Mała Encyklopedia Statków Polskich
Mała Encyklopedia Statków Polskich
W pierwszym poście należałoby podać kilka istotnych zasad, bez których ani rusz.
Przede wszystkim jeden post poświęcony jest jednemu statkowi.
W ramce "Tytuł" wpisujemy nazwę statku (rok budowy) [armatora]
Gdy wykorzystujemy w poście fotografie, planiki itp., których nie jesteśmy autorem, podajemy ich źródło.
Pliki załączone nie powinny być większe niż 900 pikseli na dłuższym boku.
Przede wszystkim jeden post poświęcony jest jednemu statkowi.
W ramce "Tytuł" wpisujemy nazwę statku (rok budowy) [armatora]
Gdy wykorzystujemy w poście fotografie, planiki itp., których nie jesteśmy autorem, podajemy ich źródło.
Pliki załączone nie powinny być większe niż 900 pikseli na dłuższym boku.
Ostatnio zmieniony 2012-10-10, 11:59 przez Chemik, łącznie zmieniany 1 raz.
Rewa (1906) [Polbryt]
REWA, SPBK (PBNC), ex „Kolpino”, pasażersko-drobnicowy;
zbudowany w 1906 r. (wodowany 23.VII.1906, ukończony IX.1906),
Earle’s Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Hull (W. Brytania), numer budowy 516;
2376 BRT, 1465 NRT, 3220 t;
91,4(m.p.)×12,5×5,6 m;
jedna 3-cylindrowa maszyna parowa potrójnego rozprężania,, 1500 KM, 1 śruba, ok.10 węzłów;
2 pokłady, 5 ładowni (częściowo chłodzone - ok. 600 m sześciennych),
200 pasażerów (kilkanaście kabinowych, reszta – emigranckie w międzypokładach); załoga 40 ludzi.
Uwagi: Zbudowany w 1906 r. jako „Kolpino” (mierzył wówczas 1819 BRT i osiągał prędkość 12 węzłów; miał przyznany Official Number: 123270) dla firmy Thomas Wilson, Sons & Co z Hull. Pływał głównie na dowozowych liniach emigracyjnych z portów bałtyckich (Gdańska, Petersburga, Rewla oraz Rygi) do Londynu i Hull, ale w 1913 r. odbył 14 podróży na linii Kristiania (obecnie Oslo) - Grimsby, w roku następnym 15 podroży na trasie Kristiania - Kristiansand - Grimsby. W czasie I. Wojny Światowej prawdopodobnie pełnił role transportowca wojsk. W listopadzie 1916 r. John Ellerman kupił firmę T. Wilsona i zmienił nazwę na Ellerman’s Wilson Line Ltd. Po zakończeniu Wielkiej Wojny statek powrócił do przewożenia emigrantów z portów bałtyckich (tym razem z Gdańska, Rygi, Kłajpedy, Petersburga i… Gdyni, gdzie zawinął po raz pierwszy 30.XII.1927 r.). W 1921 roku odbył jedną podróż na trasie Kristiania - Hull, na tej trasie był widziany również w roku następnym. 17.VII.1928 r. wychodząc z Gdańska, na Zakręcie Pięciu Gwizdków, zderzył się z łotewskim statkiem „Biruta”. Oba statki doznały poważnych uszkodzeń, a niefortunnie prowadzona akcja ratownicza, doprowadziła do kolizji holowników, z których „Hertha” zatonęła. 24.XI.1928 stał się własnością „Polbrytu” stanowiąc udział Ellerman’s Wilson Line Ltd z Hull w nowym towarzystwie żeglugowym. Z powodu srogiej zimy, przejęty dopiero 4 kwietnia 1929 r. zmienił wówczas nazwę i banderę. Pływał zrazu z Gdańska, od 1931 r. z Gdyni do Hull. Od początku 1933r. unieruchomiony w Gdyni z braku zatrudnienia. Sprzedano go w początkach 1934 r. na złom. W marcu 1934 r. przybył do The International Shipbuilding & Engineering Co. Ltd w Wolnym Mieście Gdańsku w celu pocięcia na złom.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S. Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J. Księga Statków Polskich tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
3.) Koszela W. Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
4.) http://www.miramarshipsindex.org.nz
5.) http://www.norwayheritage.com
zbudowany w 1906 r. (wodowany 23.VII.1906, ukończony IX.1906),
Earle’s Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Hull (W. Brytania), numer budowy 516;
2376 BRT, 1465 NRT, 3220 t;
91,4(m.p.)×12,5×5,6 m;
jedna 3-cylindrowa maszyna parowa potrójnego rozprężania,, 1500 KM, 1 śruba, ok.10 węzłów;
2 pokłady, 5 ładowni (częściowo chłodzone - ok. 600 m sześciennych),
200 pasażerów (kilkanaście kabinowych, reszta – emigranckie w międzypokładach); załoga 40 ludzi.
