Torpedowce
Moderatorzy: crolick, Marmik, MiKo
Torpedowce
Kontynuując o torpedowcach argentyńskich - seria 8 małych torpedowców zwodowanych w 1890 roku, konstrukcji Yarrow. Wyporność 15 ton, prędkość ok.17 węzłów. Uzbrojenie: 1x47, 1 wt (obrotowa, na pokładzie).
- Załączniki
-
- Torp. arg. mały (Yarrow).jpg (134.27 KiB) Przejrzano 888 razy
-
- Torp. arg. model (Yarrow).jpg (100.22 KiB) Przejrzano 888 razy
Torpedowce
Byly to torpedowe bazujace na RN TB No.50, przybzeznym
Nazywane w Argentynie typem Nr.3-Nr.10
Numery stoczniowe (864-871)
Numer na zdjeciu to chyba 764?
W kazdym razie najprawdopodobniej zaden z torpedowcow argentynskich,
tylko brytyjski No.50
- Załączniki
-
- TB Arg1.jpg (206.92 KiB) Przejrzano 882 razy
-
- TB ARg.jpg (173.96 KiB) Przejrzano 882 razy
Ostatnio zmieniony 2022-08-31, 18:48 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Torpedowce
Przepraszam, prawda. Z rozpędu podałem ich liczbę z dwoma wcześniejszymi (nr 1 i 2).Nie bylo 8 tylko 6 torpedowcvow zbuidownmych przez Yarrow, dla Argentyny
Torpedowce
Moment. To ile ich było, bo "numerowo" to od 1 do 8, z tego co się orientuję. Jednostki od Thornycrofta miały numery 1 i 2. Więc?
Torpedowce
Czyli dobrze napisałem, choć chyba nieco bezwiednie 
Pierwszy rosyjski torpedowiec Floty Czarnomorskiej - Batum, konstrukcji Yarrow. Wyporność 43 tony, prędkość 22 węzły. Uzbrojenie 1 (na początku 2) działka 37 mm i 2 wt.
W późniejszym czasie nazwę zmieniono na "numerową": 251 (wszystkie torpedowce rosyjskie Floty Czarnomorskiej otrzymały wówczas kolejne numery poczynając właśnie od 251).

Pierwszy rosyjski torpedowiec Floty Czarnomorskiej - Batum, konstrukcji Yarrow. Wyporność 43 tony, prędkość 22 węzły. Uzbrojenie 1 (na początku 2) działka 37 mm i 2 wt.
W późniejszym czasie nazwę zmieniono na "numerową": 251 (wszystkie torpedowce rosyjskie Floty Czarnomorskiej otrzymały wówczas kolejne numery poczynając właśnie od 251).
- Załączniki
-
- TB 251 (Batum) - Tamiza.jpg (609.74 KiB) Przejrzano 854 razy
-
- TB 251 (Batumi) NH 70401.jpeg (196.81 KiB) Przejrzano 854 razy
-
- TB 251 (Batumi) NH 92919.jpeg (237.61 KiB) Przejrzano 854 razy
Torpedowce
Przeciez na MC byly juz cala plejada torpedowcow, ktore braly udzial w wojnie z Turcja.Napoleon pisze: ↑2022-09-01, 10:53 Czyli dobrze napisałem, choć chyba nieco bezwiednie
Pierwszy rosyjski torpedowiec Floty Czarnomorskiej - Batum, konstrukcji Yarrow. Wyporność 43 tony, prędkość 22 węzły. Uzbrojenie 1 (na początku 2) działka 37 mm i 2 wt.
W późniejszym czasie nazwę zmieniono na "numerową": 251 (wszystkie torpedowce rosyjskie Floty Czarnomorskiej otrzymały wówczas kolejne numery poczynając właśnie od 251).
Nie byly to tylko male kutry pokladowe.
