Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: Marmik, crolick

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: JB »

Chemik pisze:Kutry typu KU-128 (Pomorze) ...6) kuter pilotowy Pilot-26 (Stocznia Rybacka, Ustka, uk. 1947) (Gdański Urząd Morski --> I.1950 (Zarząd Portu Gdańsk-Gdynia) --> L.1950 ??? (Wojska Ochrony Pogranicza) --> ...
Kuter pilotowy Pilot-26 został przekazany do WOP w lipcu 1950 roku, gdzie został nazwany HIBNER (nazwę przejął po kutrze GAZDA Gdy 40, który został zwrócony MUR).

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: Chemik »

Dziękuje za sprostowania. Jak tylko dojadę na miejsce (bo w tej chwili jadę autobusem) to naniosę niezbędne poprawki :)
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: Chemik »

Kutry typu KU-128 (Pomorze)

1) Pilot-36, nr budowy 27/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 27/404, uk. 1947
PRS 47023 --> od ok. 1970: PRS 470023 --> od 1996: PRS 621013
charakterystyka w 1961: 23BRT, 12 NRT; 12,8(m.p.)×4,2×2,0m; 1 sil. 6-cyl. Albin Motors, 75 KM; 9 w
charakterystyka w 1985: 24 BRT, 12 NRT; 12,48(rej.)×4,32×?m; 1 sil. 4-suw, 6-cyl. Albin G-6D, 48 KM
charakterystyka po 1995/przed 2000: 24 BRT, 12 NRT; 12,48(rej.)×4,32×?m; 1 sil Andrychów SW680/193, 72kW
charakterystyka w 2003: 19.06BRT; 12,48(całk.)×4,32×1,30 m; 1 sil Andrychów SW680/193, 72kW; zał. 4 os., 10 pas.
charakterystyka w 2007: 18 GT; 12,48(całk.)×4,32×1,30 m; 1 sil Andrychów SW680/193, 72kW; zał. 4 os., 10 pas.
XII.1947(?): ukończony w Stoczni Rybackiej w Ustce
5.III.1948: kuter pilotowy Pilot-36 (SOJR) (Szczeciński Urząd Morski)
I.1950: kuter pilotowy Pilot-57 (Zarząd Portu Szczecin)
1951?: kuter pilotowy Pilot-57 (Zarząd Małych Portów)
1.I.1954: kuter pilotowy Pilot-57 (Koszaliński Urząd Morski)
po 1961: motorowa łódź rybacka Dar-4
????: Łeb-76
przed 1985: Ust-17 (Dariusz Rydelski)
po 2003/przed 2007: Ust-17 (Andrzej Świniarski i Dariusz Rydelski)
2007: istniał,
dalsze losy?

2) Ust-6, nr budowy 28/404
Stocznia Rybacka, Ustka, nr budowy 28/404, uk. 1947
charakterystyka w 1951: wyp. 17/25 ton; 12,7×4,35×1,6/1,95 m; 1 sil.. Gray Marine, 225 KM, 8 w; 200Mm/6,5w; 1 ckm 7,62mm Maxim wz. 10; zał. 7
przed 12.XII.1947: ukończony jako Ust-6 (właściciel Stocznia Rybacka, Ustka; operator Henryk Bekulard i Aleksander Snopkowski)
po I.1948/przed II.poł.1950: Ust-9 (Spółdzielnia Pracy Połowów Morskich)
1951?: kuter patrolowy KP-32 Hibner (Wojska Ochrony Pogranicza)
1960: wycofany
9.III.1966: kuter K-8 (Polska Marynarka Wojenna)
20.XI.1968: wycofany
dalsze losy?

3) Koł-1, numer budowy ??/404
St. Rybacka, Ustka, uk. 1948
1948: ukończony jako Koł-1
4.IV.1949: Koł-1 (właściciel ???; operator Wojska Ochrony Pogranicza)
26.VI.1949: Koł-1 (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego; operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
V.1950: kuter patrolowy Kniewski (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego; operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
ok.1951: wycofany
dalsze losy?

4) Koł-29, numer budowy ??/404
St. Rybacka, Ustka, uk. 1948
1948: ukończony jako Koł-29
4.IV.1949: Koł-29 (właściciel ???; operator Wojska Ochrony Pogranicza)
26.VI.1949: Koł-29 (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego; operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
V.1950: kuter patrolowy Rutkowski (Wojska Ochrony Pogranicza)
ok.1951: wycofany
dalsze losy?


