Motorowe łodzie rybackie

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Motorowe łodzie rybackie

Post autor: Chemik »

Jako że łodzi rybackich jest dużo, postanowiłem wydzielić informacje o nich
JB pisze:ŁU-8-PJ
Te jednostki klasyfikowane były jako rybackie łodzie motorowe, ale w rejestrach PRS widnieją razem z kutrami rybackimi (41...), stąd znalazły się w tym temacie.
Dane tych łodzi to: 8,00 (7,32) x 2,72 (2,45) x 0,68 m (wysokość burty 0,9 m), ożaglowanie 11,4 m2, wyporność ok. 4 ton, moc silników (głównie marki Skandia) 8 -- 20 KM.
Zbudowano ich prawdopodobnie 29 sztuk w latach 1947 - 1951, były głównie użytkowane przez Spółdzielnię "Bellona" (ok. 19 jednostek). Pierwsza łódź została przejęta przez Bellonę" 9 marca 1949 r. (budowa 47/404 rozpoczęta w marcu 1947 r.; zlecenia 47/47 i 87/49Z). Na początku 1950 roku w wykazach mozna znaleźć 12 takich łodzi:
Sp. "Bellona" (8 łodzi): Dzi 63 -- 66 (8,0x2,71x0,68 m, 10 KM, 6 w), Dzi 69 --72 (8,0x2,4x0,67 m, 16 KM, 8 w);
Sp. "Mewa" (3 łodzie): Świ 9 -- 11 (8,0x2,4x0,67 m, 16 KM, 8 w);
Laboratorium Ichtiologiczne MIR w Trzebieży (1 łódź, budowa 49/404, przejęta 26 kwietnia 1950 r.): Trb 79 STYNKA (8,0x2,74x0,85 m, June Munktell Nr 5826 o mocy 10 KM, 7 w).
Oprócz wymienionych powyżej instytucji łodzie były użytkowane też przez spółdzielnie rybackie: "Piast" w Wolinie (5 sztuk), "Jesiotr" w Ustce (2) i "Gryf" w Pucku (2). Łodzie spółdzielni "Mewa" zostały przejęte przez "Bellonę" pod koniec 1950 roku. Przy wyodrębnianiu się spółdzielni "Bałtyk" w Kołobrzegu i "Rega" w Mrzeżynie część łodzi "Bellony" została do nich przekazana. Kilka jednostek otrzymała też Spółdzielnia "Certa" ze Szczecina.

JB

PS. Będę wdzięczny posiadaczom rejestrów PRS za informacje na temat losów tych jednostek (o oznakach: m.in. Mrz 1 -- 11, Kam 21, Kam 22, Koł 7 [41314], Spi 38).
Chemik pisze: Przed 2000rokiem nastąpiła zmiana ich numeracji w PRS-ie mają teraz numery zaczynające się na 62 :)
Rejestr Statków Morskich PRS 1985:
Koł-7 - brak w roczniku
Kam-21 - brak w roczniku
Kam-22 - brak w roczniku
Mrz-1 do Mrz-4 - brak w roczniku
Mrz-5 (ex Miz-25) (PRS 410153) zb. 1965 Nowe Warpno typ NIE-1/25 - więc chyba odpada
Mrz-6 do Mrz-9 - brak w roczniku
Mrz-10 (ex Swb-2) (PRS 410128) urz.: Stanisław Sobieraj (zb. 1948, brak miejsca budowy, 9,15x4,10x1,06m; sil. 4-suw, 6-cyl FSC S-53K, 55kW/75KM) - chyba trochę za duża
Mrz-11 - brak w roczniku
Spi-38 (czy też Swb-38) - brak w roczniku
Ponadto znalazłem (te dwie to jedyne łodzie zbudowane w Ustce w podanym okresie):
Swb-13 (PRS 410268) urz.: Piotr Węgrzyński (zb. 1946, St. Rybacka, Ustka; 9,18x4,18x?m sil. 4-suw, 3-cyl Lister JPM7, 22kW/30KM) - chyba trochę za duża
Swb-31 (PRS 410074) urz.: Feliks i Henryk Dunikowscy (zb. 1948, St. Rybacka, Ustka; 9,15x3,94x?m sil. 4-suw, 4-cyl Lister 3JPM7, 22kW/30KM) - chyba trochę za duża

Chwilowo jestem poza domem i mam przy sobie tylko Rejestry statków Morskich z 1985 i 1990; jak wrócę do domu to zapuszczę żurawia do rejestrów statków śródlądowych oraz łodzi motorowych...
JB pisze:Dziekuję!
Choć nie ma w tym wykazie łodzi motorowych ŁU-8, to pojawiły się 3 trafne strzały dotyczące kutrów KU-915 :-o .
...
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Motorowe łodzie rybackie