Torpedowce
W 1877 roku Rosjanie posiadali na M. Czarnym w zasadzie tylko jeden okręt, który mógł uchodzić za typowy torpedowiec (jak na tamte czasy - zbudowany jako jednostka torpedowa) - Nr 2, od lipca 1877 nosząca nazwę Sulina. Od biedy jako torpedowiec można też było sklasyfikować jednostkę w typie jachtu noszącą nazwę/numer Nr 1. Z tym, że ten okręt zatonął w czerwcu 1877 podczas ataku na tureckie okręty kotwiczące koło Suliny. Cała reszta, to były kutry parowe lepiej lub gorzej przystosowane do zadań militarnych i uzbrojone w miny wytykowe. Nie były to torpedowce rozumiane tak, jak pod tym pojęciem rozumiano okręty w latach 80 XIX wieku. Podobnie jak minonoski, które dopiero później zaczęły być uzbrajane w wyrzutnie torped (a i to nie wszystkie).
Batum był pierwszym torpedowcem z prawdziwego zdarzenia, uzbrojonym w wyrzutnie samobieżnych torped.
A aby zaś nie tracić czasu - kolejny rosyjski torpedowiec floty Czarnomorskiej o nazwie Suchum (później nr 257), konstrukcji Thornycrofta. Zwodowany w 1883 roku. Wyporność 64 tony, prędkość 18 węzłów. Uzbrojenie: 2x37 i 2 wt.
Batum był pierwszym torpedowcem z prawdziwego zdarzenia, uzbrojonym w wyrzutnie samobieżnych torped.
A aby zaś nie tracić czasu - kolejny rosyjski torpedowiec floty Czarnomorskiej o nazwie Suchum (później nr 257), konstrukcji Thornycrofta. Zwodowany w 1883 roku. Wyporność 64 tony, prędkość 18 węzłów. Uzbrojenie: 2x37 i 2 wt.
- Załączniki
-
- TB 257 (Suchumi) NH 92084.jpeg (166.03 KiB) Przejrzano 834 razy
Torpedowce
Ja uwazam , ze warto stracic czas. Nie jest prawda , ze byly to tylko kutry parowe.Napoleon pisze: ↑2022-09-01, 21:49 W 1877 roku Rosjanie posiadali na M. Czarnym w zasadzie tylko jeden okręt, który mógł uchodzić za typowy torpedowiec (jak na tamte czasy - zbudowany jako jednostka torpedowa) - Nr 2, od lipca 1877 nosząca nazwę Sulina. Od biedy jako torpedowiec można też było sklasyfikować jednostkę w typie jachtu noszącą nazwę/numer Nr 1. Z tym, że ten okręt zatonął w czerwcu 1877 podczas ataku na tureckie okręty kotwiczące koło Suliny. Cała reszta, to były kutry parowe lepiej lub gorzej przystosowane do zadań militarnych i uzbrojone w miny wytykowe. Nie były to torpedowce rozumiane tak, jak pod tym pojęciem rozumiano okręty w latach 80 XIX wieku.
Batum był pierwszym torpedowcem z prawdziwego zdarzenia, uzbrojonym w wyrzutnie samobieżnych torped.
A aby zaś nie tracić czasu ..
No.1 lost in 1st action 9.6.1877 Thornycroft #14
cpt. Leytnant Pushchin ex Firefly 53ft/59ftx6ft (Russian data)
Reported as yacht from Odessa
LRY E.Karawodin,Ackerman as STRELLA
No.2 -> SULIN -> #173 Thornycroft 75ft 112ihp
cpt. Leytnant Rozhdestvenskiy
KEFAL > #160 Thornycroft yard #116
(1880)- delivered after the war.
also used as torpedo boat
SHUTKA Thornycroft #26
cpt. Leytnant Skrydlov
W latach 1877-80 do floty czarnomorskiej wprowadzono wiele torpedowcow budowanych celowo. BATUM byl pierwszym jak w tedy klasyfikowano I Klasy.
