Pancerniki (1860-1880)
Moderatorzy: crolick, Marmik, MiKo
Pancerniki (1860-1880)
Włoskie pancerniki typu Principe do Carignano (pierwszy brał udział w bitwie pod Lissą).
Niestety, mam kilka zdjęć, ale "weszło" mi tylko jedno (choć za to całkiem ładne).
Niestety, mam kilka zdjęć, ale "weszło" mi tylko jedno (choć za to całkiem ładne).
- Załączniki
-
- Principe di Carignano.jpg (320.58 KiB) Przejrzano 1123 razy
Pancerniki (1860-1880)
Japoński pancernik Ryujo
- Załączniki
-
- ryujo.jpg (610.87 KiB) Przejrzano 1112 razy
Pancerniki (1860-1880)
Włoski mały pancernik Varese. Siostrzany Palestro zatonął podczas bitwy pod Lissą 1866 (austriackie pociski wywołały na nim pożar, który początkowo został zlekceważony, rozszerzył się i doprowadził do eksplozji składu amunicji - już pod sam koniec bitwy). Oba okręty zostały zbudowane specjalnie do działań wśród dalmatyńskich wysp i na wodach weneckiej laguny. Były bardzo zwrotne, nieźle uzbrojone, ale wolne. W zasadzie były to pancerniki centralno-bateryjne. Ich wyporność oscylowała wokół 2000 ton (Palestro był nieco większy), prędkość wynosiła 8-8,5 węzłów. Uzbrojone były w 2x203/13 ML Armstronga oraz: Varese w 2x164/17 ML, Palestro zaś w 2x68f SB (gładkolufowe). Palestro miał jeszcze dodatkowo 1x120 ML.
- Załączniki
-
- Varese.jpg (252.79 KiB) Przejrzano 1095 razy
-
- Varese_Tukery (Neapol 1868).jpg (245.25 KiB) Przejrzano 1095 razy
- de Villars
- Posty: 2223
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Pancerniki (1860-1880)
Napoleon, kawał dobrej roboty robisz i sprawiasz, że po latach posuchy jest po co zaglądać na to forum.
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
Pancerniki (1860-1880)
Dzięki za dobre słowo. Z tym, że chwilowo nie wysyłam zdjęć, bo jestem poza domem i mam słaby internet (wracam za tydzień). Pisać idzie, ale ze zdjęciami bywa problem. Może coś by i przeszło, ale nerwy mnie biorą gdy czekam.
Tak nawiasem, oczekiwałbym, że i inni by się dołączyli. Jest jeszcze I wojna, okres międzywojenny i II wojna. Są czasy po II wojnie. Z tych okresów zdjęć nie mam. A przecież są! I to dużo - więcej niż z okresu "pary i żelaza". No i są same wojny - mam parę niezłych zdjęć z wojny amarykańsko-hiszpańskiej i rosyjsko-japońskiej.
Właśnie dodałem parę zdjęć krążownika D'Entrecasteaux, do tego co zapoczątkował Peperon. Poszło nadspodziewanie łatwo (wcześniej próbowałem, ale szło jak krew z nosa, a teraz...) więc idę za ciosem. Brytyjski Achilles. Duży okręt o żelaznym kadłubie. Wyporność ok. 9800 ton. Oddany do służby w 1864 roku. Początkowo uzbrojony w 4 armaty 178mm BL (gwintowane odtylcowe Armstronga), 16 gładkolufowych (SB) 100-funtówek Somerseta oraz 6 takowych (SB) 68-funtówek. Osiagał prędkość nieco ponad 14węzłów (dużo, jak na tamte czasy!). W 1868 przezbrojony w 4x203 ML i 22x178 ML, by w końcu w 1874 roku otrzymać uzbrojenie 14x229 ML i 2x178 ML (odprzodowe, nie odtylcowe - inne niż miał na początku!). W 1889 roku za te ostatnie armaty dostał 2x152 BL i 8x47. Nie był najlepszym żaglowcem i po 1866 roku "przerobiono" go na klasyczny trójmoasztowiec (usunięto maszt przedni a kolejny przesunięto do przodu). Ale w sumie był to udany okręt.