5) WsG-42, nr budowy 31/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 31/404, uk. 1948
(PRS 41008 --> od ok. 1970: PRS 410008 --> od 1996: PRS 621062)
charakterystyka w 1985: 11 BRT; 11,04(rej.)×3,58×?m; 1 sil. 2-suw, 2-cyl. Puck A-50, 50 KM
charakterystyka w 1989: 11 BRT; 11,04(rej.)×3,58×?m; 1 sil. 4-suw, 6-cyl. Puck S-530K, 105 KM
charakterystyka w 2000: 11 BRT; 11,04(rej.)×3,58×?m; 1 sil Andrychów 6CT107/R4, 68kW
charakterystyka w 2007: 14,37 GT, 5,7ton; 12,00×4,36×2,16m; 1 sil Andrychów 6CT107/R4, nr silnika 203634, 89kW; zał. 4 os., 12 pas.
1948: ukończony jako WsG-42
po 1948: Spi-32 (SPRM „Śpiewowo”)
przed XII.1957: Swb-32 (SPRM „Wyzwolenie”)
po 1957: Łeb-61
przed 1985: Ust-132 (Roman Gulbiński)
po1984/przed 1990: Ust-132 (Tadeusz Semenowicz)
2007: istniał
dalsze losy?

6) Pilot-26, numer budowy ??/404
St. Rybacka, Ustka, uk. 1947
1947: ukończony jako kuter pilotowy Pilot-26 (Gdański Urząd Morski)
I.1950: kuter pilotowy Pilot-26 (Zarząd Portu Gdańsk-Gdynia)
VII.1950: kuter patrolowy Hibner (Wojska Ochrony Pogranicza)
1951?: kuter rybacki WsG-21(?) (Front Narodowy)
†12.III.1954: na Bałtyku

7) Dzi-46, nr budowy 33/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 33/404, uk. 1948
1948: ukończony jako Dzi-46 (Spółdzielnia „Belona’)?
????: Dzi-61 (Spółdzielnia „Belona”)
I. poł. 50-tych: Łeb-13? (SPRM „10-lecie PRL”)
dalsze losy?
UWAGA: przyporządkowanie nazw hipotetyczne.

8 ) Pilot-27, nr budowy 34/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 34/404, uk. 1947
(PRS 41011 --> PRS 410011)
charakterystyka w 1984: 14 BRT, 4 NRT, 8ton; 12,83×4,25×?m; 1 sil. 2-suw, 2-cyl. Callesen 195DM, 50 KM
1947: ukończony jako kuter pilotowy Pilot-27 (Główny Urząd Morski)
1.I.1948: ukończony jako kuter pilotowy Pilot-27 (Gdański Urząd Morski)
I.1950: proponowana, nie przyjęta nazwa Alina (Gdański Urząd Morski)
po I.poł.1950: Jasia (Gdański Urząd Morski)?
przed 1955: kuter dozorczy Hel-42 (Gdański Urząd Morski)?
po 1955: kuter dozorczy Łeb-200 (Koszaliński Urząd Morski)
????: kuter rybacki Wła-45
????: Jas-2
????: Łeb-65
przed 1985: Dar-18 (Włodzimierz Znojek)
przed 1990: skreślony z Rejestru PRS (istniał w 1984 roku).

9) Ust-22, nr budowy 35/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 35/404, uk. 1947
1947: ukończony jako: Ust-22 (właściciel: Stocznia Rybacka, Ustka; operator: Henryk Bekulard i Aleksander Snopkowski)
po I.1948/przed II.poł.1950: Ust-6 (Spółdzielnia Pracy Połowów Morskich)
1951?: kuter patrolowy KP-33 Kniewski (Wojska Ochrony Pogranicza)
14.XII.1959: wycofany
1960?: kuter szkoleniowy ??? (Liga Przyjaciół Żołnierza)
dalsze losy?

Tych nazw nie udało się przyporządkować do żadnego z kutrów:

a)
1948: Koł-28 (właściciel: Morski Instytut Rybacki; operator: Eugeniusz Lisakowski)
II. poł.1949: Łeb-38 (Morska Centrala Handlowa)
I. poł. 50-tych: Łeb-38 (SPRM „10-lecie PRL)
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: JB »

Chemik pisze:2) Ust-6, nr budowy 28/404
...
1951?: kuter patrolowy KP-32 Hibner (Wojska Ochrony Pogranicza)
...
Chemik pisze:2) Ust-22, nr budowy 35/404
...
1951?: kuter patrolowy KP-33 Kniewski (Wojska Ochrony Pogranicza)
...
Źródłem takiej informacji jest książka Mańkowskiego, inne opracowania tylko ją powielają. Ja osobiście nie jestem pewien, czy te kutry rzeczywiście trafiły do WOP.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: Chemik »

Chemik pisze: 3) Koł-1, numer budowy ??/404
St. Rybacka, Ustka, uk. 1948
1948: ukończony jako Koł-1
4.IV.1949: Koł-1 (właściciel ???; operator Wojska Ochrony Pogranicza)
26.VI.1949: Koł-1 (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego; operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
V.1950: kuter patrolowy Kniewski (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego; operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
ok.1951: wycofany
dalsze losy?

