Czy to jest ta sama jednostka?JB pisze:...Żegluga Polska ...
III. statki z rewindykacji:
...
14. holownik "Stör" [późniejsza ELŻBIETA] - w remoncie.
Także spólka "Gryf" zwróciła się (2 sierpnia 1846 roku) o przydział następujących jednostek:
....
4. poniemiecka łódź motorowa KAWKA [ex "Stör" ], przekazana przez GUM Żegludze Polskiej (Wydział Żeglugi Przybrzeżnej) - na stoczni Nr 13 w Gdyni;...
Żegluga przybrzeżna 1945-1951
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
Tak, poniem. "Stör" (War Shipping Administration) --> KAWKA (1946; Wydz. Hol.-Rat. ŻP) --> WOJTEK --> ELŻUNIA (1948; "Gryf" PŻP na Bałtyku) --> (Żegluga Przybrzeżna w Szczecinie).Chemik pisze:Czy to jest ta sama jednostka?JB pisze:...Żegluga Polska ...
III. statki z rewindykacji:
...
14. holownik "Stör" [późniejsza ELŻBIETA] - w remoncie.
Także spólka "Gryf" zwróciła się (2 sierpnia 1846 roku) o przydział następujących jednostek:
....
4. poniemiecka łódź motorowa KAWKA [ex "Stör" ], przekazana przez GUM Żegludze Polskiej (Wydział Żeglugi Przybrzeżnej) - na stoczni Nr 13 w Gdyni;...
JB
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
W takim razie jak był klasyfikowany pod nazwami Kawka i Wojtek? i kto ekploatował Wojtka?JB pisze:Tak, poniem. "Stör" (War Shipping Administration) --> KAWKA (1946; Wydz. Hol.-Rat. ŻP) --> WOJTEK --> ELŻUNIA (1948; "Gryf" PŻP na Bałtyku) --> (Żegluga Przybrzeżna w Szczecinie).Chemik pisze:Czy to jest ta sama jednostka?JB pisze:...Żegluga Polska ...
III. statki z rewindykacji:
...
14. holownik "Stör" [późniejsza ELŻBIETA] - w remoncie.
Także spólka "Gryf" zwróciła się (2 sierpnia 1846 roku) o przydział następujących jednostek:
....
4. poniemiecka łódź motorowa KAWKA [ex "Stör" ], przekazana przez GUM Żegludze Polskiej (Wydział Żeglugi Przybrzeżnej) - na stoczni Nr 13 w Gdyni;...
JB
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
Małe holowniki nosiły po wojnie nazwy ptaków m.in. KAWKA w Wydziale Holowniczo-Ratowniczym Żeglugi Polskiej, potem zmieniono ich nazewnictwo i otrzymały nazwy będące imionami męskimi (także w formie zdrobniałej), stąd się wziął WOJTEK (armator się nie zmienił).
JB
JB
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
Jeżeli chodzi o parowiec "KAHLBERG" to został on zatopiony w basenie ówczesnej stoczni F. Schichaua na nim częściowo leżał wrak statku "Borussia". Po wydobyciu tego pierwszego przystąpiono do wydobywania "Kahlberga". Niestety podczas podnoszenia kadłub pękł na tyle że statek nie nadawał się do odbudowy. Stwierdzono na nim również brak śruby napędowej i wału. Według nie których informacji maszynę parową z "Kahlberga" wstawiono do odbudowywanego wraka "Borussi". Wiadomo tylko że jednostka ta po wydobyciu nie miała maszyny parowej którą później odnaleziono na terenie Stoczni Nr.16. Lecz brak w niej było suwaków, tłoków i pokryw cylindrowych. Być może to spowodowało że zabrano maszynę z "Kahlberga" i wstawiono do "Borussi" czyli późniejszej "Telimeny".
W.DANIELEWICZ
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
Na dobrze, ale z tego co napisałeś wcześniej...JB pisze:Małe holowniki nosiły po wojnie nazwy ptaków m.in. KAWKA w Wydziale Holowniczo-Ratowniczym Żeglugi Polskiej, potem zmieniono ich nazewnictwo i otrzymały nazwy będące imionami męskimi (także w formie zdrobniałej), stąd się wziął WOJTEK (armator się nie zmienił).
