Byl tez szkuner zdobyty na Hawajach w tym samym czasie, mozna by sie cos o nim doewiedziec, zwlaszcza jak zostal zdobyty ?Krzysztof Gerlach pisze:Nu-Hiva – szkuner kupiony w Papeete (Papeiti) w 1851. Załoga: 19. Uzbrojenie: 2 działa. Od 1859 w rezerwie. Skreślony z listy floty 30.10.1865.
Papeete (Papeiti) – szkuner zwodowany w 1849, kupiony przez marynarkę wojenną w Papeete (Papeiti) w 1851. Załoga: 19. Uzbrojenie: 2 działa. Skreślony z listy floty w 1859.
Tané-Manou – szkuner kupiony w 1852 w Valparaiso. Załoga: 16. W latach 1855-57 bazował w Breście. Stracony 27.05.1858 przy Nowej Kaledonii.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Flota Królestwa Hawajów
Flota Królestwa Hawajów
-
- Posty: 4490
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Szkuner zdobyty przez Francuzów na Hawajach.
W tamtym rejonie i okresie Francuzi wyposażyli więcej szkunerów, więc nie jestem pewny. Jednak najbardziej prawdopodobny wydaje mi się należący do rządu Hawajów szkuner Kaméhaméha, zajęty w 1851 przez Francuzów i wcielony do ich marynarki z 21-osobową załogą i 2 działami. W latach 1858-59 stacjonował w Breście, skreślony z listy floty w 1860.
Nie znam dokładnie okoliczności jego zajęcia, ale niemal na pewno wiązało się to z faktem, że w lutym 1851 król Kaméhaméha III podpisał tajny protokół o oddaniu Hawajów pod protektorat USA, co nie było w smak ani Wielkiej Brytanii, ani Francji.
Krzysztof Gerlach
W tamtym rejonie i okresie Francuzi wyposażyli więcej szkunerów, więc nie jestem pewny. Jednak najbardziej prawdopodobny wydaje mi się należący do rządu Hawajów szkuner Kaméhaméha, zajęty w 1851 przez Francuzów i wcielony do ich marynarki z 21-osobową załogą i 2 działami. W latach 1858-59 stacjonował w Breście, skreślony z listy floty w 1860.
Nie znam dokładnie okoliczności jego zajęcia, ale niemal na pewno wiązało się to z faktem, że w lutym 1851 król Kaméhaméha III podpisał tajny protokół o oddaniu Hawajów pod protektorat USA, co nie było w smak ani Wielkiej Brytanii, ani Francji.
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4490
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Jeszcze o szkunerze Kaméhaméha.
Taką datę jego zajęcia na rządzie Hawajów (1851) podał Busk, a za nim powtarzają zarówno stare spisy floty francuskiej (Vichot), jak współczesne (Roche i inni). Tak też jest zapewne w oficjalnych dokumentach marynarki francuskiej. Ale nie jestem całkiem pewny, czy słusznie.
Zerknąłem trochę, dla własnej ciekawości, do historii Hawajów widzianej oczyma Amerykanów, Anglików i Francuzów. Wyłania się z tego obraz dwóch faz agresji francuskiej przeciwko temu królestwu, a właściwie dwóch faz typowej dla XIX wieku polityki kanonierek. Francuzi rozglądali się gorączkowo za potencjalnymi, nowymi koloniami, i zajmowali m.in. rozmaite wyspy Pacyfiku. Chociaż w 1843 Wielka Brytania i Francja wspólnie zadeklarowały niezawisłość Hawajów, apetyty francuskie wcale się przez to nie zmniejszyły, tylko zmieniły formę. Kiedy na wyspy zawinęła w 1849 eskadra składająca się z 50-działowej fregaty żaglowej Poursuivante i bocznokołowej korwety Gassendi, na której czele stał kontradm. Legoarant de Tromelin, miejscowy konsul francuski Dillon wykorzystał tę okazję do zgłoszenia wielu pretensji. Tromelin postawił królowi Kamehameha III szereg warunków, po części absurdalnych i niemożliwych do spełnienia. Ich oczywiste odrzucenie dało Francuzom pretekst do zajęcia w sierpniu niebronionego przez nikogo Honolulu, zniszczenia uzbrojenia tamtejszego fortu, dokonania wszelkich możliwych aktów wandalizmu przeciwko obiektom kultu religijnego i własności króla. „Dzielni” (sami tak o sobie napisali na ścianach plądrowanych domów) francuscy wojacy zajęli przy okazji – bez żadnej walki, więc trudno mówić naprawdę o zdobyciu – wszystkie stojące w porcie żaglowce hawajskie. I TU PRZECHODZĘ DO SEDNA. Wiele opracowań twierdzi, że to właśnie wśród zajętych już w sierpniu 1849 jednostek znajdował się królewski jacht Kamehameha (czy Kamehameha III), którego Francuzi nigdy nie oddali, wcielając do swojej floty jako szkuner Kaméhaméha. Z politycznych celów Tromelin nie osiągnął żadnego i odpłynął do Francji.
