Torpedowce

Moderatorzy: crolick, Marmik, MiKo

Napoleon
Posty: 3991
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Torpedowce

Post autor: Napoleon »

Kontynuując o torpedowcach argentyńskich - seria 8 małych torpedowców zwodowanych w 1890 roku, konstrukcji Yarrow. Wyporność 15 ton, prędkość ok.17 węzłów. Uzbrojenie: 1x47, 1 wt (obrotowa, na pokładzie).
Załączniki
Torp. arg. mały (Yarrow).jpg
Torp. arg. mały (Yarrow).jpg (134.27 KiB) Przejrzano 1191 razy
Torp. arg. model (Yarrow).jpg
Torp. arg. model (Yarrow).jpg (100.22 KiB) Przejrzano 1191 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Torpedowce

Post autor: AvM »

Napoleon pisze: 2022-08-30, 23:48 Kontynuując o torpedowcach argentyńskich - seria 8 małych torpedowców zwodowanych w 1890 roku, konstrukcji Yarrow. Wyporność 15 ton, prędkość ok.17 węzłów. Uzbrojenie: 1x47, 1 wt (obrotowa, na pokładzie).
Byly to torpedowe bazujace na RN TB No.50, przybzeznym
Nazywane w Argentynie typem Nr.3-Nr.10
Numery stoczniowe (864-871)

Numer na zdjeciu to chyba 764?
W kazdym razie najprawdopodobniej zaden z torpedowcow argentynskich,
tylko brytyjski No.50
Załączniki
TB Arg1.jpg
TB Arg1.jpg (206.92 KiB) Przejrzano 1185 razy
TB ARg.jpg
TB ARg.jpg (173.96 KiB) Przejrzano 1185 razy
Ostatnio zmieniony 2022-08-31, 18:48 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Napoleon
Posty: 3991
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Torpedowce

Post autor: Napoleon »

Nie bylo 8 tylko 6 torpedowcvow zbuidownmych przez Yarrow, dla Argentyny
Przepraszam, prawda. Z rozpędu podałem ich liczbę z dwoma wcześniejszymi (nr 1 i 2).
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Torpedowce

Post autor: AvM »

Napoleon pisze: 2022-08-31, 16:29
Nie bylo 8 tylko 6 torpedowcvow zbuidownmych przez Yarrow, dla Argentyny
Przepraszam, prawda. Z rozpędu podałem ich liczbę z dwoma wcześniejszymi (nr 1 i 2).
No bylo 8 Tej klasy, a 6 wiekszych.
Napoleon
Posty: 3991
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Torpedowce

Post autor: Napoleon »

Moment. To ile ich było, bo "numerowo" to od 1 do 8, z tego co się orientuję. Jednostki od Thornycrofta miały numery 1 i 2. Więc?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Torpedowce

Post autor: AvM »

Napoleon pisze: 2022-08-31, 23:20 Moment. To ile ich było, bo "numerowo" to od 1 do 8, z tego co się orientuję. Jednostki od Thornycrofta miały numery 1 i 2. Więc?
NApisalem 1,2 Th, 3-10 -Y
Napoleon
Posty: 3991
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Torpedowce

Post autor: Napoleon »

Czyli dobrze napisałem, choć chyba nieco bezwiednie :-)
Pierwszy rosyjski torpedowiec Floty Czarnomorskiej - Batum, konstrukcji Yarrow. Wyporność 43 tony, prędkość 22 węzły. Uzbrojenie 1 (na początku 2) działka 37 mm i 2 wt.
W późniejszym czasie nazwę zmieniono na "numerową": 251 (wszystkie torpedowce rosyjskie Floty Czarnomorskiej otrzymały wówczas kolejne numery poczynając właśnie od 251).
Załączniki
TB 251 (Batum) - Tamiza.jpg
TB 251 (Batum) - Tamiza.jpg (609.74 KiB) Przejrzano 1157 razy
TB 251 (Batumi) NH 70401.jpeg
TB 251 (Batumi) NH 70401.jpeg (196.81 KiB) Przejrzano 1157 razy
TB 251 (Batumi) NH 92919.jpeg
TB 251 (Batumi) NH 92919.jpeg (237.61 KiB) Przejrzano 1157 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Torpedowce

