Napoleon pisze: ↑2022-08-25, 20:16
Skoro jesteśmy przy pancernikach tureckich, pozwolę sobie zamieścić zdjęcia pancerników wieżowych (niekiedy klasyfikowanych, nie do końca słusznie, jako monitory) Lutf-u Celil i Hifz-ur Rahman. Oba okręty zwodowane zostały w 1868 roku we Francji. Zbudowane dla Egiptu przejęte zostały przez Turcję (Imperium Osmańskie).
A skad take "rewelacje"? Kompletne bzdury, przepisane bez zastonowienie skades!
Okrety te nie byly budowane dla Egyptu., tylko dla Chile i nie byly zwodowane w 1868 roku. Zostaly od stoczni kupione przez Turckje, ktora wygrala wyscig z Grecja.
Fakt, Andrzej, była o tym mowa. Choć Egipcjanie musieli być jakoś w tę transakcję zamieszani (jako pośrednicy? w kwestiach finansowych?).
Hiszpański pancernik Numancia (pierwszy pancernik hiszpański i pierwszy pancernik, który opłynął kulę ziemską). Budowy francuskiej. miał kadłub żelazny. Wyporność ok. 7300 ton, prędkość 12,7 węzłów. Początkowo uzbrojony w 34 armaty 68f SB i 2x160 ML. Wziął udział w działaniach wojennych przeciw Peru i Chile (m.in. w bombardowaniu Valparaiso i Callao). Po powrocie do kraju przezbrojony (1867): 6x229 ML, 3x203 ML, 8x160 ML. Pancerz burtowy - 10-13 cm, bateria - 12 cm.
Jeszcze raz przebudowany przed samą wojną z USA (1898). Otrzymał wówczas uzbrojenie: 4x160/35 BL (lub 4x200/35 BL - z różnymi informacjami można się spotkać), 8x140/45 QF, 3x120/35 BL, kilkanaście lekkich i 2 wt. Pancerz bez zmian.
Załączniki
numancia_ironclad.jpg (456.7 KiB) Przejrzano 5543 razy
Numancia (Algier) lata 80.jpg (450.4 KiB) Przejrzano 5543 razy
Numancia 1.png (151.35 KiB) Przejrzano 5543 razy
Numancia (plan).jpg (180.04 KiB) Przejrzano 5543 razy
Numancia.jpg (199.24 KiB) Przejrzano 5543 razy
Numancia NH 86600.jpeg (174.27 KiB) Przejrzano 5543 razy
Numancia (po mod. 2).jpg (148.27 KiB) Przejrzano 5543 razy
numancia_coastguard.jpg (164.3 KiB) Przejrzano 5543 razy
Kolejny hiszpański pancernik Vitoria. Też o żelaznej konstrukcji, ale zbudowany w Anglii. Zwodowany w 1865, wszedł do służby w 1868. Wyporność 7250 ton, prędkość 12 węzłów. Uzbrojenie pierwotne to 30x68 f SB, szybko jednak został przezbrojony w armaty gwintowane. Na początku lat 70 uzbrojony był w 4x229 ML, 3x203 ML (lub 178 mm - można się spotkać z różnymi informacjami) oraz 14 (lub 12)x160 ML. W późniejszym czasie zdjęto armaty 160mm zastępując je dodatkowymi 4x229 ML. Pancerz burtowy i pancerz baterii wynosił do 14 cm.
Wraz ze wcześniejszą Numacją, okręt został całkowicie przbudowany i przezbrojony przed wybuchem wojny z USA. Uzbrojenie po modernizacji: 6x160/35 BL, 8x140/45 QF, kilkanaście lekkich. Prędkość 13 węzłów.
Załączniki
Vitoria.jpg (875.08 KiB) Przejrzano 5533 razy
Vitoria NH 86601.jpeg (219.46 KiB) Przejrzano 5533 razy
Vitoria (po mod.) NH 88724.jpeg (211.63 KiB) Przejrzano 5533 razy
Napoleon pisze: ↑2022-08-28, 21:49
Fakt, Andrzej, była o tym mowa. Choć Egipcjanie musieli być jakoś w tę transakcję zamieszani (jako pośrednicy? w kwestiach finansowych?).