4) Koł-29, numer budowy ??/404
St. Rybacka, Ustka, uk. 1948
1948: ukończony jako Koł-29
4.IV.1949: Koł-29 (właściciel ???; operator Wojska Ochrony Pogranicza)
26.VI.1949: Koł-29 (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego; operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
V.1950: kuter patrolowy Rutkowski (Wojska Ochrony Pogranicza)
ok.1951: wycofany
dalsze losy?

Tych nazw nie udało się przyporządkować do żadnego z kutrów:

a)
1948: Koł-28 (właściciel: Morski Instytut Rybacki; operator: Eugeniusz Lisakowski)
II. poł.1949: Łeb-38 (Morska Centrala Handlowa)
I. poł. 50-tych: Łeb-38 (SPRM „10-lecie PRL)
PRS 1959:
Dar-11 (ex Ust-28, ex WsG-9, ex Łeb-38)
SNBC/PRS 414325; SPRM „Ławica”; Darłowo
St. Rybacka, Ustka, wod. 1947, typ KU-128, nr budowy 30/404;
13BRT, 4NRT; 12,77(rej.)×4,24×?m; 1 sil. 2-suw., 2-cyl. Callesen 195BR, nr sil. 3412, 50KM; 7w


Do którego dopasować kuter z pozycji a) i jego dalsze losy?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: JB »

KU-128/30/404 to Koł-28, potem Łeb-38 (od końca 1949 r.), potem WsG-9 (takie oznaczenie miał na przełomie lat 1955/56), potem Ust-28 i Dar-11 (PRS1959). Nie ma go w PRS1961. Ale to wszystko jest w twoich postach, co jeszcze chcesz wiedzieć?
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: Chemik »

JB pisze:Ale to wszystko jest w twoich postach, co jeszcze chcesz wiedzieć?
Zastanawiam się czy można go powiązać z pozycjami 3 lub 4 - bo mamy "superatę" :D
Zarówno Kniewski jak i Rutkowski, bardzo szybko opuściły flotę WOP-u, może Koł-29 to "literówka" i powinno być Koł-28 (lub na odwrót)?
Chyba że pozycja 5) nie jest kutrem typu KU-128 :!: :idea:
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: JB »

Pozycja 5) nie jest kutrem typu KU-128. Z tym szybkim opuszczaniem trzeba uważać.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: Chemik »

JB pisze:Z tym szybkim opuszczaniem trzeba uważać.
Myślę, że to jeden z błędów PRS-u:
PRS 1959-1965:
Śpi-32 (ex WsG-42), PRS 41008; SPRM Wyzwolenie, Świbno; St. Rybacka, Ustka, wod. 1948, typ KG-100, nr budowy 258/404; 11 BRT, 11,04(rej.)×3,40×?m; 1 sil. 2-suw., 2-cyl. Puck A-2, nr sil. 02, 50KM

PRS 1967-1969:
Swb-32, PRS 41008; SPRM Wyzwolenie, Świbno; St. Rybacka, Ustka, wod. 1948; 11 BRT, 11,04(rej.)×3,58×?m; 1 sil. 2-suw., 2-cyl. Puck-50, nr sil. 2, 50KM

PRS 1972:
Łeb-61 (ex WsG-42, ex Śpi-32, ex Swb32), PRS 41008; Wiktor Detlaff, Łeba; St. Rybacka, Ustka, wod. 1948, typ KU-128, nr budowy 34/404; 11 BRT, 11,04(rej.)×3,58×?m; 1 sil. 2-suw., 2-cyl. Puck A-50, nr sil. 02, 50KM
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: Chemik »

Lista po aktualizacji

Kutry typu KU-128 (Pomorze)

