B-31/11 (B-31/II) Szczecin
B-31/12 (B-31/II) Gdynia
B-31/23 (B-31/III) Radom
B-31/24 (B-31/III) Łódź
B-31/25 (B-31/III) Kalisz
B-31/37 (B-31/IV) Frombork
B-31/38 (B-31/IV) Ostróda
B-31/39 (B-31/IV) Karwia
B-31/40 (B-31/IV) Rozewie
B-31/73 (B-31/IX) Zielona Góra
mam nadzieję iż dobrze podzieliłem je na wersje (choć nie które ze źródeł nie rozróżniają ich - np. J. MIciński, S. Kolicki "Pod polską banderą")
Mnie interesują owe trzy, które na trwałe zapisały się w historii PMH...
mam co do nich trochę wątpliwosci:
1. Kto zamówił "Szczecin" i "Gdynię" (PLO czy PŻM)? W przypadku obu jednostek jako armator przejmujący jest wykazywany PŻM (np. tu http://polskiestatki.inwestnet.com/) i w przypadku obu jednostek na stronie armatora widnieje data wejscia do służby w PŻM-ie 1954 rok (zostały ukończone w grudniu 1954 roku odpowiednio 13-go i 23-go)..
ale w przypadku "Szczecina" mam co do tego wątpliwosci... prawie każde źródło podaje jako armatora tylko PŻM, jednak w książce "Polskie Linie Oceaniczne w latach 1951-1978. Studium ekonomiczne" na str. 30 znalazłem następującą informację:
czyżby "Szczecin" miał krótki epizod w PLO? i kiedy on się skończył (01. stycznia 1955)?W stosunku do 1953 r. wielkosć tonażu nieznacznie spadła. .... przybyły natomiast 3 statki "Bolesław Prus" (8433 DWT), "Gdańsk" (4060 DWT) i "Szczecin" (4977 DWT).
Niewelkie zmiany w wielkosci tonażu nastąpiły również w 1955 r., natomiast liczba statków utrzymywała się na tym samym poziomie co w 1954 r. W 1955 roku wycofane zostały 3 statki, tj. "Śląsk" (1540 DWT), "Gliwice" (2218 DWT), "Szczecin" (4977 DWT) i przekazane zostały do PŻM - podkreslenia moje
2. Zastanawiają mnie losy końcowe "Gdyni"... poza lakonicznymi informacjami o przekazaniu (w ramach internacjonalistycznej pomocy?) w 1965 roku pod banderę Wietnamu Północnego i jego utracie rok później to własciwe nie wiem nic....
3. przejęcie "Zielonej Góry" w pewnej mierze też jest pogmatwane... kiedy została zmieniona nazwa z "Avni Rusteni" na Wałbrzych (H. Wojciechowski w "Stocznia Gdańska. Fakty i liczby" podaje ten statek jako ukonczony 21. wrzesnia 1961 z nazwą "Wałbrzych", a http://polskiestatki.inwestnet.com/ podaje go jako ukończonego z albańską nazwą - a propos jak nazywał się albański armator dla którego był budowany?) i kiedy nastąpiła zmiana nazwy z "Wałbrzych" na "Zielona Góra" (tak z dokładnoscią do miesiąca chociaż) oraz kiedy nastąpiło przejęcie tej jednostki przez PŻM? strona PŻM i "Morze 1/1962 podają rok 1961, natomiast W. Fenrycch i A. Mielcarek w "Żegluga Polska S.A., Polska Żegluga Morska 1927-1951-1975. Katalog Floty" podaje że do eksploatacji wszedł w styczniu 1962 r....
4. Czy znane są w miarę dokładne daty eksploatowania (czarterowania?)"Szczecina" i "Zielonej Góry" przez Roilimpex?