Nie zbudowana dla Chile tylko dla konfederatow jako TEXAS
Prawda! Zapędziłem się. Ale, jak widać, mogę na Ciebie liczyć
No i z Glasgow też masz rację... Zastosowałem "skrót myślowy" - mój błąd. Biję się w piersi.
Ale z drugiej strony.... Jak bym tych błędów nie zrobił, to może byś się w ogóle nie odezwał i rycin nie zamieścił? Nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło!
W latach 70, a w zasadzie od końca 60 do początku 80 XIX wieku, Francuzi zbudowali trochę jednostek o cechach korwety-krążownika, przeważnie o drewnianej lub mieszanej konstrukcji, przeznaczonych do służby w koloniach. Pierwszą grupą którą do tych jednostek bym zaliczył to okręty typu Infernet (także Dupetit-Thouars, Champlain i La Clocheterie). Infernet zwodowany został jeszcze w 1869 roku, reszta w latach 1871-1874 (opóźnienie spowodowane zostało wojną francusko-pruską). Do służby wszystkie weszły w latach 1871 (Infernet) i 1874-1876. Wyporność ok. 2040 ton, prędkość 13,5-15 węzłów. Infernet początkowo uzbrojony został w 3x194 BL, ale dość szybko okazało się, że armaty tego kalibru są dla tych okrętów za ciężkie i ostatecznie wszystkie otrzymały uzbrojenie złożone z 10x138 BL, później także po kilka działek rewolwerowych 37 mm. Konstrukcja drewniana. La Clocheterie od reszty różnił się kliprowym dziobem (pozostałe miały prostą dziobnicę). Wszystkie zostały wycofane ze służby mniej więcej w latach 90. Champlain i La Clocheterie wzięły udział w wojnie z Chinami (1884-1885; ten drugi pod sam koniec).
Załączniki
Champlain.jpg (109.03 KiB) Przejrzano 3481 razy
Dupetit Thouars (1896) archives_SHDMR__MR_5_G_172__0001.jpg (1.05 MiB) Przejrzano 3481 razy
Laclocheterie NH 74817.jpeg (170.14 KiB) Przejrzano 3481 razy
Laclocheterie NH 74998.jpeg (119.53 KiB) Przejrzano 3481 razy
Kolejne okręty francuskie z grupy jednostek podobnych do typu Infernet - trzy korwety/krążowniki Sane, Fabert i Saignelay. Wyporność nieco ponad 2000 ton, prędkość ok. 15 węzłów. Wymiary: 79,4 x 11x 5,6-5,9 m. Uzbrojenie: 8x138 BL, później także kilka działek rewolwerowych 37 mm. Konstrukcja drewniana. Saignelay rozbił się w 1892 roku, reszta została wycofana ze służby w tej samej dekadzie.
Załączniki
Sane NH 74988.jpeg (120.68 KiB) Przejrzano 3469 razy
Sane archives_SHDMR__MR_5_G_782__0001.jpg (634.4 KiB) Przejrzano 3469 razy
Sane archives_SHDMR__MR_5_G_781__0001.jpg (779.76 KiB) Przejrzano 3469 razy
Seignelay NH 74991.jpeg (132.85 KiB) Przejrzano 3469 razy
Ciąg dalszy francuskich korwet-krążowników: typ La Perouse - 4 jednostki (La Perouse, D'Estaing, Nielly i Primauguet; różniły się drobnymi szczegółami wyglądu). Wszystkie zwodowane w latach 1877-1882, w służbie 1880-1884. Wyporność ok. 2360 ton, prędkość 15 węzłów. Wymiary: 81,9 x 11,4 x 5,7-5,9 m. Uzbrojenie: 15x138 BL, kilka-kilkanaście działek rewolwerowych 37 mm. Konstrukcja mieszana (żelazno drewniana). Primauguet brał udział w drugiej inwazji Madagaskaru (zakończonej opanowaniem wyspy). Wszystkie wzięły udział w wojnie z Chinami 1884-1885. La Perouse rozbił się w 1898 roku u wyb. Madagaskaru, pozostałe zostały wycofane ze służby na początku XX wieku.
