Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Sprzedaz dzial Kruppa do Argentyny
1867 11-4 funtowe
1873 12-8 cm
1867 11-4 funtowe
1873 12-8 cm
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Podstawowe ksizki (typu Gröner) dla okretow argentynskich to
Arguindeguy, Pablo E. CL, y Rodríguez, Horacio CL;
"Buques; "Buques de la Armada Argentina 1852-1899 sus comandos y operaciones", Buenos Aires, Instituto Nacional Browniano, 1999.
Arguindeguy, Pablo E. Titel: Apuntes Sobre Los Buques De La Armada Argentina ( 1810-1970 ) 1872 Tom I-VII
wszystkie inne zrodla, artykuly, takze te na wiki sie nan nich opieraja,
ale te wszystkie dane sa ZLE, jeszcze gorzej WYMYSLONE
Arguindeguy, Pablo E. CL, y Rodríguez, Horacio CL;
"Buques; "Buques de la Armada Argentina 1852-1899 sus comandos y operaciones", Buenos Aires, Instituto Nacional Browniano, 1999.
Arguindeguy, Pablo E. Titel: Apuntes Sobre Los Buques De La Armada Argentina ( 1810-1970 ) 1872 Tom I-VII
wszystkie inne zrodla, artykuly, takze te na wiki sie nan nich opieraja,
ale te wszystkie dane sa ZLE, jeszcze gorzej WYMYSLONE
- Załączniki
-
- Argentine steamers cmp.png (65.55 KiB) Przejrzano 6050 razy
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Tak nawiasem, to może być i tak, że w jednym i drugim przypadku chodziło o takie same armaty. Konkretnie zaś armaty polowe kalibru 78,5 mm C/64 oznaczanie niekiedy jako 4-funtowe lub 8-centymetrowe. Aczkolwiek w tym drugim przypadku może też chodzić o armaty 78,5 mm (8 cm) C/73. Choć data zakupu wydaje mi się zbyt wczesna - do służby armaty wchodziły zazwyczaj z 1-2 rocznym opóźnieniem (tak też były oferowane do sprzedaży za granicę).Sprzedaz dzial Kruppa do Argentyny
1867 11-4 funtowe
1873 12-8 cm
Podczas wojny z Paragwajem, armia argentyńska dysponowała już pod koniec 1867 roku nowoczesnymi odtylcowymi armatami Kruppa (w drugiej bitwie pod Tuyuti Paragwajczycy zdobyli co najmniej jedną taką armatę), prawdopodobnie tymi 8 cm armatami wzoru C/64. Z tym, że te armaty wykorzystywane były przez armię, nie spotkałem się z przypadkiem by były montowane na okrętach (przynajmniej w okresie wojny z Paragwajem; choć oczywiście to, że się z takim przypadkiem nie spotkałem niczego nie wyklucza do końca).
Tak nawiasem, moc nominalna Guardia Nacional - 360 - to czasem trochę nie za dużo? Jak na okręt tej wielkości to bardzo dużo, więc mam pewne wątpliwości.
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Sprawa wyglada dosc skomplikowanie
Oryyginalnie statek otrzymal maszyny 180nhp Grendon, Mackay & Co., Drogheda
Statek raczej budowy spekulacyjnej zarejestrowano dla H.T.Pattes, Greenock (Clyde steam navigation Company)
W czerwcui firma Caird & Co oglasila publiczna licytacje statku w Tontione Inn, Greenock 20 czerwca 1849
Nowam wlasciicielem zostala firma Glasgowb & Liverpool Steam Shipping Company, Glasgow
ktora 22 sierpnia 1849 zarejestrowala statek
W sierpniu 1850 roku doszlo do ciekawych wymiany maszyn statkow tej firmy
parowiec AURORA z 1839 roku zostal przebudowanny na bark
Maszyne z CAMILLI przeniesiono na nowo budowany przez Cairda parowiec LAUREL
a maszyne z AURORY z firmy Coates & Young, Belfast o mocy 240 nhp zamontowano na CAMILLI
Pierwsza maszyne parowa ndla statku zbudowala ta firma w 1819 roku.
A w 1838 ta firma zbudowla pierwszy parowiec zelazny z Belfastu
Maszyna wbudowana na GUARDIA NACIONAL musiala byyc odnawiana, jesli nie zmodernizowiana
Podawana jest moc 250nhp.
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Historia de marina Vol VII.