Tak nawiasem, oczekiwałbym, że i inni by się dołączyli. Jest jeszcze I wojna, okres międzywojenny i II wojna. Są czasy po II wojnie. Z tych okresów zdjęć nie mam. A przecież są! I to dużo - więcej niż z okresu "pary i żelaza". No i są same wojny - mam parę niezłych zdjęć z wojny amarykańsko-hiszpańskiej i rosyjsko-japońskiej.
Właśnie dodałem parę zdjęć krążownika D'Entrecasteaux, do tego co zapoczątkował Peperon. Poszło nadspodziewanie łatwo (wcześniej próbowałem, ale szło jak krew z nosa, a teraz...) więc idę za ciosem. Brytyjski Achilles. Duży okręt o żelaznym kadłubie. Wyporność ok. 9800 ton. Oddany do służby w 1864 roku. Początkowo uzbrojony w 4 armaty 178mm BL (gwintowane odtylcowe Armstronga), 16 gładkolufowych (SB) 100-funtówek Somerseta oraz 6 takowych (SB) 68-funtówek. Osiagał prędkość nieco ponad 14węzłów (dużo, jak na tamte czasy!). W 1868 przezbrojony w 4x203 ML i 22x178 ML, by w końcu w 1874 roku otrzymać uzbrojenie 14x229 ML i 2x178 ML (odprzodowe, nie odtylcowe - inne niż miał na początku!). W 1889 roku za te ostatnie armaty dostał 2x152 BL i 8x47. Nie był najlepszym żaglowcem i po 1866 roku "przerobiono" go na klasyczny trójmoasztowiec (usunięto maszt przedni a kolejny przesunięto do przodu). Ale w sumie był to udany okręt.
- Załączniki
-
- achilles23.jpg (231.15 KiB) Przejrzano 1014 razy
-
- achillesa1 (mod.).jpg (110.87 KiB) Przejrzano 1014 razy
-
- Tu już jako trójmasztowiec.
- Achilles 1.jpg (475.43 KiB) Przejrzano 1014 razy
-
- W budowie.
- achilles4.jpg (197.49 KiB) Przejrzano 1014 razy
-
- achilles21.jpg (209.02 KiB) Przejrzano 1014 razy
-
- achilles22.jpg (161.98 KiB) Przejrzano 1014 razy
-
- Achilles.jpg (236.33 KiB) Przejrzano 1014 razy
-
- Pod koniec służby (chyba lata 80)
- achilles16.jpg (199.54 KiB) Przejrzano 1014 razy
Pancerniki (1860-1880)
A teraz pancerniki typu Minotaur - będące rozwinięciem Achillesa i w sumie dość do niego podobne (niekiedy traktowane jako "pod-typ"). Wyporność 10600-10800 ton. Wszystkie osiągały prędkość ponad 14 węzłów (w przedziale 14-15 węzłów). Pancerz w stosunku do Achillesa został odrobinę pogrubiony i wynosił na końcach kadłuba 4,5 cala a w centrum 5,5 cala (Achilles miał wszędzie 4,5 cala). Wszystkie zostały ukończone w latach 1867-68. Minotaur i Agincourt zostały początkowo uzbrojone w 4x229 ML i 24x178 ML, ukończony najpóźniej Northumberland w 4x229 ML i 22x203 ML oraz 2x178 ML. Później były przezbrajane. W 1875 roku Minotaur miał 17x229 ML i 2x95 BL, Agincourt zaś został podobnie przezbrojony w 2 lata później (oba przeszły wówczas większą modernizację związana także z wymianą kotłów, maszyny sterowej itd.). Modernizacja trwała w jednym i drugim przypadku po niecałe 2 lata. Northumberland modernizację przeszedł w latach 1875-79. Po jej zakończeniu uzbrojony był w 7x229 ML, 20x203 ML i 2x95 BL. Na początku lat 80 na Minotaur i Agincourt 2 armaty 229 mm wymieniono na nowoczesne 152 mm BL, dodano też kilka lekkich dział szybkostrzelnych. Na Northumberland zmiany takie przeprowadzono w połowie dekady wymieniając 2x203mm na 1x152 BL i 1x127 BL (potem były jeszcze inne drobne przezbrojenia). Tak samo jak w przypadku Achillesa zmieniono im w trakcie służby takielunek. Ale żaglowcami nigdy nie były najlepszymi. Były chyba największymi okrętami napędzanymi tylko jedną śrubą.