Uwagi: Zbudowany w 1906 r. jako „Kolpino” (mierzył wówczas 1819 BRT i osiągał prędkość 12 węzłów; miał przyznany Official Number: 123270) dla firmy Thomas Wilson, Sons & Co z Hull. Pływał głównie na dowozowych liniach emigracyjnych z portów bałtyckich (Gdańska, Petersburga, Rewla oraz Rygi) do Londynu i Hull, ale w 1913 r. odbył 14 podróży na linii Kristiania (obecnie Oslo) - Grimsby, w roku następnym 15 podroży na trasie Kristiania - Kristiansand - Grimsby. W czasie I. Wojny Światowej prawdopodobnie pełnił role transportowca wojsk. W listopadzie 1916 r. John Ellerman kupił firmę T. Wilsona i zmienił nazwę na Ellerman’s Wilson Line Ltd. Po zakończeniu Wielkiej Wojny statek powrócił do przewożenia emigrantów z portów bałtyckich (tym razem z Gdańska, Rygi, Kłajpedy, Petersburga i… Gdyni, gdzie zawinął po raz pierwszy 30.XII.1927 r.). W 1921 roku odbył jedną podróż na trasie Kristiania - Hull, na tej trasie był widziany również w roku następnym. 17.VII.1928 r. wychodząc z Gdańska, na Zakręcie Pięciu Gwizdków, zderzył się z łotewskim statkiem „Biruta”. Oba statki doznały poważnych uszkodzeń, a niefortunnie prowadzona akcja ratownicza, doprowadziła do kolizji holowników, z których „Hertha” zatonęła. 24.XI.1928 stał się własnością „Polbrytu” stanowiąc udział Ellerman’s Wilson Line Ltd z Hull w nowym towarzystwie żeglugowym. Z powodu srogiej zimy, przejęty dopiero 4 kwietnia 1929 r. zmienił wówczas nazwę i banderę. Pływał zrazu z Gdańska, od 1931 r. z Gdyni do Hull. Od początku 1933r. unieruchomiony w Gdyni z braku zatrudnienia. Sprzedano go w początkach 1934 r. na złom. W marcu 1934 r. przybył do The International Shipbuilding & Engineering Co. Ltd w Wolnym Mieście Gdańsku w celu pocięcia na złom.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S. Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J. Księga Statków Polskich tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
3.) Koszela W. Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
4.) http://www.miramarshipsindex.org.nz
5.) http://www.norwayheritage.com
Ostatnio zmieniony 2012-10-20, 13:52 przez Chemik, łącznie zmieniany 17 razy.
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Czy tutaj, w tym wątku ma powstawać encyklopedia?...
sorry, ale to trochę bez sensu... bo będzie straszny bałagan, trudno będzie coś znaleźć...
jak przybędzie już dużo postów, to problemem (przez czasochłonność) będzie nawet sprawdzanie przy chęci dopisania kolejnego statku, czy już go przypadkiem ktoś wcześniej nie dodał...
a jak uzupełnić, zmienić dane w poście, którego autorem się nie jest?...
lepiej utworzyć oddzielną sekcję forum dla encyklopedii, podfora - dla jakichś głównych kategorii jednostek pływających
natomiast każdy wątek poświęcony byłby oddzielnemu statkowi (albo przynajmniej typwoie / serii / projektowi)
moderator albo autor pierwszego postu w wątku uaktualniałby go o ustalenia dokonane w toku dyskusji prowadzonej w kolejnych postach tego wątku...
sorry, ale to trochę bez sensu... bo będzie straszny bałagan, trudno będzie coś znaleźć...
