Statek ALDONA
Statek ALDONA
Aldona - statek pasażerski żeglugi portowej; zbudowany w 1941 roku (USA); dane 30 BRT; dług. (m.p.) – 17,0 m, szer. – 3,5 m, silnik o mocy 150 KM, pręd. 9 w. Jednostka zakupiona z demobilu amerykańskiego, weszła do służby 1 maja 1948 roku w porcie szczecińskim. Wycofana z eksploatacji i oddana na złom ok. 1956 roku (informacje z książki Jerzego Micińskiego i Stefana Kolickiego Pod polską banderą)
Aldona – były ścigacz przekazany do WOP 21 kwietnia 1950 roku, oznaczany też M-33, wykazywany w spisach WOP w 1954 roku jako jednostka bez napędu. Używany, po przebudowie z wraka statku żeglugi przybrzeżnej na komorę awaryjną, do ćwiczeń obrony przeciwawaryjnej w SSM WOP (informacje z książek Henryka Kuli Granica morska 1945-1950 i Stanisława Mańkowskiego Pod banderą z zielonym otokiem).
Czy te jednostki, poza nazwą, coś łączyło? Wydaje mi się, że chodzi o tę samą jednostkę. Czy ktoś może coś więcej dodać na temat tych statków, szczególnie służby Aldony jako statku żeglugi portowej (przybrzeżnej)?
JB
Aldona – były ścigacz przekazany do WOP 21 kwietnia 1950 roku, oznaczany też M-33, wykazywany w spisach WOP w 1954 roku jako jednostka bez napędu. Używany, po przebudowie z wraka statku żeglugi przybrzeżnej na komorę awaryjną, do ćwiczeń obrony przeciwawaryjnej w SSM WOP (informacje z książek Henryka Kuli Granica morska 1945-1950 i Stanisława Mańkowskiego Pod banderą z zielonym otokiem).
Czy te jednostki, poza nazwą, coś łączyło? Wydaje mi się, że chodzi o tę samą jednostkę. Czy ktoś może coś więcej dodać na temat tych statków, szczególnie służby Aldony jako statku żeglugi portowej (przybrzeżnej)?
JB
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
"ALDONA" - po wejściu do ruchu w Polskiej Żegludze na Bałtyku "Gryf" S.A. w Szczecinie. Pływała po porcie oraz do Gryfina.W kwietniu 1949 w barwach Państwowej Żeglugi Przybrzeżnej w Szczecinie.W kwietniu 195o zarekwirowany(tak tak) dla WOP jak wiele innych jednostek od armatorów cywilnych.Dalej potem w WOPIE do cywila już nie wrociła
W.DANIELEWICZ
Serdecznie dziękuję za informacje potwierdzające moją hipotezę. I gorąco proszę o fotografię "Aldony"W.Danielewicz pisze:"ALDONA" - po wejściu do ruchu w Polskiej Żegludze na Bałtyku "Gryf" S.A. w Szczecinie. Pływała po porcie oraz do Gryfina.W kwietniu 1949 w barwach Państwowej Żeglugi Przybrzeżnej w Szczecinie.W kwietniu 195o zarekwirowany(tak tak) dla WOP jak wiele innych jednostek od armatorów cywilnych.Dalej potem w WOPIE do cywila już nie wrociła
JB
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Oto krótkie podsumowanie ustaleń na FOW:
Aldona - Jednostka zakupiona z demobilu amerykańskiego (ścigacz, patrolowiec?, zbudowany w 1941 roku), weszła do służby 1 maja 1948 roku, jako statek pasażerski żeglugi portowej i przybrzeżnej, w Szczecinie (Polska Żegluga na Bałtyku „Gryf” S.A.), od kwietnia 1949 roku w barwach Państwowej Żeglugi Przybrzeżnej (dane 30 BRT; dług. m.p. – 17,0 m, szer. – 3,5 m, silnik o mocy 150 KM, prędkość 9 w), zarekwirowana przez WOP 21 kwietnia 1950 roku i oznaczona M-33. Używana, jako Aldona, po przebudowie na komorę awaryjną bez silników do ćwiczeń obrony przeciwawaryjnej w SSM WOP. Wycofana z eksploatacji i oddana na złom ok. 1956 roku.
I jeszcze bardzo schematyczny rysunek i zdjęcie tego statku:

JB
PS. A może warto ustalić jaki to był typ tej amerykańskiej jednostki?
