+ obrazy WerkiAvM pisze:+ SorokaAdam pisze:Oczywiście, Piwowoński to praktycznie kompilacja Micińskiego, tyle, że ładnie zebrana w jednym miejscu.
Mała Encyklopedia Statków Polskich
- pothkan
- Posty: 4598
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
dzięki za link Polsteamie, przyda siępolsteam pisze:no to źródełko - mały przyczynek do losów przynajmniej jednego statku Ship Service'upothkan pisze: Ale z losami bywa problem, bo przecież czasem sprzedawano poza Europę. Weź np. do dzisiaj w dużej mierze niezbadane cywilne losy polskich "Północnych", które wywiało gdzieś do Afryki, Ameryki Łacińskiej lub na Bliski Wschód.
http://www.portalmorski.pl/statki/paliw ... ip-service
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Chodzi Ci o Album wydany w 1975 roku, traktujący łącznie ŻP i PŻM?Adam pisze:PŻM już wcześniej była zrobiona - choćby w albumie na 50-lecie.
Posiadam go i nie jest rewalacją, w dużej części powiela Micińskiego & Kolickiego lekko go uzupełniając o BO i PBB.
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
+ Pod Polską Banderą z "Morza"pothkan pisze:+ obrazy WerkiAvM pisze:+ SorokaAdam pisze:Oczywiście, Piwowoński to praktycznie kompilacja Micińskiego, tyle, że ładnie zebrana w jednym miejscu.
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Nie, chodzi mi o album wydany na 50-lecie, czyli w 2001 roku.Chemik pisze:Chodzi Ci o Album wydany w 1975 roku, traktujący łącznie ŻP i PŻM?Adam pisze:PŻM już wcześniej była zrobiona - choćby w albumie na 50-lecie.
Posiadam go i nie jest rewalacją, w dużej części powiela Micińskiego & Kolickiego lekko go uzupełniając o BO i PBB.
- pothkan
- Posty: 4598
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Czyli Miciński właśnie...Chemik pisze:+ Pod Polską Banderą z "Morza"
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Tego Albumu nie znam...Adam pisze:Nie, chodzi mi o album wydany na 50-lecie, czyli w 2001 roku.Chemik pisze:Chodzi Ci o Album wydany w 1975 roku, traktujący łącznie ŻP i PŻM?Adam pisze:PŻM już wcześniej była zrobiona - choćby w albumie na 50-lecie.
Posiadam go i nie jest rewalacją, w dużej części powiela Micińskiego & Kolickiego lekko go uzupełniając o BO i PBB.
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Co do prawioe wszystkich
W dzielach Kolicki/Micinski czy Piwowonaski - znalem ich osobiscie
brakuje kilkunastu (jak nie wiecej) polkich statkow morskioch ponad 500 BRT,
nietore dpo tego nie maja ani losow, ani pochodzenia np brak
STEFAN BATORY ex USS Adams zbud slynny budowniczy kliprow D.McKey, Boston
W dzielach Kolicki/Micinski czy Piwowonaski - znalem ich osobiscie
brakuje kilkunastu (jak nie wiecej) polkich statkow morskioch ponad 500 BRT,
nietore dpo tego nie maja ani losow, ani pochodzenia np brak
STEFAN BATORY ex USS Adams zbud slynny budowniczy kliprow D.McKey, Boston
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
O losach tej kanonierki po wycofaniu z USN to nie wiele chyba wiadomo... luty 1922 rok czyli zaprzestanie eksploatacji Stefana Batorego to chyba wszystkoAvM pisze:np brak
STEFAN BATORY ex USS Adams zbud slynny budowniczy kliprow D.McKey, Boston
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Jest uzdjecie w amerykanskich archiwach z podniesienia bandery.
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
A może zastanówmy się nad losami Jagiełły?
Miciński & Kolicki (a także KSP t. 3 i Koszela): Dogu --> 1941 Duala --> VII.1945 Empire Oak --> 1946 Piotr Wielikij --> 1947 Jagiełło --> XI.1949 Piotr Wielikij --> XI.1973 złomowanie w Hiszpanii
Miramar Ships Index: DOGU - 41 DUALA - 45 EMPIRE OCK - 46 PYOTR VELIKIY - 47 JAGIELLO - 49 PYOTR VELIKIY - BU Castellon 20.11.73
http://www.mariners-l.co.uk: DOGU --> 1940 LUDERITZBUCHT --> 1945 DUALA --> 1945 EMPIRE OCK --> 1946 PEOTR VELIKI --> 1948 JAGIELLO --> 1949 PETR VELIKIY --> 1974 Scrapped Castellon.