Natomiast faza druga francuskiej polityki kanonierek wobec Hawajów, obejmująca rok 1851, wyglądała nieco inaczej i jest mniej prawdopodobna dla zaboru okrętu. W grudniu 1850 do Honolulu zawinęła żaglowa korweta Sérieuse, dowodzona przez kmdr. Cosniera, na której przypłynął nowy przedstawiciel Francji, Emilie Perrin. Kiedy Francuzi wysunęli te same żądania i groźby co Tromelin, Kamehameha III podpisał 1.02.1851 tajny traktat o oddaniu Hawajów pod całkowity protektorat USA. Dokument ten nie miał mocy prawnej zarówno z hawajskiego, jak amerykańskiego punktu widzenia, i nigdy nie został zrealizowany. Posłużył jednak jako środek nacisku dla odparcia francuskich gróźb, zwłaszcza że w Honolulu znajdowała się wtedy amerykańska korweta żaglowa Vandalia, gotowa do ostrzelania Francuzów, gdyby Sérieuse rozpoczęła atak. To ostudziło francuskie zapały, a wtedy okazało się, że tak naprawdę ważne dla nich były tylko dwa z ich żądań, do których rząd Hawajów się w końcu przychylił. Chodziło o równouprawnienie katolickich misjonarzy względem działających od dawna misjonarzy innych wyznań chrześcijańskich, oraz uprawnienie katolickich kupców francuskich do swobodnego rozpijania miejscowej ludności importowaną wódką. Taka miniaturowa wersja angielskiej Wojny Opiumowej przeciwko Chinom. Po załatwieniu tych spraw stosunki francusko-hawajskie uległy radykalnej poprawie, a w maju 1851 Perrin odpłynął do kraju, więc zabór rządowego szkunera hawajskiego akurat w tym okresie wydaje mi się nieco dziwny – aczkolwiek całkiem niemożliwy nie jest.
Krzysztof Gerlach
Taką datę jego zajęcia na rządzie Hawajów (1851) podał Busk, a za nim powtarzają zarówno stare spisy floty francuskiej (Vichot), jak współczesne (Roche i inni). Tak też jest zapewne w oficjalnych dokumentach marynarki francuskiej. Ale nie jestem całkiem pewny, czy słusznie.
Zerknąłem trochę, dla własnej ciekawości, do historii Hawajów widzianej oczyma Amerykanów, Anglików i Francuzów. Wyłania się z tego obraz dwóch faz agresji francuskiej przeciwko temu królestwu, a właściwie dwóch faz typowej dla XIX wieku polityki kanonierek. Francuzi rozglądali się gorączkowo za potencjalnymi, nowymi koloniami, i zajmowali m.in. rozmaite wyspy Pacyfiku. Chociaż w 1843 Wielka Brytania i Francja wspólnie zadeklarowały niezawisłość Hawajów, apetyty francuskie wcale się przez to nie zmniejszyły, tylko zmieniły formę. Kiedy na wyspy zawinęła w 1849 eskadra składająca się z 50-działowej fregaty żaglowej Poursuivante i bocznokołowej korwety Gassendi, na której czele stał kontradm. Legoarant de Tromelin, miejscowy konsul francuski Dillon wykorzystał tę okazję do zgłoszenia wielu pretensji. Tromelin postawił królowi Kamehameha III szereg warunków, po części absurdalnych i niemożliwych do spełnienia. Ich oczywiste odrzucenie dało Francuzom pretekst do zajęcia w sierpniu niebronionego przez nikogo Honolulu, zniszczenia uzbrojenia tamtejszego fortu, dokonania wszelkich możliwych aktów wandalizmu przeciwko obiektom kultu religijnego i własności króla. „Dzielni” (sami tak o sobie napisali na ścianach plądrowanych domów) francuscy wojacy zajęli przy okazji – bez żadnej walki, więc trudno mówić naprawdę o zdobyciu – wszystkie stojące w porcie żaglowce hawajskie. I TU PRZECHODZĘ DO SEDNA. Wiele opracowań twierdzi, że to właśnie wśród zajętych już w sierpniu 1849 jednostek znajdował się królewski jacht Kamehameha (czy Kamehameha III), którego Francuzi nigdy nie oddali, wcielając do swojej floty jako szkuner Kaméhaméha. Z politycznych celów Tromelin nie osiągnął żadnego i odpłynął do Francji.
