Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Galicia – hiszpański liniowiec 60/70-działowy zbudowany w La Grana (koło Ferrol) w 1730. Podczas ataku na Cartagenę (w dzisiejszej Kolumbii) floty brytyjskiej wiceadm. Vernona w marcu 1741 był flagowcem don Blasa de Leso. Kiedy Brytyjczycy zdobyli ważny w systemie obrony Cartageny fort San Luis, Hiszpanie postanowili spuścić na dno - by zablokować wejście do portu – trzy liniowce, w tym okręt Galicia. Jednak podczas realizacji tego zamiaru dopadły ich jednostki wysuniętego zespołu Anglików, którym udało się zdobyć liniowiec Galicia 25.03.1741 i odholować go poza port. Pomimo znacznych początkowych sukcesów oblężenia, atak na Cartagenę z wielu różnych powodów zakończył się porażką Brytyjczyków. Ostatnią próbą Vernona było wyposażenie okrętu Galicia w charakterze pływającej baterii uzbrojonej w 16 dział, ufortyfikowanej dodatkowo ziemią i piaskiem, oraz podciągnięcie jej na kotwicach zawoźnych możliwie najbliżej miasta. Galicia ruszył do ataku 16.04.1741 (dowodził nim kmdr Daniel Hore czy Hoare) i przez siedem godzin prowadził intensywny ostrzał. Sam jednak doznał przy tym tak ciężkich uszkodzeń (miał też 6 zabitych i 56 rannych), że nakazano załodze przeciąć liny kotwiczne i zdryfować poza zasięg ognia Hiszpanów. Po drodze żaglowiec osiadł na mieliźnie i Anglikom nie pozostało nic innego, jak go spalić. Oczywiście nie zdążył być zarejestrowany w Royal Navy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Scipion – francuski liniowiec 74-działowy wielokrotnie tu już opisywanego typu Téméraire, zbudowany w Tulonie, zwodowany 30.07.1790. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 16 x 8-f i 4 haubice 36-f. We wrześniu 1792 wziął udział w operacjach przeciwko Nicei i Villefranche. Ostrzeliwał Oneille koło Genui 23.10.1792. W grudniu 1792 był w Neapolu w składzie eskadry Latouche-Tréville’a. Został zajęty 11.08.1793 przez Anglików, którzy wpłynęli do Tulonu, ale 29.08.1793 przekazano go rojalistycznej załodze francuskiej, dowodzonej przez komandora Degoy (de Goy) i pływał (cokolwiek niedługo) pod białą banderą Burbonów, aczkolwiek zgodnie z rozkazami Brytyjczyków - w składzie eskadry kontradm. Cosby. Eskadra ta zawinęła w listopadzie 1793 do Livorno, w celu zabrania zapasów i zwierząt rzeźnych dla garnizonu w Tulonie. Na pokładzie okrętu Scipion znajdowało się 600 Francuzów, w tym wielu inwalidów. Podczas postoju na żaglowcu zaprószono ogień (spekulowano, że zapaliła się baryłka brandy od palonej obok niej świecy) przed godziną 15-tą, kiedy z wielu miejsc zaczęły się wydobywać kłęby dymu, a wkrótce potem płomienie objęły kadłub, maszty i żagle. Marynarze wyskakiwali za burtę, skąd podnosiły ich łodzie okrętów brytyjskich, hiszpańskich i neapolitańskich. Po ponad godzinie płonący Scipion został wypchnięty silną bryzą na pełne morze, a kiedy około godziny 20 znajdował się 4 mile włoskie od portu, ogień dotarł na nim do 300 baryłek z prochem i liniowiec wyleciał w powietrze 20.11.1793. Istnieją sprzeczne dane o ofiarach – zdaniem jednych autorów cała załoga została uratowana, zdaniem innych zginęło 86 ludzi, w tym kmdr Degoy, zaś bezpośrednio po wypadku Naval Chronicle pisała nawet o 390 zabitych, głównie spośród inwalidów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Aurore – po przekazaniu Anglikom w Tulonie 29.08.1793 przez francuskich rojalistów, wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 36/32-działowa [36 dział to pozostałość po jej