Czy to czasem nie powinno być tak:
turecki Dogu --> 1.IX.1939 rekwizycja --> 1940 niemiecki Luderitzbucht (Deutches Afrika Lienen) --> VI.1941 niemiecki okręt-baza mieszkalna dla o.p. Duala (Kriegsmarine) --> V.1945 pasażersko-drobnicowy niemiecki Duala (Deutches Afrika Lienen) --> VII.1945 brytyjski Empire Ock (MOWT) --> 1946 sowiecki Petr Velikiy (Петр Великий) --> 22.V.1947 polski Jagiełło Gdynia Ameryka Linie Żeglugowe --> XI.1949 sowiecki Petr Velikiy (Петр Великий) (Black Sea Shipping Co) --> 20.XI.1973 przybył do stoczni złomowej w Castellon
Miciński & Kolicki (a także KSP t. 3 i Koszela): Dogu --> 1941 Duala --> VII.1945 Empire Oak --> 1946 Piotr Wielikij --> 1947 Jagiełło --> XI.1949 Piotr Wielikij --> XI.1973 złomowanie w Hiszpanii
Miramar Ships Index: DOGU - 41 DUALA - 45 EMPIRE OCK - 46 PYOTR VELIKIY - 47 JAGIELLO - 49 PYOTR VELIKIY - BU Castellon 20.11.73
http://www.mariners-l.co.uk: DOGU --> 1940 LUDERITZBUCHT --> 1945 DUALA --> 1945 EMPIRE OCK --> 1946 PEOTR VELIKI --> 1948 JAGIELLO --> 1949 PETR VELIKIY --> 1974 Scrapped Castellon.
Czy to czasem nie powinno być tak:
turecki Dogu --> 1.IX.1939 rekwizycja --> 1940 niemiecki Luderitzbucht (Deutches Afrika Lienen) --> VI.1941 niemiecki okręt-baza mieszkalna dla o.p. Duala (Kriegsmarine) --> V.1945 pasażersko-drobnicowy niemiecki Duala (Deutches Afrika Lienen) --> VII.1945 brytyjski Empire Ock (MOWT) --> 1946 sowiecki Petr Velikiy (Петр Великий) --> 22.V.1947 polski Jagiełło Gdynia Ameryka Linie Żeglugowe --> XI.1949 sowiecki Petr Velikiy (Петр Великий) (Black Sea Shipping Co) --> 20.XI.1973 przybył do stoczni złomowej w Castellon
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Z ksiazki H-J Aberta
ps DUALA DKFB
15.3./30./31.8.1939 Blohm & Voss KG a. Akt., Hamburg (520) 6133/3199 17375/8892 3005
117,28 6,05 8,55 m
2x3fE + A 560x900x1500/1000 4000 4 16,0 1140 2 Schrauben Werft 87
(7.3.1941) "Duala", ex türkisch "Dogu", aufgelegt auf der Werft, da nicht abgenommen vom türkischen Auftraggeber.
25.2.1941 an die Kriegsmarine (Deutsche Afrika Linien) und 5.3. umbenannt.
Deutsches Reich Admiral der KMD (wie vor¬her), Hamburg (DEU). Beischiff 26. U Flott. Pillau
(28.6.41) Ziel¬schiff 26. U Flot. (1943).
18.5.1945 in Flensburg.
5.7.1945 an England übergeben, "Empire Ock".
ps DUALA DKFB
15.3./30./31.8.1939 Blohm & Voss KG a. Akt., Hamburg (520) 6133/3199 17375/8892 3005
117,28 6,05 8,55 m
2x3fE + A 560x900x1500/1000 4000 4 16,0 1140 2 Schrauben Werft 87
(7.3.1941) "Duala", ex türkisch "Dogu", aufgelegt auf der Werft, da nicht abgenommen vom türkischen Auftraggeber.
25.2.1941 an die Kriegsmarine (Deutsche Afrika Linien) und 5.3. umbenannt.
Deutsches Reich Admiral der KMD (wie vor¬her), Hamburg (DEU). Beischiff 26. U Flott. Pillau
(28.6.41) Ziel¬schiff 26. U Flot. (1943).
18.5.1945 in Flensburg.
5.7.1945 an England übergeben, "Empire Ock".
