Dokumenty stoczni w Darłowie mówią wyraźnie, że było 10 jednostek KD-153 (z tego dwa częściowo odbudowane z istniejących elementów) i że Dar 2 to budowa Nr 1.
Znane są numery PRS dla 6 kutrów, pozostałe 4 mogły więc znaleźć się w WOP.
Mamy więc:
1/405 : [41028] Der 2 --> Dar 2 --> Wła 52;
3/405 : WsG 36 --> Gda 30 --> KP-62;
4/405 : ARKA ? --> ? Gda 40 --> KP-61
możliwe nazwy to:
a) ARKA 11 Gdy 74, jednostka zarejestrowana w lutym 1948 roku, wymieniana w spisach z początku czerwca t.r., nieobecna w spisach z listopada 1948 r., nazwę (ARKA 11a) przejął kuter Gdy 161 - typu JO-2, Nr bud. 63/402 - który wszedł do eksploatacji 5 października 1948 roku,
b) ARKA 18 Gdy 145, po raz pierwszy (i ostatni) wymieniany w spisach z listopada 1948 r.,
c) ARKA ? 21 Gdy 157, po raz pierwszy (i ostatni) wymieniany w spisach z listopada 1948 r.;
5/405 : [41149] WsG 40 --> Gda 29 --> Gdy 129 --> WsG 29 --> ZaG 1 (taka oznaka niezidentyfikowanego kutra była obecna w spisie z listopada 1948 r, później już niewymieniana);
6/405 : [41270] Dzi 67 --> Koł 6 --> Dzi 76 --> Dzi 2;
7/405 : ? KP-63 --> ? KP-1-LPŻ;
8/405 : [41223] Łeb 40 --> Gdy 57 --> WsG 51 --> Hel 25 --> Jas 1;
9/405 : [41222] Łeb 11 --> Gdy 27 --> Łeb 52 ;
10/405 : ? KP-64;
11/405 : [41196] Hel 31 --> Gdy 147 --> WsG 11 --> Łeb 41 --> Wła 42 ;
Kutry o numerach budowy 3, 4, 7 i 10 są "podejrzane" o przynależność do WOP. Nr 4 odesłano z Darłowa do Gdyni 8 października 1947 roku, gdzie remont (204/402) zakończył się w roku następnym. Nr 3 odholowano do Ustki 27 kwietnia 1948 r., pod koniec roku trafił do Gdyni, gdzie remontowano go (pod numerem 395/402) w okresie od grudnia 1948 r. do lutego 1949 r. Nr 7 po pobycie w Ustce został odholowany do Gdyni 20 grudnia 1948 r. (przeszedł tam remont (398/402) w okresie grudzień 1948 r. - styczeń 1949 r.). Nr 10 trafił do Gdyni, gdzie remontowano go (588/402) w okresie sierpień 1949 r. - styczeń 1950 r.
Jeszcze trochę informacji o tych kutrach zawarta jest w protokole zdawczo-odbiorczym z 10 czerwca 1949 roku. Tydzień wcześniej obowiązki Naczelnego Dyrektora P.P. Stocznie Rybackie zdał inż. Jan Dymecki, a objął Leonard Jasiński. Ustępujący dyrektor przekazł w protokole stan prac nad budowanymi kutrami. Kutrom KD-153 poświęcone są trzy akapity:
Umowę z 25 II 1948 r. na budowę 19 kutrów wykonano i wystawiono rachunki na 18 kutrów. Kuter 2/405 (WsG 36), dla którego dostarczono silnik w maju jest na wykończeniu.
Umowa z dnia 6 III 1948 r. na budowę 25 sztuk kutrów dostarczono i wystawiono rachunki na 19 kutrów. Kutry numery budowy 5/405 -- 11/405 (6 sztuk ?!), stosownie do porozumienia z PRS będą miały wymienione zestawy trzonowe.
Artykuł Kuli z "Nautologii" podaje nazwy KP-64 i KP-65 wg stanu na koniec 1954 roku. Przedtem mogł być inny kuter o tym oznaczeniu.6 kutrów rybackich 15 m typu KD-153, wybud. 1946/47 w Darłowie znalazło już szczęśliwe i korzystne rozwiązania techniczne, są po przeróbkach, zostaną oddane do eksploatacji w tym roku.
JB