Załączniki
Laperouse NH 74975.jpeg (145.93 KiB) Przejrzano 3423 razy
D'Estaign (1894) archives_SHDMR__MR_5_G_322__0001.jpg (980.31 KiB) Przejrzano 3423 razy
D'Estaign (1894) archives_SHDMR__MR_5_G_323__0001.jpg (696.49 KiB) Przejrzano 3423 razy
Nielly.jpg (732.35 KiB) Przejrzano 3423 razy
Primauguet.jpg (582.28 KiB) Przejrzano 3423 razy
Primauguet (Rochefort 1896) archives_SHDMR__MR_5_G_720__0001.jpg (754.73 KiB) Przejrzano 3423 razy
Turecka fregata Ertugrul, zwodowana w 1863 roku w Stambule. W służbie od 1864 albo 1865 (zależy jak liczyć). Wyporność ok. 2340 ton, prędkość 10 węzłów. Konstrukcja drewniana. Wymiary: 76,2 x 15,2 x 7,2 m. Początkowo uzbrojona w 30 dział haubicznych 60f SB i 10x30f (a w zasadzie, przeliczając okka na funty brytyjskie, to 30x62f SB i 10x33f SB). Potem wielokrotnie uzbrojenie okrętu modyfikowano. Od lat 80 pełnił funkcję okrętu szkolnego (z tego co się orientuję, uzbrojony był wówczas w 8x150 BL Kruppa i kilka lekkich oraz 1 wt). We wrześniu 1890 roku zatonął niedaleko Yokohamy podczas rejsu ćwiczebnego - zginęło wówczas ponad 584 członków załogi i kadetów.
Załączniki
Ertugrul (koniec lat 80).jpg (370.33 KiB) Przejrzano 3399 razy
Ertugrul (model).JPG (1.37 MiB) Przejrzano 3399 razy
Ertugrul 1884.jpg (298.93 KiB) Przejrzano 3399 razy
Ostatnia grupa tych francuskich korwet-krążowników. Villars, Forfait, Magon i Roland. Wszystkie zwodowane w latach 1879-1882, w służbie 1880-1882, Roland 1885. Wyporność ok. 2380 ton, prędkość 14,5 - 15 węzłów. Wymiary: 76 x 11,6 x 5,2-5,5 m. Uzbrojenie: 15x138 BL, kilka lekkich działek rewolweowych 37mm. Konstrukcja mieszana. W momencie ukończenia były okrętami przestarzałymi, ale użytecznymi w służbie w koloniach. Forfait uczestniczył aktywnie w pierwszej kampanii na Madagaskarze (1883-1885). W wojnie z Chinami (1884-1885) uczestniczyły pozostałe: Villars, Magon i Roland (dwa ostatnie do akcji weszły pod koniec działań). Forfait uczestniczył w blokadzie Mekongu w 1893 roku podczas konfliktu francusko-syjamskiego. Wszystkie wycofane zostały ze służby w drugiej połowie lat 90 XIX wieku.
Załączniki
Villars.jpg (136.14 KiB) Przejrzano 3389 razy
Forfait (1896) archives_SHDMR__MR_5_G_403__0001.jpg (954.07 KiB) Przejrzano 3389 razy
Forfait NH 66074.jpeg (201.69 KiB) Przejrzano 3389 razy
Magon NH 74809.jpeg (123.32 KiB) Przejrzano 3389 razy
Roland (Rochefort 1892) archives_SHDMR__MR_5_G_755__0001.jpg (748.14 KiB) Przejrzano 3389 razy
Roland archives_SHDMR__MR_5_G_756__0001.jpg (766.05 KiB) Przejrzano 3389 razy
Roland w doku (Rochefort 1892) archives_SHDMR__MR_5_G_754__0001.jpg (701.18 KiB) Przejrzano 3389 razy
Roland NH 74816.jpeg (167.79 KiB) Przejrzano 3389 razy
Turecka (osmańska) fregata/korweta Mehmet Selim. Zwodowana w 1879 roku, w służbie od 1880. Wyporność 1280 ton (lub jest to wartość tonażu), prędkość 12 węzłów (realnie mniej). Wymiary: 60 x 10 x 6,4 m. Uzbrojenie: 10x150 BL, kilka lekkich. Konstrukcja drewniana. Wykorzystywany jako okręt szkolny. Wycofany ze służby na początku XX wieku.