- Załączniki
-
- Minotaur 1.jpg (645.41 KiB) Przejrzano 1006 razy
-
- Minotaur 4.jpg (741.4 KiB) Przejrzano 1006 razy
-
- minotaura29.jpg (233.06 KiB) Przejrzano 1006 razy
-
- minotaura35.jpg (130.35 KiB) Przejrzano 1006 razy
-
- minotaura43.jpg (243.31 KiB) Przejrzano 1006 razy
-
- agincourt30.jpg (259.77 KiB) Przejrzano 1006 razy
-
- agincourt31.jpg (144.37 KiB) Przejrzano 1006 razy
-
- agincourt41.jpg (233.9 KiB) Przejrzano 1006 razy
-
- Northumberland 1.jpg (558.29 KiB) Przejrzano 1006 razy
-
- northumberland 30.jpg (292.83 KiB) Przejrzano 1006 razy
-
- northumberland29.jpg (258.06 KiB) Przejrzano 1006 razy
Pancerniki (1860-1880)
Austriacki pancernik Kaiser. Przebudowany z drewnianego okrętu liniowego Kaiser, uczestnika bitwy pod Lissą (konstrukcja kadłuba uległa daleko idącym zmianom, wymieniono siłownię itd.). Zakończono ją w 1873 roku (rozpoczęto w 1869). Wyporność okrętu w nowej postaci - ok. 5800 ton. Prędność - 11,5 węzła (odrobinę mniej niż jako okręt liniowy). Uzbrojenie: 10 armat Armstronga 229mm ML plus mniejsze (niekiedy można się spotkać z informacją, że miał mieszane uzbrojenie główne złożone zw wspomnianych armat Armstronga i 21cm BL armat Kruppa, ale na mój gust to mało prawdopodobne). Pancerz na linii wodnej miał grubość 10-15 cm, kazamaty opancerzone były płytami grubości 12,5 cm. Przebudowę oceniano jako dość udaną (co ciekawe, rozważano ją już na początku lat 60, wkrótce po oddaniu w 1861 roku okrętu do służby - w formie okrętu liniowego; choć oczywiście miała ona wówczas wyglądać inaczej), choć sam okręt się specjalnie nie wyróżniał.
- Załączniki
-
- Kaiser (rys.).jpg (1002.47 KiB) Przejrzano 980 razy
-
- Kaiser_(1859)_-_NH_75928.jpg (400.98 KiB) Przejrzano 980 razy
-
- Kaiser.jpg (80.47 KiB) Przejrzano 980 razy
-
- Kaiser - reda Fasany 1875.jpg (107.46 KiB) Przejrzano 980 razy
Pancerniki (1860-1880)
Francuskie pancerniki typu Ocean. Siostrzane to: Marengo i Suffren. Wodowane kolejno w latach 1868, 1869 i 1870. Wyporność kolejno ok. 7750, 7540 i 7600 ton. Osiągały prędkość ok. 13,5 węzła. Uzbrojenie: 4x274/18 BL, 4x240/18 BL (w barbetach) oraz 4x120/16 ML. Armaty wymienione zostały w latach 70 na nowsze modele (M1870), przy czym armaty 120mm zastąpiono 6x138/21 BL (dodane też lekkie działka rewolwerowe). Opancerzenie na linii wodnej grubości 20-18 cm, bateria 16 cm, barbety - 15 cm. Konstrukcja kadłuba mieszana.
