Jacek Pytkowski pisze:Prośba do 
Chemika, żeby naniósł poprawkę. Co jest bardzo dla nas istotne, 
KFK 309 służył na wschodnim Bałtyku! a więc niejako wrócił na swoje miejsce. 

 
Gotowe, ale foty za jakiś czas "dogonią" tekst 
Superkutry typu KFK
1) 
Barbara Świ-49 (
KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozpoczęty 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wodowany po X.1947 (1948?)
Państwowa Fabryka Maszyn i Odlewnia Nr 2 (= Rybacka Baza Remontowa?), Puck, przedłużony i ukończony 1948(?)
PRS 43025 --> 1975: 
PRS 430025
charakterystyka w 31.XII.1948: silnik Deutsche Werke, nr silnika 3487-3492, 180 (200?)KM
charakterystyka w XII.1957: 79BRT, 38NRT, 26ton;  24.93(rej.)×6.32×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Vølund DR-330, 210 KM; 8w
charakterystyka w I.1969: 79BRT, 38NRT, 26ton;  24.93(rej.)×6.32×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Vølund DM-330, 225 KM
1944-1945: położenie stępki 
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV.)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za utracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 603) jako 
Świ-49 (Franciszek Piechocki; Świnoujście), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po X.1947(1948?): wodowany jako 
Świ-49 (Franciszek Piechocki; Świnoujście) 
przed IX.1948: przeholowany do Państwowej Fabryki Maszyn i Odlewni Nr 2 (= Rybackiej Bazy Remontowej?) w Pucku 
27.XI.1948: wodowany po przedłużeniu: 
Barbara Świ-49 
(Franciszek Piechocki; Świnoujście)
31.XII.1948: 
Świ-49 (SONG) 
(właściciel: Skarb Państwa, użytkownik: Franciszek Piechocki; Świnoujście)
po II.kw.1949/przed 31.XII.1949: 
Barbara Świ-111 (SONG) 
(Franciszek Piechocki; Świnoujście) 
2.-4..VIII.1951: remont w St. Północnej w Gdańsku
po 4.VIII.1951: 
Barbara Gdy-126 (SONG) 
(Franciszek Piechocki; Gdynia) 
po 1950/przed XII.1957: wymiana silnika na silnik marki Vølund DR-330
1967: nie wykazywany w rejestze PRS-u; możliwe, że wymiana (modernizacja?) silnika na Vølund DM-330
po 1969/przed 1972: 
Barbara Gdy-126 
(Pelagia Piechocka; Gdynia) 
†13/14.01.1982: na Bałtyku
2) 
Towarzysz Migała Gdy-74 (
KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wodowany po 24.X.1949(1950?)
St. Północna, Gdańsk, odb. uk. VI.1950
PRS 41208
charakterystyka w XII.1957: 73BRT, 22NRT;  23.88(rej.)×6.52×?m; 1 sil. 4-suw., 4-cyl. EKM 4SV38, nr silnika 048, rok produkcji 1954, 180 KM; 6,5w
charakterystyka w I.1960: 73BRT, 22NRT;  23.88(rej.)×6.52×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Vølund DM-330, nr silnika 5302, rok produkcji 1959, 225 KM; 6,5w
1944-1945: położenie stępki 
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 604) jako 
Świ-50 (Antoni Gmitrowicz; Świnoujście), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po II.kw.1949/przed 24.X.1949: oznaka rybacka 
Świ-50 odebrana (skreślony z rejestru MUR Szczecin?)
po 24.X.1949(1950?): wodowany jako 
Świ-50 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Świnoujście) 
ok. II.1950?: przeholowany do Gdyni i skierowany do wykończenia w St. Północnej w Gdańsku
26.VI.1950: ukończony jako 
Towarzysz Migała Gdy-74 (SOVG) 
(Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Gdynia) 
I. poł. 1951?: 
Gdy-74 (SOVG) 
(Spółdzienia Pracy Rybków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia) 
1955: modernizacja (dalsza odbudowa?) w Gdyńskiej Stoczni Remontowej, wymiana silnika na silnik EKM 4SV38
przed. 1.I.1959: 
Gdy-74 (SOVG) 
(Spółdzienia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia) 
1959: wymiana silnika na silnik Vølund DM-330
1966: 
Gda-3 (SOVG) 
(Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdańsk) 
po 1968/przed 1972: skreślony z Rejestru PRS
3) 
Gdy-16 (
KFK ***) 
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wod. po X.1947 (1948?)