Martin Garcia 18 kwiecien 1853
Dowodca floty Buenos Ayres
Floriano Zurowski
Martin Garcia 18 kwiecien 1853
Dowodca floty Buenos Ayres
Floriano Zurowski
- Załączniki
-
- 02012025H_3-5.jpg (415.48 KiB) Przejrzano 5930 razy
Ostatnio zmieniony 2025-01-02, 12:29 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Z Albumu
- Załączniki
-
- 02012025H_1-5.jpg (843.68 KiB) Przejrzano 5929 razy
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Tez z albumu
- Załączniki
-
- 02012025H_2-5.jpg (713.75 KiB) Przejrzano 5927 razy
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Memoria 1868
Wydzierzawione statki dla transportu materialow wojennych
Wydzierzawione statki dla transportu materialow wojennych
- Załączniki
-
- Memoria 1868-1.png (437.25 KiB) Przejrzano 5898 razy
-
- Memoria 1868-2.png (178.49 KiB) Przejrzano 5898 razy
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Ciekawa historia parowca VILLA DEL SALTO
W czasie wojny Urugwajskiej (opoprzedzajacej wojne Paragwajska)
Statek ten zostal w 1864 przejety przez marynarke Urugwajska jako transportowiec.
7 wrzesnia 1864 roku byl atakowany przez 3 okrety prazyliskie, uszkodzony, zostal podpalony przez zaloge by uniknac zdobycia
1865 wrak zajety, sprzedany i odbudowany
1865 PROVÉEDOR Benitez & Compañia, Buenos Aires?
186x A Matti & Piera, Buenos Aires
1866 wydzierzawiony ako transportowiec przez marynarke argentynska
W czasie wojny Urugwajskiej (opoprzedzajacej wojne Paragwajska)
Statek ten zostal w 1864 przejety przez marynarke Urugwajska jako transportowiec.
7 wrzesnia 1864 roku byl atakowany przez 3 okrety prazyliskie, uszkodzony, zostal podpalony przez zaloge by uniknac zdobycia
1865 wrak zajety, sprzedany i odbudowany
1865 PROVÉEDOR Benitez & Compañia, Buenos Aires?
186x A Matti & Piera, Buenos Aires
1866 wydzierzawiony ako transportowiec przez marynarke argentynska
- Załączniki
-
- Villa_del_salto.jpg (36.97 KiB) Przejrzano 5771 razy
-
- Villa_del_salto_destroyed.jpg (96.92 KiB) Przejrzano 5771 razy
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Co do Villa del Salto... Konflikt pomiędzy rządzącymi Urugwajem Blancos a Brazylijczykami, narastał od wiosny tego roku. I związane był po części z wojną domową jaka trwała w tym kraju od kwietnia 1863 roku, gdy z wygnania powrócił przywódca Colorados Flores, wspierany przez Argentynę (choć tu by raczej należało powiedzieć, że Buenos Aires i prezydenta Mitre; Argentyna dopiero co się zjednoczyła i różnice pomiędzy poszczególnymi prowincjami były ogromne, także w kontekście polityki zagranicznej) wzniecając bunt. Na pograniczu urugwajsko-brazylijskim osiedliło się sporo osadników brazylijskich, których status był nieuregulowany (nie płacili podatków, w zasadzie nie uznawali władzy Montevideo itd.; warto by tu wspomnieć, że Urugwaj od 1820 do 1828 był formalnie częścią Brazylii). Ponieważ Blancos postanowili z tym zrobić porządek, Brazylijczycy interweniowali i doszło do coraz bardziej narastającego konfliktu. 10 sierpnia 1864 rząd brazylijski przedstawił Blancos ostateczne ultimatum i jednocześnie wprowadził na Paranę swe okręty (na wodach La Platy już od dobrych paru miesięcy operowała eskadra Tamandare złożona z bocznokołowej fregaty/korwety Amazonas, 5 małych korwet i 6 kanonierek oraz kilku jednostek pomocniczych) a na granicy skoncentrowali 6-tysięczną armię. Okręty brazylijskie dostały zadanie blokowania portów Salto, Paysandu i Maldonado. 24 sierpnia, płynące w górę rzeki korweta Jequitinhonha oraz kanonierki Mearim i Ivahi, napotkały przed Salto urugwajskie uzbrojone parowce Villa del Salto i General Artigas (jedyne okręty jakimi dysponował rząd Blancos). Dowódca brazylijskiego zespołu nakazał obu jednostkom pozostać w porcie, do czego jednak dostosował się jedynie General Artigas (wkrótce został sprzedany prywatnemu armatorowi by nie zagarnęli go Brazylijczycy). Villa del Salto natomiast 26 sierpnia podjął próbę przerwania blokady, został jednak zmuszony do zawrócenia przez kanonierkę Ivahi, chroniąc się w argentyńskim porcie Concordia, na prawym brzegu rzeki. Wkrótce potem urugwajska jednostka podjęła próbę przedostania się na południe. 