Post autor: Chemik »

Marek T pisze:W Rejestrach PRS z lat 1956-1980 (i wyrywkowo późniejszych) występują:

MRZ 1 (PRS 410810): zbud. 1989 jako MRZ 1.
MRZ 2 (PRS 410439): zbud. 1957 jako MRZ 2.
MRZ 2 (PRS 410307): zbud. 1987 jako MRZ 2.
MRZ 3 (PRS 410873): zbud. 1960 w Danii, w eksploatacji jako MRZ 3 - od 1991 (zakup za granicą).
MRZ 4 - nie ma
MRZ 5 (PRS 410430): zbud. 1956 jako GDY 30; w eksploatacji jako MRZ 5 - od 1972.
MRZ 5 (PRS 410153): zbud. 1965 jako MIZ 25; w eksploatacji jako MRZ 5 - po 1981
MRZ 6 (PRS 410539): zbud. 1956 jako KOŁ 105; w eksploatacji jako MRZ 6 - od 1973.
MRZ 6 (PRS 410782): zbud, 1969 jako MRZ 6.
MRZ 7 - nie ma
MRZ 8 - nie ma
MRZ 9 (PRS 410897): zbud. 1991 jako MRZ 9.
MRZ 10 (PRS 410128): zbud. 1948, miejsce budowy nieznane. Wykazany dopiero w PRS87 jako SWB 2 (Czesław Janiszewski, potem Aleksy Razumienko). Po 1973: MRZ 10 (Jan Jaworski, po 1979 Stanisław Sobieraj). Jest w PRS91, nie ma w PRS92.
MRZ 11 (PRS 410992): zbud. 1981 jako MRZ 11.

KAM 21 - nie ma.
KAM 22 - nie ma.

KOŁ 7 (PRS 410053): zbud. (chyba jako DZI 3) w 1952, Ustka, KU-135 466/404. Potem KOŁ 7. W PRS56 jako KOŁ 7 (SPRM "Bałtyk"). 1965: KOŁ 96 (Tadeusz Morszczyzna). Po 1973: ŚWI 43 (Paweł Werochowski). 1978: DZI 1 (Franciszek Moszan, Roman Włodarczyk). Po 1979: ZAG 7 (Henryk Kubiak), jest w PRS82.
KOŁ 7 (PRS 420582): zbud. 1991 jako KOŁ 7.

SPI 38 - nie ma.

PRS 41314: Pojawia się dopiero w PRS80 jako zbudowany w Łebie w 1966 r. Pierwsza wymieniona oznaka to KOŁ 104 (Józef Kostrzewa; po 1981: Bogusław Kubiak; po 1987: Czesław Kondraciuk, potem Jan Rowiński). Jest w PRS95.

Wygląda na to, że łodzi (kutrów) typu ŁU-8-PJ nie ma w rejestrach pełnomorskich.
JB pisze:Dziekuję Marku!
Marek T pisze:...Wygląda na to, że łodzi (kutrów) typu ŁU-8-PJ nie ma w rejestrach pełnomorskich.
Przynajmniej jeden przez pewien czas był :-) :
JB pisze:
Marek T pisze:...410237: to jest SPI-38 ("Wyzwolenie" Świbno), któremu w spisie akt PRS przypisano numer budowy ŁU-8/296/404. W "drukowanych" rejestrach nie ma kutra o numerze 296/404...
Pod numerem 296/404 budowano w Ustce łódź motorową typu ŁU-8-PJ, projekt był też oznaczany ŁU-800...
Wydaje mi się, że początkowo przypisywano tym jednostkom numery zaczynajace się na 41, potem przeniesiono je do rejestru łodzi motorowych, a więc nie znajdziemy ich w drukowanych "dużych" rejestrach.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Motorowe łodzie rybackie

Post autor: Chemik »

JB pisze:W książce Wiesława Bladego, w kalendarium wypadków, łodzie ŁU-8-PJ pojawiają sie czterokrotnie:
1) 27 VIII 1956 r. - Dzi 31 (bud. 1951, 8,0x2,71 m, silnik Scandia o mocy 12 KM);
2) 23 XII 1956 r., zatonięcie łodzi - Dzi 16 (bud. 1950, 7,95x2,74 m, silnik Scandia o mocy 15 KM);
3) 23 X 1970 r., zatonięcie łodzi - Dzi 71 (bud. 1949, 8,02x2,72 m, silnik Scandia o mocy 12 KM);
4) 11 XII 1979 r. - Mrz 23 (bud. 1949, 7,99x2,71 m, silnik Scandia o mocy 12 KM).
Jak widać trzecia jednostka wróciła do swojej pierwszej oznaki, zaś dwie pierwsze nosiły oznaki z Dziwnowa, ale z niższym numerem. Jest też łódź przekazana do Mrzeżyna.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Motorowe łodzie rybackie

