Strona 1 z 1

Holowniki H-400 na eksport

: 2016-05-26, 21:37
autor: admiralcochrane
Witam,

czy ma ktoś listę holowników typu H-400 budowanych na eksport (dla ZSRR chyba? NRD ?). Z góry dziękuję za pomoc

Re: Holowniki H-400 na eksport

: 2016-05-27, 10:42
autor: Marek T
Wydaje mi się, że H-400 nie były budowane na eksport. Mam następujące nazwy (budowane w latach 1962-73): EDWARD, ROMAN, WIESŁAW, BOGDAN, ORFEUSZ, LUCJAN, KLEMENS, RAFAŁ, JERZY, ZDZISŁAW, NIKODEM, SEWERYN.

Do tego dochodzi jeszcze CZESŁAW, który niekiedy jest doliczany do typu H-300.

Re: Holowniki H-400 na eksport

: 2016-05-27, 16:41
autor: admiralcochrane
Trafiłem na taką informację, przy okazji żaglowca "Onufry Zagłoba". miał jakoby powstać na bazie holownika typu H-400 zbudowanego dla ZSRR, ale używanego w NRD, co może wskazywać na budowę na eksport

Re: Holowniki H-400 na eksport

: 2016-09-01, 13:34
autor: Colonel
Według mojej nieudokumentowanej wiedzy conajmniej dwa poszły do NRD a potem dalej do Holandii

Re: Holowniki H-400 na eksport

: 2016-09-01, 13:56
autor: stara zientara
Wytske Eelkje miał w papierach miejsce budowy Gdynia. Niestety, poprzedniej nazwy nie było.

Bliźniaczy Willem miał zapewne taki sam wpis, ale nie widziałem.

Re: Holowniki H-400 na eksport

: 2016-09-12, 09:59
autor: Colonel
A co mówi Danielewicz w "Polskie holowniki morskie 1920-2015"? Ktoś dysponuje?

Re: Holowniki H-400 na eksport

: 2016-09-12, 16:35
autor: Chemik
Waldek przy typie H-400 podaje, że zbudowano ich 13 i trzynacie ich wymienia z nazwy, wszystkie to holowniki zbudowane dla odbiorców krajowych, o żadnym eksporcie nowych jednostek nie wspomina.
Ale brak losów końciwych czterech z nich: Wiesława, Klemensa, Seweryna i Rafała.

Re: Holowniki H-400 na eksport

: 2016-09-12, 17:02
autor: stara zientara
W jakichś archiwach stoczniowych tego nie ma?

Pamiętam jeszcze, że Wytske Eelkje miała w dokumentach miejsce przebudowy na żaglowiec: Gdańsk.
Te papiery są jeszcze na obu statkach, więc trzeba by odszukać kontakt do obecnych armatorów i poprosić o informacje. Willem nazywa się teraz La Malouine.

Re: Holowniki H-400 na eksport

: 2016-09-12, 17:07
autor: Chemik
stara zientara pisze:Pamiętam jeszcze, że Wytske Eelkje miała w dokumentach miejsce przebudowy na żaglowiec: Gdańsk.
A pamiętasz może rok przebudowy?

Re: Holowniki H-400 na eksport

: 2016-09-12, 17:23
autor: stara zientara
Chemik pisze:pamiętasz może rok przebudowy?
Mniej-więcej - ok. 1989-91.

Re: Holowniki H-400 na eksport

: 2016-09-12, 17:42
autor: Chemik
stara zientara pisze:Mniej-więcej - ok. 1989-91.
Więc w grę mogą wchodzić dwa środkowe, ale Seweryna bym raczej nie brał pod uwagę:
Wiesław --> sprzedany w 1994 r. do Londynu, pływał jako Wieslaw II, brak informacji o dalszym losie.
Klemens --> w 1979 r. przekazany "Ship Sercie'owi", brak informacji na temat dalszych losów--> czyżby ten?
Seweryn --> od 1976 r. brał udział w modernizacji portu w Trypolisie, w 1979 r. osprzedany Jugosławianom kontynuujacym modernizację, nazwany "Marpa", dalszy los nieznany
Rafał --> wykazywany w Rejestrach PRS-u do 2009 r., dalsze losy nieznane.

Re: Holowniki H-400 na eksport

: 2016-09-12, 17:51
autor: stara zientara
Według informacji od holenderskiego armatora oba holowniki zostały przez niego zakupione w dawnym NRD (w Rostocku lub Warnemünde).

Może jednak coś zostało wybudowane dla bratnich krajów. Być może, że były zbudowane dla ZSRR i tylko eksploatowane na terenie NRD.

Re: Holowniki H-400 na eksport

: 2016-09-12, 17:53
autor: Chemik
Takie same kadłuby miały holowniki typu H-300, a z pośród nich:
Adam --> sprzedany w 1985 r. do Holandii (!!!!!) dalszy los nieznany
H-13 wycofany 16.10.89 --> 1990 „Janusz” (ale Waldek podaje, że to był H-17????)
H-14 wycofany 1.10.90 --> losy nieznane
H-15 wycofany 16.10.89 --> 1991 maltański „Kuba” (polski właściciel ?????)
H-17 wycofany 25.4.90 --> losy nieznane

Może te dwa z MW o nieznanych losach kupili "ci lepsi" ;) Niemcy?

Re: Holowniki H-400 na eksport

: 2016-09-13, 14:18
autor: Colonel
Jest jeszcze jedna możliwość, że ten żaglowiec to wcale nie był H400 tylko 400 konny holownik enerdowski typu 501, z których troche pływalo u nas, a troche u nich.