Perforation and ballistic program

Techniczne zagadnienia okrętowe

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Maciej3
Posty: 4748
Rejestracja: 2008-05-16, 11:36

Perforation and ballistic program

Post autor: Maciej3 »

Wiem, że temat niszowy, ale może kogoś zainteresuje.
Program made by me. Wczytuje jakieś dane, więc po rozpakowaniu użyć perf.bat

Program pokazuje różnice w wyliczonych zdolnościach penetracji pocisku w zależności od użytego wzoru "empirycznego". Na razie trzy wzory - ale pięć wyników.
Thompson F - to słynna "amerykańska formuła empiryczna"
de Marre - dość stary wzór na zdolność penetracji pancerza. de Marre C- dla pancerza utwardzanego powierzchniowo.
de Marre W - dla kutego żelaza. Nieco inne parametry we wzorze.
Tressider - to brytyjski wzór teoretyczny z czasów Wielkiej Wojny. Wersja oryginalna ma w sobie cos(ob/2) innymi słowy kąt uderzenia jest dzielony przez dwa i idzie do wzoru. Jak z tego wynika, przy kącie padania 90 stopni (pocisk równoległy do płyty - liczenie anglosaskie pomiędzy pociskiem a normalną do płyty w miejscu uderzenia 0 stopni - prostopadłe trafienie, 90 stopni pocisk równoległy do płyty) daje dość konkretne zdolności penetracji, co jest bzdurą. Ewidentnie wzór opracowany dla kątów padania bliskich prostopadłym.
Mod Tressider - jak wyżej, ale zmodyfikowany przeze mnie. Do wzoru idzie cos(ob). Wnioski oczywiste.
na lewym panelu z parametrami można sie pobawić parametrami pocisku, płyty, pokręcić pociskiem i płytą i zobaczyć jak to wpływa na penetrację. Wyświetlane są prędkości krytyczne penetracji pancerza - czyli prędkości przy których jest 50% szans na penetrację przy tym kącie padania.

Mi osobiście niewiele to mówi, więc dorobiłem panel drugi, który umożliwia sprawdzenie jak się to ma do odległości strzału.
Tu najpierw są parametry pocisku - niektóre powtarzalne z poprzedniego panelu (masa, kaliber), inne nie. Można sobie wybrać funkcję oporu powietrza i współczynnik kształtu, który jest zbędny dla penetracji pancerza, ale niezbędny dla obliczenia krzywej balistycznej.
Potem są dane prędkości wylotowej. Kąt podniesienie to dla wyliczenia jednej odległości kontrolnej. Można sobie pooperować funkcją czy współczynnikiem kształtu żeby dopasować parametry do znanych krzywych balistycznych (idealnie nie dopasujecie, to obliczenia numeryczne - sorry. Dlaczego jest to niemożliwe to wyjaśniam w tomie 6 mojej niebieskiej księgi, nie będę się powtarzał).
Potem są parametry atmosfery. Model na razie tylko jeden ICAO (historycznie używano różnych - kolejny powód dla których nie uda się tu idealnie odtworzyć historycznych tablic), ale można się pobawić temperaturą i ciśnieniem. Od razu widać jak to wpływa na zasięg dział.
Jak już się tu wszystko ustawi, to guzik "calculate whole range table" oblicza całą tablice balistyczną dla tych parametrów atmosfery, pocisku i prędkości wylotowej. Tworzy się tez plik gun.txt z zapisanymi tymi danymi. Za każdym razem po kliknięciu tego guzika tworzy sie ten plik a stary jeśli jest, zostanie wymazany. Jak ktoś chce zachować sobie inne dane - kopiować. Na razie bez istotnego nagłówka z danymi atmosfery, pocisku itd, to wydruk kontrolny.
Po tych wyliczeniach (tu nie ma kursu pocisku, zawsze idą w jedną stronę jak na wizualizacji) obliczane jest z jakiej odległości zostanie przebita zadana płyta, w zależności od tego jakiego wzoru użyjemy. Tu dopiero widać różnice i co są warte podawane wartości obliczone złym wzorem.
Można sobie pokręcić płytą, odleglości zostaną od razu przeliczone z uwzględnieniem zmiany kąta padania pocisku.
Zrobione jest to tak, ze do obliczeń idzie linia przedstawiona na wizualizacji i badane jest przecięcie w wyświetlaną płytą. Na podstawie tego jest wyliczany kat padania. Jak odpowiednio pokręcicie plytą i jakaś trajektoria wyjedzie za płytę to pojawi się błąd.
Jesli ktoś zmieni parametry wpływające na tabelę balistyczną (atmosfera, masa pocisku, prędkość wylotowa itd), to od razu obliczenia odległości się kasują i trzeba generować nową tabelę balistyczną.

Jedna uwaga. Tabela balistyczna wylicza się wielowątkowo. Generuje się 900 wątków po jednym dla każdej trajektorii (wyliczam krzywe dla kątów strzału zwiększanych co 0,1 stopnia). Jak ktoś ma taki komputer jak mój, to może nawet ze 30 sekund, albo dłużej, myśleć że się komputer zawiesił.
A jak taki jak mój syn, to przez pół sekundy wszystkie rdzenie procesora się zagotują i od razu ma wynik.

Miłego testowania.
Załączniki
perf2.zip
(912.58 KiB) Pobrany 145 razy
Historia jest najlepszą nauczycielką życia, bo
Jeszcze nigdy, nikogo, niczego nie nauczyła.
Speedy
Posty: 552
Rejestracja: 2004-07-23, 15:24
Lokalizacja: Wawa

Re: Perforation and ballistic program

Post autor: Speedy »

Dzięki! Na oko bardzo fajne, potestuję w wolnej chwili
Pozdro
Speedy
Awatar użytkownika
Maciej3
Posty: 4748
Rejestracja: 2008-05-16, 11:36

Re: Perforation and ballistic program

Post autor: Maciej3 »

Zauważyłem parę niedociągnięć, ale raczej nic krytycznego.
Jestem w trakcie dodawania wzoru Gercke - niemieckiego. Ale jeszcze nie do końca go rozumiem, więc trochę to potrwa.
Historia jest najlepszą nauczycielką życia, bo
Jeszcze nigdy, nikogo, niczego nie nauczyła.
Awatar użytkownika
Maciej3
Posty: 4748
Rejestracja: 2008-05-16, 11:36

Re: Perforation and ballistic program

Post autor: Maciej3 »

Podzieliłem program na dwa. Jest logiczniej. Moim zdaniem. I jest jeszcze Gercke formuła. Wzór znaczy.
perf.zip
(1.69 MiB) Pobrany 145 razy
Historia jest najlepszą nauczycielką życia, bo
Jeszcze nigdy, nikogo, niczego nie nauczyła.
ODPOWIEDZ