7 września Villa del Salto został jednak dostrzeżony przez brazylijskie korwety Jequitinhonha i Belmonte. Pomimo tego podjął próbę przerwania blokady płynąc wzdłuż argentyńskiego brzegu rzeki, chcąc w ten sposób uniknąć ostrzału, w pogoń za nim ruszyła jednak Jequitinhonha zmuszając urugwajski okręt do wyrzucenia się na brzeg, gdzie został podpalony przez własną załogę by nie dostała się w ręce Brazylijczyków. Tu warto zaznaczyć, że istnieje kilka wersji tych wydarzeń. Brazylijczycy np. podają, że Villa del Salto wiózł żołnierzy rządowych mających walczyć z Colorados, czemu starano się przeszkodzić, ale nie jest to pewna informacja. W każdym razie wydarzenie to miało duże znaczenie polityczne, gdyż rząd w Montevideo (Blancos) zerwał stosunki dyplomatyczne z Brazylią i zwrócił się o pomoc do Paragwaju, co w Rio de Janeiro uznano za wypowiedzenie wojny. 12 października armia brazylijska przekroczyła granicę, nawiązując wkrótce współpracę z Colorados (obiecali rozwiązania korzystne dla Brazylii i brazylijskich osadników na pograniczu). W następstwie tego w lutym upadł rząd Blancos a władzę jako prezydent objął Flores. Podpisał on najpierw sojusz z Brazylią a potem przystąpił do "potrójnego przymierza" przeciw Paragwajowi.
Wydarzenia w Urugwaju miały dość istotny wpływ na wybuch wojny paragwajskiej (1864, oficjalnie 1865, do 1870).
Wydarzenia w Urugwaju miały dość istotny wpływ na wybuch wojny paragwajskiej (1864, oficjalnie 1865, do 1870).
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Humaita 1868
W tyle ciekawy parowiec
W tyle ciekawy parowiec
- Załączniki
-
- BRZ_Humaita_1868_7968.jpg (438.84 KiB) Przejrzano 5734 razy
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Paysandu 1864
- Załączniki
-
- Foto-1-3.jpg (168.91 KiB) Przejrzano 5728 razy
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Dodano po 1 godzinie 46 minutach 23 sekundach:
Okrety brazylijskie ktore atakowaly Villa del Salto
1864, los buques de guerra “Jequitinhonha” y el “Belmonte"
Okrety brazylijskie ktore atakowaly Villa del Salto
1864, los buques de guerra “Jequitinhonha” y el “Belmonte"
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
DokmI mperialny w Rio miedzy 28 listopadem 1870 a 5 grudniem
przyja drewniany parowiec EMILY
wlasniosc rzadu argentynskiego
1532 ton 234 x 34
Parowiec wszedl do doku aby zostac przeegzaminowany na potrzeby Rzadu brazylijskiego
zbudowany jako lamacz blokady
sprzedany obcokrajowcom w lutym 1868 w Buenos
finalnie 25 lutego 1871 zakupiony przez rzad brazylijski jako transportowiec Visconde de Inhaúma
Tak , ze mozliwe ze Argentyna miala wiecej parowcow , mozliwe ze kupionych przez inne ministerstwa niz marynarki
Niestety nie ma planiku w sslynnej "Denny List"
Liverpool Mercantile Gazette and Myers's Weekly Advertiser - Monday 11 September 1865
przyja drewniany parowiec EMILY
wlasniosc rzadu argentynskiego
1532 ton 234 x 34
Parowiec wszedl do doku aby zostac przeegzaminowany na potrzeby Rzadu brazylijskiego
zbudowany jako lamacz blokady
sprzedany obcokrajowcom w lutym 1868 w Buenos
finalnie 25 lutego 1871 zakupiony przez rzad brazylijski jako transportowiec Visconde de Inhaúma
Tak , ze mozliwe ze Argentyna miala wiecej parowcow , mozliwe ze kupionych przez inne ministerstwa niz marynarki
Niestety nie ma planiku w sslynnej "Denny List"
Liverpool Mercantile Gazette and Myers's Weekly Advertiser - Monday 11 September 1865
- Załączniki
-
- Liverpool Mercantile Gazette and Myers's Weekly Advertiser - Monday 11 September 1865.png (646.7 KiB) Przejrzano 5715 razy
Argentynskie okręty wojny paragwajskiej
Zdjęcie podpisane "Paysandu 1864" przedstawia ludność cywilną ewakuowaną z miasta przed oblężeniem (na co pozwolili Brazylijczycy i Colorados).