- Załączniki
-
- Ocean_model.jpg (1.02 MiB) Przejrzano 972 razy
-
- Ocean.jpg (316.2 KiB) Przejrzano 972 razy
-
- Ocean-od dziobu.jpg (1.2 MiB) Przejrzano 972 razy
-
- Typ Ocean.jpg (182.84 KiB) Przejrzano 972 razy
-
- Marengo 2.jpg (389.92 KiB) Przejrzano 972 razy
-
- Marengo (bis).jpg (880.94 KiB) Przejrzano 972 razy
-
- suffren (Cherbourg).jpg (837.37 KiB) Przejrzano 972 razy
-
- suffren 1.jpg (61.83 KiB) Przejrzano 972 razy
Pancerniki (1860-1880)
Brytyjski pancernik Royal Alfred. Przebudowany ze znajdującego się w budowie drewnianego okrętu liniowego. Zwodowany w 1864 roku, ukończony 3 lata później. Wyporność 6700 ton, prędkość trochę ponad 12 węzłów. Uzbrojenie: 10x229 ML i 8x178 ML. Linia wodna i bateria opancerzona płytami grubości 152 mm. Dość szybko wycofany ze służby, bo już w połowi lat 70.
Niestety, nie wszystkie zdjęcia mi "weszły".
Niestety, nie wszystkie zdjęcia mi "weszły".
- Załączniki
-
- Royal Alfred (1867).jpg (224.97 KiB) Przejrzano 959 razy
-
- Rycina przedstawiająca okręt podczas sztormu.
- royalalfred6.jpg (269.67 KiB) Przejrzano 959 razy
Pancerniki (1860-1880)
Rosyjskie pancerniki typu Pierwieniec. Pierwsze pancerniki rosyjskie, niekiedy klasyfikowane jako pływające baterie (choć moim zdaniem można je klasyfikować jako pancerniki bateryjne). Pierwieniec zbudowany został w Anglii (wod. 1863), Nie Troń mienia i Kreml w Petersburgu (wod. kolejno w 1864 i 1865 roku). Wyporność od ok. 3300 do 4000 (Kreml) ton. Prędkość - 9-10 węzłów. Początkowe uzbrojenie: 34 armaty gładkolufowe, później (dość szybko) przezbrojone w armaty gwintowane odtylcowe (Kreml takie uzbrojenie dostał od razu): Pierwieniec - 6x203/22 BL, 9x152/23 BL i 4x107/20 BL, Nie troń mienja - 14x203/22 BL, Kreml - 8x203/22 BL, 6x152/23 BL. Opancerzona była prawie cała powierzchnia kadłuba (grubość114 mm). Niezbyt udane okręty. Miały słabą dzielność morską.
Kreml miał nieco inny wygląd, ale jego zdjęcia, które mam, "nie wchodzą".
Kreml miał nieco inny wygląd, ale jego zdjęcia, które mam, "nie wchodzą".
- Załączniki
-
- Pierwieniec - wodowanie.jpg (871.84 KiB) Przejrzano 948 razy
-
- Pierwieniec w budowie.jpg (214.99 KiB) Przejrzano 948 razy
-
- Pierwieniec.jpg (750.33 KiB) Przejrzano 948 razy
-
- Pierwieniec od dziobu.jpg (311.93 KiB) Przejrzano 948 razy
-
- Nie troń mienja na pochylni.jpg (687.26 KiB) Przejrzano 948 razy
-
- Nie troń mienja 1.jpg (722.64 KiB) Przejrzano 948 razy
-
- Nie troń mienja.jpg (241.98 KiB) Przejrzano 948 razy
Pancerniki (1860-1880)
Pruski/niemiecki pancernik Konig Wilhelm. Zbudowany w W. Brytanii. Wyporność ok. 9750 ton, prędkość 14,5 węzła. Uzbrojenie: 18x240 BL i 5x210 BL. Burty pokryte pancerzem (linia wodna) grubości 30-15 cm, bateria - 20-15 cm. Kilka razy modernizowany. W latach 1895-96 przebudowany na kolonialny krążownik pancerny. Zachował baterię armat 24 cm oraz armatę 1x150 BL i 5 wt (z przezbrojenia z drugiej połowy lat 80) dodatkowo otrzymując 18x88 QF. Pełnił potem służbę na Dalekim Wschodzie, pod koniec zaś jako okręt szkolny.