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Nie wiem co oznaczają te liczby:
(7.3.1941) - dlaczego ta data jest w nawiasie? "Duala", ex turecki "Dogu", uruchomiony przez stocznię, ponieważ nie został przejęty przez tureckiego kontrahenta.
25.2.1941 do Kriegsmarine (Deutsche Afrika Linien) czy to oznacza, że Kriegsmarine zarekwirowała go od DAL? i 5.3. przemianowany.
Deutsches Reich Admiral der KMD nie orientuję się w hierarchii Kriegsmarine, możesz wyjaśnić? (jak wcześniej), Hamburg (DEU). okręt-baza mieszkalna 26. flotylli o.p z Pillau
(28.6.41) okręt-cel 26. flotylli o.pl. (1943). co oznacza ten rok 1943?
18.5.1945 we Flensburgu.
5.7.1945 przeprowadzony (przejęty?) do Anglii, "Empire Ock".
A co z nazwą Luderitzbucht, czy aby nie było planów wykorzystania tej jednostki w inwazji Wysp Brytyjskich lub Norwegii? Może pod tą nazwą? Nie wydaje mi się aby Niemcy nie brali pozwolili jej tak rdzewieć w stoczni w związku z planami inwazji.
AvM pisze:6133/3199 - BRT/NRT
17375/8892 - ??
3005 - nośność?
Nie wiem czy dobrze tłumaczę:AvM pisze:(7.3.1941) "Duala", ex türkisch "Dogu", aufgelegt auf der Werft, da nicht abgenommen vom türkischen Auftraggeber.
25.2.1941 an die Kriegsmarine (Deutsche Afrika Linien) und 5.3. umbenannt.
Deutsches Reich Admiral der KMD (wie vor¬her), Hamburg (DEU). Beischiff 26. U Flott. Pillau
(28.6.41) Ziel¬schiff 26. U Flot. (1943).
18.5.1945 in Flensburg.
5.7.1945 an England übergeben, "Empire Ock".
(7.3.1941) - dlaczego ta data jest w nawiasie? "Duala", ex turecki "Dogu", uruchomiony przez stocznię, ponieważ nie został przejęty przez tureckiego kontrahenta.
25.2.1941 do Kriegsmarine (Deutsche Afrika Linien) czy to oznacza, że Kriegsmarine zarekwirowała go od DAL? i 5.3. przemianowany.
Deutsches Reich Admiral der KMD nie orientuję się w hierarchii Kriegsmarine, możesz wyjaśnić? (jak wcześniej), Hamburg (DEU). okręt-baza mieszkalna 26. flotylli o.p z Pillau
(28.6.41) okręt-cel 26. flotylli o.pl. (1943). co oznacza ten rok 1943?
18.5.1945 we Flensburgu.
5.7.1945 przeprowadzony (przejęty?) do Anglii, "Empire Ock".
A co z nazwą Luderitzbucht, czy aby nie było planów wykorzystania tej jednostki w inwazji Wysp Brytyjskich lub Norwegii? Może pod tą nazwą? Nie wydaje mi się aby Niemcy nie brali pozwolili jej tak rdzewieć w stoczni w związku z planami inwazji.
Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich
Erklärungen zum Tabellenteil:
1/2 3/4 5/6/7 7a ¬
8 9 10 11
12 13 14 (15 + 16) 17 18 (19)
20/21 20/21 22
1. Bruttoregistertonnen
2. Nettoregistertonnen
3. Bruttokubikmeter
4. Nettokubikmeter
5. Tragfähigkeit, insgesamt . Bei Fischereifahrzeuge Fangmenge
6. " , an Ladung allein zu 1000 KG
7. -”- , an Ladung allein zu 1016 KG
7a Anzahl der 20 Fuß Container (TEU)
8. Länge laut Register
9. Breite
10. Tiefe, ab 1970 Seitenhöhe
11. Seitenhöhe, ab 1970 Tiefgang
12. Anzahl und Art der Vortriebsmaschinen
13. " der Zylinder und Abmessungen vom Kolbendurchmesser und
Hub in Millimeter
14. Angabe der Leistung in PS effektiv, PS indiziert und PS (W)welle
PSe = Motoren
PSi = Dampfmaschinen
PSw = Turbinen
15. Drehzahl der Vortriebsmaschinen
16. Untersetzung zur Welle
17. Anzahl der Dampferzeuger (Kessel)
18. Betriebsdruck in Atmosphären Überdruck
19. Heizfläche in Quadratmeter
20. und
21. Hersteller der Maschinen und Kessel mit abweichendem Einbauiahr
22. Anzahl der Besatzung laut Handbuch
( ) bei älteren Anlagen hier nur die Angabe der Feueröffnungen in
Zentimeter
1/2 3/4 5/6/7 7a ¬
8 9 10 11
12 13 14 (15 + 16) 17 18 (19)
20/21 20/21 22
1. Bruttoregistertonnen
2. Nettoregistertonnen
3. Bruttokubikmeter
4. Nettokubikmeter
5. Tragfähigkeit, insgesamt . Bei Fischereifahrzeuge Fangmenge
6. " , an Ladung allein zu 1000 KG
7. -”- , an Ladung allein zu 1016 KG
7a Anzahl der 20 Fuß Container (TEU)
8. Länge laut Register
9. Breite
10. Tiefe, ab 1970 Seitenhöhe
11. Seitenhöhe, ab 1970 Tiefgang
12. Anzahl und Art der Vortriebsmaschinen
13. " der Zylinder und Abmessungen vom Kolbendurchmesser und
Hub in Millimeter
14. Angabe der Leistung in PS effektiv, PS indiziert und PS (W)welle
PSe = Motoren
PSi = Dampfmaschinen
PSw = Turbinen
15. Drehzahl der Vortriebsmaschinen
16. Untersetzung zur Welle
17. Anzahl der Dampferzeuger (Kessel)
18. Betriebsdruck in Atmosphären Überdruck
19. Heizfläche in Quadratmeter
20. und
21. Hersteller der Maschinen und Kessel mit abweichendem Einbauiahr
22. Anzahl der Besatzung laut Handbuch
( ) bei älteren Anlagen hier nur die Angabe der Feueröffnungen in
Zentimeter
Jagiełło (1939) [GAL]
JAGIEŁŁO, SPEN, ex „Petr Velikiy”, ex „Empire Ock”, ex „Duala”, ex „Dogu”, pasażersko-drobnicowy,
zbudowany w 1939 r. (wodowany 15.III.1939, ukończony 31.VIII.1939),
Blohm und Voss, Hamburg (Niemcy), numer budowy 520;
6140 (III.1948: 6261) BRT,
3142 (III.1948: 3380) NRT,
4900 (III.1948: 3000) t;
125,0(całk.)/117,28(rej.)×16,05×6,5 m;
dwie 3-cylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania z turbinami na parę odlotową, 4600 KM, 2 śruby, 15 węzłów;
3 (w nadbudówce)+2 pokłady, 3 ładownie,
610 (III.1948: 637) pasażerów (III.1948: kl. I - 108, kl. II - 190, kl. III - 339); załoga 240 ludzi.
Uwagi: Budowany w Niemczech pod nazwą „Dogu” w ramach serii 3 bliźniaczych parowców pasażerskich (pozostałe: „Egemen” i „Savas”), na zlecenie Devlet Denizyolları Umum Müdürlüğü (Głównego Państwowego Urzędu Żeglugi) ze Stambułu. W chwili wybuchu II wojny światowej, gotowy do odbioru, pozostawał w stoczni jako turecka własność. W styczniu 1941 r. anulowano umowę pomiędzy tureckim zleceniodawcą a stocznią, w następnym miesiącu Blohm u. Voss zwrócił cala kwotę zaliczek wpłaconych na budowę „Dogu”. 