Kwestia logiki Andrzej. W czerwcu 1867 roku doszło do konfliktu władz w Stambule z nowym vali Egiptu Ismailem Pashą. Został on zażegnany w zamian za przyznanie Ismailowi tytułu kedywa (wicekróla) i obietnicę ograniczenia liczebności armii egipskiej do 30 tys. żołnierzy oraz rezygnacji z budowy dla Egiptu kilku pancerników, które to kontrakty przejęła Turcja (transakcję te sfinalizowano ostatecznie w sierpniu 1868 roku). Rzeczone pancerniki o których dyskutujemy pozyskane zostały w tym samym czasie. Oczywiście można też mówić o przypadku, ale powiedzmy sobie szczerze - jest to mało prawdopodobne. Co w naturalny sposób sugeruje powiązanie tego zakupu z "kontraktem" egipskim. Absolutnie nie neguje to tego, że okręty budowane były dla Chile. Ale może najpierw ich zakupem zainteresowali się Egipcjanie? Ewentualnie, ich zakup mógł zostać dokonany dzięki egipskiemu wsparciu finansowemu (lub coś w tym rodzaju). Za dużo tu zbieżności by te sprawy ze sobą w jakiś sposób nie łączyć. A już na pewno taką możliwość należy rozważać (jeżeli nie ma przesłanek pozwalających ją negować).
Napoleon pisze: ↑2022-08-30, 11:50
Kwestia logiki Andrzej. W czerwcu 1867 roku doszło do konfliktu władz w Stambule z nowym vali Egiptu Ismailem Pashą. Został on zażegnany w zamian za przyznanie Ismailowi tytułu kedywa (wicekróla) i obietnicę ograniczenia liczebności armii egipskiej do 30 tys. żołnierzy oraz rezygnacji z budowy dla Egiptu kilku pancerników, które to kontrakty przejęła Turcja (transakcję te sfinalizowano ostatecznie w sierpniu 1868 roku). Rzeczone pancerniki o których dyskutujemy pozyskane zostały w tym samym czasie. Oczywiście można też mówić o przypadku, ale powiedzmy sobie szczerze - jest to mało prawdopodobne. Co w naturalny sposób sugeruje powiązanie tego zakupu z "kontraktem" egipskim. Absolutnie nie neguje to tego, że okręty budowane były dla Chile. Ale może najpierw ich zakupem zainteresowali się Egipcjanie? Ewentualnie, ich zakup mógł zostać dokonany dzięki egipskiemu wsparciu finansowemu (lub coś w tym rodzaju). Za dużo tu zbieżności by te sprawy ze sobą w jakiś sposób nie łączyć. A już na pewno taką możliwość należy rozważać (jeżeli nie ma przesłanek pozwalających ją negować).
W budowie dla Egyptu byl w tym czasie tylko jeden pancernik w Trescie. (! korweta, podobna do budowanych w La Seyne, nie zwodowana)
Trzy pozostale czekaly na redzie Toulonu , zeby wziasc udzial w otwarciu kanalu suezkiego (zbudowana w FCM, La Seyne 1 fregata 2 korvety)
Ewidentnie chilijskie okrety byly kupione, aby nie kupili je Grecy.
Andrzej, nie kwestionuję tego co piszesz - odpowiadam na twoje pytanie.
Dzięki natomiast za notki prasowe (choć jakbyś zamieścił parę więcej, to byłoby jeszcze lepiej).
Austro-węgierski pancernik Custoza. Zwodowany w 1872 roku, oddany do służby w 1875. Wyporność ok. 7600 ton, prędkość 13,7 węzłów. Uzbrojenie: 8x260 BL, kilka lekkich (w latach 80. dodatkowo dostał kilkanaście szybkostrzelnych i 4 wt). Kadłub żelazny. Pancerz na całej długości linii wodnej grubości max. 23 cm, kazamaty - 18-15 cm.