Natomiast faza druga francuskiej polityki kanonierek wobec Hawajów, obejmująca rok 1851, wyglądała nieco inaczej i jest mniej prawdopodobna dla zaboru okrętu. W grudniu 1850 do Honolulu zawinęła żaglowa korweta Sérieuse, dowodzona przez kmdr. Cosniera, na której przypłynął nowy przedstawiciel Francji, Emilie Perrin. Kiedy Francuzi wysunęli te same żądania i groźby co Tromelin, Kamehameha III podpisał 1.02.1851 tajny traktat o oddaniu Hawajów pod całkowity protektorat USA. Dokument ten nie miał mocy prawnej zarówno z hawajskiego, jak amerykańskiego punktu widzenia, i nigdy nie został zrealizowany. Posłużył jednak jako środek nacisku dla odparcia francuskich gróźb, zwłaszcza że w Honolulu znajdowała się wtedy amerykańska korweta żaglowa Vandalia, gotowa do ostrzelania Francuzów, gdyby Sérieuse rozpoczęła atak. To ostudziło francuskie zapały, a wtedy okazało się, że tak naprawdę ważne dla nich były tylko dwa z ich żądań, do których rząd Hawajów się w końcu przychylił. Chodziło o równouprawnienie katolickich misjonarzy względem działających od dawna misjonarzy innych wyznań chrześcijańskich, oraz uprawnienie katolickich kupców francuskich do swobodnego rozpijania miejscowej ludności importowaną wódką. Taka miniaturowa wersja angielskiej Wojny Opiumowej przeciwko Chinom. Po załatwieniu tych spraw stosunki francusko-hawajskie uległy radykalnej poprawie, a w maju 1851 Perrin odpłynął do kraju, więc zabór rządowego szkunera hawajskiego akurat w tym okresie wydaje mi się nieco dziwny – aczkolwiek całkiem niemożliwy nie jest.
Krzysztof Gerlach
- pothkan
- Posty: 4585
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Żeby jeszcze zagmatwać...Krzysztof Gerlach pisze:JWiele opracowań twierdzi, że to właśnie wśród zajętych już w sierpniu 1849 jednostek znajdował się królewski jacht Kamehameha (czy Kamehameha III), którego Francuzi nigdy nie oddali, wcielając do swojej floty jako szkuner Kaméhaméha.
W liście Meyera (zamieszczonej gdzieś tutaj przez AvM) jest wspomniany hawajski szkuner (o nieznanej nazwie), zakupiony w 1846 r. w Baltimore, i zajęty przez Francuzów w... 1848 r.
Wątpię, aby to małe państewko miało wielką flotę, zatem musiałby to być ten sam... ino data znów inna. Choć bliższa 1849.
Busk musial to podac za innym zrodlami.Jeszcze o szkunerze Kaméhaméha.
ze sie myli , bo podaje tez miejsce budowy Cherbourg.
Fincham -podaje spis floty francuskiej w 1850 roku - nie ma
Britis Encyclopedia podaje ze Francuzi interweniowli zbrojnie w 1849 i 1851 roku
Ostatnio zmieniony 2008-09-28, 12:57 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
COS NIECOS NA TEN TEMAT JEST , Warte dalszych poszukiwan.
"The Hawaiian Navy and the Hula Skirt," Ships and the Sea, (Summer, 1957), .