... wynika, że gdy nazywał sie Kawka, był w gestii GUM i klasyfikowano go jako łódź motorowąJB pisze:Także spólka "Gryf" zwróciła się (2 sierpnia 1846 roku) o przydział następujących jednostek:
....
4. poniemiecka łódź motorowa KAWKA [ex "Stör" ], przekazana przez GUM Żegludze Polskiej (Wydział Żeglugi Przybrzeżnej) - na stoczni Nr 13 w Gdyni;...

- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
“ELŻUNIA”
TYP: statek pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1933; Schiffswerft Otto Kuczewski, Königsberg. (Niemcy)
POJEMNOŚĆ:
brutto-37 RT;netto-11 RT.
WYMIARY:
długość-20,34/19,30 m ,szerokość-4,03 m, zanurzenie- 1,50 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik wysokoprężny typuW6V17; 6 cylindrowy; prod.: Maschinenfabrik Augsburg – Nűrnberg; moc: 200 KM
PĘDNIK:1 śruba; PREDKOŚĆ: 11 w; PASAŻEROWIE: 55 osób; ZAŁOGA: 4 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1933: STŐR - Hafenbauamt, Pillau. (dz. Bałtyjsk)
- eksploatowany jako holownik, posiadał silnik Deutz o mocy 190 KM.
1939.VIII.25: H 525 - Kriegsmarine.
1939.IX.: H 525 - Hafenkommandat, Gotenhafen. (Gdynia).
1939.X: H 525 - Marineausrűstungstelle, Swineműnde. (Świnoujscie)
1945.IX: STŐR - German Minesweeping Administration, Kiel.
1946: STŐR - War Shipping Administtration.
1946: STŐR - dzierżawiony przez Główny Urząd Morski w Gdańsku. Oddział w Szczecinie.
1947: KAWKA - Główny Urząd Morski. Oddział w Szczecinie.
1947: WOJTEK - zmiana nazwy.
1948: WOJTEK - Żegluga Polska Wydział Holowniczo-Ratowniczy. Baza w Szczecinie.
1948.IV: - sprzedany i przystosowany do przewozu pasażerów.
1948.VI.01: ELŻUNIA - Polska Żegluga Przybrzeżna na Bałtyku „Gryf” S.A., Szczecin.
- pływał na linii: Szczecin-Gryfice.
1949: ELŻUNIA - Przedsiębiorstwo Żegluga Przybrzeżna ,Szczecin.
1953: ELŻUNIA - Przedsiębiorstwo Polska Żegluga Przybrzeżna, Gdańsk. Oddział w Szczecinie.
1956: ELŻUNIA - Przedsiębiorstwo Państwowe „Żegluga na Odrze” Ekspozytura w Szczecinie.
1957: ELŻUNIA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Szczecińska, Szczecin.
1958: - przebudowa i wymiana silnika.
1973: - wycofany.
1979: - złomowany.
To są moje wiadomości o tym statku. Może ktoś coś sprostuje lub uzupełni.
TYP: statek pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1933; Schiffswerft Otto Kuczewski, Königsberg. (Niemcy)
POJEMNOŚĆ:
brutto-37 RT;netto-11 RT.
WYMIARY:
długość-20,34/19,30 m ,szerokość-4,03 m, zanurzenie- 1,50 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik wysokoprężny typuW6V17; 6 cylindrowy; prod.: Maschinenfabrik Augsburg – Nűrnberg; moc: 200 KM
PĘDNIK:1 śruba; PREDKOŚĆ: 11 w; PASAŻEROWIE: 55 osób; ZAŁOGA: 4 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1933: STŐR - Hafenbauamt, Pillau. (dz. Bałtyjsk)
- eksploatowany jako holownik, posiadał silnik Deutz o mocy 190 KM.
1939.VIII.25: H 525 - Kriegsmarine.
1939.IX.: H 525 - Hafenkommandat, Gotenhafen. (Gdynia).
1939.X: H 525 - Marineausrűstungstelle, Swineműnde. (Świnoujscie)
1945.IX: STŐR - German Minesweeping Administration, Kiel.
1946: STŐR - War Shipping Administtration.
1946: STŐR - dzierżawiony przez Główny Urząd Morski w Gdańsku. Oddział w Szczecinie.
1947: KAWKA - Główny Urząd Morski. Oddział w Szczecinie.
1947: WOJTEK - zmiana nazwy.