jak przybędzie już dużo postów, to problemem (przez czasochłonność) będzie nawet sprawdzanie przy chęci dopisania kolejnego statku, czy już go przypadkiem ktoś wcześniej nie dodał...
a jak uzupełnić, zmienić dane w poście, którego autorem się nie jest?...
lepiej utworzyć oddzielną sekcję forum dla encyklopedii, podfora - dla jakichś głównych kategorii jednostek pływających
natomiast każdy wątek poświęcony byłby oddzielnemu statkowi (albo przynajmniej typwoie / serii / projektowi)
moderator albo autor pierwszego postu w wątku uaktualniałby go o ustalenia dokonane w toku dyskusji prowadzonej w kolejnych postach tego wątku...
Ostatnio zmieniony 2012-10-08, 11:37 przez polsteam, łącznie zmieniany 1 raz.
Łódź - Sławomir Czerwiński (1907) [Polbryt - PMW]
ŁÓDŹ, SPBO (PBNF), ex „Kovno”, pasażersko-drobnicowy;
zbudowany w 1907 r. (wodowany16.IV.1907, ukończony IX.1907),
Earle’s Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Hull (W. Brytania), numer budowy 528;
2450 BRT, 1477 NRT, 3510 t;
103,1(całk.)/96,9(m.p.)×12,5×5,6 m;
jedna 3-cylindrowa maszyna parowa potrójnego rozprężania, 1500 KM, 1 śruba, ok. 10 węzłów;
2 pokłady, 5 ładowni (częściowo chłodzone - ok. 550 m sześciennych),
ok. 200 pasażerów (kilkanaście kabinowych, reszta – emigranckie w międzypokładach); załoga ok. 40 ludzi.
Uwagi: Nieco powiększona i zmodernizowana wersja „Rewy”. Zbudowany w 1907 r. jako „Kovno” (mierzył wówczas 1985 BRT i osiągał prędkość 12,5 węzłów; miał przyznany Official Number: 124768) dla firmy Thomas Wilson, Sons & Co z Hull. Pływał głównie na dowozowych liniach emigracyjnych z portów bałtyckich (Gdańska, Petersburga, Rewla oraz Rygi) do Londynu i Hull. W czasie I Wojny Światowej prawdopodobnie pełnił role transportowca wojsk. W listopadzie 1916 r. John Ellerman kupił firmę T. Wilsona i zmienił nazwę na Ellerman’s Wilson Line Ltd. Po zakończeniu Wielkiej Wojny statek powrócił do przewożenia emigrantów z portów bałtyckich (tym razem z Gdańska, Rygi, Kłajpedy, Petersburga). W 1921 roku odbył dziesięć podróży na trasie Kristiania (obecnie Oslo) - Hull, a w roku następnym dwie na trasie Kristiania - Kristiansand - Hull. 24.XI.1928 stał się własnością „Polbrytu” stanowiąc udział Ellerman’s Wilson Line Ltd z Hull w nowym towarzystwie żeglugowym. Z powodu srogiej zimy, przejęty dopiero 4 kwietniu 1929 r. zmienił wówczas nazwę i banderę. Pływał początkowo z Gdańska, od przełomu 1930/1931 r. z Gdyni do Hull i wyjątkowo do Londynu. Od 1931 r. odstawiana na częste postoje w porcie gdyńskim. 19.10.32 odkupiona przez Polską Marynarkę Wojenną za pieniądze zebrane społecznie (222 tyś. złotych polskich) – w większości przez młodzież szkolną i nauczycielstwo („Nauczycielski Komitet Zbiórki na Flotę Wojenną”). Po adaptacji dokonanej na przełomie lat 1932/1933 w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Gdyni, pod nazwą „Sławomir Czerwiński” (początkowo brano pod uwagę nazwę „Dar Szkoły Polskiej”), pełnił funkcję okrętu-bazy dla dywizjonu okrętów podwodnych. Skreślony z listy floty rozkazem Ministra Spraw Wojskowych z dnia 27.IX.1937 r. i złomowany w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Gdyni w 1938 roku.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S. Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J. Księga Statków Polskich tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
3.) Koszela W. Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
4.) http://www.miramarshipsindex.org.nz
5.) http://www.norwayheritage.com
zbudowany w 1907 r. (wodowany16.IV.1907, ukończony IX.1907),
Earle’s Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Hull (W. Brytania), numer budowy 528;
2450 BRT, 1477 NRT, 3510 t;
103,1(całk.)/96,9(m.p.)×12,5×5,6 m;
jedna 3-cylindrowa maszyna parowa potrójnego rozprężania, 1500 KM, 1 śruba, ok. 10 węzłów;
2 pokłady, 5 ładowni (częściowo chłodzone - ok. 550 m sześciennych),
ok. 200 pasażerów (kilkanaście kabinowych, reszta – emigranckie w międzypokładach); załoga ok. 40 ludzi.