Post autor: Chemik »

JB pisze:W tym pierwszym rejestrze łodzi motorowych szukałem jednostek budowanych w stoczni w Ustce w latach 1945 -- 1959. Wśród łodzi pokładowych (początek oznaki 621) znalazłem ich 11, wśród bezpokładowych (622...) żadnej.
1) 621032 DAR-5 ( bud. 1957 r., typ MŁ-10/1506/N5);
2) 621045 DAR-13 ( bud. 1957 r., typ MŁ-10/1507/N5);
3) 621033 DAR-29 ( bud. 1949 r., typ KU-134/276);
4) 621022 DAR-111 ( bud. 1951 r., ? - według postu Marka to KU-135/352);
5) 621058 KOŁ-22 ( bud. 1957 r., typ MŁ-10/1509/N-51);
6) 621025 KOŁ-119 ( bud. 1949 r., typ KU-134A/262/404);
7) 621055 KOŁ-135 ( bud. 1957 r., typ MŁ-10/1558/N5);
8) 621054 UST-15 ( bud. 1950 r., typ KU-134B/293);
9) 621013 UST-17 ( bud. 1947 r., typ KU-128/27/404);
10) 621074 UST-30 ( bud. 1951 r., typ KU-135/361/404);
11) 621062 UST-132 ( bud. 1948 r., przeb. 1996 r. - konstrukcja mieszana: lps i dąb, typ KG-110/258/404 - według naszych ustaleń to nieprawidłowy numer budowy, prawidłowy to KU-128/31/404).
JB pisze:W powyższym spisie pojawił się nowy typ małej jednostki rybackiej ze stoczni w Ustce MŁ-10, o której wiem tylko trochę więcej niż nic.
Łodzie motorowe MŁ-10
Te drewniane łodzie pokładowe zbudowano w 1957 roku w Ustce, w liczbie prawdopodobnie kilku sztuk (znane mi są numery to: 1506 -- 1509/N5 i 1558/N5).
Ich wymiary: 10,14x4,10x0,98 m (wysokość kadłuba - 1,35 m).
Niestety nie występują w książce Micińskiego i Kolickiego ze względu na zbyt małe rozmiary.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Motorowe łodzie rybackie

Post autor: Chemik »

JB pisze:W powyższym spisie pojawił się nowy typ małej jednostki rybackiej ze stoczni w Ustce MŁ-10, o której wiem tylko trochę więcej niż nic.
Łodzie motorowe MŁ-10
Te drewniane łodzie pokładowe zbudowano w 1957 roku w Ustce, w liczbie prawdopodobnie kilku sztuk (znane mi są numery to: 1506 -- 1509/N5 i 1558/N5).
Ich wymiary: 10,14x4,10x0,98 m (wysokość kadłuba - 1,35 m).
Przepraszam, że po łodziach typu Ł-8-PJ, nie przewertowałem ponownie roczników w poszukiwaniu kutrów typu MŁ-10, ale walczyłem z danymi kutrów typu KU-134/135 :-D i brakło mi "mocy przerobowych", potem uleciało z pamięci... nadrabiam więc zaległości i proszę o wybaczenie:
PRS1985:
Łodzie motorowe typu MŁ-10 dwie łodzie sygnowane tym typem nie zbudowano w Stoczni "Ustka"
Dar-5 (ex Koł-139, ex Koł-16, ex Dar-12) Bogdan Modliborski, PRS410453, uk. (wod.?) II.58, St. Rybacka, Ustka MŁ-10/1506 (8BRT, 2NRT, 10,05(rej)x4,05x? m, sil. 4-cyl. Lister 3JPM, 40KM; 7w)
Dar-7 Ryszard Drzewucki, PRS410441, uk. (wod.?) XII.52, St. Rybacka, Ustka MŁ-10/1505 (8BRT, 2NRT, 10,14(calk)/10,04(rej)x4,05x? m, sil. 4-cyl. Lister 3JPH6, 30KM; 7w)
Dar-13 Henryk Trojanowski, PRS410454, uk. (wod.?) II.58, St. Rybacka, Ustka MŁ-10/1507 (8BRT, 2NRT, 10,03(rej)x4,10x? m, sil. 4-cyl. Lister 3JPM, 30KM; 7w)
Koł-118 (ex Łeb-66) Józef Kostrzewa, PRS410484, uk. (wod.?) 1970, Zakł. Szkut. Jan Cholewiński, Ustka MŁ-10 (10,85(rej)x4,28x? m, sil. 4-cyl. Andrychów S-64, 40KM)
Koł-135 (ex Koł-1) Eugeniusz Kobyliński, PRS410453, uk. (wod.?) XII.57, St. Remontowa, Ustka MŁ-10 1558/N5 (8BRT, 2NRT, 10,03(rej)x4,10x? m, sil. 6-cyl. Andrychów SW-400, 76KM)
Swb-54 (ex Dar-8, ex Ust-2) Stefan Wojckuński i Wspólnicy, PRS410445, uk. (wod.?) 1957, St. Rybacka, Ustka MŁ-10 1509/N-51 (8BRT, 2NRT, 10,06(rej)x4,10x? m, sil. 4-cyl. Lister 3JPM, 30KM; 7w)
Swb-56 (ex Dar-3, ex Ust-1) Jan Szwajkowski, PRS410444, uk. (wod.?) XI.57, St. Rybacka, Ustka MŁ-10 1508/N5 (8BRT, 2NRT, 10,14(całk)/10,02(rej)x4,09x? m, sil. 4-cyl. Andrychów S-324M, 72KM)
Ust-116 (ex Row-27, ex Dar-5) Jakub Śmiechura, PRS410440, uk. (wod.?) 1957, St. Rybacka, Ustka MŁ-10 1504/N-5 (8BRT, 2NRT, 10,14(całk)/10,02(rej)x4,10x? m, sil. 4-cyl. Andrychów S-324K, 75KM)
Ust-126 Stanisław Głowacki i Józef Pacholczyk, PRS410452, uk. (wod.?) 1969, Zakł. Szkut. Jan Cholewiński, Ustka MŁ-10 (9,98(rej)x4,00x? m, sil. 4-cyl. Andrychów S-324H, 50KM)