Załączniki
Mehmet Selim (F).jpg (397.44 KiB) Przejrzano 3373 razy
Mehmet Selim.jpg (337.49 KiB) Przejrzano 3373 razy
Ostatnio Andrzej Mach zwrócił mi uwagę na podobieństwo tureckich korwet typu Sinop, do konfederackiego rajdera Florida. Rzecz arcyciekawa moim zdaniem, więc pozowlę ją sobie tu poruszyć. Przy czym obok korwet typu Sinop można by też w rozważaniach uwzględnić podobne do nich, nieco mniejsze korwety typu Beyrut. Więc po kolei.
Korwet typu Sinop zbudowano (po dwie w stoczniach White, Cowes i Wigram, Blackwall) cztery: Sinop, Izmir, Bursa i Edirne. Wodowane w latach 1858-1859, w służbie 1859-1860. Miały tonaż (nie wyporność!) 780 t (bm) i prędkość 10-11 węzłów. Wymiary: 53,2 x 9,3 x 4,5 m. Uzbrojenie początkowe składało się z 16 armat 33 f. SB (Turcy wagomiar armat określali w okka/kiyya - 1,282 kg, wagomiar to tutaj przeliczenie z okka; wychodzi na to, że armaty były wagomiaru 12 okka). Ponieważ okręty te służyły bardzo długo (wycofano je ostatecznie dopiero na początku XX wieku) były później parę razy przezbrajane i ostatecznie uzbrojone były albo w konfigurację 2x150 BL, 2x120 BL i kilka małych lub 3x150 BL i kilka małych. Miały opinię bardzo udanych okrętów.
Korwet typu Beyrut zbudowano sześć: Beyrut, Seddulbahir, Iskenderiye, Zuhaf, Utarid, Meric. Beyrut zbudowana została w Wigram, Blackwall (wod. 1859, w sł. 1860), Seddulbahir w White, Cowes (w tym samym czasie), pozostałe w Turcji - w Stambule (1862-1863) i Gemlik (1863-1864) - po dwie sztuki. Tonaż ok. 600-610 ton, prędkość ok. 10 węzłów. Wymiary: 52,8 x 8 x 3,9 m. Uzbrojenie początkowe 12 armat 33 f. SB (później kilka razy przezbrajane, pod koniec większośc uzbrojona była w 120mm armaty BL Kruppa i lekkie). Wycofane ze służby w latach 90 i na pocz. XX wieku.
Wszystkie te okręty miały konstrukcję drewnianą.
Florida zbudowana została na zamówienie Konfederatów w Liverpoolu. Zamówiona została oficjalnie jako statek, więc znany jest tylko tonaż 410 GRT (nie da się przeliczyć precyzyjnie tonażu na wyporność, ale można szacować, że jej wielkość była porównywalna z okrętami typu Sinop i Beyrut, wyporność zaś mogła oscylować wokół 1000 ton). Osiągała prędkość 9,5-10 węzłów (podobno pod żaglami do ok. 12 węzłów). Wymiary: 58,3 x 8,3 x 4 m. Uzbrojenie: 2x178 ML, 6x152 ML. konstrukcja oczywiście drewniana.
Zdjęcia pokazują, że podobieństwo jest, i to całkiem widoczne. Na mój gust, nie były to okręty dokładnie tego samego typu, ale w jakiś sposób "spokrewnione" - już tak. Zresztą, rzecz do oceny forumowiczów.