Jacob Adler,
"The Hawaiian Navy under King Kalakaua." Hawaiian Historical Society Annual Report
73 (1964):7-21.
Mifflin Thomas "Schooner from Windward: Two Centuries of Hawaiian Interisland Shipping" 1983
The Hawaiian navy had twenty European-style vessels, some purchased, some built
under the direction of European carpenters (Freycinet 1978:90-91; .Kelly 1978:114-5.)
- under king Kama
William De Witt Alexander "A Brief History of the Hawaiian People"
At this time the bark "Don Quixote" was purchased for the Hawaiian navy, and
armed with fourteen guns, her name being changed to "Kai." In 1837 Kai & 8 ships..
Clifford Gessler "Hawaii - Isles of Enchantment"
in 1829
Boki himself, with about two hundred and fifty followers, was aboard the brig Kamehameha. His associate Manuia commanded the smaller vessel Becket with ...
Farenholt, A. The Hawaiian navy and an international incident- USN INST.
PROC., LXVI (1940) 517-519. [
Samuel Greene Wheeler Benjamin "The Life and Adventures of a Free Lance: Being the Observations of S.G.W. Benjamin ..."
After Captain Hardy's death she was sold to King Kalakaua, and formed the sum
total of the Hawaiian navy. Being sent on a cruise to Samoa, the Ethan Allen ...
Native Hawaiians, Kingdom of Hawaii, Minority Report
1794, Feb 1 Hawaiian navy yard established by Kamehameha I at Kawaihae, Hawaii
where the first Hawaiian warship was built. Captain Vancouver's carpenters ...
"The Hawaiian Navy and the Hula Skirt," Ships and the Sea, (Summer, 1957), .
Jacob Adler,
"The Hawaiian Navy under King Kalakaua." Hawaiian Historical Society Annual Report
73 (1964):7-21.
Mifflin Thomas "Schooner from Windward: Two Centuries of Hawaiian Interisland Shipping" 1983
The Hawaiian navy had twenty European-style vessels, some purchased, some built
under the direction of European carpenters (Freycinet 1978:90-91; .Kelly 1978:114-5.)
- under king Kama
William De Witt Alexander "A Brief History of the Hawaiian People"
At this time the bark "Don Quixote" was purchased for the Hawaiian navy, and
armed with fourteen guns, her name being changed to "Kai." In 1837 Kai & 8 ships..
Clifford Gessler "Hawaii - Isles of Enchantment"
in 1829
Boki himself, with about two hundred and fifty followers, was aboard the brig Kamehameha. His associate Manuia commanded the smaller vessel Becket with ...
Farenholt, A. The Hawaiian navy and an international incident- USN INST.
PROC., LXVI (1940) 517-519. [
Samuel Greene Wheeler Benjamin "The Life and Adventures of a Free Lance: Being the Observations of S.G.W. Benjamin ..."
After Captain Hardy's death she was sold to King Kalakaua, and formed the sum
total of the Hawaiian navy. Being sent on a cruise to Samoa, the Ethan Allen ...
Native Hawaiians, Kingdom of Hawaii, Minority Report
1794, Feb 1 Hawaiian navy yard established by Kamehameha I at Kawaihae, Hawaii
where the first Hawaiian warship was built. Captain Vancouver's carpenters ...
Re: Flota Królestwa Hawajów
zapomnialem ze temat juz byl
Royal Fleet in 1830s
Kai bark
1823 C.Bergh ,New York
260t 97.0x24.6x12.3 (depth)
Don Quixote Second Line (Le Havre), New York
1829 sold to Philadelphia registry (not listed here)
