Z legendami, jak z motocyklistami - nikt nie wie, skąd się biorą
Jutro wypływam na tydzień Zawiszą. Pod kapitańską koją znalazłem teczkę z jakimiś starymi rysunkami, to będę miał czas je poprzeglądać. Może trafi się coś ciekawego.
PS. Pobieżnie rzuciwszy okiem znalazłem na jednym rysunku podpis Colonela
A może Koledzy-żeglarze potrafią odpowiedzieć na to pytanie?
Chemik pisze:
Chemik pisze:6) DROP, Świ 99, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBG; nr budowy S-169, wod. 11.XI.50, podn. band. 25.III.52; 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 29,9 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 10 (Gryf) --> 1971 kasacja, zachowano nadbudówkę jako pomieszczenia klubo wena przystani szczecińskiej „Pogoni”
Informacje o ustawieniu nadbudówki "Dropa" na lądzie znalazłem w "Morzu" z sierpnia 1972 roku, pewnie już nie istnieje, ale może ktoś wie do kiedy była na przystani "Pogoni"?
Grzebiąc w Miramar Ship Index trafiłem na serię holowników zbudowanych w 1943 roku (poza ostatnim zbudowanym w 1944) w Kristiansand MV dla Niemiec. Prawdopodobnie jeden z nich, to późniejszy BRONISŁAW, czyli dawca obecnego silnika ZAWISZY CZARNEGO.
Niestety jedyną informacją techniczną o nich jest tonaż 101 BRT.
nr bud. 175 - KVASEFJORD
nr bud. 176 - TROMSDALEN (uk. 04.43)
nr bud. 177 - KOMLEFJORD
nr bud. 178 - LOFJORD - być może później pod nazwą SORSLEP I
nr bud. 179 - FANAFJORD (uk. 03.44) - ten chyba za późno ukończony
Może ktoś ma dostęp do jakichś informacji o losach tych holowników.
Witam.
Chcę wyjaśnić i sprostować co napisano, a dotyczy okrętu ratowniczego R-21.
Zgodnie z decyzją Szefa Sztabu Generalnego WP Nr 886/P/I , z dnia 23.12.1982 r., Dowódca Marynarki Wojennej admirał Ludwik Janczyszyn rozkazem nr 15
z dnia 02.02.2983r. rozkazał : "Dowódcy Zespołu Okrętów Ratowniczych Marynarki Wojennej w dniu 3 lutego 1983r. przekazać Przedsiębiorstwu Robót Podwodnych Ligi Morskiej w Poznaniu okręt ratowniczy R-21". Uroczystość przekazania miała miejsce w Porcie Wojennym na Oksywiu, w obecności przedstawicieli władz województwa poznańskiego, ZGLM i Przedsiębiorstwa Robót Podwodnych LM w Poznaniu z jednej strony oraz władz województwa gdańskiego i Marynarki Wojennej z drugiej strony. Dowódca Marynarki Wojennej admirał Ludwik Janczyszyn oficjalnie przekazał dyrektorowi naczelnemu PRPLM inż. Konradowi Kołbikowi okręt ratowniczy R-21, a Prezes Zarządu Głównego kontradmirał Henryk Pietraszkiewicz wręczył banderę, która została podniesiona na ms "Podwodnik" (dotychczas ORP R-21) . Nazwa "PODWODNIK" została wybrana w drodze konkursu ogłoszonego przez TVP. Z uwagi przejścia okrętu z MW "do cywila" tj. pod nadzór PRS na statku musiano dokonać szeregu zmian. Po uzgodnieniach, remontu dokonano w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. 25 czerwca 1985 r. statek został wpisany do rejestru okrętowego w Izbie Morskiej przy Sądzie Wojewódzkim w Gdańsku z siedzibą w Gdyni pod nr ROG 2310 i z tą datą oficjalnie armatorem zostało PRP LM w Poznaniu. Z tego co się orientuję, to w stoczni MW pozostawał do 1986/1987 r.