Strona 1 z 1
					
				Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-05-26, 21:37
				autor: admiralcochrane
				Witam,
czy ma ktoś listę holowników typu H-400 budowanych na eksport (dla ZSRR chyba? NRD ?). Z góry dziękuję za pomoc
			 
			
					
				Re: Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-05-27, 10:42
				autor: Marek T
				Wydaje mi się, że H-400 nie były budowane na eksport. Mam następujące nazwy (budowane w latach 1962-73): EDWARD, ROMAN, WIESŁAW, BOGDAN, ORFEUSZ, LUCJAN, KLEMENS, RAFAŁ, JERZY, ZDZISŁAW, NIKODEM, SEWERYN. 
Do tego dochodzi jeszcze CZESŁAW, który niekiedy jest doliczany do typu H-300.
			 
			
					
				Re: Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-05-27, 16:41
				autor: admiralcochrane
				Trafiłem na taką informację, przy okazji żaglowca "Onufry Zagłoba". miał jakoby powstać na bazie holownika typu H-400 zbudowanego dla ZSRR, ale używanego w NRD, co może wskazywać na budowę na eksport
			 
			
					
				Re: Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-09-01, 13:34
				autor: Colonel
				Według mojej nieudokumentowanej wiedzy conajmniej dwa poszły do NRD a potem dalej do Holandii
			 
			
					
				Re: Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-09-01, 13:56
				autor: stara zientara
				Wytske Eelkje miał w papierach miejsce budowy Gdynia. Niestety, poprzedniej nazwy nie było.
Bliźniaczy Willem miał zapewne taki sam wpis, ale nie widziałem.
			 
			
					
				Re: Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-09-12, 09:59
				autor: Colonel
				A co mówi Danielewicz w "Polskie holowniki morskie 1920-2015"? Ktoś dysponuje?
			 
			
					
				Re: Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-09-12, 16:35
				autor: Chemik
				Waldek przy typie H-400 podaje, że zbudowano ich 13 i trzynacie ich wymienia z nazwy, wszystkie to holowniki zbudowane dla odbiorców krajowych, o żadnym eksporcie nowych jednostek nie wspomina.
Ale brak losów końciwych czterech z nich: Wiesława, Klemensa, Seweryna i Rafała.
			 
			
					
				Re: Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-09-12, 17:02
				autor: stara zientara
				W jakichś archiwach stoczniowych tego nie ma?
Pamiętam jeszcze, że Wytske Eelkje miała w dokumentach miejsce przebudowy na żaglowiec: Gdańsk.
Te papiery są jeszcze na obu statkach, więc trzeba by odszukać kontakt do obecnych armatorów i poprosić o informacje. Willem nazywa się teraz  La Malouine.
			 
			
					
				Re: Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-09-12, 17:07
				autor: Chemik
				stara zientara pisze:Pamiętam jeszcze, że Wytske Eelkje miała w dokumentach miejsce przebudowy na żaglowiec: Gdańsk.
A pamiętasz może rok przebudowy?
 
			
					
				Re: Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-09-12, 17:23
				autor: stara zientara
				Chemik pisze:pamiętasz może rok przebudowy?
Mniej-więcej - ok. 1989-91.
 
			
					
				Re: Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-09-12, 17:42
				autor: Chemik
				stara zientara pisze:Mniej-więcej - ok. 1989-91.
Więc w grę mogą wchodzić dwa środkowe, ale Seweryna bym raczej nie brał pod uwagę:
Wiesław --> sprzedany w 1994 r. do Londynu, pływał jako Wieslaw II, brak informacji o dalszym losie.
Klemens --> w 1979 r. przekazany "Ship Sercie'owi", brak informacji na temat dalszych losów--> czyżby ten?
Seweryn --> od 1976 r. brał udział w modernizacji portu w Trypolisie, w 1979 r. osprzedany Jugosławianom kontynuujacym modernizację, nazwany "Marpa", dalszy los nieznany
Rafał --> wykazywany w Rejestrach PRS-u do 2009 r., dalsze losy nieznane.
 
			
					
				Re: Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-09-12, 17:51
				autor: stara zientara
				Według informacji od holenderskiego armatora oba holowniki zostały przez niego zakupione w dawnym NRD (w Rostocku lub Warnemünde).
Może jednak coś zostało wybudowane dla bratnich krajów. Być może, że były zbudowane dla ZSRR i tylko eksploatowane na terenie NRD.
			 
			
					
				Re: Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-09-12, 17:53
				autor: Chemik
				Takie same kadłuby miały holowniki typu H-300, a z pośród nich:
Adam --> 
sprzedany w 1985 r. do Holandii (!!!!!) dalszy los nieznany
H-13 wycofany 16.10.89 --> 1990 „Janusz” (ale Waldek podaje, że to był H-17????)
H-14 wycofany 1.10.90 --> losy nieznane
H-15 wycofany 16.10.89 --> 1991 maltański „Kuba” (polski właściciel ?????)
H-17 wycofany 25.4.90 --> losy nieznane
Może te dwa z MW o nieznanych losach kupili "ci lepsi" 

 Niemcy?
 
			
					
				Re: Holowniki H-400 na eksport
				: 2016-09-13, 14:18
				autor: Colonel
				Jest jeszcze jedna możliwość, że ten żaglowiec to wcale nie był H400 tylko 400 konny holownik enerdowski typu 501, z których troche pływalo u nas, a troche u nich.