1948: WOJTEK - Żegluga Polska Wydział Holowniczo-Ratowniczy. Baza w Szczecinie.
1948.IV: - sprzedany i przystosowany do przewozu pasażerów.
1948.VI.01: ELŻUNIA - Polska Żegluga Przybrzeżna na Bałtyku „Gryf” S.A., Szczecin.
- pływał na linii: Szczecin-Gryfice.
1949: ELŻUNIA - Przedsiębiorstwo Żegluga Przybrzeżna ,Szczecin.
1953: ELŻUNIA - Przedsiębiorstwo Polska Żegluga Przybrzeżna, Gdańsk. Oddział w Szczecinie.
1956: ELŻUNIA - Przedsiębiorstwo Państwowe „Żegluga na Odrze” Ekspozytura w Szczecinie.
1957: ELŻUNIA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Szczecińska, Szczecin.
1958: - przebudowa i wymiana silnika.
1973: - wycofany.
1979: - złomowany.
To są moje wiadomości o tym statku. Może ktoś coś sprostuje lub uzupełni.

W.DANIELEWICZ
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
Miodzio!!!! Panie WaldekW.Danielewicz pisze:To są moje wiadomości o tym statku. Może ktoś coś sprostuje lub uzupełni.

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
Z późniejszymi nazwami motorowca niemieckiego STŐR są pewne komplikacje. Waldek oraz inne opracowania podają zgodnie taką sekwencję: STŐR --> KAWKA --> WOJTEK --> ELŻUNIA, ale już dopasowanie armatorów wzbudza kontrowersje. Na pewno STŐR był administrowany po wojnie przez WSA (War Shipping Administration), a później przez GUM pod nazwą KAWKA (ta nazwa pojawia się już w 1946 roku!). W dokumentach mowa jest o przejęciu (13 czerwca 1946 r.) przez Wydział Holowniczo-Ratowniczy Żeglugi Polskiej 11 holowników od GUM (w tym 4 będących własnością ŻP S.A.). O tym pisze też Jan Kazimierz Sawicki w I tomie książki Ratownictwo morskie w Polsce. Dodaje że 16 czerwca przejęto dodatkowo mały poniemiecki statek pasażerski m/s ELŻUNIA (eks "Stör"). Ja w dokumentach nie znalazłem takiej informacji, ale mam dane dotyczące wykorzystania holowników GAL (przypominam, że ta firma zarządzała ŻP i jej Wydziałem Hol.-Rat.) przez porty w Gdańsku i Gdyni w 1946 roku. Wśród 12 jednostek wymieniona jest też ELŻUNIA (ten statek pracował przez 82 godziny na rzecz portu gdańskiego).
Przypuszczalnie było więc tak: STŐR [1945; WSA] --> holownik KAWKA [1946; GUM] --> statek przewozowy ELŻUNIA [1946; GUM/ŻP] --> holownik WOJTEK [1947; ŻP] --> statek pasażerski ELŻUNIA [1948; "Gryf"].
JB
Przypuszczalnie było więc tak: STŐR [1945; WSA] --> holownik KAWKA [1946; GUM] --> statek przewozowy ELŻUNIA [1946; GUM/ŻP] --> holownik WOJTEK [1947; ŻP] --> statek pasażerski ELŻUNIA [1948; "Gryf"].
JB
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
Ale 20 maja 1946 roku Stocznia Nr 13 w Gdyni po wydobyciu remontuje motorówkę pilotową "STOR" [z umlautem] ????. nazwaną po remoncie ELŻUNIA, która pracuje dla portu gdańskiego w 1947 r. Dalej 23 kwietnia 1947 roku Stocznia Nr 12 w Gdyni remontuje dla GAL-motorówkę ELŻUNIA. Zakres prac to naprawa pokładu, stewy dziobowej i pękniecia zbiornika. Czas napraw 10 dni wynikało by z tego że statek ten doznał jakieś kolizji. A wtym czasie KAWKA jest w Szczecinie.