Załączniki
Sinop (korweta).jpg (414.06 KiB) Przejrzano 3347 razy
Beyrut (korweta).jpg (567.41 KiB) Przejrzano 3347 razy
Florida NH 49994.jpeg (149.01 KiB) Przejrzano 3347 razy
Florida NH 1320.jpeg (312.34 KiB) Przejrzano 3347 razy
Beyrut mi nawet bardziej pasował niż Sinop, choć wydaje się, że oba te typy miały ze sobą dużo wspólnego (Beyrut był nieco mniejszą wersją typu Sinop). Ale przyznam, że gdy mi powiedziałeś o tym podobieństwie do Floridy, byłem zaskoczony - po prostu nie kojarzyłem razem tych okrętów. Gdy jednak się spojrzy na zdjęcia czy rysunki, to rzeczywiście, coś w tym jest. Podobieństwa są duże.
Brytyjskie slupy typu Fantome. Coś na granicy pomiędzy dużą kanonierką a małą korwetą - zdecydowałem się je zamieścić tutaj. W latach 1773-1774 zbudowano 6 takich jednostek: Fantome, Albatross, Daring, Egeria, Flying Fish i Sappho. Wyporność ok. 950 ton, prędkość 10,5-11,5 węzła. Wymiary: 48,8 x 9,4 x 3,8 m. Uzbrojenie: 2x178 ML, 2x160 ML. Konstrukcja mieszana. Wszystkie wycofano ze służby pod koniec lat 80, choć niektóre pełniły jeszcze potem funkcje pomocnicze.
Załączniki
albatross1.jpg (256.34 KiB) Przejrzano 3299 razy
egeria2.jpg (676.3 KiB) Przejrzano 3299 razy
Już jako jednostka pomocnicze. Ten okręt służył najdłużej - wycofany został krótko przed I wojną.
Napoleon pisze: ↑2022-11-13, 13:03
Korwet typu Sinop zbudowano (po dwie w stoczniach White, Cowes i Wigram, Blackwall) cztery: Sinop, Izmir, Bursa i Edirne. Wodowane w latach 1858-1859, w służbie 1859-1860
Wigram mial tez sotocznie w Northam i tam zbudowano BURSA. Wszystkie wodowano w 1859 roku i wszystkie weszly do sluzby w tymze roku.
Napoleon pisze: ↑2022-11-13, 13:03
Korwet typu Beyrut zbudowano sześć: Beyrut, Seddulbahir, Iskenderiye, Zuhaf, Utarid, Meric. Beyrut zbudowana została w Wigram, Blackwall (wod. 1859, w sł. 1860), Seddulbahir w White, Cowes (w tym samym czasie), pozostałe w Turcji - w Stambule (1862-1863) i Gemlik (1863-1864) - po dwie sztuki. Tonaż ok. 600-610 ton, prędkość ok. 10 węzłów. Wymiary: 52,8 x 8 x 3,9 m. Uzbrojenie początkowe 12 armat 33 f. SB (później kilka razy przezbrajane, pod koniec większośc uzbrojona była w 120mm armaty BL Kruppa i lekkie). Wycofane ze służby w latach 90 i na pocz. XX wieku.
Wigram mial tez sotocznie w Northam i tam zbudowano BEYRUT Oba wodowano w 1859 roku i wszystkie weszly do sluzby w tymze roku.
OK. Ale zwyczajowo jednak tak się też nazywa miasto. Podobnie jak Konstantynopol (bo nazwa Bizancjum jest już "martwa"). To trochę jak z Holandią. To w sumie też jest tylko nazwa jednej z prowincji, którą używa się jako nazwy pastwa.
Wszystkie wodowano w 1859 roku i wszystkie weszly do sluzby w tymze roku.
Na pewno? Nie mylmy z ukończeniem. Sprawdzę jeszcze, ale wydaje mi się, że przejęcie tych okrętów przez Turków i doprowadzenie do kraju (itd.) też zajęło trochę czasu.
