Francuskie okręty spod żagla i pary (5)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Écureuil – korweta 12/14-działowa, którą zbudował w Breście Leon-Michel Guignace, zwodowana w sierpniu 1756. Projektant Jacques-Luc Coulomb. Nośność 165 ton, wyporność około 300 ton, wymiary: 91’ x 23’6” x 9’6”. Załoga: 97-110. Uzbrojenie: 12 lub 14 x 4-f plus 6 działek relingowych. W 1762 zdobyta przez Anglików, ale nie wcielona do Royal Navy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Gentille i spółka – dane na temat tych jednostek są bardzo skąpe, ponieważ chodziło o zwykłe łodzie. Francuzi nazywali je karkasjerami, czyli okrętami do strzelania karkasami. Wszystkie 6 (niektórzy twierdzą, że 4) zbudowano pośpiesznie w 1759 w Quebeku, dla pomocy w obronie miasta przed Anglikami. Zaprojektował je Nicolas-Pierre Duclos-Guyot. Były identyczne, miały po około 16 ton, przybliżone wymiary 40’ x 11’6” x 3’6”. Wyposażono je w pojedyncze działo 8-funtowe i może 4 działka relingowe. Załoga liczyła 25 ludzi, w tym 18 wioślarzy (miały też jeden żagiel pomocniczy). Szalupy te pozostawały pod ogólnym dowództwem Jacquesa Kanon, a ich bezpośrednimi dowódcami byli: Antoine Dubuisson, Jean-Baptiste-Auguste Reboul, Jacques Kanon, Antoine Lesage, Jean Pichevin i jeden nieznany (albo po prostu plany nie zostały zrealizowane w całości). Prawdopodobnie nie nosiły w ogóle żadnych nazw, tylko numery, chociaż istotnie podaje się nazwę Gentille dla jedynej z nich, którą spotkał los trochę odmienny od reszty, zatonęła bowiem 13.07.1759 (lub następnego dnia), przewrócona przez szkwał.
Ogólnie biorą karkasjery te brały dość aktywny udział w obronie Quebeku – ostrzeliwały brytyjski obóz armii przy Pointe-Lévis (1.07.), wymieniały ogień z brytyjskimi fregatami przy Point a l’Essay (6.07.), próbowały bezskutecznie zniszczyć (ale uszkodziły) tkwiącą na mieliźnie fregatę Diana (19-20.07), odpierały próbę angielskiego desantu w Anse de Mères (25.07.), gdzie jednego z nich przechwycili Anglicy, walczyły bez rozstrzygnięcia z korwetą Squirrel pod Cap Rougue (27.08.), skutecznie odparły próbę brytyjskiego desantu pod Cap Rougue (3.09.), jednak żadnych widowiskowych sukcesów nie odniosły, a po zdobyciu miasta przez Brytyjczyków prawdopodobnie wszystkie skończyły jako drewno na podpałkę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ogólnie biorą karkasjery te brały dość aktywny udział w obronie Quebeku – ostrzeliwały brytyjski obóz armii przy Pointe-Lévis (1.07.), wymieniały ogień z brytyjskimi fregatami przy Point a l’Essay (6.07.), próbowały bezskutecznie zniszczyć (ale uszkodziły) tkwiącą na mieliźnie fregatę Diana (19-20.07), odpierały próbę angielskiego desantu w Anse de Mères (25.07.), gdzie jednego z nich przechwycili Anglicy, walczyły bez rozstrzygnięcia z korwetą Squirrel pod Cap Rougue (27.08.), skutecznie odparły próbę brytyjskiego desantu pod Cap Rougue (3.09.), jednak żadnych widowiskowych sukcesów nie odniosły, a po zdobyciu miasta przez Brytyjczyków prawdopodobnie wszystkie skończyły jako drewno na podpałkę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Diligente – tartana 4-działowa zbudowana w Tulonie, zwodowana 9.06.1738. Nośność 70 albo 100 ton, wyporność około 160 ton, wymiary: 66’ (lub 64’6”) x 19’6” x 7’6”. Projektant Laurent Marchand. Załoga: 24-102. Uzbrojenie: 4 x 4-f. Podczas wodowania miała tylko numer (1), nazwę otrzymała później (jeszcze w czerwcu). Wypożyczona 23.06.1738 dla przewiezienia poczty do Konstantynopola. Skreślona z listy floty 7.11.1761 i najprawdopodobniej wkrótce rozebrana.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Alouette – gabara bezpokładowa zbudowana w Tulonie, zwodowana 23.03.1717. Należała do tej samej grupy i miała identyczne dane techniczne jak opisywana tu już przeze mnie gabara Bécasse z 1718, jednak projektantem Alouette był François Coulomb. W 1719 zatrudniana do transportowania drewna między Marsylią a Nantes. Skreślona z listy floty w 1721.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Caille – gabara bezpokładowa zbudowana w Tulonie, zwodowana 5.02.1717. Należała do tej samej grupy i miała identyczne dane techniczne jak opisywane tu już przeze mnie gabary Bécasse z 1718 i Alouette z 1717, jednak projektantem Caille był François Coulomb. W 1719 zatrudniana do transportowania drewna między Marsylią a Hawrem, ale wypożyczona wówczas armatorowi prywatnemu. Skreślona z listy floty w 1721.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ambassadeur – statek handlowy, wynajęty w marcu 1759 dla dowozu zaopatrzenia do Quebeku. Dowodził nim wówczas Dubois de la Miltière (DuBois de la Multière). Zarekwirowany w Quebeku w maju 1759, został tam przekształcony na przełomie maja i czerwca w brander z około 11-osobową załogą. Wziął udział w nieudanym ataku francuskich branderów na eskadrę adm. Saundersa 28.06.1759 i spłonął bez żadnego pożytku dla Francuzów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Colombe – gabara bezpokładowa zbudowana w Breście, zwodowana w 1719. Nośność 150 ton, wyporność około 240 ton, wymiary: 72’ x 19’6” x 9’9”. Załoga: 13-17. Uzbrojenie: 4 x 4-f. Projektant Laurent Hélie. W latach 1729-39 używana w Breście do transportu drewna. Wycofana w 1743 albo w lipcu 1748.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach