Northrop N-3PB Nomad
: 2024-12-22, 00:03
Ten już ładniejszy, taki amerykański.
Northrop N-3PB (PB - Patrolowy Bombowy) zostal zaprojektowany w 1939 roku dla Norwegii. Aby spełnić wymagania specyfikacji dla wodnosamolotu bombowo-patrolowego, Jack przedstawil trzymiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat, wyposażony w dwa pływaki, zamontowane na wspornikowych cokołach przy lewym i prawym skrzydle.
Pierwszy lot testowy odbył się 1 listopada 1940 roku nad jeziorem Elsinore w Kalifornii. Northrop N-3PB szybko został uznany za najszybszy wojskowy samolot morski na świecie. (Wyciągnął na prostej nieco ponad 400 km/h. Nie wiem, czy to dużo, czy malo w tej klasie)
W marcu 1940 roku Norwegia zamówiła 24 egzemplarze. W ciągu zaledwie ośmiu miesięcy pierwszy model seryjny zjechał z linii montażowej Northropa, było jednak już za późno aby maszyny przerzucić do Skandynawii. W maju 1941 roku osiemnaście N-3PB dotarło do Islandii, z czego dwanaście maszyn natychmiast przydzielono do norweskiego 330 Dywizjonu, stacjonującego niedaleko Reykjaviku. Sześć maszyn zatrzymano w Kanadzie w celu szkolenia norweskich lotników.
W trakcie służby maszyny wykonały nieco panad tysiąc misji, spędzając łącznie 3,5 tysiąca godzin w powietrzu. Od polowy 1942 roku stany eskadry były uzupełniane przez Cataliny, a w 1943 roku ostatnie 8 Nomadow zostało zastąpione przez Sunderlandy. Do dziś zachował się jeden egzemplarz, który znajduje się obecnie w muzeum w Oslo.
Dane techniczne:
Długość: 10,97 m
Rozpiętość skrzydeł: 14,91 m
Wysokość: 3,66 m
Powierzchnia skrzydeł: 34,93 m²
Masa własna: 2808 kg
Masa startowa: 4808 kg
Napęd: silnik Wright GR-1820-G205A o mocy 1200 KM
Zasięg: 1609 km
Prędkość przelotowa: 296 km/h
Prędkość maksymalna: 419 km/h
Pulap: 7392 m
Uzbrojenie:
4 x 12,7 mm w skrzydłach
2 x 7.62 mm w ogonie
1 torpeda 910 kg lub równoważny ładunek bombowy, b.g
Northrop N-3PB (PB - Patrolowy Bombowy) zostal zaprojektowany w 1939 roku dla Norwegii. Aby spełnić wymagania specyfikacji dla wodnosamolotu bombowo-patrolowego, Jack przedstawil trzymiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat, wyposażony w dwa pływaki, zamontowane na wspornikowych cokołach przy lewym i prawym skrzydle.
Pierwszy lot testowy odbył się 1 listopada 1940 roku nad jeziorem Elsinore w Kalifornii. Northrop N-3PB szybko został uznany za najszybszy wojskowy samolot morski na świecie. (Wyciągnął na prostej nieco ponad 400 km/h. Nie wiem, czy to dużo, czy malo w tej klasie)
W marcu 1940 roku Norwegia zamówiła 24 egzemplarze. W ciągu zaledwie ośmiu miesięcy pierwszy model seryjny zjechał z linii montażowej Northropa, było jednak już za późno aby maszyny przerzucić do Skandynawii. W maju 1941 roku osiemnaście N-3PB dotarło do Islandii, z czego dwanaście maszyn natychmiast przydzielono do norweskiego 330 Dywizjonu, stacjonującego niedaleko Reykjaviku. Sześć maszyn zatrzymano w Kanadzie w celu szkolenia norweskich lotników.
W trakcie służby maszyny wykonały nieco panad tysiąc misji, spędzając łącznie 3,5 tysiąca godzin w powietrzu. Od polowy 1942 roku stany eskadry były uzupełniane przez Cataliny, a w 1943 roku ostatnie 8 Nomadow zostało zastąpione przez Sunderlandy. Do dziś zachował się jeden egzemplarz, który znajduje się obecnie w muzeum w Oslo.
Dane techniczne:
Długość: 10,97 m
Rozpiętość skrzydeł: 14,91 m
Wysokość: 3,66 m
Powierzchnia skrzydeł: 34,93 m²
Masa własna: 2808 kg
Masa startowa: 4808 kg
Napęd: silnik Wright GR-1820-G205A o mocy 1200 KM
Zasięg: 1609 km
Prędkość przelotowa: 296 km/h
Prędkość maksymalna: 419 km/h
Pulap: 7392 m
Uzbrojenie:
4 x 12,7 mm w skrzydłach
2 x 7.62 mm w ogonie
1 torpeda 910 kg lub równoważny ładunek bombowy, b.g