klasyfikacji przez Brytyjczyków jako jednostki francuskiej, 32 działa odpowiada klasyfikacji takich fregat w marynarce brytyjskiej], z załogą 220. Wymiary: 130’0” x 33’6” x 17’0”. Tonaż 700 ton (dawniej podawano często – Demerliac podaje tak i dzisiaj - 860 ton, co przy tych wymiarach jest niemożliwe). Służyła krótko na Morzu Śródziemnym – jej dowódcą był commander (od 9.10.1794 kmdr) Henry Inman. Od marca 1795 (dawniej podawano rok 1799) tylko okręt-więzienie w Gibraltarze pod wieloma kolejnymi dowódcami w stopniu commander. Hulk ten rozebrano na miejscu około 1803 r. (końcowy okres niezbyt pewny).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Virtu – zajęta przez Brytyjczyków 30.11.1803 w Cap François przy kapitulacji San Domingo. W Royal Navy zmieniono jej nazwę z Vertu na Virtu i klasyfikowano jako fregatę 40/38-działową. Wymiary:151’0” x 39’8,5” (lub 37’8,5”) x 11’10”, tonaż 1073 tony. Dane teoretyczne: załoga: 330; uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na rufowym 16 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 12-f i 2 karonady 32-f. W rzeczywistości to czysta fikcja, bowiem po przybyciu do Plymouth 14.08.1804 fregata nigdy już nie została wyposażona i wcale nie wcielono jej do aktywnej służby pod brytyjską banderą. Raport stoczniowy wykazał, że ta 10-letnia jednostka wymagałyby 7-miesięcznego gruntownego remontu, aby sprostać standardom Royal Navy, co uznano za zbyteczną stratę czasu i pieniędzy. Przestała więc sobie jako hulk, zanim nie rozebrano jej w Plymouth w grudniu 1810.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Revolutionaire – ex-francuska Révolutionnaire, po zdobyciu przez Brytyjczyków wyposażona w Portsmouth w okresie 4.11.1794-7.05.1795. W Royal Navy klasyfikowana jako fregata 38-działowa. Wymiary: 157’2” x 40’5,5” x 12’6”, tonaż 1148 ton. Załoga: 280 (potem 315). Uzbrojenie pierwotne: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od maja 1795, była w bitwie pod Ile Groix 23.06.1795, zwalczała Francuzów z dużym powodzeniem na wodach kanału La Manche, Irlandii i przyległych do 1811, biorąc między innymi udział w walce 3.11.1805 z liniowcami francuskimi uciekającymi po pogromie pod Trafalgarem. W okresie od 13.03.1803 do 31.10.1812 wszystkie długie 18-funtówki na głównym pokładzie miała zastąpione przez karonady 32-f. Przeszła rozległy remont w Plymouth od 10.1811 do 12.1812. Odtąd na pokładzie głównym z powrotem 28 x 18-f, na rufowym 14 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Po ponownym wprowadzeniu do aktywnej służby skierowana na wody hiszpańskie (1813), potem do Ameryki Północnej, gdzie uczestniczyła krótko w wojnie brytyjsko-amerykańskiej, a z końcem roku 1813 popłynęła do Indii Wschodnich jako eskorta konwoju. Przeszła niewielki remont w Plymouth od lutego do kwietnia 1817. Zgodnie z nowym systemem rang w Royal Navy była teraz klasyfikowana jako fregata 46-działowa. Kolejny raz w aktywnej służbie od sierpnia 1818, tym razem na Morzu Śródziemnym. Rozebrana w Plymouth 4.10.1822.