Uwagi: Nieco powiększona i zmodernizowana wersja „Rewy”. Zbudowany w 1907 r. jako „Kovno” (mierzył wówczas 1985 BRT i osiągał prędkość 12,5 węzłów; miał przyznany Official Number: 124768) dla firmy Thomas Wilson, Sons & Co z Hull. Pływał głównie na dowozowych liniach emigracyjnych z portów bałtyckich (Gdańska, Petersburga, Rewla oraz Rygi) do Londynu i Hull. W czasie I Wojny Światowej prawdopodobnie pełnił role transportowca wojsk. W listopadzie 1916 r. John Ellerman kupił firmę T. Wilsona i zmienił nazwę na Ellerman’s Wilson Line Ltd. Po zakończeniu Wielkiej Wojny statek powrócił do przewożenia emigrantów z portów bałtyckich (tym razem z Gdańska, Rygi, Kłajpedy, Petersburga). W 1921 roku odbył dziesięć podróży na trasie Kristiania (obecnie Oslo) - Hull, a w roku następnym dwie na trasie Kristiania - Kristiansand - Hull. 24.XI.1928 stał się własnością „Polbrytu” stanowiąc udział Ellerman’s Wilson Line Ltd z Hull w nowym towarzystwie żeglugowym. Z powodu srogiej zimy, przejęty dopiero 4 kwietniu 1929 r. zmienił wówczas nazwę i banderę. Pływał początkowo z Gdańska, od przełomu 1930/1931 r. z Gdyni do Hull i wyjątkowo do Londynu. Od 1931 r. odstawiana na częste postoje w porcie gdyńskim. 19.10.32 odkupiona przez Polską Marynarkę Wojenną za pieniądze zebrane społecznie (222 tyś. złotych polskich) – w większości przez młodzież szkolną i nauczycielstwo („Nauczycielski Komitet Zbiórki na Flotę Wojenną”). Po adaptacji dokonanej na przełomie lat 1932/1933 w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Gdyni, pod nazwą „Sławomir Czerwiński” (początkowo brano pod uwagę nazwę „Dar Szkoły Polskiej”), pełnił funkcję okrętu-bazy dla dywizjonu okrętów podwodnych. Skreślony z listy floty rozkazem Ministra Spraw Wojskowych z dnia 27.IX.1937 r. i złomowany w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Gdyni w 1938 roku.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S. Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J. Księga Statków Polskich tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
3.) Koszela W. Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
4.) http://www.miramarshipsindex.org.nz
5.) http://www.norwayheritage.com
Ostatnio zmieniony 2012-10-25, 01:06 przez Chemik, łącznie zmieniany 9 razy.
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
REWA
4.4.1929 Sprzedany do Polish-British Shipping Co.
Stoczni Gdankiej jako takiej nie bylo , jak juz The International...
Osobiscie jestem za pisaniem danych w tabelkach lub linijkach od razu widac co jest zle.
Druga sprawa taka ksiazka jest napisana Marek T i B.Huras ,
nie wiem czy warto odkrwyaac hamerke na nowo.
4.4.1929 Sprzedany do Polish-British Shipping Co.
Stoczni Gdankiej jako takiej nie bylo , jak juz The International...
Osobiscie jestem za pisaniem danych w tabelkach lub linijkach od razu widac co jest zle.
Druga sprawa taka ksiazka jest napisana Marek T i B.Huras ,
nie wiem czy warto odkrwyaac hamerke na nowo.