Aldona - Jednostka zakupiona z demobilu amerykańskiego (ścigacz, patrolowiec?, zbudowany w 1941 roku), weszła do służby 1 maja 1948 roku, jako statek pasażerski żeglugi portowej i przybrzeżnej, w Szczecinie (Polska Żegluga na Bałtyku „Gryf” S.A.), od kwietnia 1949 roku w barwach Państwowej Żeglugi Przybrzeżnej (dane 30 BRT; dług. m.p. – 17,0 m, szer. – 3,5 m, silnik o mocy 150 KM, prędkość 9 w), zarekwirowana przez WOP 21 kwietnia 1950 roku i oznaczona M-33. Używana, jako Aldona, po przebudowie na komorę awaryjną bez silników do ćwiczeń obrony przeciwawaryjnej w SSM WOP. Wycofana z eksploatacji i oddana na złom ok. 1956 roku.
I jeszcze bardzo schematyczny rysunek i zdjęcie tego statku:
JB
PS. A może warto ustalić jaki to był typ tej amerykańskiej jednostki?
Przy okazji ALDONY. Cytowany przez JB Kula podaje:
6.2.1950 SUM przekazal motorowke M-28
21.4.1950 Panstwowa Zegloga Przybrzezna - scigacz ALDONA - M33
26.6.1950 Ministerstwo Zeglugi KOL-1 KOL-29
7.7.1950 ZP Gdansk holownik DELFIN
7.7.1950 ZP Gdansk holownik REKIN
ponadto motorowka WICEK, kuter PILOT-20
8.1950 UC Gdynia CELNIK-2 i motorowke SLAWA
ZP Sczczecin motorowke RENATKA
6.2.1950 SUM przekazal motorowke M-28
21.4.1950 Panstwowa Zegloga Przybrzezna - scigacz ALDONA - M33
26.6.1950 Ministerstwo Zeglugi KOL-1 KOL-29
7.7.1950 ZP Gdansk holownik DELFIN
7.7.1950 ZP Gdansk holownik REKIN
ponadto motorowka WICEK, kuter PILOT-20
8.1950 UC Gdynia CELNIK-2 i motorowke SLAWA
ZP Sczczecin motorowke RENATKA
Henryk Kula "Okrety Pogranicza - powstanie i rozwuj 1946-1971"
NAUTOLOGIA 4/1993 s.47
ALDONA - jednostka bez napedu, przeznaczona do cwiczen kursantow SSM WOP z OPA. Produkcji niemieckiej z 1941r.
Ponadto WOP mial:
"Desantowka" - barka niemiecka przeznaczona do przewozu czolgow,
bez napedu. Rok produkcji 1935.
AvM
NAUTOLOGIA 4/1993 s.47
ALDONA - jednostka bez napedu, przeznaczona do cwiczen kursantow SSM WOP z OPA. Produkcji niemieckiej z 1941r.
Ponadto WOP mial:
"Desantowka" - barka niemiecka przeznaczona do przewozu czolgow,
bez napedu. Rok produkcji 1935.
AvM
Re: Statek ALDONA
Badania archiwalne pomogły dodać co nieco do losów statku ALDONA. Nie pochodził z demobilu amerykańskiego, jak twierdzili Miciński i Kolicki w swojej książce " Pod polską banderą", a był jednostką poniemiecką. Pierwszy zapis archiwalny, który udało mi się znaleźć to informacja o remoncie motorówki M 3 (własność spółki pod nazwą "Polska Żegluga na Odrze") w stoczni "Bałtyk" w Szczecinie" w okresie od 4 września 1946 roku do I kwartału roku następnego. Okresowy remont w 1947 roku planowano odbyć w śródlądowej stoczni w Rogach od 15 lipca (stocznię przejęto od Sowietów 1 VII 1947 r.). Od 1948 roku była w przedsiębiorstwie państwowym "Państwowa Żegluga na Odrze", które przejęło majątek Spółki "Polska Żegluga na Odrze". W tymże roku przekazano do przedsiębiorstwa "Polska Żegluga na Bałtyku Gryf S.A.". Czy zmieniła nazwę z M 3 na ALDONA przed przekazaniem, tego nie udało mi się ustalić. W akcie notarialnym (z 2 XII 1948 r.) związanym z likwidacją "Państwowej Żeglugi na Odrze" pojawia się adnotacja: ALDONA, dawna nazwa M. 3.
JB
PS. Teraz trzeba znaleźć niemiecką nazwę tej motorówki.
JB
PS. Teraz trzeba znaleźć niemiecką nazwę tej motorówki.