Załączniki
Custoza.jpg (592.88 KiB) Przejrzano 5488 razy
Custoza 1875.jpg (443.1 KiB) Przejrzano 5488 razy
Custoza (Barcelona 1888).jpg (177.98 KiB) Przejrzano 5488 razy
Jak Custoza, to i budowany równolegle, nieco mniejszy Erzherzog Albrecht. Zwodowany w 1872 roku (chociaż rozpoczęty nieco później niż Custoza ukończony został w 1874). Wyporność niecałe 6000 ton. Prędkość prawie 13 węzłów. Uzbrojenie: 8x240 BL plus mniejsze (w latach 80, tak jak Custoza, dostał kilka działek szybkostrzelnych i 4 wt). Pancerz burtowy do 20 cm, kazamaty 18 cm.
Załączniki
Erz. Albrecht na pochylni.jpg (195.15 KiB) Przejrzano 5473 razy
Erzherzog Albrecht (przed 1892).jpg (428.22 KiB) Przejrzano 5473 razy
Erzherzog Albrecht 1.jpg (414.4 KiB) Przejrzano 5473 razy
Erz. Albrecht.jpg (222.81 KiB) Przejrzano 5473 razy
Brytyjski pancernik centralno-bateryjny (korweta pancerna) Favorite. Zwodowany w 1864, wprowadzony do służby w 1866. Wyporność nieco ponad 3200 ton, prędkość 12 węzłów. Uzbrojenie: 8x100 f SB, wymienionych wkrótce na 8x178 ML i 2x160 ML. Pancerz 114 mm (burtowy i bateria).
Mam tylko jedno zdjęcie tego okrętu - ktoś ma jeszcze jakieś inne?
Niemiecki pancernik (korweta pancerna) Hansa. Zwodowany w 1872 roku, oddany do służby 3 lata później. Wyporność 3950 ton, prędkość 12,7 węzła. Uzbrojenie: 8x210 BL. Pancerz burtowy 11,5-15 cm, bateria 11,5 cm. Pierwszy pancernik zbudowany w Niemczech, niezbyt udany.
Mam tylko jedno dobre zdjęcie - ktoś ma może jeszcze inne ujęcia?
Brytyjski pancernik Pallas (korweta pancerna). Zwodowany w 1865 (do służby wszedł w roku następnym). Miał drewnianą konstrukcję kadłuba. Wyporność 3230 ton, prędkość niecałe 12 węzłów. Uzbrojenie: 8 armat 100 f SB, wymienionych pod koniec lat 60 na 8x178 ML, przy czym dodano im wówczas także 2x160 ML (na dziobie i rufie). Pancerz burtowy i baterii 114 mm.
Załączniki
pallas (ILN).jpg (143.91 KiB) Przejrzano 5429 razy
pallas11.jpg (347.87 KiB) Przejrzano 5429 razy
Pallas (Malta 1875).jpg (121.51 KiB) Przejrzano 5429 razy
Francuskie pancerniki (korwety pancerne) typu Alma. Zbudowano 7 jednostek: Alma, Armide, Atalante, Jeanne d'Arc, Montcalm, Reina Blanche i Thetis. Wszystkie zwodowane w latach 1867-1868 i wprowadzone do służby w latach 1867-1869. Wyporność 3500-3800 ton, prędkość 11-12 węzłów. Uzbrojenie: 6x194 BL (2 w barbetach, reszta w baterii), 4x120 BL (wymienione potem na 138 BL), później także kilka lekkich. Pancerz burtowy do 15 cm, bateria - 12 cm,. barbety - 10 cm. Pomyślane jako swego rodzaju "pancerniki kolonialne" (do służby na odległych akwenach). Thetis wziął udział w wojnie z Chinami (1884-1885).
Załączniki
Alma.jpg (721.74 KiB) Przejrzano 5413 razy
Armide NH 74811.jpeg (145.1 KiB) Przejrzano 5413 razy
Atalante w doku (1873).jpg (818.43 KiB) Przejrzano 5413 razy
atalante-4 (Sydney).jpg (467.96 KiB) Przejrzano 5413 razy
Reina Blanche.jpg (415.41 KiB) Przejrzano 5413 razy