Napoleon pisze:Np pisze ze GUACOLDA mial dene podobne od JANEQUEO
To oczywiście nie jest prawdą. Z tego co wiem, to miała wymiary 78' x 12', maszyny o mocy 40 hp a zbudowała ją, tak jak napisałeś, stocznia Des Vignes. Wyporności napotkałem różne, ale najbardziej prawdopodobna wydaje mi się 20 t.
Nie ma torpedowca LAUCA 100ft, ale jest wymyslona FRESIA (ii)
Druga Fresia wcale nie musi być bzdurą. Pierwsza na pewno zatonęła pod Callao i po wydobyciu były z nią duże problemy. W wielu materiałach spotkałem się z informacją, że została wycofana ze służby w 1884 roku. A ponieważ okręt o takiej nazwie funkcjonował i później, więc w naturalny sposób nasuwa się wniosek, że mogła być i druga Fresia.
Książkę w zasadzie skończyłem, więc teraz przekopuję się przez dokumenty hiszpańskojęzyczne dotyczące takich "drobiazgów". Niestety, hiszpańskiego nie znam, więc trochę jest z tym problemów. No i to trwa....
Panie profesorze, alias Napoleon, prosze podawac zrodla,
Bez zrodel uwazam ze nie ma zadnej dyskusji.
W jakich materialach, ja mam chyba wszystkie , a moze nawet 10 razy wiecej.
Tzw ulubione powiedzenie "zrodla chilijskie" itd, nic nie znacza, Moga znaczyc tylko plotki. Najczesciej znacza ze gdzies w chilijskich zrodalach tak bylo.
Nalezy rozrozniac zrodla.
Pierwszorzede
- Dane archiwelne, tzn oryginalne dokumenty , np umowy, rejestry
- Dane stoczniowe , dokumenty budowy
Drugorzedne
- Raporty, sprawozdania marynarki
- Listy stoczniowe i publikowane oficjalne publikacje stoczoiowe
Trzeciorzedne
- artykuly z epoki
- opisy zu epoki
- wspomnienia z epoki
Czwartorzedne
- historie flot i okretow (nawet oficjalne)
- roczniki flot
- wszytkie inne ksiazki i opracowania
Oficjalna metodolgia rozroznia chyba tylko dane pierwszo- i drugorzedne z innym podzialem niz tu podalem
40 indykowaynych koni mechanicznych to cos kolo 15 KM nominalnych. Tyle mialy male lodzie parowe w zadnym wypadku OW.
jest wiec to bzdura
Fuenzalidda pisal o wycoafaniu i nowej jednostce, Inni tylko przepisywali (Urrutia, Valdvieso, czy Roberts i Thomas)
Memoria, Diaria, ksiegi rozkazow, roczniki flot, itd) nic takiego nie potwierdzaja.
GUACOLDA : zeby okreslic wypornosc, nalezy przeprowdzic podobbna analize do tej ktora pokazalem wyzej.
Sa znana jachty i kilka TB zbudowanych przez ta stocznie.
FRESIA: a kto ten okret mial zbudowac. Chile nie bylo w stanie.
Okrety do skladanaia Yarrowa byly juz tak udoskonalone, zuze mozna bylo je w prymitywnych warunkcahc
przy pomocy niewyszkolonych robotnikow skladac.
Tyle na razie.