Łodzie motorowe zbliżone do typu Ł-8-PJ
Rwl-2 Adam Szwaluk, PRS410132, uk.(wod.?) 1970, St. "Ustka", Ustka (7,40(rej)x2,70x? m, sil. 4-cyl. Ursus S-4002, 42KM)
Rwl-3 Andrzej Błachuta, PRS410133, St. "Ustka", Ustka (7,65(rej)x2,70x? m, sil. 2-cyl. Ursus S-312C, 29KM) !!!
Swa-14 Alfons Konkel PRS410030, uk.(wod.?) 1974 (7,90(rej)x2,85x? m, sil. 4-cyl. Ursus S-4003, 52KM)
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Motorowe łodzie rybackie

Post autor: Chemik »

Zapomniałem jeszcze napisać, żę przewertowałem mój najstarszy "śródlądowy" rocznik PRS-u (1988) z zerowym rezultatem :-x rybackie łodzie motorowe rzadko są zbudowane w latach 60-tych i wcześniejszych, może we wcześniejszych "śródlądowych" można coś znaleźć
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Motorowe łodzie rybackie

Post autor: Marek T »

Chemik pisze:Zapomniałem jeszcze napisać, żę przewertowałem mój najstarszy "śródlądowy" rocznik PRS-u (1988) z zerowym rezultatem :-x rybackie łodzie motorowe rzadko są zbudowane w latach 60-tych i wcześniejszych, może we wcześniejszych "śródlądowych" można coś znaleźć
W starszych rocznikach "morskich" są całe stada łodzi budowanych w małych warsztatach:

J. Cholewiński (Ustka) - 16 szt. (w tym 7 przed 1970).
Warsztaty Sp-ni "Certa" (Nowe Warpno i Trzebież) - 34 szt. (w tym 10 przed 1970).
Spółdzielnia "Elbląg" - 24 szt. (wszystkie po 1970),
Cz. Rutkowski (Sianów) - 64 szt. (w tym 9 przed 1970).

Do tego trzeba doliczyć jeszcze kilkanaście budowanych indywidualnie systemem gospodarczym lub w spółdzielczych warsztatach naprawczych (Trzebież, Nowe Warpno, Stepnica, itp.) i z pewnością pewną liczbę takich, które nie dotrwały.
Kilka kadłubów jachtów motorowych ze Stoczni im. Conrada też wykorzystywano jako łodzie rybackie - ale to już po 1970 r.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Motorowe łodzie rybackie

Post autor: Chemik »

Marek T pisze:
Chemik pisze:Zapomniałem jeszcze napisać, żę przewertowałem mój najstarszy "śródlądowy" rocznik PRS-u (1988) z zerowym rezultatem :-x rybackie łodzie motorowe rzadko są zbudowane w latach 60-tych i wcześniejszych, może we wcześniejszych "śródlądowych" można coś znaleźć
W starszych rocznikach "morskich" są całe stada łodzi budowanych w małych warsztatach:
Ja o tym doskonale wiem, a moja uwaga dotyczyła typów Ł-8-PJ i Mł-10 w roczniku śródlądowym, bo nowszych łodzi z lat 70-tych i 80-tych jest krocie
ODPOWIEDZ