylko "idea" łącząca go z polskim ścigaczem.
Podobna sprawa jest z teraz z ZARUSKIM. Czy jest to faktycznie ZARUSKI, czy nowy jacht zbudowany na planach oryginału?
Może faktycznie zrobić, jak radzi ramm:
ramm pisze:Odbudujemy. Może taniej to wyjdzie niż sprowadzenie wraku do PL.
Tym bardziej, że chyba jest dokumentacja.
Podobno na FREELANCE mogły być oryginalne przekładnie napędu głównego.
Re: Ścigacz S-3
: 2015-12-03, 16:22
autor: dessire_62
W nawiązaniu do S-3.
Warto oglądnąć dziś o 17.00 w tVN Turbo, program
Handlarze historią.
http://www.tvnturbo.pl/programy/handlar ... 11640.html
Bruce Crompton bierze udział w odbudowie niemieckiego schennelboota S-130. Koszt ocenia w granicach 6 mln euro!
Za oryginalną muszlą klozetową, z Grille, pojechał aż do USA.
http://www.rovcom.co.uk/index.htm
Warto oglądnąć, będzie chyba cdn na temat s-boota.
http://s-boot.net/bubblewatcher-uk.html
http://picssr.com/photos/keithnisbet/pa ... 252163@N04