1) Pilot-36, nr budowy 27/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 27/404, wod. 1947, uk. XII.1947(?)
PRS 47023 --> od 1975: PRS 470023 --> od 1996: PRS 621013; sygn. wyw. SOJR (do 1973?)
charakterystyka w XII.1958: 23BRT, 12NRT; 12,75(rej.)×4,17×2,00m; 1 sil. 4-suw, 6-cyl. Albin G-6D, nr sil. 20184, 76KM; 10w
charakterystyka w 1974: 24 BRT, 12 NRT; 12,48(rej.)×4,32×?m; 1 sil. 4-suw, 6-cyl. Albin G-6D, 48 KM
charakterystyka po 1995/przed 2000: 24 BRT, 12 NRT; 12,48(rej.)×4,32×?m; 1 sil Andrychów SW680/193, 72kW
charakterystyka w 2003: 19.06BRT; 12,48(całk.)×4,32×1,30 m; 1 sil Andrychów SW680/193, 72kW; zał. 4 os., 10 pas.
charakterystyka w 2007: 18 GT; 12,48(całk.)×4,32×1,30 m; 1 sil Andrychów SW680/193, 72kW; zał. 4 os.
charakterystyka w 2013: 18 GT, 4,4tony; 11,99(kadł.)×4,32×2,09 m; 1 sil Andrychów SW680/193, nr silnika 087601686, 121kW; zał. 4 os., 10 pas.
1947: wodowany (bez nazwy?)
XII.1947(?): ukończony (bez nazwy?)
5.III.1948: kuter pilotowy Pilot-36 (Szczeciński Urząd Morski; ??)
I.1950: kuter pilotowy Pilot-57 (Zarząd Portu Szczecin; Darłowo?)
1951?: kuter pilotowy Pilot-57 (Zarząd Małych Portów; Darłowo?)
1.I.1954: kuter pilotowy Pilot-57 (Koszaliński Urząd Morski; Darłowo)
po 1968/przed 1972: kuter pilotowy Pilot-57 (Koszaliński Urząd Morski; Ustka)
po 1971/przed 1974: wycofany z eksploatacji i wykreślony z Rejestru PRS
1974: kuter rybacki Dar-4 (Roman Lemańczyk; Darłowo)
po 1975/przed 1979: Łeb-76 (Stanisław Labuda, Zbigniew Morawski; Łeba)
1981: Łeb-76 (Dariusz Rydelski, Zbigniew Morawski; Łeba)
po 1981/przed 1985: Ust-17 (Dariusz Rydelski; Ustka)
po 2003/przed 2007: Ust-17 (Andrzej Świniarski i Dariusz Rydelski; Ustka)
2011: przebudowany przez Hubar Boats S.J., Ustka
2013: istniał w ostatnim Rejestrze Łodzi Motorowych PRS-u, dalsze losy?

2) Ust-6, nr budowy 28/404
Stocznia Rybacka, Ustka, nr budowy 28/404, wod. 1947
PRS 41182[/i] --> od 1975: PRS 470128; sygn. wyw. SNBF (do 1972/73)
charakterystyka w XII.1958: 13 BRT, 4NRT; 12,83(całk.)/12,78(rej.)×4,26×?m; 1 sil. 2-suw, 2-cyl. Callesen 195BR, nr sil. 3460, 50 KM; 6w
charakterystyka w 1971: 13 BRT; 12,83(całk.)/12,78(rej.)×4,28×?m; 1 sil. 2-suw, 2-cyl. Callesen 195BR, nr sil. 3460, 50 KM; 6w
charakterystyka w 1978: 13BRT, 4NRT; 12,47(całk.)/12,47(rej.)×4,26×?m; 1 sil. 2-suw.Wola DT-150, nr sil. 2182148, 63kW/85KM; 6w
1947: wodowany
przed 12.XII.1947: ukończony jako Ust-6 (właściciel: Stocznia Rybacka, Ustka; operator: Henryk Bekulard i Aleksander Snopkowski; Ustka)
po I.1948/przed II.poł.1950: Ust-9 (Spółdzielnia Pracy Połowów Morskich; Ustka)
kon. 1955(?): WsG-7 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Front Narodowy”; Górki Wschodnie)
przed XII.1958: Łeb-7 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego im. „10-lecia PRL”; Łeba)
1960: wycofany z eksploatacji i wykreślony z Rejestru PRS
9.III.1966: kuter K-8 (Polska Marynarka Wojenna)
20.XI.1968: wycofany
po 1968/przed 1972: Ust-117 (Adam Dudli; Ustka)
po 1971/przed 1974: Ust-117 (Zygmunt Grzybowski; Ustka)
po 1975/przed 1979: Ust-117 (Edward Zieliński; Ustka)
po 1975/przed 1979: wymiana silnika na 2-suw. Wola DT-150, nr sil. 2182148, 63kW/85KM
po 1981/przed 1985: skreślony z Rejestru PRS.

3) Koł-1, numer budowy ??/404
St. Rybacka, Ustka, uk. 1948
1948: ukończony jako Koł-1
4.IV.1949: Koł-1 (właściciel: ???; operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
26.VI.1949: Koł-1 (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego; operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
V.1950: kuter patrolowy Kniewski (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego; operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
ok.1951: wycofany, dalsze losy?

4) Koł-29, numer budowy ??/404
St. Rybacka, Ustka, uk. 1948
1948: ukończony jako Koł-29
4.IV.1949: Koł-29 (właściciel: ???; operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
26.VI.1949: Koł-29 (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego; operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
V.1950: kuter patrolowy Rutkowski (Wojska Ochrony Pogranicza)
ok.1951: wycofany, dalsze losy?