Ostatnio zmieniony 2012-10-08, 11:52 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Polsteamie wolisz się spierać nad forma czy tez działać? Ja wole działaćpolsteam pisze:Czy tutaj, w tym wątku ma powstawać encyklopedia?...
sorry, ale to trochę bez sensu... bo będzie straszny bałagan, trudno będzie coś znaleźć...
jak przybędzie już dużo postów, to problemem (przez czasochłonność) będzie nawet sprawdzanie przy chęci dopisania kolejnego statku, czy już go przypadkiem ktoś wcześniej nie dodał...
a jak uzupełnić, zmienić dane w poście, którego autorem się nie jest?...
lepiej utworzyć oddzielną sekcję forum dla encyklopedii, podfora - dla jakichś głównych kategorii jednostek pływających
natomiast każdy wątek poświęcony byłby oddzielnemu statkowi (albo przynajmniej typwoie / serii / projektowi)
moderator albo autor pierwszego postu w wątku uaktualniałby go o ustalenia dokonane w toku dyskusji prowadzonej w kolejnych postach tego wątku...

a wszelkie zażalenia, uwagi kieruj do organów nadrzędnych, które zajęły takie stanowisko:
Marmik pisze:W czym problem? Wystarczy założyć odpowiedni wątek w dziale "Statki Handlowe, Pasażerskie i inne". Przykleję go.
Jak się rozrośnie to można zrobić podforum w "Marynistyce" lub "Akademii" na wzór "Spisu Flot II Wojny Światowej".
crolick pisze:W pełni podzielam zdanie Marmika.
Jak starczy Wam zapału i zacznie coś z tego powstawać (tak jak u Jarka) to oczywiście subforum się wydzieli.
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
wspomniane źródła podają jak napisałemAvM pisze:4.4.1929 Sprzedany do Polish-British Shipping Co.
zmieniłemAvM pisze:Stoczni Gdankiej jako takiej nie bylo , jak juz The International...
Ci panowie napisali tom 4, w tomie 2 rozdział o "Darze" napisał Marek, ale całość jest firmowana nazwiskiem śp Micińskiego.AvM pisze:Druga sprawa taka ksiazka jest napisana Marek T i B.Huras ,
Co do Hameryki to nie jestem za jej ponownym odkrywaniem, ale za bazą danych o polskich statkach do do tej pory były tylko "wyrazy chciejstwa" ze strony rożnych osób, a tu trzeba konkretnych działań

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Jak juz to chodzi o czysta "Encyklopedie" lub jak ktos woli Tom V.Chemik pisze:Ci panowie napisali tom 4, w tomie 2 rozdział o "Darze" napisał Marek, ale całość jest firmowana nazwiskiem śp Micińskiego.AvM pisze:Druga sprawa taka ksiazka jest napisana Marek T i B.Huras ,
Co do Hameryki to nie jestem za jej ponownym odkrywaniem, ale za bazą danych o polskich statkach do do tej pory były tylko "wyrazy chciejstwa" ze strony rożnych osób, a tu trzeba konkretnych działań
Kilka osob z forum ma tez manuskrypt
Najlepiej zeby Marek T osobiscie wsi wypowiedzial.
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Z tego co wiem to nie ma być tom V KSP tylko nie zależna publikacja o flocie przed wojennej, a co z latami realnego socjalizmu?AvM pisze:Jak juz to chodzi o czysta "Encyklopedie" lub jak ktos woli Tom V.Chemik pisze:Ci panowie napisali tom 4, w tomie 2 rozdział o "Darze" napisał Marek, ale całość jest firmowana nazwiskiem śp Micińskiego.AvM pisze:Druga sprawa taka ksiazka jest napisana Marek T i B.Huras ,
Co do Hameryki to nie jestem za jej ponownym odkrywaniem, ale za bazą danych o polskich statkach do do tej pory były tylko "wyrazy chciejstwa" ze strony rożnych osób, a tu trzeba konkretnych działań
Kilka osob z forum ma tez manuskrypt
Najlepiej zeby Marek T osobiscie wsi wypowiedzial.