1832 first arrived in Hawaii, purchased by Kauikeaouli and renamed Kai
5.1837 sold Plymouth Henry Paty
1841 renamed Don Quixote
1848 Was the first vessel to show Hawaiian flag in Europe at Bordeaux
1850s hulk in Honolulu
Harieta brig
1818 Retire Becket, Salem, Mass.
129bm 70.7x18.7x11ft
10.12.1818 Becket reg John Crowninshield & John Dodge, Salem
(last & 25th ship built by Retire Becket)
1821 acquired by Chief Kaumualii of Kua
In 1830s renamed and transferred to royal fleet
10.03.1839 wrecked at Puunoa (Lahiana)
Paalua (aka Paula) schooner
c1820 built
ex York
Iolani schooner
ex Thetis
interisland service 1836-7
Puahulali schooner
ex Boston
royal fleet service 1836-8
Pikolia schooner
ex Victoria
part of royal fleet from 1836
3.1843 seized by Lord Paulet
7.1843 returned to Hawaiian Government by Admiral Thomas
Hooikaika ex Jacob Astor
1832 New York
Kuala ex Minerva
Keola
Wailele
Kamehameha III schooner (Baltimore clipper)
1845 W.&G. Gardner, Baltimore
116t
2 guns
21men
1846 purchased for $10,000 in Boston
8.03.1846, under command of Fisher A. Newell, after a passage of 1 16 days from Boston.
1846 converted to royal yacht
4.9.1849 stolen by French representatives taken to Thaiti
Royal Fleet in 1830s
Kai bark
1823 C.Bergh ,New York
260t 97.0x24.6x12.3 (depth)
Don Quixote Second Line (Le Havre), New York
1829 sold to Philadelphia registry (not listed here)
1832 first arrived in Hawaii, purchased by Kauikeaouli and renamed Kai
5.1837 sold Plymouth Henry Paty
1841 renamed Don Quixote
1848 Was the first vessel to show Hawaiian flag in Europe at Bordeaux
1850s hulk in Honolulu
Harieta brig
1818 Retire Becket, Salem, Mass.
129bm 70.7x18.7x11ft
10.12.1818 Becket reg John Crowninshield & John Dodge, Salem
(last & 25th ship built by Retire Becket)
1821 acquired by Chief Kaumualii of Kua
In 1830s renamed and transferred to royal fleet
10.03.1839 wrecked at Puunoa (Lahiana)
Paalua (aka Paula) schooner
c1820 built
ex York
Iolani schooner
ex Thetis
interisland service 1836-7
Puahulali schooner
ex Boston
royal fleet service 1836-8
Pikolia schooner
ex Victoria
part of royal fleet from 1836
3.1843 seized by Lord Paulet
7.1843 returned to Hawaiian Government by Admiral Thomas
Hooikaika ex Jacob Astor
1832 New York
Kuala ex Minerva
Keola
Wailele
Kamehameha III schooner (Baltimore clipper)
1845 W.&G. Gardner, Baltimore
116t
2 guns
21men
1846 purchased for $10,000 in Boston
8.03.1846, under command of Fisher A. Newell, after a passage of 1 16 days from Boston.
1846 converted to royal yacht
4.9.1849 stolen by French representatives taken to Thaiti
Ostatnio zmieniony 2012-04-07, 19:21 przez AvM, łącznie zmieniany 8 razy.
Re: Flota Królestwa Hawajów
Polynesian, published as The Polynesian; Date: 04-03-1847; Volume: 3; Issue: 46; Page: 187; Location: Honolulu, Hawaii
Vessels sold
schooners Hooikaika, Victoria, Haalilio, Ancud, Hope, Queen Kalama, Mary Ann, bark Don Quixote
5 were bought for foreign voyages , 3 coasting trade
Vessels sold
schooners Hooikaika, Victoria, Haalilio, Ancud, Hope, Queen Kalama, Mary Ann, bark Don Quixote
5 were bought for foreign voyages , 3 coasting trade
Re: Flota Królestwa Hawajów
Boston Evening Transcript, published as Daily Evening Transcript; Date: 10-11-1845; Volume: XVI; Issue: 4666; Page: [2]; Location: Boston, Massachusetts
Schooner Chinchilla has been bought by the government for $3500 to take place of Paalua
She has been renamed the Haalilio and is commanded by Capt John Hall
Schooner Chinchilla has been bought by the government for $3500 to take place of Paalua
She has been renamed the Haalilio and is commanded by Capt John Hall
Re: Flota Królestwa Hawajów
Easton Gazette, published as The Easton Gazette; Date: 12-05-1846; Volume: XXIX; Issue: 49; Page: [1]; Location: Easton, Maryland
Re: Flota Królestwa Hawajów
Nahienaena brigantine - royal yacht
1831 England
197bm 84x20x13ft
built as nobleman's yacht
1864 arrived Honolulu as Hans
was purchased as a yacht for Kamehameha V
later served as coaster Blossom
Hawaiian register #56
9.1868 broken up by Foster & Company at Honolulu
1831 England
197bm 84x20x13ft
built as nobleman's yacht
1864 arrived Honolulu as Hans
was purchased as a yacht for Kamehameha V
later served as coaster Blossom
Hawaiian register #56
9.1868 broken up by Foster & Company at Honolulu
Re: Flota Królestwa Hawajów
History of the Hawaiian or Sandwich Islands: embracing their antiquities ...
