Drobnicowiec "Braterstwo"

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Drobnicowiec "Braterstwo"

Post autor: Chemik »

Wertując książkę "Polskie Linie Oceaniczne. Album Floty 1951-2011." w notce dotyczącej s/s "Braterstwo" natknąłem się na takie zdanie:
[qoute]15 listopada 1951 r. został zakupiony przez Żeglugę Polską od China Ocean Transportation Company i przed przybyciem statku do Polski w marcu 1952 r. został odkupiony przez PLO.[/quote]
Czyli Żegluga Polska nie dokonała żywota 31. grudnia 1950 roku?... i eksploatowała ten statek po reorganizacji z przełomu lat 1950/1951? Pomijając fakt, iż była właścicielem swoich statków (eksploatowanych w PLO/PŻM) do 1953 roku.
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Drobnicowiec "Braterstwo"

Post autor: Adam »

Opieram się tylko na pamięci, a nie mogę znaleźć gdzie to zostało napisane, ale ŻP na pewno nie "zakończyła żywota" w 1951 roku. Oficjalnie została wykreślona z rejestru spółek wiele lat później, chyba dopiero w latach 70. Może ktoś pomoże odnaleźć źródło?
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Drobnicowiec "Braterstwo"

Post autor: Chemik »

Chemik pisze:Czyli Żegluga Polska nie dokonała żywota 31. grudnia 1950 roku?... i eksploatowała ten statek po reorganizacji z przełomu lat 1950/1951? Pomijając fakt, iż była właścicielem swoich statków (eksploatowanych w PLO/PŻM) do 1953 roku.
Adam pisze:Opieram się tylko na pamięci, a nie mogę znaleźć gdzie to zostało napisane, ale ŻP na pewno nie "zakończyła żywota" w 1951 roku.
O tym wiem, trochę nieściśle się wyraziłem :| chodziło mi o "morski żywot" czyli eksploatacje statków, bo jak napisałem była właścicielem swoich statków do 1953 roku, kiedy to zakupiły je PLO i PŻM...
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Drobnicowiec "Braterstwo"

Post autor: Adam »

Zauważ, że statek został zakupiony przez ŻP, ale już po paru miesiącach, jeszcze przed przybyciem do Polski przeszedł do PLO. Być może chodziło o jedynie formalne podstawienie ŻP jako kupującego? Możliwe, że statek był od razu przeznaczony dla PLO, a ŻP nie tyle go eksploatowała co "widniała w dokumentach"? To są lata 50. i firmy z PRL nie miały pełnej swobody działania na rynkach międzynarodowych, stąd możliwe były różne "kombinacje", być może jedynie czysto formalne.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Drobnicowiec "Braterstwo"

Post autor: Chemik »

No być może ŻP było tylko "figurantem", ale przecież aby s/s Braterstwo został przejęty przez PLO co nastąpiło, przed przybyciem do Polski, to jakiś armator nim zarządzał i eksploatował, nawet jeżeli miałby być to tylko rejs dostawczy... Czy w takim razie można stwierdzić iż był eksploatowany przez ŻP?
Podobna sytuacja jest w przypadku "babci" Skłodowskiej ona została zakupiona przez Centromor w X.1950 r. i XII.1950r. zarejestrowana pod dotychczasową nazwą Cypria jako statek polski, będący własnością ŻP. Do Gdyni przybył 7.III.1951 r. i wówczas został przekazany do PLO i otrzymał nazwę Curie-Skłodowska, czyli pozostawał w eksploatacji ŻP o trzy miesiące dłużej niż inne statki tego armatora przekazywane do PLO/PŻM w wyniku reorganizacji żeglugi na przełomie lat 1950/1951.
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Drobnicowiec "Braterstwo"

Post autor: Adam »

Trzeba by zatem dotrzeć do informacji jak wyglądała sama procedura zakupu statków z drugiej ręki w latach 50. i ich dostawa do kraju. Może organizował to wszystko Centromor, a może obsadzenie polską załogą odbywało się dopiero po przybyciu statku do Polski? Być może ŻP funkcjonowała dłużej niż do czasu przekazania statków PŻM zajmując się później jednak tylko zarządem statków kupowanych za granicą?
Sporo o statkach z tych zakupów pisał Andrzej Perepeczko w opowiadaniach drukowanych w Naszym Morzu, ale dotyczyło to już czasów gdy pływały już w PLO.

Pamiętam też jakiś tekst opisujący koniec ŻP i początek PŻM, gdzie chyba coś było też o dalszych losach ŻP do czasu wykreślenia spółki z rejestru, ale nijak nie mogę dojść gdzie to widziałem.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Drobnicowiec "Braterstwo"

Post autor: Chemik »

Adam pisze:a może obsadzenie polską załogą odbywało się dopiero po przybyciu statku do Polski?
Nie wiem jak było w przypadku Braterstwa, ale "babcia" przyszła do Gdyni pod polskim dowództwem (pewnie i z polską załogą).
Adam pisze:Pamiętam też jakiś tekst opisujący koniec ŻP i początek PŻM, gdzie chyba coś było też o dalszych losach ŻP do czasu wykreślenia spółki z rejestru, ale nijak nie mogę dojść gdzie to widziałem.
Co prawda odnosi się to do GAL-u, ale z Polbrytem i ŻP pewnie było podobnie. Cytat za "KSP" t. 3 str. 346:
Zarządzeniem Komitetu Ekonomicznego przy Radzie Ministrów przedsiębiorstwo Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe, a także "Polbryt" i Żegluga Polska zaprzestały działalności z dniem 31 grudnia 1950 r.
i dalej w przypisie:
Ostatecznie likwidacja przedsiębiorstwa została przeprowadzona w latach 1962-1963. GAL przestał wiec formalnie istnieć dopiero 31 maja 1963 r.
Ale może któryś z autorów "Albumu floty PLO" by nam to wyjaśnił? W końcu tam znalazłem te informacje.

Może jakieś informacje są zawarte w: Misztal Z. "Odbudowa i rozwój gospodarki morskiej w Polsce w latach 1945-1973" Zeszyty Naukowe WSMW im. Bohaterów Westerplatte cz. I i II, nr 43A, Gdynia 1974. Ja niestety nie mam dostępu do tej publikacji :(
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4573
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Drobnicowiec "Braterstwo"

Post autor: pothkan »

Chemik pisze:Może jakieś informacje są zawarte w: Misztal Z. "Odbudowa i rozwój gospodarki morskiej w Polsce w latach 1945-1973" Zeszyty Naukowe WSMW im. Bohaterów Westerplatte cz. I i II, nr 43A, Gdynia 1974. Ja niestety nie mam dostępu do tej publikacji :(
Misztal skupiał się głównie na portach i przemyśle stoczniowym, więc wątpię.
ODPOWIEDZ