Strona 1 z 1

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

: 2025-08-21, 07:57
autor: retopa
Witam Koleżeństwo,
Nabyłem ostatnio drogą kupna model rzeczonego s/s Kowshing (Kow-Shing) w skali 1/700 wydany przez nową chińską firmę Modern Naval Research Team. Z lektury książek Piotra Olendera ("m.in. "Sino-Japanesse Naval War 1894-1895" oraz "Wojna Japońsko-Chińska na morzu") wyczytałem, że był to frachtowiec parowy o tonażu 1.354 BRT należący do British Indo-China Steam Navigation Company, wyczarterowany przez Chiny przed wybuchem wojny, jego portem macierzystym był Londyn, został zbudowany w 1883 roku w Barrow-In-Furness Shipyard. Problem w tym, że długość kadłuba tego modelu wynosi 11,1 cm, co odpowiada 77,7 m w oryginale, podczas gdy inny posiadany przeze mnie model w tej samej skali 1/700 wydany przez drugą chińską firmę Oceanmoon posiada kadłub o długości 14,4 cm, co odpowiada 100,8 m długości w oryginale.
Czy ktoś posiada wiedzę o rzeczywistych wymiarach tej jednostki (wystarczy długość i szerokość). Wszystkie znalezione przeze mnie odnośniki w sieci odsyłają do opisu bitwy pod Pungdo i incydentu dyplomatycznego związanego z zatopieniem Kowshinga (który formalnie był jednostką brytyjską) przez IJN Naniwa.
Pozdrawiam
Tomek Małysz

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

: 2025-08-21, 12:34
autor: karol
To i tak zbyt wiele, rozmiary to 220 stóp na 30 stóp, czyli ok. 67x9 metrów. Drugi transport chiński Zheng He miał 250 stóp i to jest te ok. 77 metrów. Tak twierdzi AI z googla, ale w sumie nie ma podstawy, aby to kwestionować. AI rozpisuje się tu nad różnicami między tymi jednostkami, nazywając s/s Kow Shing stalowym nowoczesnym statkiem towarowym i transportowcem wojskowym w przeciwieństwie do drewnianego Zheng He z dżonki uczynionego.

Dodano po 7 minutach 31 sekundach:
Ach, i AI research jest przekonane, że wysokość kadłuba była ponad 30 stóp, co w sumie dość dobrze odpowiada stylowi budowania parowców marynarki handlowej w XIX wieku. Jak mawiał mój kapitan ze śródlądzia, statek o uroku cegły na wodzie ;) (widząc mój statek pomocniczy pogłębiarki o podobnych proporcjach "ceglanych"). Ale wracając do meritum, to AI zapewnia, że te dwie jednostki są mylone nagminnie przy opisywaniu charakterystyk.

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

: 2025-08-21, 14:15
autor: AvM
To chyba pierwszy raz,ze ktos probuje uzyc na tym forum AI. do przekazania informacji technicznych o jakiejs jednostce.

Osobiscie bym odradzal kompletnie, podobnie, jak bym z odnosiöl sie przynajmniej z reflekcja do danych z wikipedii, ktora to jest glownym zdodlem dla AI.

Zacznjmy od dlugosci. Co to znaczy dlugosc okretu? Zeleznie od definicji, przy takim statku moze byc 10m roznicy i wiecej.
Dlugosci typowe dla statkow z tego okresu: calkowita (over all), miedzy pionami (between perpendiculars), na linii wodnej (water line) .

Przy statkach brytyjskich bm zaczal of
https://crewlist.org.uk/

Jako rezultat pojawia sie
https://crewlist.org.uk/data/vesselsalp ... mit=search

Jest tu jeden link do Mercantile Navy List-oficjalnej listy statkow brytyjskich
https://crewlist.org.uk/data/viewimages ... m&page=140

Podane sa wymiary
250'0'' x 39'2'' x 27'9'' (glbokosc ladowni)

Czyli oficjana dlugosc jest 30' wieksza od podanej przez AI

Nastepna strona warta odwiedzenia jest archiwum LLoyda

https://hec.lrfoundation.org.uk/archive-library/ships

Niestety nie ma okretu w bazie.

Za to jest "Lloyd's Register of Ships online"
https://hec.lrfoundation.org.uk/archive ... ips-online

Wybieram rocznik 1890
Pomizej dane z LLoyda. Moga byc roznice w stosunku do MNL, bo LLoyd mial swoeje zasady pomiarowe

Nastepnym, a czesto pierwszym zrodlem sa strony z bankami danych jednostek zbudowanych w Wlk.,Brytanii
Dla Barrow i poludnoiwej Anglii
https://shippingandshipbuilding.uk/

KOW SHING
https://shippingandshipbuilding.uk/view ... =KOW+SHING
250.0 ft x 39.2 ft x 21.0 ft

LLoyd podawal dlugosc miedzy pionami, w wiekszosci porzypadkow.
retopa pisze: to frachtowiec parowy o tonażu 1.354 BRT
Jak widac 2134 BRT a 1355 to NRT

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

: 2025-08-21, 14:21
autor: AvM
I obrazki

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

: 2025-08-21, 14:45
autor: AvM
No i warto poszperac w sieci


Marine Engineer and Motorship Builder
Vol 5 1884

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

: 2025-08-21, 15:52
autor: retopa
Dziękuję za szybką odpowiedź. Skoro długość pomiędzy pionami wynosiła 25 stóp, więc w metrach będzie to około 75 m, więc długość kadłuba pomiędzy pionami powinna wynosić poniżej 11 cm. Oznacza to, że nowy model model Kowshinga jest bardziej poprawny. Model w edycji Oceanmoon jest w skali około 1/600. Tyle mi wystarczy. Dziękuję

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

: 2025-08-22, 13:01
autor: karol
Świetne opracowanie AvM! Tylko wiesz, metoda uzyskania go okazała się dość skuteczna, bo kolega modelarz bez płachty na byka, to może nic nie dowiedziałby się! A tak do tego mamy mini wykład na temat długości, bo to świadoma, a nieuświadamiana współcześnie różnica zapisu, między pionami, a całkowita! Dziękuję :)