5) Koł-28, nr budowy 30/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 30/404, wod. 1947
PRS 41325[/i] --> od 1975: PRS 470325; sygn. wyw. SNBC (do 1961)
charakterystyka w XII.1958: 13 BRT, 4NRT; 12,77(rej.)×4,24×?m; 1 sil. 2-suw, 2-cyl. Callesen 195BR, nr sil. 3412, 50 KM; 7w
charakterystyka w 1964: 13 BRT, 4NRT; 12,87(rej.)×4,24×?m; 1 sil. 2-suw, 2-cyl. Callesen 195BR, nr sil. 3412, 50 KM; 7w
charakterystyka w 1975: 13 BRT, 4NRT; 12,49(rej.)×4,24×?m; 1 sil. 2-suw, 3-cyl. Modag R3Z127R, nr sil. 413284, 50 KM; 7w
1947: wodowany
1948: ukończony jako Koł-28 (właściciel: Morski Instytut Rybacki; operator: Eugeniusz Lisakowski; Kołobrzeg)
kon. 1949: Łeb-38 (Morska Centrala Handlowa; Łeba)
I. poł. 50-tych: Łeb-38 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego im. „10-lecia PRL”; Łeba)
kon. 1955(?): WsG-9 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Front Narodowy”; Górki Wschodnie)
1956(?): Ust-28 (????; Ustka)
przed XII.1958: Dar-11 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Ławica”; Darłowo)
1960: wycofany z eksploatacji i wykreślony z Rejestru PRS
po 1964/przed 1967: Dar-125 (Stefan Borkowski; Darłowo)
po 1966/przed 1969: Dzi-10 (Kazimierz Czajka; Dziwnów)
po 1968/przed 1972: Świ-38 (Kazimierz Kręgel; Świnoujście)
po 1971/przed 1974: Dzi-31 (Kazimierz Kowalski; Dziwnów)
1975: Świ-5 (Kazimierz Kowalski; Świnoujście)
1975: wymiana silnika na 2-suw, 3-cyl. Modag R3Z127R, nr sil. 413284, 50 KM
po 1975/przed 1979: skreślony z Rejestru PRS.

6) Pilot-26, numer budowy ??/404
St. Rybacka, Ustka, uk. 1947
charakterystyka w 1951: wyp. 17/25 ton; 12,7×4,35×1,6/1,95 m; 1 sil. 2-suw., 6-cyl. UK Gray Marine, 225 KM, 8 w; 200Mm/6,5w; 1 ckm 7,62mm Maxim wz. 10; zał. 7
1947: ukończony jako kuter pilotowy Pilot-26 (Gdański Urząd Morski; Gdańsk)
I.1950: kuter pilotowy Pilot-26 (Zarząd Portu Gdańsk-Gdynia; Gdańsk)
VII.1950: kuter patrolowy Hibner (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego; operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
1951?: kuter rybacki WsG-21(?) (Front Narodowy; Górki Wschodnie)
†12.III.1954: na Bałtyku

7) Dzi-46, nr budowy 33/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 33/404, wod. 1947, uk. 1948
PRS 41250; sygn. wyw. SNIL
charakterystyka w XII.1958: 15 BRT, 5 NRT; 12,85(rej.)×4,20×?m; 1 sil. 2-suw., 2-cyl. June Munktell 322MV, nr sil. 7811/12, 64 KM; 7w
1947: wodowany
1948: ukończony jako Dzi-46 (Spółdzielnia „Belona”; Dziwnów)?
II. poł 40-tych: Dzi-61 (Spółdzielnia „Belona”; Dziwnów)
lata 40-te/50-te: Dzi-8 (Spółdzielnia „Belona”; Dziwnów)
I. poł. lat-50-tych: Świ-8(?) (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Belona”; Świnoujście)
przed XII.1958: Łeb-13 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego im. „10-lecia PRL”; Łeba)
1960: skreślony z Rejestru PRS.

8 ) Pilot-27, nr budowy 34/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 34/404, wod. 1947
PRS 41011 --> od 1975: PRS 410011; sygn. wyw. SNDH
charakterystyka w XII.1958: 14 BRT, 4 NRT; 12,83(całk.)/11,75(rej.)×4,25×?m; 1 sil. 2-suw., 6-cyl. UK Grey Marine, nr sil. C-55125, 225 KM; 8w
charakterystyka w 1984: 14 BRT, 4 NRT, 8ton; 12,83×4,25×?m; 1 sil. 2-suw., 2-cyl. Callesen 195DM, 50 KM
1947: wodowany (bez nazwy?)
1947: ukończony jako kuter pilotowy Pilot-27 (Główny Urząd Morski; Gdańsk)
1.I.1948: kuter pilotowy Pilot-27 (Gdański Urząd Morski; Gdańsk)
I.1950: proponowana, nie przyjęta nazwa Alina
po I.poł.1950: motorówka Jasia (Gdański Urząd Morski; Gdańsk)
przed 1955: kuter dozorczy Hel-42 (Gdański Urząd Morski; Hel)
po 1960/przed 1965: kuter dozorczy Łeb-200 (Gdański Urząd Morski; Łeba)
po 1966/przed 1969: wycofany z eksploatacji i wykreślony z Rejestru PRS
po 1971/przed 1974: kuter rybacki Jas-2 (Stanisław Boszke; Jastarnia)
po 1975: Wła-45 (????; Władysławowo)
przed 1979: Łeb-65 (Marian Chojnacki; Łeba)
1980: Dar-18 (Włodzimierz Znojek; Darłowo)
po 1984/przed 1987: skreślony z Rejestru PRS.

