Wszystko inne niż pancerniczki :)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Napoleon
Posty: 3981
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Wszystko inne niż pancerniczki :)

Post autor: Napoleon »

Odświeżyłem pancerniczki, to i do nie-pancerniczków należałoby coś wstawić. Analogicznie - brytyjskie i duże.
Załączniki
HMS_Galatea1.jpg
HMS_Galatea1.jpg (289.61 KiB) Przejrzano 5549 razy
Aurora.jpg
Aurora.jpg (336.99 KiB) Przejrzano 5549 razy
Undaunted.jpg
Undaunted.jpg (361.54 KiB) Przejrzano 5549 razy
Immortalite 1873.jpg
Immortalite 1873.jpg (356.56 KiB) Przejrzano 5549 razy
Endymion (Malta).jpg
Endymion (Malta).jpg (445.24 KiB) Przejrzano 5549 razy
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Wszystko inne niż pancerniczki :)

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Piękne zdjęcia pięknych jednostek. Ponieważ to wszystko fregaty śrubowo-żaglowe, występuje na nich jedna cecha, tutaj dobrze widoczna przede wszystkim na fotografiach okrętów "Galatea" oraz "Immortalite". Na rufie, przy linii wodnej, pojawia się "dziura", która wielu niefachowców - jak np. autorów encyklopedii - całkowicie myli, doprowadzając niekiedy do karykaturalnych efektów rysunkowych, sugerujących wysuwanie z konchy rufowej płetwy steru na jakimś drągu (vide "The Encyclopedia of Ships" ed. Chris Marshall, sylwetka fregaty "Euryalus"). Tymczasem to tylko ślad rozwiązania pasjonatom bardzo dobrze znanego - szybu do podnoszenia śruby. Z uwagi na niską efektywność ówczesnych silników parowych wszystkie pełnomorskie parowce musiały wykorzystywać żagle, ile tylko się dało. Ponieważ śruby i kominy przeszkadzały w sprawnym poruszaniu się na żaglach, prawie wszystkie jednostki parowo-żaglowe najlepszej kategorii miały w tamtych czasach opuszczane kominy i podnoszone do kadłuba śruby. Stąd podwójne tylnice (między nimi ten szyb z całym urządzeniem windującym). Ale płetwa sterowa była mocowana do bardzo solidnej drugiej tylnicy! Tutaj raczej tego nie widać, lecz na innych zdjęciach podobnych jednostek można czasem znaleźć dodatkowy, mylący łuk w powietrzu, przeróżnie i cudacznie interpretowany, a będący naprawdę tylko częścią ruchomej ramy, w której osadzano śrubę.
Napoleon
Posty: 3981
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Wszystko inne niż pancerniczki :)

Post autor: Napoleon »

Co do tego pływania pod żaglami - to poniżej dwa efektowne zdjęcia.
Szukałem też zdjęcia, na którym lepiej by było widać tę rufę, ale póki co nie znalazłem.
Załączniki
Rover.jpg
Rover.jpg (486.74 KiB) Przejrzano 5464 razy
Volage.jpg
Volage.jpg (490.43 KiB) Przejrzano 5464 razy
Charybdis 2.jpg
Charybdis 2.jpg (536.6 KiB) Przejrzano 5464 razy
Topaze 1.jpg
Topaze 1.jpg (386.76 KiB) Przejrzano 5464 razy
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Wszystko inne niż pancerniczki :)

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Ale za to na ostatnim zdjęciu "Topaze" jeszcze lepiej widać górną, nadwodną część szybu śruby, masywną drugą tylnicę i coś w tej wolnej przestrzeni, co niemal na pewno jest cięgnem windy do podnoszenia pędnika!
Warto też zwrócić uwagę na cechę takielunku bardzo typową dla tamtej epoki, a niespotykaną w okresach wcześniejszych i do końca wojen napoleońskich - dolne sztaksle międzymasztowe zniknęły, a ich miejsce zajęły gaflowe trajsle, przez co od kolumny każdego z trzech masztów pełnorejowców odchodzi gafel, niczym na szkunerach. Około połowy XIX w. rozwiązanie takie było popularne nawet na statkach handlowych.
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 2026
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Wszystko inne niż pancerniczki :)

Post autor: dessire_62 »

Dziób i rufa HMS Shah, poezja :-D
Załączniki
scan0261_003.jpg=600.jpg
scan0261_003.jpg=600.jpg (48.23 KiB) Przejrzano 5449 razy
SHAH 1874.jpg
SHAH 1874.jpg (37.98 KiB) Przejrzano 5449 razy
ODPOWIEDZ