Post autor: AvM »

Napoleon pisze: 2022-09-01, 10:53 Czyli dobrze napisałem, choć chyba nieco bezwiednie :-)
Pierwszy rosyjski torpedowiec Floty Czarnomorskiej - Batum, konstrukcji Yarrow. Wyporność 43 tony, prędkość 22 węzły. Uzbrojenie 1 (na początku 2) działka 37 mm i 2 wt.
W późniejszym czasie nazwę zmieniono na "numerową": 251 (wszystkie torpedowce rosyjskie Floty Czarnomorskiej otrzymały wówczas kolejne numery poczynając właśnie od 251).
Przeciez na MC byly juz cala plejada torpedowcow, ktore braly udzial w wojnie z Turcja.
Nie byly to tylko male kutry pokladowe.
Napoleon
Posty: 3991
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Torpedowce

Post autor: Napoleon »

W 1877 roku Rosjanie posiadali na M. Czarnym w zasadzie tylko jeden okręt, który mógł uchodzić za typowy torpedowiec (jak na tamte czasy - zbudowany jako jednostka torpedowa) - Nr 2, od lipca 1877 nosząca nazwę Sulina. Od biedy jako torpedowiec można też było sklasyfikować jednostkę w typie jachtu noszącą nazwę/numer Nr 1. Z tym, że ten okręt zatonął w czerwcu 1877 podczas ataku na tureckie okręty kotwiczące koło Suliny. Cała reszta, to były kutry parowe lepiej lub gorzej przystosowane do zadań militarnych i uzbrojone w miny wytykowe. Nie były to torpedowce rozumiane tak, jak pod tym pojęciem rozumiano okręty w latach 80 XIX wieku. Podobnie jak minonoski, które dopiero później zaczęły być uzbrajane w wyrzutnie torped (a i to nie wszystkie).
Batum był pierwszym torpedowcem z prawdziwego zdarzenia, uzbrojonym w wyrzutnie samobieżnych torped.

A aby zaś nie tracić czasu - kolejny rosyjski torpedowiec floty Czarnomorskiej o nazwie Suchum (później nr 257), konstrukcji Thornycrofta. Zwodowany w 1883 roku. Wyporność 64 tony, prędkość 18 węzłów. Uzbrojenie: 2x37 i 2 wt.
Załączniki
TB 257 (Suchumi) NH 92084.jpeg
TB 257 (Suchumi) NH 92084.jpeg (166.03 KiB) Przejrzano 1137 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Torpedowce

Post autor: AvM »

Napoleon pisze: 2022-09-01, 21:49 W 1877 roku Rosjanie posiadali na M. Czarnym w zasadzie tylko jeden okręt, który mógł uchodzić za typowy torpedowiec (jak na tamte czasy - zbudowany jako jednostka torpedowa) - Nr 2, od lipca 1877 nosząca nazwę Sulina. Od biedy jako torpedowiec można też było sklasyfikować jednostkę w typie jachtu noszącą nazwę/numer Nr 1. Z tym, że ten okręt zatonął w czerwcu 1877 podczas ataku na tureckie okręty kotwiczące koło Suliny. Cała reszta, to były kutry parowe lepiej lub gorzej przystosowane do zadań militarnych i uzbrojone w miny wytykowe. Nie były to torpedowce rozumiane tak, jak pod tym pojęciem rozumiano okręty w latach 80 XIX wieku.
Batum był pierwszym torpedowcem z prawdziwego zdarzenia, uzbrojonym w wyrzutnie samobieżnych torped.