9) Ust-22, nr budowy 35/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 35/404, wod. 1947
PRS 41049; sygn. wyw. SNBB
charakterystyka w XII.1958: 13 BRT, 4NRT; 12,78(rej.)×4,26×?m; 1 sil. 2-suw, 2-cyl. Callesen 195BR, nr sil. 3442, 50 KM; 8w
1947: wodowany
1947: ukończony jako: Ust-22 (właściciel: Stocznia Rybacka, Ustka; operator: Henryk Bekulard i Aleksander Snopkowski; Ustka)
po I.1948/przed II.poł.1950: Ust-6 (Spółdzielnia Pracy Połowów Morskich; Ustka)
kon. 1955(?): WsG-6 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Front Narodowy”; Górki Wschodnie)
1959: WsG-6 (Szczepan Lewandowski i Stanisław Czerniakowski; Górki Wschodnie)
1961: skreślony z Rejestru PRS.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: Chemik »

Poprawiony i uzupełniony wykaz kutrów typu KU-128 znajduje się tutaj:
http://www.naszbaltyk.com/sylwetki-stat ... morze.html
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: JB »

Chemik pisze:Poprawiony i uzupełniony wykaz kutrów typu KU-128 znajduje się tutaj:
http://www.naszbaltyk.com/sylwetki-stat ... morze.html
Spis ten jest daleki od doskonałości, moje ostatnie przemyślenia (z wykorzystaniem informacji pochodzących wyłącznie z dokumentów zgromadzonych w "cywilnych" archiwach państwowych) dają takie przyporządkowanie:

27/404 (PRS 47023) Pilot-36 -> Pilot 57 -> ;
28/404 (41182) Ust-6 -> Ust-9 -> WsG-7 -> Łeb-7 -> ;
29/404 (brak numeru PRS) Koł-1 -> Kniewski -> KP-33 ;
30/404 (41325) Koł-28 -> Łeb-38 -> WsG-9 ->Ust-28 ->Dar-11 -> ;
31/404 (brak numeru PRS) Koł-29 -> Rutkowski -> KP-34 ;
32/404 (47013) Piotruś -> Pilot-26 -> Hibner -> KP-32 -> ;
33/404 (41250) Świ-4 -> Dzi-61 -> Dzi-8 -> Łeb-13 -> ;
33/404 (41010) Dzi-46 (drugi wpis do PRS dla tego samego kutra);
34/404 (41011) Jasia -> Pilot-27 -> Hel-42 -> ;
35/404 (41049) Ust-22 -> Ust-6 -> WsG-6 -> .

Kłopoty z przyporządkowaniem pojawiają się, gdy uwzględnimy informacje z książki oficera WOP Mańkowskiego. Podając losy jednostek WOP po ich wycofaniu ze służby pisał
KP-32 HIBNER ex Ust 6, wcielony 26 IX 1949 r., wycofany w 1960 r.
KP-33 KNIEWSKI ex Ust 22, wcielony 26 IX 1949 r., przekazany do LOK 14 XII 1959 r.;
KP-34 RUTKOWSKI ex Wsg-47 ex Gdy-156,wcielony 26 IX 1949 r., przekazany do LOK 26 V 1965 roku.
Ten ostatni kuter to zbudowany w Ustce wg projektu KU-110
257/404 (41178) Gdy-156 ->WsG-47 -> Spi-51 (Sp. "Wyzwolenie" ze Świbna (dawniej Śpiewowo) -> .

Wszystkie kutry, których oznaczenia podaje Mańkowski, mają swoje dalsze losy cywilne. natomiast w 1949 roku oraz 1950 znikają z dokumentów cywilnych kutry 29/404 (1949), 31/404 (1949) i 32/404 (1950 r.). Data wcielenia, podana przez Mańkowskiego jest datą przejęcia przez WOP Koł-1 i Koł-29.
W spisie Mańkowskiego jest więcej nieścisłości, gdy porównamy go z informacjami z archiwów. Jescze raz potwierdza się teza, że trzeba z dużą ostrożnością podchodzić do informacji podawanych przez historyków wojskowych z okresu PRL. Nie wszyscy potrafili czytać dokumenty ze zrozumieniem.
Choć, gdy teraz czyta się niektóre publikacji "mundurowych", to widać, że niektóre rzeczy są ponadczasowe

W świetle tego co napisałem, dyskusja z panem Jackiem Pytkowskim w tym wątku, choć ciekawa była zbędna.