St. Rybacka, Gdynia, odb. uk. 1950
PRS 43005
charakterystyka w XII.1957: 74BRT, 24NRT;  23.20(rej.)×6.37×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Vølund DR330, nr silnika 5237, rok produkcji 1957, 225 KM; 9w
1944-1945: położenie stępki 
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 605) jako 
Świ-51 (Józef Lipski; Śinoujście), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po 24.X.1947: wodowany jako 
Świ-51 (Józef Lipski; Świnoujście) 
1948?: przeholowany do Gdyni i skierowany do wykończenia w St. Rybackiej w Gdyni
po II.kw.1949/przed 31.XII.1949: oznaka rybacka 
Świ-51 odebrana (skreślony z rejestru MUR Szczecin?)
1950: ukończony jako 
Gdy-16 (SOMM) 
(Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Gdynia) 
I. poł. 1951?: 
Gdy-16 (SOMM) 
(Spółdzienia Pracy Rybków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia) 
przed 1.I.1959: 
Gdy-16 (SOMM) 
(Spółdzienia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia) 
1966: 
Gda-4 (SOMM) 
(Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdańsk) 
po 1968/przed 1972: skreślony z Rejestru PRS
4) 
Świ-52 (
KFK ***) 
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wod. po X.1947 (1948?)
Rybacka Baza Remontowa, Puck, odb. uk. 1950
PRS 43002
charakterystyka w XII.1957: 71BRT, 26NRT;  23.24(rej.)×6.34×?m; 1 sil. 2-suw., 3-cyl. June Munktell 753MV, nr silnka 4910/11/12, rok produkcji 1949, 225 KM; 9w
1944-1945: położenie stępki 
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 611) jako 
Świ-52 (Bank Rybaków Morskich; Świnoujście), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po 16.X.1947/przed 12.XII.1947: 
Świ-52 (Towarzystwo Połówów Morskich i Handlu Zagranicznego „Arka”; Świnoujscie) 
po X.1947 (1948?): wodowany jako 
(Towarzystwo Połówów Morskich i Handlu Zagranicznego „Arka”; Świnoujscie) 
1.VI.1949: 
Świ-52 (Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Kutrowych „Arka”; Świnoujście) 
przed 28.XII.1950: ukończony jako 
Arka 150(?) Świ-52 (SOVH) 
(Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Kutrowych „Arka”; Świnoujście)
pocz. 1951 (1.I.1951?): 
Arka 150 Wła-23 (SOVH) 
(Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”; Władysławowo) 
1.I.1955: 
Wła-23 (SOVH) 
(Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”; Władysławowo) 
†3.I.1968: wszedł na mieliznę i zatonął w pobliżu Płw. Helskiego, 
9.I.1968: podniesiony i przeholowany do Helu
1968: wyslipowany we Władysławowie, prawdopodobnie nienaprawiony
1969: skreślony z Rejestru PRS
III.1970: złomowany/rozebrany na opał
5) 
Gdy-76 (
KFK ???) 
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, uk. 1943?
odb.(przeb.?) Stocznia Nr 1, Gdańsk, uk. XII?.1947
przeb. Gdańska St. Remontowa, Gdańsk, rozp. 1954, uk. 3.V.1955
PRS 43003
charakterystyka w I.1948: 72.39BRT, 28.72NRT;  23.65(całk.)×6.38×?m; 1 sil. 2-suw., 5-cyl. Modag, 125 KM
charakterystyka w XII.1957: 82BRT, 17NRT;  23.65(całk.)/23.46(rej.)×6.36×3.1m; 1 sil. 4-suw., 4-cyl. EKM, nr silnika 324200, rok produkcji 1952, 180 KM; zał. 8 ludzi + 16 uczniów.
1943?: zbudowany jako pomocniczy patrolowiec (?) 
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany) 
(Kriegsmarine)
†I.-V.1945?: zatopiony (lub ciężko uszkodzony?) na Wybrzeżu Gdańskim
po V.1945: podniesiony z dna (lub odnaleziony?) i skierowany do odbudowy w Stoczni Nr 1 w Gdańsku
IV. kw.1947: zakończenie odbudowy 
XII.1947: rejestracja w MUR Gdynia jako 
Gdy-76 (SOBW) 
(Konrad Konkel; Gdynia)
8.I.1949: uciekł do Szwecji, internowany, zwrócony po kilku miesiącach 
I. poł.1949?: 
Gdy-76 (SOBW) 
(Józef Lipski?; Gdynia) (nie eksploatowany? bez motoru?) 
