Holownik BOGDAN PM 101
Re: Holownik BOGDAN PM 101
Czy w czasopiśmie „Budownictwo Okrętowe” w dziale „Statki Polskie” był opisywane holowniki projektowane przez CBKO-1 (projekt B-65), budowane Stoczni Remontowej w Gdyni (pod numerami budowy H-300 /……. ) - cywilne Bogdan i Adam oraz MW od H-13 do H-18 (kod NATO - Goliat). Lub jest w innej publikacji, opis któregoś z wyżej wymienionych holowników. Z góry dziękuję za pomoc.
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Holownik BOGDAN PM 101
Wracając do nazw statków to nazwę dla statku morskiego zatwierdza Urząd Morski. I tak może się zdarzyć że w PMH będą przykładowo 3 "TYGRYSY". Bo swoje nazwy zatwierdza UM, Gdynia, Słupsk i Szczecin. Gorzej jest na śródlądziu bo tu na przykład może być 8 TYGRYSÓW. Gdyż Urzędów Żeglugi Śródlądowej jest osiem i każdy z nich prowadzi swój rejestr statków.
Co do holownika "BOGDAN" to zbudowała go Gdyńska Stocznia Remontowa w Gdyni pod numerem budowy H300/182. Rok budowy to maj 1959 r. Jego wymiary: L-21.12 m; B-6.10 m; T-2,60 m. Napęd to silnik wysokoprężny typu 8NVD26; 8 cylindrowy produkcji zakładów Schwermaschinenbau Karl Liebknecht w Magdeburgu [ ówczesna NRD]o mocy 300 KM co dawało mu prędkość 9 w.
Po wybudowaniu holownik objęło Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku. W 1978 r. "BOGDAN" stał się własnością Przedsiębiorstwa Usług Morskich "Port Service" w Gdyni. Wycofany w 1992 roku rok później wydzierżawiony i używany był jako statek bar gdzie można było wypić piwo i zjeść rybkę. Stał zacumowany w Gdańsku na Nowej Motławie przy ul. Motławskiej. Bodajże po roku pełnienia tej funkcji zwrócony armatorowi i prawdopodobnie złomowany w 1996 r. O ile się nie mylę to chyba sterówka jest w CMM w Gdańsku ale nie jestem pewien.
Co do holownika "BOGDAN" to zbudowała go Gdyńska Stocznia Remontowa w Gdyni pod numerem budowy H300/182. Rok budowy to maj 1959 r. Jego wymiary: L-21.12 m; B-6.10 m; T-2,60 m. Napęd to silnik wysokoprężny typu 8NVD26; 8 cylindrowy produkcji zakładów Schwermaschinenbau Karl Liebknecht w Magdeburgu [ ówczesna NRD]o mocy 300 KM co dawało mu prędkość 9 w.
Po wybudowaniu holownik objęło Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku. W 1978 r. "BOGDAN" stał się własnością Przedsiębiorstwa Usług Morskich "Port Service" w Gdyni. Wycofany w 1992 roku rok później wydzierżawiony i używany był jako statek bar gdzie można było wypić piwo i zjeść rybkę. Stał zacumowany w Gdańsku na Nowej Motławie przy ul. Motławskiej. Bodajże po roku pełnienia tej funkcji zwrócony armatorowi i prawdopodobnie złomowany w 1996 r. O ile się nie mylę to chyba sterówka jest w CMM w Gdańsku ale nie jestem pewien.
W.DANIELEWICZ
Re: Holownik BOGDAN PM 101
Dziękuję za informację.
Stanisław Biela
Stanisław Biela