Strona 1 z 1

Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)

: 2025-10-11, 15:50
autor: AvM
Jako wstep polecam

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wyprawa_tysi%C4%85ca

https://en.wikipedia.org/wiki/Expeditio ... e_Thousand

Na obrazkaz zaladowanie w Genuii ochotnikow na statki LOMBARDO i PIEMONTE
oraz desant w Marsali

Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)

: 2025-10-11, 16:35
autor: AvM
PIEMONTE zelazny kolowy parowiec
zbudowany John Reid & Co, Port Glasgow - wodowanie 29 wrzesnia 1848
maszyny James & George Thomson 140 nhp
zwodowany jako "Marquis of Stafford" (365grt 214nrt154nhp) dla Sir James Matheson & Duke of Sutherland.
13.01.1849 proby
2.02.1849 zarejestrowany #1 w Stornway
Serwis Stornoway do Poolewe
1851 Stornoway do Ullapool i Lochinver.
10.01.1852 Brytyjski rejestr zamkniety , statek sporzedany pobcokrajowcom
1852 zakupiony Raffaele Rubattino za 151,200 Lirow
4.02.1852 wyplyna ze Glasgow do Genui jako "Piemonte"
16.02.1852 zarejestrowany #289 w Genui
9.03.1853 zarejestrowany #289 w Genui
05.05.1860 wypozyczony (oficjalnie zajety) Garibaldi.
13.06.1860 Dictatorial Marynarka (unofficial).
07.09.1860 Sardynska Marynarka
17.03.1861 Wloska MW - transportowiec 2-giej klasy
1862 hulk.
16.07.1865 sprzedany w publicznej aukcji w Neapolu
1866 rozebrany

Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)

: 2025-10-11, 16:46
autor: AvM
LOMBARDO drewniany kolowy parowiec
zbudowany Luigi Mancini, Livorno wodowanie 10 Maja 1841
maszyny Maudslay, Sons & Filed, 220 nhp 440ihp
Zbudowany dla Amministrazione degli II.RR Piroscafi Privilegiati of Milano.
15.09.1841 Compagnia Lombardo Toscana di Navigazione a Vapore, Leghorn.
1842 oferowana na aukcji w Milanie.
26.05.1846 zakupiony na aukcji w Triescie przez Raffaele Rubattino & Co., Genoa.
05.1860 zajety (wypozyczony) dla Garibaldiego.
17.03.1861 sluzba MW Wloch jako transportowiec of 3 klasy.
19.03.1864 zatonal Wyspy Tremiti


Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)

: 2025-10-11, 20:37
autor: AvM
Z ksiazki (dzieki dr. Juliuszowi Tomczakowi za zwrocenie uwagi na to zrodlo)
GARIBALDI AND THE MAKING OF ITALYJUNE—NOVEMBER, 1860
GEORGE MACAULAY TREVELYAN

https://ia801304.us.archive.org/9/items ... 276685.pdf

>>Trzy parowce, które miały przewieźć Medyceusza i jego ludzi na Sycylię, zostały zakupione od francuskiej firmy, nominalnie w imieniu De Rohana, jankeskiego entuzjasty sprawy włoskiej. Pospiesznie przemianowano je na „Washington, Oregon i Franklin”, a konsul Stanów Zjednoczonych w Genui, w towarzystwie „Anglika Garibaldiego”, Pearda, który wyruszał z wyprawą, wszedł na pokład „Washingtona” i namalował na nim gwiazdy i pasy. Tuż przed świtem 1 czerwca „Medici wypłynął z „Washingtonem i Oregonem” z miejsca położonego kilka mil na zachód od Genui, gdzie odbyło się zaokrętowanie o północy, a tego samego dnia „Franklin” odpłynął z brzegu między Pizą a Livorno, gdzie zabrał na pokład toskańskich ochotników<<