A aby zaś nie tracić czasu ..
Ja uwazam , ze warto stracic czas. Nie jest prawda , ze byly to tylko kutry parowe.

No.1 lost in 1st action 9.6.1877 Thornycroft #14
cpt. Leytnant Pushchin ex Firefly 53ft/59ftx6ft (Russian data)
Reported as yacht from Odessa
LRY E.Karawodin,Ackerman as STRELLA

No.2 -> SULIN -> #173 Thornycroft 75ft 112ihp
cpt. Leytnant Rozhdestvenskiy

KEFAL > #160 Thornycroft yard #116
(1880)- delivered after the war.

also used as torpedo boat
SHUTKA Thornycroft #26
cpt. Leytnant Skrydlov

W latach 1877-80 do floty czarnomorskiej wprowadzono wiele torpedowcow budowanych celowo. BATUM byl pierwszym jak w tedy klasyfikowano I Klasy.

Na zdjeciu "Czerepacha" zbudowana w 1877 w zakladach Bairda w Petersburgu i przewieziona na Morze Czarne
W 1884 roku przekazana Bulgarii jako "Christo Botev". Rozebbrana w 1943 roku
Załączniki
mn_5_1_cherepakha.jpg
mn_5_1_cherepakha.jpg (38.19 KiB) Przejrzano 1128 razy
Napoleon
Posty: 3991
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Torpedowce

Post autor: Napoleon »

Tyle, że to jest "mininoska". Nie uzbrojona w wyrzutnie torped i o niskiej prędkości. Takie jednostki Rosjanie posiadali już w momencie wybuchu wojny z Turcją (o czym wspomniałem powyżej).
Podajesz zresztą torpedowce nr 1 i 2 o których wspominałem.
Zdjęcia kutrów minowych pokazałem jeszcze na pierwszej stronie.
Torpedowce właściwego "kształtu" nabrały mniej więcej na przełomie lat 70/80. Stąd m.in. nasza dyskusja o Lightningu (na wstępie).
Zawsze gdy powstaje jakaś klasa okrętów, zaczyna się od od "różnorodności" a potem standaryzuje (przynajmniej z grubsza). Tak to należy rozumieć w przypadku Batum.

Kolejny "wczesny" rosyjski torpedowiec czarnomorski Poti (później Nr 258) konstrukcji Normanda. Wyporność 63 tony, prędkość 18,5 węzła. Uzbrojenie: 2x37 i 2 wt.
Załączniki
TB 258 (Poti) NH 92394.jpeg
TB 258 (Poti) NH 92394.jpeg (203.68 KiB) Przejrzano 1114 razy
Ostatnio zmieniony 2022-09-24, 18:54 przez Napoleon, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Torpedowce

Post autor: AvM »

Torpedowce wytykowe pochodza z wojny domowej w USA. Potem sie rozpowszechnily po chybya wszystkich flotach swiata.
Sami Rosjanie zamowili cos 90 torpedowcow w 1877 roku. Wszystkie floty miala torpedowce wytykowe i to bardzo dlugo.
Tak, BATUM sie nazywa pierwszym pelnomorskim torpedowcem, ale nie znaczy to ze nie istnialy inne male, tzw II czy tez III klasy.
(czesto jako torpedowce pokladowe)
Sam zamiesciles zdjecie przybrzeznegop torpedowca brytyjskiego (jako argentynski) i argetynskiego z pozniejszych lat.
Napoleon
Posty: 3991
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Torpedowce

Post autor: Napoleon »