Warszawa (1915) [Polbryt]
WARSZAWA, SPBS (PBND), ex „Smolensk”, pasażersko-drobnicowy, VIII.1940: transportowiec wojska;
zbudowany w 1915 r. (zamówiony 28.XI.1914, położenie stępki VIII.1914, wodowany 19.XII.1914, ukończony 29.VII.1915, w służbie 12.V.1916),
William Doxford & Sons Ltd, Sunderland (W. Brytania), numer budowy 474;
2487 BRT, 1534 NRT, 2750 (IV.1935: 2254) t;
91,5(całk.)/87,4(mp)×12,4×5,6 m;
jedna 3-cylindrowa maszyna parowa potrójnego rozprężania, 1500 KM, 1 śr, 10-11 (40-te: 8-9) w;
2 pokłady, 4 ładownie (częściowo chłodzone - ok. 700 m sześciennych),
ok. 600 (IV.1935: 322; XI.1939: 564; pocz.1940: ok. 640) pasażerów (kilkanaście kabinowych, reszta – emigranckie w międzypokładach; IV.1935: kl. I - 8 miejsc, kl. II - 71 miejsc, kl. III - 243 miejsc; XI.1939: ilość ochotników do WP); załoga ok. 50 ludzi;
uzbrojenie VIII.1940: 1×76, •×12,7pl (kilka).
Uwagi: 28.II.1914 r. zamówiony przez duńskiego armatora Det Forenede Dampskibs Selskabs dla Russian North-West Steamship Co. Ltd, ukończony 29.II.1915 r. jako „Smolensk”, z powodu wybuchu I wojny światowej nie odebrany przez armatora. Do 12.V.1916 r. stał „na sznurku” w stoczni, kiedy to został przejęty przez Thomas Wilson, Sons & Co (mierzył wówczas 2487 BRT i osiągał prędkość 12 węzłów, miał przyznany Official Number: 137507), w listopadzie tego roku stał się własnością firmy Ellerman’s Wilson Line, formalnie odkupiony od DFDS dopiero w 1920 roku. W czasie Wielkiej Wojny prawdopodobnie był wykorzystywany jako transportowiec wojska. Po zakończeniu I wojny światowej statek rozpoczął służbę na linii porty bałtyckie (Gdańsk, Ryga, Kłajpeda) - Hull/Londyn, przewożąc głównie emigrantów. 24.XI.1928 r. stał się własnością „Polbrytu” stanowiąc udział Ellerman’s Wilson Line Ltd z Hull w nowym towarzystwie żeglugowym. Z powodu srogiej zimy, przejęty dopiero w 4.IV.1929 r. zmienił wówczas nazwę i banderę. Pływał początkowo z Gdańska, od przełomu 1930/1931 r. z Gdyni do Hull i wyjątkowo do Londynu. Od 1932 r. odstawiana na częste postoje w porcie gdyńskim, pozostawała w rezerwie. W okresie lato-jesień 1934 r. wyczarterowany PTTO i użytkowany w charakterze wycieczkowca. W okresie od jesieni 1934 r. do wiosny 1935 r. podano go modernizacji oraz przebudowie i od kwietnia 1935 r. wszedł do eksploatacji na linii emigrancyjno-pasażerskiej Gdynia – Hawr, zachodząc także w miarę potrzeby do Dunkierki, Cherbourga, Londynu, Dover i Antwerpii. 26.XII.1938 r. zderzył się w Kanale Kilońskim z niemieckim statkiem „Christian Russ”. Przez prawie cały czas swojej wojennej służby pływał na M. Śródziemnym. 7-13.IX.1939 r. załadowała sprzęt wojskowy dla walczącej Ojczyzny z przeznaczeniem do rumuńskiego portu w Gałaczu, po czym w konwoju dotarła 17.IX.1939 r. do Brestu i sprzęt wojskowy wyładowano. Po czym wyruszyła do Bizerty, gdzie poddano ją przebudowie. Od listopada 1939 r. do czerwca 1940 r. przewoził polskich żołnierzy i uchodźców z portów bałkańskich (Pireus i Split) do Francji (Marsylia), a następnie do Libanu (Bejrut), a później do Syrii (Aleppo). Po kapitulacji Francji, 20.VI.1940 r. internowany w Bejrucie uciekł w nocy z 20/21 VI. do Hajfy. Na przełomie VII/VIII.1940 r. przebudowany w Port Saidzie na transportowiec wojska i otrzymał wówczas uzbrojenie. Następnie w okresie VIII.1940-I.1941 r. transportował polskich uchodźców z tureckiego portu Mersin do Hajfy. W I. kw. 1941 r. przewoził posiłki do zdobytego Tobruku, wiosną 1941 r. transportował wojska brytyjskie do Grecji i na Kretę, a później brał udział w ich ewakuacji. Od VI.1941 r. przewoził wojsko i zaopatrzenie do oblężonego Tobruku. Był wielokrotnie atakowany z powietrza. W nocy 5/6.XII.1941 r. miał kolizję z brytyjskim niszczycielem „Decoy”. 