1952: instalacja nowego silnika EKM 
1952: 
Arka… Gdy-76? (SOBW) 
(Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”; Gdynia) 
1954: 
Dar-60 (SOBW) 
(Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Kuter”; Darłowo) 
1954: w Gdańskiej St. Remontowej rozpoczęcie przebudowy na kuter szkolno-rybacki 
3.V.1955: kuter szkolno-rybacki 
Franek Zubrzycki Dar-60 (SOBW) 
(Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie; Darłowo) 
1959: kuter szkolno-rybacki 
Franek Zubrzycki Dar-102 (SOBW) 
(Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie; Darłowo) 
1965: wycofany ze służby i przekazany do kasacji
 UWAGA: Prawdopodobnie znaleziony na Wybrzeżu Gdańskim. Możliwe iż jest to jeden z poniższych dwóch kutrów:
Vs 343 (KFK 300), †25.IV.1945 w rejonie Rozewia;
Vs 345 (KFK 364), możliwe że zniszczony podczas jednego z nalotów na bazę w Gdyni, gdzie był odbudowywany pod koniec wojny po zatonięciu na minie.
6) 
Świ-54 (
KFK ***) 
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944
St. Rybacka, Świnoujście, nie ukończony, odbudowa prowadzona jako typ KG-236
1944-1945: położenie stępki 
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 617) jako 
Świ-54 (Mirosław Szewczuk; Świnoujście), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu, prace prowadzono jako typ KG-236
po16.X.1947/przed 12.XII.1947: 
Świ-54 (Towarzystwo Połówów Morskich i Handlu Zagranicznego „Arka”; Świnoujscie)  
przed 25.XI.1948: oznaka rybacka 
Świ-54 odebrana (skreślony z rejestru MUR Szczecin?)
1949: przejęty (zakupiony?) przez 
(Państwowe Centrum Wyszkolenia Morskiego) 
po 1949: przebudowa niezakończona, dalsze losy?  
7) 
Wiktoria Gda-20 (
KFK ???)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, uk. 1943(1944?),
St. Rybacka?, Gdynia, prowizoryczna? napr. uk. 1946
Stocznia Nr 3 (od II.1950: St. Północna)?, Gdańsk odb. uk. 1950
PRS 41207 --> 1975: 
PRS 410207
charakterystyka w XII.1957: 73BRT, 25NRT;  24.00(całk.)/23.26(rej.)×6.36×?m; 1 sil. 2-suw., 4-cyl Alpha DM344F, nr silnika 4639, rok produkcji 1952, 180 KM
1943(1944?): zbudowany jako jednostka 
(Kriegsmarine) nazwa nieznana (
numer KFK nieznany) bandera Niemiec
†1944-V.1945: zatopiony (w rej. Świnoujścia?) w wyniku działań wojennych
po. V.1945: podniesiony z dna i skierowany do odbudowy (w St. Rybackiej w Gdyni?) 
1946: 
Wiktoria Gda-20 (SOBF) 
(Morski Urząd Rybacki?; Gdańsk) 
1950: 
Gdy-114 (SOBF) 
(Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Gdynia)
po I. poł.1951: 
Gdy-114 (Spółdzienia Pracy Rybków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia) 
29.XI.1953: wszedł na mieliznę ok. 2 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty 
1953/1954(?): istalacja nowego silnika Alpha
przed 1.I.1959: 
Gdy-114 (SOBF) 
(Spółdzienia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia) 
1966: 
Gda-2 (SOBF) 
(Spółdzienia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
1975: skreślony z Rejestru PRS
 UWAGA: możliwe, że był to początkowo: Świ-53 (Bank Rybaków Morskich);
być może to jeden z dwóch poniższych kutrów: 
M 3118, 21.VIII.1945: UJ 320 (KFK 164), †13.III.1945 na terenie świnoujskiej stoczni;
NKi 33,  31.VII.1944: V 6713 (KFK 506), †25.VIII.1944 na minie, w rejonie Świnoujścia.
8 ) 
Perła Bałtyku (
KFK 309) 
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, uk. 1943
PRS 635236 
charakterystyka na 28.II.2013: 101.46 GT; 24.06(kadł.)×6.35×2.10 m; 1 silnik Volvo Penta 162TAMD; zał. 42 os.
XII(?).1943: ukończony
22.I.1944: pomocniczy patrolowiec (Vorpostenboot) 
Vs 1441 (Kriegsmarine), bandera Niemiec
12.I.1945: pomocniczy ścigacz okrętów podwodnych (U-bootjäger) 
UJ 315 (Kriegsmarine/ 3. U-bootjagdflottille), bandera Niemiec
†V.1945: zatonął
V.-VI.1945: podniesiony i naprawiony
7.VII.1945: 
nazwa nieznana (Deutsche Minenräumleitung) 
1947: 
nazwa nieznana [Office of Military Goverment for Germany (US)] , bandera USA
1947: przekazany jako reparacje Wielkiej Brytanii
1947: kuter rybacki 
Antje SS 105 
(Hermann Ludwig Staeglich), bandera RFN
1950: sprzedany(?)