Na zdjeciu "Czerepacha" zbudowana w 1877 w zakladach Bairda w Petersburgu i przewieziona na Morze Czarne
W 1884 roku przekazana Bulgarii jako "Christo Botev". Rozebbrana w 1943 roku
- Załączniki
-
- mn_5_1_cherepakha.jpg (38.19 KiB) Przejrzano 825 razy
Torpedowce
Tyle, że to jest "mininoska". Nie uzbrojona w wyrzutnie torped i o niskiej prędkości. Takie jednostki Rosjanie posiadali już w momencie wybuchu wojny z Turcją (o czym wspomniałem powyżej).
Podajesz zresztą torpedowce nr 1 i 2 o których wspominałem.
Zdjęcia kutrów minowych pokazałem jeszcze na pierwszej stronie.
Torpedowce właściwego "kształtu" nabrały mniej więcej na przełomie lat 70/80. Stąd m.in. nasza dyskusja o Lightningu (na wstępie).
Zawsze gdy powstaje jakaś klasa okrętów, zaczyna się od od "różnorodności" a potem standaryzuje (przynajmniej z grubsza). Tak to należy rozumieć w przypadku Batum.
Kolejny "wczesny" rosyjski torpedowiec czarnomorski Poti (później Nr 258) konstrukcji Normanda. Wyporność 63 tony, prędkość 18,5 węzła. Uzbrojenie: 2x37 i 2 wt.
Podajesz zresztą torpedowce nr 1 i 2 o których wspominałem.
Zdjęcia kutrów minowych pokazałem jeszcze na pierwszej stronie.
Torpedowce właściwego "kształtu" nabrały mniej więcej na przełomie lat 70/80. Stąd m.in. nasza dyskusja o Lightningu (na wstępie).
Zawsze gdy powstaje jakaś klasa okrętów, zaczyna się od od "różnorodności" a potem standaryzuje (przynajmniej z grubsza). Tak to należy rozumieć w przypadku Batum.
Kolejny "wczesny" rosyjski torpedowiec czarnomorski Poti (później Nr 258) konstrukcji Normanda. Wyporność 63 tony, prędkość 18,5 węzła. Uzbrojenie: 2x37 i 2 wt.
- Załączniki
-
- TB 258 (Poti) NH 92394.jpeg (203.68 KiB) Przejrzano 811 razy
Ostatnio zmieniony 2022-09-24, 18:54 przez Napoleon, łącznie zmieniany 1 raz.
Torpedowce
Torpedowce wytykowe pochodza z wojny domowej w USA. Potem sie rozpowszechnily po chybya wszystkich flotach swiata.
Sami Rosjanie zamowili cos 90 torpedowcow w 1877 roku. Wszystkie floty miala torpedowce wytykowe i to bardzo dlugo.
Tak, BATUM sie nazywa pierwszym pelnomorskim torpedowcem, ale nie znaczy to ze nie istnialy inne male, tzw II czy tez III klasy.
(czesto jako torpedowce pokladowe)
Sam zamiesciles zdjecie przybrzeznegop torpedowca brytyjskiego (jako argentynski) i argetynskiego z pozniejszych lat.
Sami Rosjanie zamowili cos 90 torpedowcow w 1877 roku. Wszystkie floty miala torpedowce wytykowe i to bardzo dlugo.
Tak, BATUM sie nazywa pierwszym pelnomorskim torpedowcem, ale nie znaczy to ze nie istnialy inne male, tzw II czy tez III klasy.
(czesto jako torpedowce pokladowe)
Sam zamiesciles zdjecie przybrzeznegop torpedowca brytyjskiego (jako argentynski) i argetynskiego z pozniejszych lat.
Torpedowce
z tym, że one już uzbrojone były w wyrzutnie samobieżnych torped.Sam zamiesciles zdjecie przybrzeznegop torpedowca brytyjskiego (jako argentynski) i argetynskiego z pozniejszych lat.