- Załączniki
-
- Konig Wilhelm.jpg (211.77 KiB) Przejrzano 936 razy
-
- Konig Wilhelm 2.jpg (242.68 KiB) Przejrzano 936 razy
-
- Konig Wilhelm 1.jpg (446.67 KiB) Przejrzano 936 razy
-
- Rok 1898
- Konig Wilhelm jako KR 1.jpg (574.62 KiB) Przejrzano 936 razy
-
- Konig Wilhelm KR.jpg (731.29 KiB) Przejrzano 936 razy
-
- Konig Wilhelm jako OSz.jpg (250.9 KiB) Przejrzano 936 razy
Pancerniki (1860-1880)
Rosyjskie pancerniki bateryjne Pietropawłowsk i Siewastopol. Przebudowane ze znajdujących się na pochylni dużych fregat. Oba okręty podaję razem, bo nie mam ich dobrych zdjęć (ktoś ma?), ale nie były to jednostki siostrzane. Oba zwodowane zostały w 1864 roku. Wyporność: Pietropawłowsk ok. 6040 ton, Siewastopol 6130. Osiągały prędkość ok. 12 węzłów. Uzbrojenie: początkowo armaty głodkolufowe (60f; po 26-28), szybko jednak zostały przezbrojone w armaty gwintowane. Siewastopol dostał 16x203/22 BL i 1x152/23 BL, Pietropawłowsk zaś 24x203/22 BL i 4x152/23 BL. Później były kilka razy modernizowane. Nie były okrętami udanymi. Wycofane ze służby w połowie lat 80.
- Załączniki
-
- Pietropawłowsk 1.jpg (320.33 KiB) Przejrzano 926 razy
-
- Pietropawłowsk i monitor.jpg (97.47 KiB) Przejrzano 926 razy
-
- Pietropawłowsk.jpg (791.26 KiB) Przejrzano 926 razy
-
- Siewastopol.jpg (107.66 KiB) Przejrzano 926 razy
-
- Siewastopol 1.jpg (223.03 KiB) Przejrzano 926 razy
Pancerniki (1860-1880)
Andrzej wszczął dyskusje na temat tureckich pancerników typu Aziziye/Osmaniye. No to teraez zdjęcia.
Przypomnę dane taktyczno-techniczne: wyporność 6400 ton, prędkość 12-13 węzłów, uzbrojenie: 1x229 ML, 14x203 ML i być może 10x36f SB (jeśli jednak nawet zostały zamontowane, bo być może nie zostały, to na krótko). Kadłub żelazny. Pancerz burtowy 76-140, bateria - 127.
Na razie tylko przed modernizacją.
Edit. Zamieściłem tu też ilustracje pochodzące z postów Andrzeja Macha z dyskusji o pancernikach Aziziye/Osmaniye (dot. artykułu w OW). Przepraszam, że tego na wstępie nie zaznaczyłem, ale biorąc pod uwagę ich jakość, byłoby grzechem ich nie zamieścić. Liczę też, że Andrzej wykaże zrozumienie!
Przypomnę dane taktyczno-techniczne: wyporność 6400 ton, prędkość 12-13 węzłów, uzbrojenie: 1x229 ML, 14x203 ML i być może 10x36f SB (jeśli jednak nawet zostały zamontowane, bo być może nie zostały, to na krótko). Kadłub żelazny. Pancerz burtowy 76-140, bateria - 127.
Na razie tylko przed modernizacją.
Edit. Zamieściłem tu też ilustracje pochodzące z postów Andrzeja Macha z dyskusji o pancernikach Aziziye/Osmaniye (dot. artykułu w OW). Przepraszam, że tego na wstępie nie zaznaczyłem, ale biorąc pod uwagę ich jakość, byłoby grzechem ich nie zamieścić. Liczę też, że Andrzej wykaże zrozumienie!
- Załączniki
-
- Zdjęcie: A. Mach
- AZIZIYE Istanbul Naval Museum Commandership Collection.jpg (201.73 KiB) Przejrzano 902 razy
-
- Aziziye.jpg (154.5 KiB) Przejrzano 902 razy
-
- Mahmudiye.jpg (146.01 KiB) Przejrzano 902 razy
-
- Orhaniye.jpg (137.06 KiB) Przejrzano 902 razy
-
- Plan od A. Mach
- Typ Aziziye -01.jpg (433.92 KiB) Przejrzano 902 razy
-
- Ryc. od A. Mach
- TUR_Abdul_Aziz_1866_01.jpg (218.44 KiB) Przejrzano 902 razy
-
- TUR_Mahmud_BB2.jpg (162.65 KiB) Przejrzano 902 razy
Ostatnio zmieniony 2022-08-26, 00:50 przez Napoleon, łącznie zmieniany 5 razy.