24.XII.1941 r. jako statek komodorski wyszedł z Aleksandrii do Tobruku na czele małego konwoju. 26.XII.1941 o godz. 14.29 na wysokości Marsa Matruh został storpedowany przez „U 559”. 25 żołnierzy z przewożonych oddziałów oraz 4 ludzi z załogi zostało zabitych na skutek wybuchu. Wojsko i część załogi przeokrętowano na inne jednostki, a ciężko uszkodzony statek został wzięty na hol przez brytyjską korwetę „Peony”. Tego samego dnia o godz. 19.30 „U 559” kolejną torpedą położył kres istnieniu „Warszawy”. Pozostała na statku część załogi zdołała się uratować.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S. Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J. Księga Statków Polskich tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
3.) Koszela W. Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
4.) http://www.miramarshipsindex.org.nz
zbudowany w 1915 r. (zamówiony 28.XI.1914, położenie stępki VIII.1914, wodowany 19.XII.1914, ukończony 29.VII.1915, w służbie 12.V.1916),
William Doxford & Sons Ltd, Sunderland (W. Brytania), numer budowy 474;
2487 BRT, 1534 NRT, 2750 (IV.1935: 2254) t;
91,5(całk.)/87,4(mp)×12,4×5,6 m;
jedna 3-cylindrowa maszyna parowa potrójnego rozprężania, 1500 KM, 1 śr, 10-11 (40-te: 8-9) w;
2 pokłady, 4 ładownie (częściowo chłodzone - ok. 700 m sześciennych),
ok. 600 (IV.1935: 322; XI.1939: 564; pocz.1940: ok. 640) pasażerów (kilkanaście kabinowych, reszta – emigranckie w międzypokładach; IV.1935: kl. I - 8 miejsc, kl. II - 71 miejsc, kl. III - 243 miejsc; XI.1939: ilość ochotników do WP); załoga ok. 50 ludzi;
uzbrojenie VIII.1940: 1×76, •×12,7pl (kilka).
Uwagi: 28.II.1914 r. zamówiony przez duńskiego armatora Det Forenede Dampskibs Selskabs dla Russian North-West Steamship Co. Ltd, ukończony 29.II.1915 r. jako „Smolensk”, z powodu wybuchu I wojny światowej nie odebrany przez armatora. Do 12.V.1916 r. stał „na sznurku” w stoczni, kiedy to został przejęty przez Thomas Wilson, Sons & Co (mierzył wówczas 2487 BRT i osiągał prędkość 12 węzłów, miał przyznany Official Number: 137507), w listopadzie tego roku stał się własnością firmy Ellerman’s Wilson Line, formalnie odkupiony od DFDS dopiero w 1920 roku. W czasie Wielkiej Wojny prawdopodobnie był wykorzystywany jako transportowiec wojska. Po zakończeniu I wojny światowej statek rozpoczął służbę na linii porty bałtyckie (Gdańsk, Ryga, Kłajpeda) - Hull/Londyn, przewożąc głównie emigrantów. 24.XI.1928 r. stał się własnością „Polbrytu” stanowiąc udział Ellerman’s Wilson Line Ltd z Hull w nowym towarzystwie żeglugowym. Z powodu srogiej zimy, przejęty dopiero w 4.IV.1929 r. zmienił wówczas nazwę i banderę. Pływał początkowo z Gdańska, od przełomu 1930/1931 r. z Gdyni do Hull i wyjątkowo do Londynu. Od 1932 r. odstawiana na częste postoje w porcie gdyńskim, pozostawała w rezerwie. W okresie lato-jesień 1934 r. wyczarterowany PTTO i użytkowany w charakterze wycieczkowca. W okresie od jesieni 1934 r. do wiosny 1935 r. podano go modernizacji oraz przebudowie i od kwietnia 1935 r. wszedł do eksploatacji na linii emigrancyjno-pasażerskiej Gdynia – Hawr, zachodząc także w miarę potrzeby do Dunkierki, Cherbourga, Londynu, Dover i Antwerpii. 