Washington drewniany srubowy parowiec 1048t 469tx
zbudowany przez Philip Taylor et fils*, La Seyne wodowany 1854
maszyny tej samej firmy z zakladu w Marsylii 180nhp
* stocznia byla poprzednikiem "Société nouvelle des forges et chantiers de la Méditerranée" (FCM)
FCM ukonczyla statek w 1855
Taylor przejal w 1845 stocznie Mathieu et Lombard

z budowany dla "Compagnie Marseillaise de Navigation a Vapeur" jako Helvétie.
05.06.1860 zakupiony przez W de Rohan i w sluzbie pod flaga USA.
05.07.1860 Marina Dittatoriale Siciliana.
17.11.1860 do Sardynska Marynarka Koszt 500,500 Liras.
17.03.1861 commissioned in the Italian Navy as transportship of 3rd class.
1876 okret hydrograficzny
01.07.1897 baza okretow torpedowych.
16.06.1904 Wycofany czasowo ze służby
25.07.1904 skreslony ze sluzby

Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)

: 2025-10-11, 23:18
autor: AvM
Franklin drewniany kolowy parowiec 600t 231tx
zbudowany przez Louis-Aguste Vasse, Le Havre - wodowany 20.08.1838
maszyny firmy Barnes*, kotly Mazeline**, 150nhp 9w
*John Barnes (1798-1852) , maial wspolna firme z Joseph Miller w Londynie, po 1835 dzialal sam we Francji (z Paryza), ale firma byla zarejestrowana w Londynie. Maszxyny na jego zamowienie wykonywala Horseley Ironworks, Tipton, kolo Birmingham.
**zaklady byly poprzednikiem "Société nouvelle des forges et chantiers de la Méditerranée" (FCM), Le Havre

zbudowany dla Cie. Albrecht "L'Europe", Le Havre jako Amsterdam.
Serwis Le Havre-St.Petersburg (100 pasazerow + 280t ladunku)
1853 "Francia" Cie. des Chemins de Fer du Midi, Bordeaux. (flaga hiszpanska)
12.1853 Amsterdam Cie. Albrecht "L'Europe", Le Havre .
1860 Amsterdam Maison Bazin et Léon Gay, Marseilles.
05.06.1860 zakupiony przez William de Rohan i Giuseppe Finzi, w sluzbie pod flaga USA.
05.07.1860 Marina Dittatoriale Siciliana.
17.11.1860 do Sardynska Marynarka
17.03.1861 w sluzboe we flocie Wloch jako transportowiec 3 klasy
1863 skreslony ze sluzby

Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)

: 2025-10-11, 23:26
autor: AvM
Oregon zelazny kolowy parowiec 175 grt
zbudowany przez Philip Taylor*, La Seyne wodowany 1852
maszyny tej samej firmy z zakladu w Marsylii 60nhp
* stocznia byla poprzednikiem "Société nouvelle des forges et chantiers de la Méditerranée" (FCM)

zbudowany dla Jourfier et Bossy, Marseilles jako Belzunce
05.06.1860 zakupiony przez William de Rohan i Dr.Agostino Bertani, w sluzbie pod flaga USA.
05.07.1860 Marina Dittatoriale Siciliana.
17.11.1860 do Sardynska Marynarka
17.03.1861 w sluzbie we flocie Wloch jako holownik
16.07.1869 wycofany ze sluzby
12.11.1870 skreslony ze sluzby

Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)

: 2025-10-12, 14:40
autor: AvM
Radogna Cronistoria delle unità da guerra delle marine preunitarie S.556

W związku ze zwiększonymi potrzebami transportowymi, pod koniec czerwca w Anglii Agostino Bertaniego i hrabiego Michele Amari zakupili „Panther” firmy Burns & MacIver za 460 000 funtów szterlingów (FCS), później przemianowany na „Plebiscito”,
„Cambrię”, dawniej należącą do Cunard Line, za 600 000 funtów,
Aberdeen & London S.S. Co. „City of Aberdeen” za 718 000 funtów szterlingów (przemianowany na „Rosolino Pilo”),
„Indipendence” armatora z Liverpoolu N.T. Colemana za 500 000 funtów szterlingów (przemianowany na „Indipendenza”)
oraz „London” za FCS. 200 000 przemianowano na „Vittoria”,
a na koniec cztery inne małe parowce po 161 000 funtów każdy: „Badger” przemianowano na „Ferruccio”,
„Ferret” przemianowano na „Calatafimi”, „Wasel”, który nie zmienił nazwy,
oraz „Queen of England” przemianowano na „Anita”.

Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)

: 2025-10-12, 19:09
autor: AvM
Znalazlem ze taki temat byl zaczety, ale bez danych

viewtopic.php?p=90714&hilit=Plebiscito#p90714