1804 purchased American ship
Liliybird 20 guns
or Lilibourgh
History of the Hawaiian or Sandwich Islands: embracing their ... - p191
James Jackson Jarves - 1843 - 407 Pages
At this time, (1804,) he added to his navy the American ship Lilibourgh, mounting twenty guns. She had got ashore, and he purchased her by exchanging one of his schooners, and paying the difference in dollars
a powinno byc
Leila Byrd bryg
175t
Pathfinders - P, 218
Robert Glass Cleland - 2005 - 468 Pages
1953 - 312 Pages
1804 purchased American ship
Liliybird 20 guns
or Lilibourgh
History of the Hawaiian or Sandwich Islands: embracing their ... - p191
James Jackson Jarves - 1843 - 407 Pages
At this time, (1804,) he added to his navy the American ship Lilibourgh, mounting twenty guns. She had got ashore, and he purchased her by exchanging one of his schooners, and paying the difference in dollars
a powinno byc
Leila Byrd bryg
175t
Pathfinders - P, 218
Robert Glass Cleland - 2005 - 468 Pages
The golden cloak: an informal history of Hawaiian royalty and of ...Entering into a partnership agreement in 1801 while in the City of Hamburg, Cleveland and Shaler purchased in that port the brig Lelia Byrd of Portsmouth, Virginia. This vessel of 175 tons burden possessed "the properties of strength, .
1953 - 312 Pages
By the end of 1809 the King's fleet consisted of more than forty sailing vessels , in addition to the Lelia Byrd. Most of these were built at Waikiki. This document, a receipt for monies received, may well be in connection with the use .
Re: Flota Królestwa Hawajów
Kahumanu ex französ. Kaper La Grande Guimbarde: 18.. brit. Forester of London; 1816 Brigg d. Königs Tameiameia
LRS 1816
Forrester brig sW&Cmstly CB12
1810 F.P. = French Prize
279t 14ft
10-6pdr
LR class A2 in 1813
LR1814 T.Wilson Lo.CHrn (master Jennings)
LR1816 T.Wilson Lo.CHrn (master Jennings)
LR1818 Wilson Lo.CGH (master Jennings) - 9 years old.
A voyage of discovery, into the South Sea and Beering's Straits, ...: Band 1 - p. 324
Otto von Kotzebue - 1821 -
There were three ships tying in the harbour, two of which, a large three-masted vessel, and a handsome brig, belonged to Tamaahmaah, who had purchased them in exchange for sanders-wood. The three-masted vessel, which' bears the name of Albatross, serves at present as a transport for provisions from Woahoo to Owhyee, but will in future be sent under Tamaahmaah's flag with sanders-wood to Canton, to exchange it for Chinese goods. The English government has engaged to respect his flag everywhere, and to support his trade in Canton, and these islanders will undoubtedly make rapid advances in civilization if their trade with Canton prospers. The brig bears the name of the Queen Kahumanna; and, according to its size, can carry eighteen guns: it is built like a ship of war, for quick sailing; and, at present, serves Tamaahmaah in the place of such a ship. This brig, which is said to sail very fast, was originally built by the French as a privateer, and at that time bore the name of La Grande Guimbarde. She was taken by the English, and sold to English merchants, who gave her the name of the Forester of London. Captain Piggot, who had made many voyages in this ship from Western America to Canton, came with her to the South Sea, where the oargain with Tamaahmaah was concluded, as already mentioned. After -the sale of the ship, Alexander Adams, Captain Piggot's second officer, entered into the king's service, became her commander, and, as such, receives a salary of fifty piastres a month, and all kinds of provisions, which are daily sent to him gratis. The crew consists of six Europeans and several natives. The third ship, the Traveller of Philadelphia, under the American flag, was just sailing when I arrived with the Rurick. The owner, whose name is Wilcox, brother to the American consul in Canton, came to pay me a visit. Mr. Wilcox had left Canton several years, and loaded his ship with a cargo of Chinese goods, to carry on a contraband trade with the Spanish colonies, on the west coasts of America; but he was very unfortunate. In Valparaiso he was in danger of losing his ship, and only a fortunate chance saved him from imprisonment. After many fruitless and