Ale masz rację. Nie widzę zresztą niezgodności tego co piszesz z tym co ja napisałem. Tu nie ma co wywarzać otwartych drzwi. W rozwoju każdej klasy okrętów można wyróżnić etapy. W historii rozwoju torpedowców - też. Batum był pierwszym rosyjskim torpedowcem kolejnego (drugiego) etapu rozwoju. Zakładając, że kutry minowe są pierwszym etapem rozwoju torpedowców.
Aby zaś nie tracić czasu - kolejny rosyjski torpedowiec (Rosjanie mieli liczną flotę torpedowców, ale bardzo różnych typów, nie tak jak Francuzi czy Brytyjczycy albo nawet Niemcy, gdzie budowano dość długie serie okrętów).
Torpedowiec Gelendżik (później Nr 255). Zwodowany w 1884 roku w La Seyne. Wyporność 71 ton, prędkość 18 węzłów. Uzbrojony w 2 działka 37 mm i 2 wt.
- Załączniki
-
- TB 255 (Gelendzhik).jpg (354.33 KiB) Przejrzano 787 razy
-
- TB 255 (Gelendżijk 1).jpg (176.17 KiB) Przejrzano 787 razy
-
- TB 255 (Gelendżijk 2).jpg (170.21 KiB) Przejrzano 787 razy
-
- TB 255 (Gielendżik) 2.jpg (517.42 KiB) Przejrzano 787 razy
-
- TB 255 (Gielendżik).jpg (404.97 KiB) Przejrzano 787 razy
Torpedowce
Amerykański torpedowiec Cushing. Zwodowany w 1886 roku. Wyporność 116 ton, prędkość 23 węzły. Uzbrojenie: 3x37 i 3 wt.
Cushing był pierwszym "prawdziwym" torpedowcem amerykańskim. Miał stalową konstrukcję, wcześniejszy zaś Stiletto (zdjęcia którego zamieściłem wcześniaj) miał konstrukcję drewnianą i był bardziej jednostką eksperymentalną. Choć oczywiście, oba były torpedowcami (co stwierdzam, by Andrzej nie miał wątpliwości
).
Cushing był pierwszym "prawdziwym" torpedowcem amerykańskim. Miał stalową konstrukcję, wcześniejszy zaś Stiletto (zdjęcia którego zamieściłem wcześniaj) miał konstrukcję drewnianą i był bardziej jednostką eksperymentalną. Choć oczywiście, oba były torpedowcami (co stwierdzam, by Andrzej nie miał wątpliwości

- Załączniki
-
- Cushing 2.jpg (623.61 KiB) Przejrzano 775 razy
-
- Cushing 7.jpg (145.54 KiB) Przejrzano 775 razy
-
- Cushing 12.jpg (136.36 KiB) Przejrzano 775 razy
-
- Cushing 1893.jpg (682 KiB) Przejrzano 775 razy
-
- Cushing.jpg (225.97 KiB) Przejrzano 775 razy
Torpedowce
Kolejny rosyjski torpedowiec Floty Czarnomorskiej - Gagra, później Nr 254. Zwodowany w 1884 roku w Rouen (Claparede). Wyporność 80 ton, prędkość 18 węzłów. Uzbrojenie: 2x37, 2 wt.
- Załączniki
-
- TB 254 (Gagra).jpg (291.08 KiB) Przejrzano 761 razy
Torpedowce
Duński torpedowiec Delfinen z 1883 roku. Wyporność 66 ton, prędkość 18-19 węzłów. Uzbrojenie: 1x37 (rewolwerowe), 2 wt.
- Załączniki
-
- Delfinen (Thornycroft).png (4.19 MiB) Przejrzano 748 razy
-
- Delfinen_at_Thornycroft_-_1883.jpg (575.72 KiB) Przejrzano 748 razy