Ciąg dalszy, czyli slupy (ew. małe korwety) typu Osprey/Doterel, stanowiące rozwinięcie typu Fantome. W latach 1876-77 zwodowano 5 takich jednostek, w latach 1878-1880 kolejnych 9 (razem 14). Wyporność 1130 ton, prędkość 10-12 węzłów. Wymiary: 58,8 x 11 x 4,8 m. Uzbrojenie: 2x178 ML, 4x160 ML. Konstrukcja mieszana. W większości dotrwały w służbie do lat 90, niektóre nawet do początków XX wieku. Z biegiem czasu dozbrajano je w lekkie działka szybkostrzelne i mitraliezy, armaty ML wymieniano zaś na BL kalibru przeważnie 152-127mm (w różnych konfiguracjach).
Phoenix rozbił się na brzegu W. Księcia Edwarda w 1882 roku. Gannet uchował się do dziś jako okręt-muzem.
Na początek zamieszczam zdjęcia podtypu Osprey (niestety, nie mam zdjęć Ospreya, pozostałych jednak mam), w kolejnym poście podtypu Doterel.
Brytyjskie korwety typu Amethyst. Seria liczyła 5 jednostek zwodowanych w latach 1873-1874 (w służbie 1873-1875): Amethyst, Diamond, Encounter, Modeste i Sapphire. Wyporność 1970 ton, prędkość 13-13,5 węzłów. Wymiary: 67 x 11,3 x 5,5 m. Uzbrojenie: 14x160 ML (potem dodano kilka lekkich i mitraliez). Konstrukcja drewniana. Wszystkie wycofane zostały do końca lat 80 (Sapphire na początku 90). Podobno udane, bardzo ekonomiczne jednostki.
Załączniki
amethyst3.jpg (218.05 KiB) Przejrzano 3266 razy
Diamond 1 bis.jpg (494.34 KiB) Przejrzano 3266 razy
Brytyjskie korwety typu Emerald - podobne do typu Amethyst (niekiedy uważane za podtyp). 6 jednostek (Emerald, Garnet, Opal, Ruby, Tourmaline i Turquoise) zwodowane w latach 1875-1877, w służbie 1876-1878. Wyporność 2120 ton, prędkość ok. 12,5-13,5 węzła (plus-minus). Wymiary: 67,1 x 12,2 x 5,5 m. Uzbrojenie - 12x160 ML. W latach 80 zostały przezbrojone w armaty 152 i 127 mm BL w różnych konfiguracjach. Konstrukcja mieszana. Zostały wycofane ze słuzby w większości w latach 90 (choć mogły jeszcze potem pełnić jakieś funkcje pomocnicze).
Załączniki
Emerald.jpg (669.19 KiB) Przejrzano 3235 razy
emerald4.jpg (253.65 KiB) Przejrzano 3235 razy
Garnet 1.jpg (413.14 KiB) Przejrzano 3235 razy
garnet ILN.jpg (268.13 KiB) Przejrzano 3235 razy
Opal.jpg (514.35 KiB) Przejrzano 3235 razy
opal6.jpg (258.9 KiB) Przejrzano 3235 razy
ruby9.jpg (161.56 KiB) Przejrzano 3235 razy
ruby10.jpg (250.31 KiB) Przejrzano 3235 razy
torquoise4.jpg (241.02 KiB) Przejrzano 3235 razy
torquoise5.jpg (237.14 KiB) Przejrzano 3235 razy
Tourmaline - wodowanie ILN.jpg (178.05 KiB) Przejrzano 3235 razy
Włoska korweta Caracciolo. Zwodowana w 1869 roku, w służbie 1870. Wyporność ok. 1550 ton, prędkość nieco ponad 9 węzłów. Wymiary: 64,3x 10,9 x 5 m. Uzbrojenie: 6x160 ML, kilka małych. Od 1875 pełnił rolę okrętu szkolnego. Pod koniec pierwszej połowy lat 90 przebudowany na szkolny żaglowiec. Wycofany na początku XX wieku.Konstrukcja drewniana.
Załączniki
Caraciollo 1870 NH 66034.jpeg (186.65 KiB) Przejrzano 3199 razy