dangerous attempts to dispose of his cargo in South America, he sailed, exhausted by the long voyage, to Botany Bay, to recover himself, and to take in provisions; and there the governor of Port Jackson gave him a letter from the King of England to Tamaahmaah, with several presents, among which were some handsomely embroidered uniforms. Mr. Wilcox further told me, that a very fine ship was building at Port Jackson, by order of the English government, for Tamaahmaah. From all this it must be concluded that England has taken the Sandwich Islands under her particular protection, perhaps already, in silence, considers them as her property, and will certainly take
LRS 1816
Forrester brig sW&Cmstly CB12
1810 F.P. = French Prize
279t 14ft
10-6pdr
LR class A2 in 1813
LR1814 T.Wilson Lo.CHrn (master Jennings)
LR1816 T.Wilson Lo.CHrn (master Jennings)
LR1818 Wilson Lo.CGH (master Jennings) - 9 years old.
A voyage of discovery, into the South Sea and Beering's Straits, ...: Band 1 - p. 324
Otto von Kotzebue - 1821 -
There were three ships tying in the harbour, two of which, a large three-masted vessel, and a handsome brig, belonged to Tamaahmaah, who had purchased them in exchange for sanders-wood. The three-masted vessel, which' bears the name of Albatross, serves at present as a transport for provisions from Woahoo to Owhyee, but will in future be sent under Tamaahmaah's flag with sanders-wood to Canton, to exchange it for Chinese goods. The English government has engaged to respect his flag everywhere, and to support his trade in Canton, and these islanders will undoubtedly make rapid advances in civilization if their trade with Canton prospers. The brig bears the name of the Queen Kahumanna; and, according to its size, can carry eighteen guns: it is built like a ship of war, for quick sailing; and, at present, serves Tamaahmaah in the place of such a ship. This brig, which is said to sail very fast, was originally built by the French as a privateer, and at that time bore the name of La Grande Guimbarde. She was taken by the English, and sold to English merchants, who gave her the name of the Forester of London. Captain Piggot, who had made many voyages in this ship from Western America to Canton, came with her to the South Sea, where the oargain with Tamaahmaah was concluded, as already mentioned. After -the sale of the ship, Alexander Adams, Captain Piggot's second officer, entered into the king's service, became her commander, and, as such, receives a salary of fifty piastres a month, and all kinds of provisions, which are daily sent to him gratis. The crew consists of six Europeans and several natives. The third ship, the Traveller of Philadelphia, under the American flag, was just sailing when I arrived with the Rurick. The owner, whose name is Wilcox, brother to the American consul in Canton, came to pay me a visit. Mr. Wilcox had left Canton several years, and loaded his ship with a cargo of Chinese goods, to carry on a contraband trade with the Spanish colonies, on the west coasts of America; but he was very unfortunate. In Valparaiso he was in danger of losing his ship, and only a fortunate chance saved him from imprisonment. After many fruitless and dangerous attempts to dispose of his cargo in South America, he sailed, exhausted by the long voyage, to Botany Bay, to recover himself, and to take in provisions; and there the governor of Port Jackson gave him a letter from the King of England to Tamaahmaah, with several presents, among which were some handsomely embroidered uniforms. Mr. Wilcox further told me, that a very fine ship was building at Port Jackson, by order of the English government, for Tamaahmaah. From all this it must be concluded that England has taken the Sandwich Islands under her particular protection, perhaps already, in silence, considers them as her property, and will certainly take
Re: Flota Królestwa Hawajów
Zakupy 1816-18
Albatros from captain Winship
Bordeaux Packet
Columbia
Santa Rosa
Lydia
Inne zakupy
Niu
Becket
Thaddeus
Albatros from captain Winship
Bordeaux Packet
Columbia
Santa Rosa
Lydia
Inne zakupy
Niu
Becket
Thaddeus
Ostatnio zmieniony 2012-04-13, 19:32 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.