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Gloire – francuska fregata klasy de 12, typu Iphigénie, opisywanego już przeze mnie przy okazji omawiania fregat Résolue, Gentille. Zbudowana w Saint Malo, zwodowana 9.07.1778. W służbie od 1.10.1778. W 1779 i 1789 działała na wodach kanału La Manche. Wysłana 15.07.1782 z redy wyspy Aix z zadaniem przewiezienia posiłków do Ameryki, walczyła u wybrzeży amerykańskich z okrętami brytyjskimi, po powrocie do Brestu 17.06.1783 została odstawiona do rezerwy. W 1794 wyposażono ją w Breście do działań krążowniczych. Zdobyta przez Brytyjczyków 10.04.1795 w kanale La Manche, w tydzień później doprowadzona do Portsmouth i wycofana do rezerwy. Wymiary: 141’2,25” x 37’7,25” x 11’11,5”, tonaż 878 ton. Teoretycznie załoga 254, uzbrojenie projektowane: na pokładzie dolnym 26 x 12-f; na rufowym 8 x 6-f i 4 karonady 24-f; na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f. W rzeczywistości fregata ta nigdy nie została wprowadzona do aktywnej służby pod brytyjską banderą (wyposażono ją we wrześniu 1799 na tyle, by zdołała o własnych siłach przepłynąć do Deptford). Sprzedana w Deptford 24.03.1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Unité – pierwotnie 32-działowa fregata francuska Gracieuse klasy de 12 typu Charmante, zbudowana w Rochefort, zwodowana 19.05.1787. Projektant Jean-Denis Chevillard. Dane projektowe: 136’ x 34’6” x 17’6”. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 6 x 6-f. Załoga: 255. W chwili zdobycia przez Brytyjczyków miała na odkrytych pokładach 4 x 6-f i 4 haubice 36-f. Przemianowana w 1793 na Unité, w kwietniu 1796 na Variante. Zdobyta przez Anglików 13.04.1796 przy Pointe du Raz. W Royal Navy pod nazwą Unité, klasyfikowana jako fregata 36-działowa. Wymiary: 142’5,5” x 37’8” x 11’”, tonaż 874 tony. Załoga: 254. Uzbrojenie pierwotne: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 6 x 6-f i 6 karonad 24-f (albo zamiast tych ostatnich 4 karonady 32-f). Losy tej fregaty, jej cechy konstrukcyjne i żeglarskie opisałem (z rysunkami) w artykule w MSiO nr 1/2007, str.54-56. Jeśli Pan nie ma tego artykułu, proszę dać znać, zamieszczę tu streszczenie losów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Décade – francuska fregata 32-działowa klasy de 12 typu Galatée (Galathée), budowana w Bordeaux od marca 1794 jako Macreuse, przemianowana na Décade Française w październiku 1794, zwodowana 10.10.1794. Projektant Raymond-Antoine Haran. Dane projektowe: nośność 535-600 ton, wyporność około 1150 ton, wymiary: 137’ x 34’6” x 17’6”. Załoga: 271-301. Uzbrojenie pierwotne: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 6 x 6-f. Od stycznia do kwietnia 1795 eskortowała statki między redą Royan a Pointe du Raz. Przemianowana w maju 1795 na Décade. W 1798 wysłana do Gujany z deportowanymi tam politykami, w drodze powrotnej schwytana przez Brytyjczyków 24.08.1798 (lub dwa dni wcześniej) w pobliżu przylądka Finisterre (próbowała stawić opór, ale nie miała szans wobec dwóch fregat brytyjskich, w tym jednej uzbrojonej w 24-funtówki, zwłaszcza że pozostawiła w Cayenne 10 swoich dział), doprowadzona do Plymouth w październiku. Wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 36-działowa. Wyposażona w Plymouth od kwietnia do grudnia 1799. Wymiary: 143’8,5” x 38’0” x 11’8”, tonaż 915 ton. Załoga: 255. Uzbrojenie pierwotne: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na rufowym 2 x 6-f i 10 (lub 6) karonad 24-f, na dziobowym 4 x 6-f i 2 karonady 24-f. Wysłana 18.01.1800 na Jamajkę, od października 1802 do czerwca 1803 w rezerwie, potem służyła na wodach kanału La Manche i na Morzu Śródziemnym, w 1805 uczestniczyła w pościgu Nelsona za flotą francuską do Indii Zachodnich. W 1806 na Atlantyku (Madera, Wyspy Kanaryjskie, Barbados) w składzie eskadry kontradm. Strachana, w 1807 na kanale La Manche, w 1808 na wodach irlandzkich. Sprzedana w Deptford 21.02.1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach