Poszukuje fotografii luków ładunkowych (IIWW)

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Adrianowro
Posty: 1
Rejestracja: 2013-08-03, 20:53

Poszukuje fotografii luków ładunkowych (IIWW)

Post autor: Adrianowro »

Witam

Na wstępie przedstawienie się :)
Wrocławiak , zdecydowanie szczur lądowy ale miłośnik wraków...
Poszukuje fotek luków ładunkowych z okresu IIWW- jak to mniej więcej wygląda i jak ładowano większe elementy (pojazdy itp)
Tak jestem laikiem w temacie okrętów :D
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Poszukuje fotografii luków ładunkowych (IIWW)

Post autor: polsteam »

większy ładunek (np. wagon, lokomotywa) - potrzebny był nierzadko _trochę większy_ statek

mały statek - małe luki - lokomotywa się nie mieściła, to się nie mieściła..., potrzebny większy statek...

luki generalnie wtedy małe były... (nie tylko dlatego, że statki mniejsze)...
ale od tamtych czasów również konstrukcja statków się zmieniła... luki - krótko mówiąc - powiększyły się, są teraz szerokie często prawie od burty do burty (wewnętrznej, na statku dwuposzyciowym) - luki mają często rozmiary ładowni (bardzo często nie ma żadnego nawisu pokładu nad ładownią)... tak jest nawet w masowcach "open hatch" (szerokolukowych), czyli w drewnowcach, pakietowcach...


luk "tradycyjny" wyglądał tak:

prostopadle do płaszczyzny symetrii statku - belki od zrębnicy do zrębnicy ("od burty do burty") - różnie... jedna, dwie, a nawet trzy na luk, jak dłuższy...
nazywały się te belki szersztokami

pomiędzy zrębnicą a szersztokiem albo pomiędzy kolejnymi szersztokami układało się pokrywy z okuciami (rónolegle do płaszczyzny symetrii statku) z grubych desek... nie zawsze były takie szerokie jak na tych zdjęciach... (tu złożone jakby z trzech desek np.) ... bywały nawet wąskie - długie (z jednej deski)

deski - ręcznie albo bomami, szersztoki - bomami "operowane"...

na to wszystko - na cały luk - kładło się brezent (plandekę z brezentu)...
na zewnątrz zrębnicy ten brezent przyciskało się do zrębnicy stalowymi szynami (płaskownikami) - listwami dociskającymi lub uszczelniającymi - ang.: batten, a te - klinami...

zresztą po wierzchu też czasami puszczano takie jakby naciągi z płaskowników... takie jakbu "pasy" ("taśmy") stalowe mocujące wszystko od góry (już na brezencie)


taki rodzaj luku przetrwał na pojedynczych statkach w polskiej flocie nawet do... nie wiem kiedy :-) - do kiedy pływał w barwach PŻM Jong Dzin ?... na pewno do połowy lat 70-tych...

- - - - -

... a Bob Dylan w swojej piosence "Tempest", wydanej w 2012 roku śpiewa m.in.:
They battened down the hatches
But the hatches wouldn't hold...



Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Poszukuje fotografii luków ładunkowych (IIWW)

Post autor: Chemik »

polsteam pisze:większy ładunek (np. wagon, lokomotywa) - potrzebny był nierzadko _trochę większy_ statek
Lokomotywy to często na pokładzie podróżowały :)
Załączniki
Źródło: Pokropiński B. Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej. Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa 2007
Źródło: Pokropiński B. Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej. Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa 2007
parowóz typu 2C1h2 zbudowany w 1935 roku przez HCP.jpg (322.24 KiB) Przejrzano 3193 razy
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6665
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Poszukuje fotografii luków ładunkowych (IIWW)

Post autor: Peperon »

A może zamiast fotek pomogą plany modelarskie ?
Kiedyś był w Modelarzu s/s Kraków, a w Planach Modelarskich s/s Sołdek.
Okres budowy i służby statków w sam raz.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
ODPOWIEDZ