23.II.1940 r. został przejęty przez Deutsches Afrika Linien, a dwa dni później 25.II.1940 r. zarekwirowany przez Kriegsmarine, 5.III.1941 r. otrzymał nowa nazwę „Duala”, pełnił funkcje okrętu-bazy mieszkalnej dla okrętów podwodnych z 26. Flotylli stacjonującej w Piławie (adaptacji dokonano w hamburskich warsztatach Deutsches Afrika Linien, próby odbyły się 21.III.141). Od 1943 r. pełnił funkcje okrętu-celu dla 26. Flotylli (miał wówczas następującą charakterystykę: wyporność 7400 t; 124,96×16,00×6,63m; dwie 3-cylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania z turbinami na parę odlotową, 4 kotły, 4600iKM, 2 śruby, 16w, 3300Mm/16 w z zapasem 595 ton węgla; 3×37pl (3×I), 5×20pl (5×I); z. 5of + 82 mar.). 26.I.1944 r. został w rejonie Piławy storpedowany przez okręt podwodny, odholowany do Niemiec, nie naprawiany?. 18. maja 1945 r. znajdował się we Flensburgu, możliwe, że zwrócony cywilnemu armatorowi Deutsches Afrika Linien. 5.VII. 1945 r. przejęty jako zdobycz przez Brytyjczyków, zmienił nazwę na „Empire Ock”, pozostawał w gestii Ministry of War Transport (w tym czasie posiadał przyznany numer ON: 180588). W 1946 r. w ramach reparacji, przekazany Związkowi Sowieckiemu, otrzymał nową nazwę „Petr Velikiy” (Петр Великий). Przyznany Polsce w ramach podziału floty niemieckiej (z puli sowieckiej). 22.V.1947 r. przybył do Gdyni, gdzie wszedł w skład floty GAL-u i podniósł polską banderę. Jeszcze w maju został skierowany do włoskiej stoczni Officine Allestimento e Riparazioni Navi w Genui, gdzie został poddany remontowi i przebudowie, adaptującej do żeglugi atlantyckiej (m. in. zmiana opalania kotłów na paliwo płynne, przebudowa wnętrz itd.). W dniu 1.IV.1948 zainaugurował okrężną linię pasażerską Genua – Cannes – Algier – Gibraltar – Funchal – La Guaira – Curaçao – Barranquilla – Colón – Hawana – Funchal – Lizbona – Gibraltar – Cannes – Genua, na której statek pływał w czarterze włoskiej firmy Fratelli Cosulich. W tym okresie ok. 80% załogi stanowili Włosi. Statkiem dwukrotnie (w IV.1948 i V.1949) podróżował Ernest Hemingway. W połowie 1949 roku, frekwencja na linii do portów Ameryki Środkowej drastycznie spadła, jak również armator miał coraz więcej problemów natury politycznej, związanych z ograniczeniami wyjazdowymi dla polskich obywateli. 8.XI.1949 r. po zakończeniu 11. okrężnej podróży, został sprzedany do Związku Sowieckiego. Statek powrócił do swojej poprzedniej nazwy „Petr Velikiy” pływał w czarnomorskiej żegludze turystycznej w barwach Black Sea Shipping Co (Черноморское Пароходство) (w tym czasie posiadał przyznany numer Lloyds Register: 5276185). 20.XI.1973 r. przybył na holu lodołamacza „Vladimir Rusanov” do hiszpańskiej stoczni złomowej w Castellon, gdzie został pocięty przez firmę I.M. Varela Davalillo.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S. Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J., Huras B., Twardowski M. Księga Statków Polskich tom 3, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1999
3.) Drzemczewski J., Śleboda T. Transatlantyki polskie, wyd. drugie (poprawione i uzupełnione), Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, Gdynia 2006
4.) Koszela W. Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
5.) Gröner E. Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945 Band 5, Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1988
6.) http://www.dal-jte-sammlung.de
7.) http://www.miramarshipsindex
zbudowany w 1939 r. (wodowany 15.III.1939, ukończony 31.VIII.1939),
Blohm und Voss, Hamburg (Niemcy), numer budowy 520;
6140 (III.1948: 6261) BRT,
3142 (III.1948: 3380) NRT,
4900 (III.1948: 3000) t;
125,0(całk.)/117,28(rej.)×16,05×6,5 m;
dwie 3-cylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania z turbinami na parę odlotową, 4600 KM, 2 śruby, 15 węzłów;
3 (w nadbudówce)+2 pokłady, 3 ładownie,
610 (III.1948: 637) pasażerów (III.1948: kl. I - 108, kl. II - 190, kl. III - 339); załoga 240 ludzi.
