Lewanty B-50
Lewanty B-50
czy panowie orientujący się dobrze w temacie mogliby poinformować mnie który polski armator zamówił te drobnicowce?
Żegluga Polska, zamówienie z dnia 16 grudnia 1948 r.
Nawiasem mówiąc, pytanie jest trudne, bo w sierpniu 1944 zarząd nad działalnością ŻP przejęty przez GAL, a kuratorem firmy został Tadeusz Geppert, który tę funkcję sprawował do połowy 1945 roku. W drugiej połowie 1945 roku zwierzchni nadzór nad przedsiębiorstwem (pozostającym w dalszym ciągu pod zarządem GAL) przejęło Ministerstwo Żeglugi i Handlu Zagranicznego w Rządzie Jedności Narodowej.
28 lutego 1946 roku spółka “Żegluga Polska” została ponownie wpisana do rejestru handlowego w Gdyni, a miejsce zarządu ustanowiono przymusowego zarządcę państwowego, którym mianowano Tadeusza Teppera. Wydawać by się mogło, że ŻP będzie już działać jako odrębny podmiot - ale SOŁDKI zostały zamówione w sierpniu 1946 roku przez GAL. Z kolei statki PUCK (drugi) oraz MAZURY i WARMIA zamówione zostały w 1948 roku przez Żeglugę.
Ale w grudniu 1950 roku umowa na budowę statków typu B-50 została zmodyfikowana zgodnie z umową generalną z dnia 14.12.1950 pomiędzy Centralnym Zarządem Przemysłu Okrętowego a GAL. Czy oznaczało to wciąż nadzór GAL nad działalnością ŻP?
Przed chwilą rozmawiałem o tym z J. Drzemczewskim - twierdzi, że nadzór GAL nad ŻP zakończył się dopiero z utworzeniem PLO/PŻM/PRO.
Nawiasem mówiąc, pytanie jest trudne, bo w sierpniu 1944 zarząd nad działalnością ŻP przejęty przez GAL, a kuratorem firmy został Tadeusz Geppert, który tę funkcję sprawował do połowy 1945 roku. W drugiej połowie 1945 roku zwierzchni nadzór nad przedsiębiorstwem (pozostającym w dalszym ciągu pod zarządem GAL) przejęło Ministerstwo Żeglugi i Handlu Zagranicznego w Rządzie Jedności Narodowej.
28 lutego 1946 roku spółka “Żegluga Polska” została ponownie wpisana do rejestru handlowego w Gdyni, a miejsce zarządu ustanowiono przymusowego zarządcę państwowego, którym mianowano Tadeusza Teppera. Wydawać by się mogło, że ŻP będzie już działać jako odrębny podmiot - ale SOŁDKI zostały zamówione w sierpniu 1946 roku przez GAL. Z kolei statki PUCK (drugi) oraz MAZURY i WARMIA zamówione zostały w 1948 roku przez Żeglugę.
Ale w grudniu 1950 roku umowa na budowę statków typu B-50 została zmodyfikowana zgodnie z umową generalną z dnia 14.12.1950 pomiędzy Centralnym Zarządem Przemysłu Okrętowego a GAL. Czy oznaczało to wciąż nadzór GAL nad działalnością ŻP?
Przed chwilą rozmawiałem o tym z J. Drzemczewskim - twierdzi, że nadzór GAL nad ŻP zakończył się dopiero z utworzeniem PLO/PŻM/PRO.