Strona 1 z 2
Historia Elblaga
: 2004-11-29, 16:49
autor: AvM
Mam pierwszy tom hgistorii Elblaga.
Czy wyszly nastepne ?
esli tak czy sa tam jakies informacje o historii zeglugi i budownictwa okretowego w Elblagu ?
Przy okazji znane sa nastepujace stocznie elblaskie
(musze to jeszcze kiedys sprawdzic):
L.Ulrich 1568
H.Groversen 1641 - 1643
Bordingreederzunft 1793 - 1815
Schiffs Societät 1796 - 1822
C.Chr.Kluge 1801 - 1825
Rosskampf & Kluge 1801 - 1805
Gebr.Mitzlaff 1825 - 1872
D.Fechter 1826 - 1870
F.Schichau 1855 - 1945
Hambruch Vollbaum & Co 1856 - 1859
Horop 1859
Sieboldt 1880
F.Schenck 1909 - 1914
: 2004-11-29, 17:17
autor: AvM
Nastepujace statki byly zbudowane w Elblagu , ale ni ma ich budowniczych. Jest tez szereg parowcow , ale to pozniej.
Fleute Der Löwe 1730
Kuff Die Stadt Elbing 1738 107 L H.Döring, Elbing
Schiff Benjamin 1757 C.Silber, Elbing
Galeone Sirene 1762
Bark Elbing 1782 184 L
Kutter Zelden Rust 1784 80 L
Schmack Vrouw Jantje 1787 86 L
Vollschiff Margarete 1795 174 L
Vollschiff Hazard 1797 234 L
Vollschiff Spring 1797 172 L
Brigg Carl & Rosine 1800 147 L
Brigg Twee Gezusters 1800 140 L
Brigg Maria 1803 100 L
Galeass Aurora 1805 133 L
Bark Flora 1808 175 L King, Memel
Brigg Sophia Dorothea 1817 100 L Winkelmann, Danzig
Bark Favorita 1833 190 L D.H.Wätjen, Bremen
Bark Mercur 1833 111 L B.P.Dieckmann, Elbing
Bark Beriansk Packet 1846 353 RT Memel
Schiff Germania 1848 290 L P.B.Dieckmann, Elbing
Bark Irmina Brons 1855 425 RT Y.& B.Brons, Emden
: 2004-11-29, 17:21
autor: fdt
Jeżeli chodzi o tą niebieską Historię Elbląga to wyszły jeszcze tomy II (cz. 1 i cz. 2), III (cz. 1 i cz. 2) i IV. Z tym, że to już dość dawno było... Tomy II do IV wydawane były od 1996 do 2002.
Polecam jeszcze lekturę Carstenna (Geschichte Der Hansestadt Elbing) i Gierszewskiego (Elbląski Przemysł Okrętowy 1570-1815).
A propos to chyba nie Horop a Hotopp.
: 2004-11-29, 17:48
autor: AvM
To nie az tak dawno.
Wiekszosc moich ksiazek jest starsza.
Czy mozna je jeszcze dostac ???
Gierszewskiego chyba mam.
Z 2 polowy XIX wiwku mam dobre notatki z Archiwum Panstwowego z Gdanskla, ktory porzejal archiwum elblaskie

Sprawdze tego Horop vel Hotopp.
Np w 1863 zbudowano 8 parowcow.
AvM.
: 2004-11-29, 20:02
autor: AvM
Caly w tym ambaras kto zbudowal parowce
bylo +zbudowano-stracono-sprzedano=zostalo
Zawsze na 1.1. ostatnia liczba 31.12
1855: 4+3-0-0=7
1856: 7+4-2-1=8
1857: 8+5-4-0=9
1858: 9+2-1-1=9
1859: 9+1-1-0=8
1860: 9+2-3-0=8
1861: 8+2-2-0=8
1862: 8+4-1-0=11
1863: 11+2-2-0=11
1864: 11+8-5-0=14
1865: 14+2-1-1=14
1866: 15+2-0-0=15
Wystarzy przejzec liste Schichaua i Mitzlaffa - to nie wszystkie
a w 1864r az 8 nowych.
: 2004-11-29, 21:40
autor: fdt
Nie rozumiem co ma prezentować ten wykaz

?
: 2004-11-29, 22:00
autor: AvM
Jest to wykaz zbudowanych, sprzedanych i straconych parowcow Elblaga
w latach 1855-1866. Przedtem i potem sa wszystkie prawie znane.
Do tej poray nie udalo mi sie tej listy uzupelnic.
np 1857
1.1 bylo 8
zbudowano 5
sprzedano 4
stracono (ztatonaöl.itd) 0
31.12. bylo 9
czali 8+5-4-0=9
OK!
: 2004-11-29, 22:26
autor: fdt
tylko skąd pomysł, że wykaz statków będących własnością elbląskich armatorów ma świadczyć o produkcji elbląskich stoczni? Elbląskie stocznie produkowały na potrzeby rodzimych i obcych armatorów a elbląscy armatorzy kupowali statki nie tylko w elbląskich stoczniach...
: 2004-11-29, 22:32
autor: AvM
fdt!
Sprawa prosta.
to sa dane ze sprawozdan elblaskiej izby handlowej lub cos w tym rodzaju. Te dane nie informuja nas ktore statki doklasdnie byly aktuelnie zbudowane , a ktore istnialy. Elblaskie stocznie budowaly duzo statkow w celach spekulacyjnych.
Jesli masz problemy to wez sobie tylko liczby statkow zbudowanych
i postaraj je sie zidentyfikowac. Po osiagnieciu monopolu przez Schichaua
nie jestb to tak cviekawe.
Statki elblaskie sa omowione ponizej, ale tylko morskie

: 2004-11-29, 22:36
autor: AvM
: 2004-11-29, 22:38
autor: AvM
: 2004-11-29, 22:40
autor: AvM
: 2004-11-29, 23:08
autor: fdt
W jakim sensie "Elbinger"? Zbudowane czy będące wasnością elbląskich armatorów?
: 2004-11-30, 00:13
autor: a-v-m
To drugie!
To jest ksiazka o elblaskich armatorach.
AvM
: 2004-11-30, 00:20
autor: fdt
Do spisu stoczni elbląskich dorzuć jeszcze Blancka na Schiffsholmie.
Goversson - był organizatorem tzw. Schifbau Companie a głównymi udziałowcami i zarządcami byli: Sieffert, Meinereiss.
Kluge to ten sam co Rosskampf & Kluge. W 1805 Kluge wykupił Rosskampfa (a ten został już tylko armatorem). Czyli 1801-05 R&K a po 1805 K. A potem przejął to Mitzlaff.
: 2004-11-30, 00:47
autor: a-v-m
Georga Grunau:
niestety w ksiazce sa opisane tylko parowce morskie (Seedampfer)