Sam zamiesciles zdjecie przybrzeznegop torpedowca brytyjskiego (jako argentynski) i argetynskiego z pozniejszych lat.
z tym, że one już uzbrojone były w wyrzutnie samobieżnych torped.
Ale masz rację. Nie widzę zresztą niezgodności tego co piszesz z tym co ja napisałem. Tu nie ma co wywarzać otwartych drzwi. W rozwoju każdej klasy okrętów można wyróżnić etapy. W historii rozwoju torpedowców - też. Batum był pierwszym rosyjskim torpedowcem kolejnego (drugiego) etapu rozwoju. Zakładając, że kutry minowe są pierwszym etapem rozwoju torpedowców.
Aby zaś nie tracić czasu - kolejny rosyjski torpedowiec (Rosjanie mieli liczną flotę torpedowców, ale bardzo różnych typów, nie tak jak Francuzi czy Brytyjczycy albo nawet Niemcy, gdzie budowano dość długie serie okrętów).
Torpedowiec Gelendżik (później Nr 255). Zwodowany w 1884 roku w La Seyne. Wyporność 71 ton, prędkość 18 węzłów. Uzbrojony w 2 działka 37 mm i 2 wt.
Załączniki
TB 255 (Gelendzhik).jpg
TB 255 (Gelendzhik).jpg (354.33 KiB) Przejrzano 1090 razy
TB 255 (Gelendżijk 1).jpg
TB 255 (Gelendżijk 1).jpg (176.17 KiB) Przejrzano 1090 razy
TB 255 (Gelendżijk 2).jpg
TB 255 (Gelendżijk 2).jpg (170.21 KiB) Przejrzano 1090 razy
TB 255 (Gielendżik) 2.jpg
TB 255 (Gielendżik) 2.jpg (517.42 KiB) Przejrzano 1090 razy
TB 255 (Gielendżik).jpg
TB 255 (Gielendżik).jpg (404.97 KiB) Przejrzano 1090 razy
Napoleon
Posty: 3991
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Torpedowce

Post autor: Napoleon »

Amerykański torpedowiec Cushing. Zwodowany w 1886 roku. Wyporność 116 ton, prędkość 23 węzły. Uzbrojenie: 3x37 i 3 wt.
Cushing był pierwszym "prawdziwym" torpedowcem amerykańskim. Miał stalową konstrukcję, wcześniejszy zaś Stiletto (zdjęcia którego zamieściłem wcześniaj) miał konstrukcję drewnianą i był bardziej jednostką eksperymentalną. Choć oczywiście, oba były torpedowcami (co stwierdzam, by Andrzej nie miał wątpliwości :wink: ).
Załączniki
Cushing 2.jpg
Cushing 2.jpg (623.61 KiB) Przejrzano 1078 razy
Cushing 7.jpg
Cushing 7.jpg (145.54 KiB) Przejrzano 1078 razy
Cushing 12.jpg
Cushing 12.jpg (136.36 KiB) Przejrzano 1078 razy
Cushing 1893.jpg
Cushing 1893.jpg (682 KiB) Przejrzano 1078 razy
Cushing.jpg
Cushing.jpg (225.97 KiB) Przejrzano 1078 razy
Napoleon
Posty: 3991
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Torpedowce

Post autor: Napoleon »

Kolejny rosyjski torpedowiec Floty Czarnomorskiej - Gagra, później Nr 254. Zwodowany w 1884 roku w Rouen (Claparede). Wyporność 80 ton, prędkość 18 węzłów. Uzbrojenie: 2x37, 2 wt.
Załączniki
TB 254 (Gagra).jpg
TB 254 (Gagra).jpg (291.08 KiB) Przejrzano 1064 razy
Napoleon
Posty: 3991
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Torpedowce

Post autor: Napoleon »

Duński torpedowiec Delfinen z 1883 roku. Wyporność 66 ton, prędkość 18-19 węzłów. Uzbrojenie: 1x37 (rewolwerowe), 2 wt.
Załączniki
Delfinen (Thornycroft).png
Delfinen (Thornycroft).png (4.19 MiB) Przejrzano 1051 razy
Delfinen_at_Thornycroft_-_1883.jpg
Delfinen_at_Thornycroft_-_1883.jpg (575.72 KiB) Przejrzano 1051 razy
ODPOWIEDZ