Historia Gdańska - praca licencjacka
Historia Gdańska - praca licencjacka
Witam
Piszę pracę licencjacką na temat "Ewolucja zarządzania portem na przykładzie Gdańska". Bardzo proszę o wskazanie jakiś ciekawych materiałów i źródeł, które uzupełniły by mi wiedzę na ten temat. Chodzi mi szczegółnie o organizację ruchu portowego, sprawy celne, przepływu ludzi i towarów od zarania dziejów. Również interesują mnie statki specjalne do obsługi portu. Największy problem mam z okresem najstarszym od początku do 1918r. Nowsze dane też mnie interesują.
Polecono mi już serię wydań "Portowca" - magazynu NSZZ "Solidarność" pracowników ZMPG. Za co bardzo dziękuję. ( w niewłaściwym wątku umieściłem post).
Piszę pracę licencjacką na temat "Ewolucja zarządzania portem na przykładzie Gdańska". Bardzo proszę o wskazanie jakiś ciekawych materiałów i źródeł, które uzupełniły by mi wiedzę na ten temat. Chodzi mi szczegółnie o organizację ruchu portowego, sprawy celne, przepływu ludzi i towarów od zarania dziejów. Również interesują mnie statki specjalne do obsługi portu. Największy problem mam z okresem najstarszym od początku do 1918r. Nowsze dane też mnie interesują.
Polecono mi już serię wydań "Portowca" - magazynu NSZZ "Solidarność" pracowników ZMPG. Za co bardzo dziękuję. ( w niewłaściwym wątku umieściłem post).
Maciej Błocki
Re: Historia Gdańska
Sorry, ale na jakim kierunku piszesz pracę?Paco pisze:Witam
Piszę pracę licencjacką na temat "Ewolucja zarządzania portem na przykładzie Gdańska". Bardzo proszę o wskazanie jakiś ciekawych materiałów i źródeł, które uzupełniły by mi wiedzę na ten temat. Chodzi mi szczegółnie o organizację ruchu portowego, sprawy celne, przepływu ludzi i towarów od zarania dziejów. Również interesują mnie statki specjalne do obsługi portu. Największy problem mam z okresem najstarszym od początku do 1918r. Nowsze dane też mnie interesują.
Polecono mi już serię wydań "Portowca" - magazynu NSZZ "Solidarność" pracowników ZMPG. Za co bardzo dziękuję. ( w niewłaściwym wątku umieściłem post).
Moim zdaniem statki specjalne do obsługi portu niewiele mają wspólnego z zarządzaniem portem. No chyba, że to zarządzanie rozumiesz bardzo szeroko...
Oczywisie ze maja, a najbardziej ta olbrzymia kiedys ilosc barek i szaland.Moim zdaniem statki specjalne do obsługi portu niewiele mają wspólnego z zarządzaniem portem. No chyba, że to zarządzanie rozumiesz bardzo szeroko...
Nie tylko o towary chodzi, smieci, paliwo, roboty portowe , poglebiarskie.
Sluzba celna, policyjna, pilotowa, remontowa, linspekcje, ocja, przewozy pracownikow.
Sa rzadko omawiane i wspominiane, ale jekze wazne.
avm
To zależy na jakim kierunku pisze pracę. Z mojego prawniczego punktu widzenia zarządzanie portem to ustawa o portach i przystaniach morskich. Zgodnie z nią przedmiot działalności przedsiębiorstwa podmiotu zarządzającego portem obejmuje:
1) zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową,
2) prognozowanie, programowanie i planowanie rozwoju portu,
3) budowę, rozbudowę, utrzymywanie i modernizację infrastruktury portowej,
4) pozyskiwanie nieruchomości na potrzeby rozwoju portu,
5) świadczenie usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej,
6) zapewnienie dostępu do portowych urządzeń odbiorczych odpadów ze statków w celu przekazania ich do odzysku lub unieszkodliwiania.
Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa podmiotu zarządzającego nie może być prowadzenie innej działalności gospodarczej niż ta, o której mowa wyżej.
W tak ujętym zarządzaniu portem nie ma w nim miejsca na statki
1) zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową,
2) prognozowanie, programowanie i planowanie rozwoju portu,
3) budowę, rozbudowę, utrzymywanie i modernizację infrastruktury portowej,
4) pozyskiwanie nieruchomości na potrzeby rozwoju portu,
5) świadczenie usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej,
6) zapewnienie dostępu do portowych urządzeń odbiorczych odpadów ze statków w celu przekazania ich do odzysku lub unieszkodliwiania.
Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa podmiotu zarządzającego nie może być prowadzenie innej działalności gospodarczej niż ta, o której mowa wyżej.
W tak ujętym zarządzaniu portem nie ma w nim miejsca na statki
Czegios nie kapuje ?W tak ujętym zarządzaniu portem nie ma w nim miejsca na statki
W kazdym z tych punktow potrzebne sa statki .
Problem prawny jest tylko czy te statki sa wlasnoscia Rady Portu (tak bylo w Gdansku) czy tez prywatne. Ale prywatne tez potrzebuja licencje dla wykonywania tego typu uslog, czyli dalej jestesmy przy zarzadzaniu portem.
Gdzies tu byl nawet spis statkow Gdanskiej Rady portu z okresu miedzywojennego.
avm
To miał być żart. Jak widać ani śmieszny, ani zrozumiały. Chodziło mi o to, że obecnie obowiązujące w Polsce przepisy prawa regulujące zarządzanie portami kładą główny nacisk na tereny portowe - na grunty i na ląd zapominając prawie o tym, że porty mają przede wszystkim służyć statkom...AvM pisze:Czegios nie kapuje ?W tak ujętym zarządzaniu portem nie ma w nim miejsca na statki
W kazdym z tych punktow potrzebne sa statki .
Pracę piszę na kierunku administracja.
Zdaję sobie sprawę, że materiały te prawdopodobnie mocno przewyższą zadany temat, ale lubię robić wszytko dość dogłębnie. Oprócz przepisów prawnych chciałbym rozumieć również strukturę zarządzania i przyczyny, które doprowadzały do jej zmian oraz jak wyglądało egzekwowanie tych przepisów w rzeczywistości.
Zdaję sobie sprawę, że materiały te prawdopodobnie mocno przewyższą zadany temat, ale lubię robić wszytko dość dogłębnie. Oprócz przepisów prawnych chciałbym rozumieć również strukturę zarządzania i przyczyny, które doprowadzały do jej zmian oraz jak wyglądało egzekwowanie tych przepisów w rzeczywistości.
Maciej Błocki
W okresie Wolnego Miasta Gdańska do 1939 roku administracja portowa zarządzała lodołamaniem na Wiśle na odcinku pruskim, czyli prawie do Torunia. W tej sprawie kolega może zwrócić się do Leszka Trawickiego z Lastadii, gdyż Oni mają dostęp do tych danych o czym osobiście przekonałem się podczas wernisażu wystawy o lodołamaniu w Tczewie, co zresztą zilustrowałem fotoreportażem w wydaniu specjalnym magazynu shiploverskiego. Ważnymi elementami związanymi z zarządzaniem portem były też odcięcie Gdańskich wód portowych od Wisły drewnianym jazem i bramą antylodową, ale o tym lepiej u źródła.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.