Uwagi: Budowany w Niemczech pod nazwą „Dogu” w ramach serii 3 bliźniaczych parowców pasażerskich (pozostałe: „Egemen” i „Savas”), na zlecenie Devlet Denizyolları Umum Müdürlüğü (Głównego Państwowego Urzędu Żeglugi) ze Stambułu. W chwili wybuchu II wojny światowej, gotowy do odbioru, pozostawał w stoczni jako turecka własność. W styczniu 1941 r. anulowano umowę pomiędzy tureckim zleceniodawcą a stocznią, w następnym miesiącu Blohm u. Voss zwrócił cala kwotę zaliczek wpłaconych na budowę „Dogu”. 23.II.1940 r. został przejęty przez Deutsches Afrika Linien, a dwa dni później 25.II.1940 r. zarekwirowany przez Kriegsmarine, 5.III.1941 r. otrzymał nowa nazwę „Duala”, pełnił funkcje okrętu-bazy mieszkalnej dla okrętów podwodnych z 26. Flotylli stacjonującej w Piławie (adaptacji dokonano w hamburskich warsztatach Deutsches Afrika Linien, próby odbyły się 21.III.141). Od 1943 r. pełnił funkcje okrętu-celu dla 26. Flotylli (miał wówczas następującą charakterystykę: wyporność 7400 t; 124,96×16,00×6,63m; dwie 3-cylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania z turbinami na parę odlotową, 4 kotły, 4600iKM, 2 śruby, 16w, 3300Mm/16 w z zapasem 595 ton węgla; 3×37pl (3×I), 5×20pl (5×I); z. 5of + 82 mar.). 26.I.1944 r. został w rejonie Piławy storpedowany przez okręt podwodny, odholowany do Niemiec, nie naprawiany?. 18. maja 1945 r. znajdował się we Flensburgu, możliwe, że zwrócony cywilnemu armatorowi Deutsches Afrika Linien. 5.VII. 1945 r. przejęty jako zdobycz przez Brytyjczyków, zmienił nazwę na „Empire Ock”, pozostawał w gestii Ministry of War Transport (w tym czasie posiadał przyznany numer ON: 180588). W 1946 r. w ramach reparacji, przekazany Związkowi Sowieckiemu, otrzymał nową nazwę „Petr Velikiy” (Петр Великий). Przyznany Polsce w ramach podziału floty niemieckiej (z puli sowieckiej). 22.V.1947 r. przybył do Gdyni, gdzie wszedł w skład floty GAL-u i podniósł polską banderę. Jeszcze w maju został skierowany do włoskiej stoczni Officine Allestimento e Riparazioni Navi w Genui, gdzie został poddany remontowi i przebudowie, adaptującej do żeglugi atlantyckiej (m. in. zmiana opalania kotłów na paliwo płynne, przebudowa wnętrz itd.). W dniu 1.IV.1948 zainaugurował okrężną linię pasażerską Genua – Cannes – Algier – Gibraltar – Funchal – La Guaira – Curaçao – Barranquilla – Colón – Hawana – Funchal – Lizbona – Gibraltar – Cannes – Genua, na której statek pływał w czarterze włoskiej firmy Fratelli Cosulich. W tym okresie ok. 80% załogi stanowili Włosi. Statkiem dwukrotnie (w IV.1948 i V.1949) podróżował Ernest Hemingway. W połowie 1949 roku, frekwencja na linii do portów Ameryki Środkowej drastycznie spadła, jak również armator miał coraz więcej problemów natury politycznej, związanych z ograniczeniami wyjazdowymi dla polskich obywateli. 8.XI.1949 r. po zakończeniu 11. okrężnej podróży, został sprzedany do Związku Sowieckiego. Statek powrócił do swojej poprzedniej nazwy „Petr Velikiy” pływał w czarnomorskiej żegludze turystycznej w barwach Black Sea Shipping Co (Черноморское Пароходство) (w tym czasie posiadał przyznany numer Lloyds Register: 5276185). 20.XI.1973 r. przybył na holu lodołamacza „Vladimir Rusanov” do hiszpańskiej stoczni złomowej w Castellon, gdzie został pocięty przez firmę I.M. Varela Davalillo.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S. Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J., Huras B., Twardowski M. Księga Statków Polskich tom 3, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1999
3.) Drzemczewski J., Śleboda T. Transatlantyki polskie, wyd. drugie (poprawione i uzupełnione), Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, Gdynia 2006
4.) Koszela W. Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
5.) Gröner E. Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945 Band 5, Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1988
6.) http://www.dal-jte-sammlung.de
7.) http://www.miramarshipsindex
Ostatnio zmieniony 2012-10-26, 22:39 przez Chemik, łącznie zmieniany 16 razy.
- pothkan
- Posty: 4598
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Re: Jagiełło (1939) [GAL]
1. Devlet Denizyolları Umum Müdürlüğü...Chemik pisze:na zlecenie tureckiego armatora Denizyollari Ummen Müdürlügi z Istambułu
2. ... tzn. Główny Państwowy Urząd Żeglugi - nie armator, tylko państwowy zleceniodawca (potem zbudowany statek przekazywało się któremuś z państwowych) armatorów.
3. Stambułu, nie Istambułu.