Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
Okręty budowane dla PMW w latach 30-tych - OORP Grom, Błyskawica i Gryf, a nawet i "ptaszki" - miały charakterystyczny, półokrągły kształt pomostu. Ale już planowane kontynuacje "Gromów", budowane w kraju, miały mieć inny, kanciasty pomost. Czy jakieś źródło podaje przyczynę, albo choć mówi o rozczarowaniu dotychczasowym rozwiązaniem?
Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
Trochę pospekuluje - może chodziło o możliwości krajowego przemysłu, któremu było "łatwiej" dostarczyć akurat takie?
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
Marek Twardowski, Niszczyciele typu Grom cz.1, EOW 24, str. 64:Ramond pisze:Ale już planowane kontynuacje "Gromów", budowane w kraju, miały mieć inny, kanciasty pomost. Czy jakieś źródło podaje przyczynę, albo choć mówi o rozczarowaniu dotychczasowym rozwiązaniem?
W Instytucie Badań Lotniczych przeprowadzono badania nad opływem powietrza wokół pomostu dowodzenia. Okazało się, że przy szybkości 40 w. opór powietrza pochłaniał 27% mocy. (...)
Ostateczny projekt nowych niszczycieli różnił się od pierwowzoru. Aleksander Potyrała wspominał, że nowe okręty miały posiadać częściowo zmodyfikowane nadbudówki i pomost dla lepszej obrony przeciwlotniczej i dla poprawienia opływu powietrza.
Za dzień, za dwa, za noc, za trzy choć nie dziś...
Za noc, za dzień doczekasz się, wstanie świt...
Za noc, za dzień doczekasz się, wstanie świt...
Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
Osobiście stawiałbym na uproszczenie technologii. Łatwiej zrobić sekcję płaską, aniżeli giętą po łuku.
M.in. z tego powodu Anglicy na okrętach modernizowanych w latach 30tych preferowali kanciaste nadbudówki.
M.in. z tego powodu Anglicy na okrętach modernizowanych w latach 30tych preferowali kanciaste nadbudówki.
Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
Opór łączny okrętu na te 27%. Nie drażnijcie oczu wpisem, że kształt nadbudówki pochłaniał tyle koniecznej nadwyżki mocy, aby okręt osiągał 40 węzłów. Nadbudówka dziobowa do tego w niszczycielach konstrukcji brytyjskiej była zbyt wysoka moim zdaniem i to powodowało dodatkowy spręż u jej podstawy, czego profil pomostu nie zmieni, bo potężne przyssanie wytwarza spore różnice ciśnienia, a te jak działają, to akurat pasjonaci morza wiedzą. Optymalne nadbudówki dziobowe, to zdaje się mieli jedynie Włosi i jedna seria francuska, ta z podwójną wieża na dziobie.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
- SmokEustachy
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2004-01-06, 14:28
- Lokalizacja: Oxenfurt
- Kontakt:
Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
A 7 działo, stateczność i zasięg zostawili?
Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
A nie sądzicie Panowie, że kanciaste pomosty oferowały więcej przestrzeni ?
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
-
- Posty: 507
- Rejestracja: 2008-09-27, 17:58
Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
Też sądzę, że takie ukształtowanie nadbudówki (kabiny nawigacyjnej i GSD )w formie kanciastej dawało więcej miejsca i wydaje się bardziej ergonomiczne. Chyba ni do końca chodziło więc, o względy technologiczne przy wyoblaniu blach, bo pozostawiono przedni oraz rufowy spardek bez zmian , właśnie z tymi charakterystycznymi zaokrągleniami.
Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
Dziękuję bardzo za wszystkie informacje.
Dziwne, zapomniałem, że tam była podana przyczyna.Marek Twardowski, Niszczyciele typu Grom cz.1, EOW 24, str. 64:
A nowe niszczyciele miały mieć jeszcze podwyższoną nadbudówkęNadbudówka dziobowa do tego w niszczycielach konstrukcji brytyjskiej była zbyt wysoka moim zdaniem i to powodowało dodatkowy spręż u jej podstawy, czego profil pomostu nie zmieni,
Re: Półokrągły pomost na Gromie, Błyskawicy i Gryfie
No i koszty wykonania!