26.XII.1938 r. zderzył się w Kanale Kilońskim z niemieckim statkiem „Christian Russ”. Przez prawie cały czas swojej wojennej służby pływał na M. Śródziemnym. 7-13.IX.1939 r. załadowała sprzęt wojskowy dla walczącej Ojczyzny z przeznaczeniem do rumuńskiego portu w Gałaczu, po czym w konwoju dotarła 17.IX.1939 r. do Brestu i sprzęt wojskowy wyładowano. Po czym wyruszyła do Bizerty, gdzie poddano ją przebudowie. Od listopada 1939 r. do czerwca 1940 r. przewoził polskich żołnierzy i uchodźców z portów bałkańskich (Pireus i Split) do Francji (Marsylia), a następnie do Libanu (Bejrut), a później do Syrii (Aleppo). Po kapitulacji Francji, 20.VI.1940 r. internowany w Bejrucie uciekł w nocy z 20/21 VI. do Hajfy. Na przełomie VII/VIII.1940 r. przebudowany w Port Saidzie na transportowiec wojska i otrzymał wówczas uzbrojenie. Następnie w okresie VIII.1940-I.1941 r. transportował polskich uchodźców z tureckiego portu Mersin do Hajfy. W I. kw. 1941 r. przewoził posiłki do zdobytego Tobruku, wiosną 1941 r. transportował wojska brytyjskie do Grecji i na Kretę, a później brał udział w ich ewakuacji. Od VI.1941 r. przewoził wojsko i zaopatrzenie do oblężonego Tobruku. Był wielokrotnie atakowany z powietrza. W nocy 5/6.XII.1941 r. miał kolizję z brytyjskim niszczycielem „Decoy”. 24.XII.1941 r. jako statek komodorski wyszedł z Aleksandrii do Tobruku na czele małego konwoju. 26.XII.1941 o godz. 14.29 na wysokości Marsa Matruh został storpedowany przez „U 559”. 25 żołnierzy z przewożonych oddziałów oraz 4 ludzi z załogi zostało zabitych na skutek wybuchu. Wojsko i część załogi przeokrętowano na inne jednostki, a ciężko uszkodzony statek został wzięty na hol przez brytyjską korwetę „Peony”. Tego samego dnia o godz. 19.30 „U 559” kolejną torpedą położył kres istnieniu „Warszawy”. Pozostała na statku część załogi zdołała się uratować.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S. Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J. Księga Statków Polskich tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
3.) Koszela W. Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
4.) http://www.miramarshipsindex.org.nz
Ostatnio zmieniony 2012-10-25, 01:07 przez Chemik, łącznie zmieniany 7 razy.
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
No to nie ma sensu bo to chyba jedno zrodlo powieloneChemik pisze:wspomniane źródła podają jak napisałemAvM pisze:4.4.1929 Sprzedany do Polish-British Shipping Co.
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Nie wykluczone że Witold Koszela "powielił" z drugiej KSPAvM pisze:No to nie ma sensu bo to chyba jedno zrodlo powieloneChemik pisze:wspomniane źródła podają jak napisałemAvM pisze:4.4.1929 Sprzedany do Polish-British Shipping Co.
A 4 kwietnia to było raczej przejęcie statku,przeflagowanie i zmiana nazwy na Rewa. Czy więc była to sprzedaż? Czy w ogóle pierwsze cztery statki zostały przez Ellerman's Wilson Line sprzedane Polbrytowi? Czy też raczej stanowiły jego 25% wkład w nowopowstałym towarzystwie żeglugowym?
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Faktycznie bardzo rzetelne źródłoAvM pisze:A tu jest spis okrecikow i planikow
http://www.hull.ac.uk/arc/downloads/Wil ... essels.pdf
A planików nie uświadczyłem żadnych.

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Planiki kup impokaz kolegomChemik pisze: A planików nie uświadczyłem żadnych.