JB
Ostatnio zmieniony 2020-04-17, 17:46 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: Chemik »

Wielkie dzięki za nowe informacje. :-) :brawo:
JB pisze:
Chemik pisze:Poprawiony i uzupełniony wykaz kutrów typu KU-128 znajduje się tutaj:
http://www.naszbaltyk.com/sylwetki-stat ... morze.html
Spis ten jest daleki od doskonałości...
Spis był uaktualniany od publikacji na Naszym Bałtyku (ale myślę, że w konfrontacji z najnowszymi aktualizacjami z Twojej strony i tak będzie do... :dupa: )
Obecnie (aktalizowane co jakiś czas) listy są u Wojtka Zientary, link do jego strony byl w jednym z ostatnich moich postów w temacie o KFK-ach
Nowa wersja listy w opracowaniu, pójdzie tutaj, ale...

..jest parę nie jasności:
1) kuter o nazwie Łeb-13...
JB pisze:30/404 (41325) Koł-28 -> Łeb-38 -> WsG-9 ->Ust-28 -> Łeb-13 -> ;
33/404 (41250) Świ-4 -> Dzi-61 -> Dzi-8 -> Łeb-13 ->
Myślę, że to literówka i powinien być tylko w losach kutra o numerze budowy 33/404; dla 30/404 po Ust-28 zostawiam Dar-11

2) w dalszym ciągu poprawne jest...
JB pisze:33/404 (41250) Świ-4 -> Dzi-61 -> Dzi-8 -> Łeb-13 -> ;
33/404 (41010) Dzi-46 (drugi wpis do PRS dla tego samego kutra);
... wodowanie pod nazwą Dzi-46? A ukończony został pod nazwą Świ-4?

3) nowością dla mnie jest ukończenie nr 34/404 pod nazwą Janka...
JB pisze:34/404 (41011) Janka -> Pilot-27 -> Hel-42 ->
.. ale czy poprawne jest w dalsztm ciągu przemianowanie kutra z Pilot-27 na Jasia a dopiero potem na Hel-42? oraz czy zanim stał się Jasią (o ile stał w ogóle stał się) proponowana nazwać go Alina?

Więc siadam do roboty :chat: i robię nową wersję, będzie za parę godzin...
Ostatnio zmieniony 2020-04-17, 14:57 przez Chemik, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: JB »

Chemik pisze: 1) kuter o nazwie Łeb-13...
JB pisze:30/404 (41325) Koł-28 -> Łeb-38 -> WsG-9 ->Ust-28 -> Łeb-13 -> ;
33/404 (41250) Świ-4 -> Dzi-61 -> Dzi-8 -> Łeb-13 ->
Myślę, że to literówka i powinien być tylko w losach kutra o numerze budowy 33/404; dla 30/404 po Ust-28 zostawiam Dar-11
Tak, po Ust-28 winno być Dar-11.
Chemik pisze: 2) w dalszym ciągu poprawne jest...
JB pisze:33/404 (41250) Świ-4 -> Dzi-61 -> Dzi-8 -> Łeb-13 -> ;
33/404 (41010) Dzi-46 (drugi wpis do PRS dla tego samego kutra);
... wodowanie pod nazwą Dzi-46? A ukończony został pod nazwą Świ-4?
Z tym Dzi-46 to jest coś niezrozumiałego. Taką oznakę widziałem w dokumentach tylko raz pod datą 3 czerwca 1947 roku, kiedy to zepsuł się motor tej jednostki i została odholowana do portu przez Koł-1. Ale w tym czasie kuter o numerze budowy 33 był jeszcze w budowie. Być może chodzi o inny kuter. W spisie PRS są błędy np. widnieje kuter pod numerem 41179 z takim wpisem:
41-179 (ex Dzi-12) "Kam-22" (wpisane ręcznie) KU-128/51/404 Belona Dziwnów (przekreślone) Certa Szcz (Kamień) (ręcznie).
Chemik pisze: 3) nowością dla mnie jest ukończenie nr 34/404 pod nazwą Janka...
JB pisze:34/404 (41011) Janka -> Pilot-27 -> Hel-42 ->
.. ale czy poprawne jest w dalsztm ciągu przemianowanie kutra z Pilot-27 na Jasia a dopiero potem na Hel-42? oraz czy zanim stał się Jasią (o ile stał w ogóle stał się) proponowana nazwać go Alina?
Winno być Jasia, a nie Janka. Numer PRS jest jak dla kutra, a nie dla pilotówki.
Chemik pisze: Więc siadam do roboty :chat: i robię nową wersję, będzie za parę godzin...
Chcę napisać szerzej o budowie tych kutrów, może trzeba trochę poczekać.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: Chemik »

OK, to czekam na więcej informacji z Twojej strony. :-)

Dzi-46 wywalam, Jaśkę wrzucam na początek losów, a co z tą proponowaną nazwą (Alina) dla Jaśki o której kiedyś pisałeś?