Myślę że to dwa różne statki. Muszę sprawdzić jeszcze kilka notatek
Myślę że to dwa różne statki. Muszę sprawdzić jeszcze kilka notatek

W.DANIELEWICZ
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
Zaczyna się robić ciekawie. Ale w liście spółki "Gryf" do MŻiHZ (2 VIII 1946 r.) wymieniana jest poniemiecka łódź motorowa KAWKA znajdująca się na Stoczni Nr 13 w Gdyni. Nie wykluczam, że były dwa różne statki nazwane "Stör" i stąd zamieszanie.W.Danielewicz pisze:Ale 20 maja 1946 roku Stocznia Nr 13 w Gdyni po wydobyciu remontuje motorówkę pilotową "STOR" [z umlautem] ????. nazwaną po remoncie ELŻUNIA, która pracuje dla portu gdańskiego w 1947 r. Dalej 23 kwietnia 1947 roku Stocznia Nr 12 w Gdyni remontuje dla GAL-motorówkę ELŻUNIA. Zakres prac to naprawa pokładu, stewy dziobowej i pękniecia zbiornika. Czas napraw 10 dni wynikało by z tego że statek ten doznał jakieś kolizji. A wtym czasie KAWKA jest w Szczecinie.
Myślę że to dwa różne statki. Muszę sprawdzić jeszcze kilka notatek
JB
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
W spisach motorówek Polskiego Rejestru Statków figuruje - pod numerem 94 - ELŻUNIA (eks Pilot 24) użytkowana przez PRO w Gdyni (to przedsiębiorstwo przejęło tabor Wydziału Holowniczo-Ratowniczego Żeglugi Polskiej/GAL). Pierwsza pilotówka o tym numerze to dawna "Elfriede II" (12,5x3,0x,05 m, 70 KM) zastąpiona w 1947 lub 1948 roku przez jednostkę z demobilu amerykańskiego MTL-637 (odebrana przez GUM 28 X 1947 r.), której dodano do oznaczenia Pilot-24 nazwę KASIA. Wydaje się, że ELŻUNIA to pierwsza pilotówka o numerze 24. Dziwne, że w monografi Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951-2001 nie ma mowy o takiej motorówce.
Zastanawiające jest, że zarówno informacje Waldka Danielewicza, jak i dokument mówią o motorówce remontowanej - w połowie 1946 r. - w Stoczni Nr 13 w Gdyni. Waldek pisze, że po remoncie otrzymała nazwę ELŻUNIA (ale pod jaką nazwą rozpoczęto remont, czy na pewno "Stör"?), w dokumencie pada nazwa KAWKA. Czy chodzi o ten sam remont i tę samą motorówkę?
JB
Zastanawiające jest, że zarówno informacje Waldka Danielewicza, jak i dokument mówią o motorówce remontowanej - w połowie 1946 r. - w Stoczni Nr 13 w Gdyni. Waldek pisze, że po remoncie otrzymała nazwę ELŻUNIA (ale pod jaką nazwą rozpoczęto remont, czy na pewno "Stör"?), w dokumencie pada nazwa KAWKA. Czy chodzi o ten sam remont i tę samą motorówkę?
JB
Ostatnio zmieniony 2012-10-30, 21:01 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951-2001:
str.16 jest fotka holownik portowy "Elżunia" i na stronie 284 dane techniczne.
str.16 jest fotka holownik portowy "Elżunia" i na stronie 284 dane techniczne.
W.DANIELEWICZ
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
Masz rację. Nie mam tej książki, a tylko skan wykazu jednostek, a szukałem wśród motorówek, a nie holowników. Ta ELŻUNIA to PIlot-24 (II)(ex MTL-637), który przybył do Polski na pokładzie statku BORYSŁAW w październiku 1947 roku. To jednak nie ta ELŻUNIA, która była remontowana w 1946 roku. Co się więc stało z holownikiem portowym GAL o nazwie ELŻUNIA, który pracował w porcie gdańskim w 1946 roku? Czyżby to był późniejszy WOJTEK, a potem znowu ELŻUNIA w "Gryfie"?W.Danielewicz pisze:Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951-2001:
str.16 jest fotka holownik portowy "Elżunia" i na stronie 284 dane techniczne.
JB
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951
Tak samo , tylko na Elblaskimi/Gdankimi/Wislanymi parowcami z lat 1855-1869W.Danielewicz pisze:Siedzę nad tym zatopiony po uszy w notatkach
W starych rzeczych co chwila cos nowego sie odkopuje
Fornacon pomieszal strasznie, a nasz kolega z halle dodal swoje, czysciowo tylko uwzgledniajac moje uwagi i to ze znakiem zapytania