Pancerniki (1860-1880)
Idąc dalej z pancernikami tureckimi - Mesudiye. Zbudowany w W. Brytanii (jednostkę siostrzaną kupili Brytyjczycy - patrz Superb). Wyporność 9120 ton, prędkość 13,7 węzłów. Uzbrojony w 12x254 ML i 3x178 ML. Pancerz burtowy 305-127 mm, bateria 254 mm. Całkowicie przebudowany na przełomie wieków - na tyle, że w zasadzie powstał nowy okręt. Stąd osobno przedstawię go w dziale "pancerniki eskadrowe".
- Załączniki
-
- Mesudiye.jpg (189.12 KiB) Przejrzano 889 razy
-
- Mesudiye 1.jpg (408.03 KiB) Przejrzano 889 razy
-
- Mesudiye2.jpg (328.45 KiB) Przejrzano 889 razy
Ostatnio zmieniony 2022-08-26, 00:48 przez Napoleon, łącznie zmieniany 1 raz.
Pancerniki (1860-1880)
Skoro jesteśmy przy pancernikach tureckich, pozwolę sobie zamieścić zdjęcia pancerników wieżowych (niekiedy klasyfikowanych, nie do końca słusznie, jako monitory) Lutf-u Celil i Hifz-ur Rahman. Oba okręty zwodowane zostały w 1868 roku we Francji. Zbudowane dla Egiptu przejęte zostały przez Turcję (Imperium Osmańskie). Wyporność ok. 2540 ton, prędkość 12 węzłów. Uzbrojenie: 2x203 ML, 2x178 ML. Ze względu na stosunkowo niewielkie zanurzenie mogły działać także na głębszych wodach śródlądowych. Podczas wojny z Rosją (1877-78) Turcy wykorzystywali je w operacjach w delcie Dunaju. W trakcie walk Lütf-ü Celil został w maju 1877 roku zatopiony przez rosyjską artylerię lądową. Prawdopodobnie pocisk 6-calowego moździerza wpadł dokładnie do przewodu komina i eksplodował w kotłowni wywołując wybuch kotłów co doprowadziło błyskawicznie do zatopienia jednostki tureckiej. Na ten temat trwają spory, gdyż równocześnie w okręt trafił pocisk z ciężkiej armaty 152mm, krąży więc także wersja iż wywołał on wybuch komory amunicyjnej. Biorąc jednak pod uwagę okoliczności i charakter eksplozji do której doszło, obstawiałbym na 95 % tą pierwszą wersje.
- Załączniki
-
- Hifz-ur Rahman.jpg (142.01 KiB) Przejrzano 875 razy
-
- Lufti_Djelil.jpg (945.23 KiB) Przejrzano 875 razy
-
- Lutf-u Djelil.jpg (994.11 KiB) Przejrzano 875 razy
-
- 4. Lutf-u Celil wylatuje w powietrze.jpg (187.77 KiB) Przejrzano 875 razy
Pancerniki (1860-1880)
Francuski pancernik Friedland. Zwodowany w 1873, ukończony 3 lata później. Stanowił nieco zmodyfikowaną, powiększoną wersję okrętów typu Ocean z żelaznym kadłubem. Wyporność 8850 ton, prędkość ponad 13 węzłów. Uzbrojenie: 8x274 BL (6 w centralnej baterii, 2 w półbarbetach na pokładzie), 8x138 BL, później także kilkanaście małych i 4 wt. Pancerz burtowy - 20-18 cm, bateria - 16 cm.
- Załączniki
-
- friedland 1.jpg (249.15 KiB) Przejrzano 858 razy
-
- Friedland (1877).jpg (166.44 KiB) Przejrzano 858 razy
-
- Friedland.gif (667 KiB) Przejrzano 858 razy
-
- Friedland 2.jpg (158.25 KiB) Przejrzano 858 razy
-
- Friedland_(1877).jpg (208.93 KiB) Przejrzano 858 razy