EDIT: Jeszcze taka niewiadoma mi wpadła w oko --> kto był operatorem Koł-1 i Koł-29 (porównując z Koł-28 mniemam, że jakiś rybak indywidualny) zanim przejąl je WOP?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Post autor: JB »

Chemik pisze:OK, to czekam na więcej informacji z Twojej strony. :-)
Dzi-46 wywalam, Jaśkę wrzucam na początek losów, a co z tą proponowaną nazwą (Alina) dla Jaśki o której kiedyś pisałeś?
EDIT: Jeszcze taka niewiadoma mi wpadła w oko --> kto był operatorem Koł-1 i Koł-29 (porównując z Koł-28 mniemam, że jakiś rybak indywidualny) zanim przejął je WOP?
GIRM (Generalny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego) przydzielał kutry rozpatrując podania rybaków.
M.in. przydzielił (pismo z 9 września 1947 r.) kuter 13-metrowy z silnikiem Hercules Leonowi Stynowi (adres Chłapowo Nr 19) pod warunkiem, że osiedli się w Kołobrzegu, tam zarejestruje kuter (w MUR Darłowo) i będzie eksploatować. Mógł zabrać 2 rybaków ze starego Wybrzeża, pozostali musieli mieszkać w okolicach Kołobrzegu. Przydzielonym kutrem był KU-128/29/404, zarejestrowany jako Koł-1.
Taki sam kuter GIRM przydzielił (9 IX 1947 r.), pod tymi samymi warunkami Andrzejowi Gojke, który otrzymał KU-128/31/404, czyli późniejszy Koł-29.
Augustyn Schomburg z Helu też otrzymał przydział na kuter typu "Pomorze", ale zrezygnował nie chcąc przenieść się na zachodnie Wybrzeże. Trzeci kuter, będący własnością Skarbu Państwa (reprezentowanego przez Morską Centralę Handlową) został przydzielony Eugeniuszowi Lisakowskiemu (był to KU-128/30/404, zarejestrowany jako Koł-28).
Styn i Gojke niedługo cieszyli się swoimi nowymi kutrami (które zostały ukończone w lutym 1948 r.), 9 września 1948 r. zostały im odebrane na zlecenie Zarządu Stoczni Rybackich i po remoncie w Stoczni Rybackiej w Ustce zostały przekazane MCH (19 stycznia 1949 r, Koł-1, a 21 I 1949 r, - Koł-29)
Pozostałe kutry rybackie były własnością Spółdzielni Bellona z Dziwnowa *KU-128/33/404, Dzi-61) i Stoczni Rybackiej w Ustce (KU-128/28/404 = Ust-6 i KU-128/35/404 = Ust-22). Przy tych ostatnich jako użytkownicy wpisani zostali Henryk Bekulard i Aleksander Snopkowski.
Dzi-61 jako jedyny nie miał silnika Hercules, a diesel o mocy 40 KM (#47812 z 1946 r.). Znane mi numery silników Hercules to: 9496 (Ust-6), 3828 (Ust-22) i 857208 (Pilot-27).
Jako ciekawostkę ze spisów PRS mogę przytoczyć, że pierwsze oznaki rybackie dla 3 kutrów są inne niż pierwotne (wpisy powstały ok. roku 1950, po zmianie oznaczeń kutrów) tj. Ust-9 dla bud. 28, Ust-6 dla bud. 35 i Łeb-38 dla bud. 30.
Inną ciekawostką jest wpis w dziale kutry rybackie (41-150) jednostki Dzierżyński (ex M-11) wł. Wojska Polskiego (był to ścigacz WOP DP-54).
Pozostałe 3 kutry zostały pilotówkami w SUM (KU-128/27/404 = Pilot-36) i GUM (KU-128/32/404 = Piotruś/Pilot-26, KU-128/28/404 = Jasia/Pilot-27).

Dyrektor Gdańskiego Urzędu Morskiego Waldemar Wallas wystosował prośbę (pismo z 4 kwietnia 1950 r.) do Departamentu Morskiego Ministerstwa Żeglugi o zmianę nazw 7 jednostek Urzędu. Dla Pilota-27 proponował nazwę Alina. Żadna z propozycji nie została przyjęta i jeszcze w listopadzie 1951 roku Pilot-27 wciąż pływał pod tą samą nazwą.

JB
ODPOWIEDZ