21.V.1953: patrolowiec (Wachtboot) 
W 1 (Seegrenschutz), bandera RFN
1.VII.1956: okręt strażniczy (Hafenschutzboot typu 368) 
H 1 (Bundesmarine), bandera RFN
1960: pomocniczy patrolowiec (Küstenwachtboot) 
KW 1 (ozn. burt. W 1) 
(Bundesmarine) ,bandera RFN
1.VIII.1963: w rezerwie
30.IX.1968: wycofany ze służby
12.XII.1968: zakupiony przez firmę 
Freter z Heiligenhafen
1969: przebudowa na jacht wędkarski (Sportangelboot)
1969: jacht wędkarski 
Hecht III (P. Freter, Heiligenhafen) bandera RFN
1979(?): jacht wędkarski 
Seeteufel bandera RFN/Niemiec
2008: jacht wędkarsko-rekreacyjny 
Perła Bałtyku POL-8191 
(Bolesław Domnik, Władysławowo)
2010: jacht wędkarsko-rekreacyjny 
Jastrząb D POL-8191 
(Bolesław Domnik, Władysławowo)
III./IV.2012: wymiana silnika Vølund na Volvo Penta 162TAMD
plan, nie zrealizowany od IX.2012: jacht wędkarsko-rekreacyjny 
Alibaba 
IX.2013: w służbie
9) 
Bez nazwy (
KFK 52?) 
St. Pieter, Hemixen/Antwerpen (okupowana Holandia), uk. 24.VI.1943
charakterystyka po ukończeniu: wyp. 110t;  24.00(całk.)/20.57(lw)×6.40×2.75m; 1 sil. Diesla, 220 KM; 9w; 1×37plot, 4×20plot; załoga 18 ludzi. 
24.VI.1943: ukończony jako 
M 3662 (
KFK 52?)
19.IX.1944: osiadł na milieliźnie w rejonie Terneuzen w Holandii, opuszczony przez załogę. 
20.IX.1944: 
bez nazwy (Wojsko Polskie) zajęty w rejonie Terneuzen w Holandii przez żołnierzy 10 Pułku Strzelców Konnych z 1 Dywizji Pancernej
†21.IX.1944: w rejonie Terneuzen, zniszczony ogniem niemieckiej artylerii polowej.
 UWAGA: przyporządkowanie numeru KFK domniemane 
10) 
Baltic Lady II (
KFK 113) 
Rodesund Varv, Karlsborg (Szwecja), uk. 1943
PRS 630079 
charakterystyka na 31.III.2009: 98.00 GT; 24.27(całk.)/22.94(rej.)×6.30×2.26 m; 1 silnik Modag SR6Z 2274, nr silnika 426-13, 132 kW, powierzchnia ożaglowania 196 m kw.; zał. 27 os.
charakterystyka na 28.II.2013: 97.54 GT; 23.98(kadł.)×6.30×2.26 m; 1 silnik Modag SR6Z 2274, nr silnika 426-13, 132 kW, powierzchnia ożaglowania 196 m kw.; zał. 27 (stałej) + 42 (zmiennej) os.
VII(?).1943: ukończony
15.VII.1943: okręt strażniczy (Hafenschutzboot) 
Nki 25 w Kirkenes 
(Kriegsmarine / MOK Norwegen), bandera Niemiec
1.VII.1944: pomocniczy patrolowiec (Vorpostenboot) 
V 6725 (Kriegsmarine/ 67. Vorpostenflottille), bandera Niemiec
1945: 
nazwa nieznana (Deutsche Minenräumleitung) 
po 1945: przebudowa na kuter rybacki 
nazwa nieznana, bandera RFN 
przed 1976(?) przebudowa na jacht żaglowy
1976: kecz 
Mentor II, bandera RFN/ Niemiec
2004-2005: przebudowa w Polsce
po 31.V.2005: kecz 
Baltic Lady II POL-7577 
(Ustka -Tour s.c.; Ustka)
po 31.III.2009/przed 28.II.2013: kecz 
Baltic Lady II POL-7577 (SPG 2755) 
(Grzegorz-Trans; Ustka)
IX.2013: w służbie
 UWAGA: KFK *** oznaczono niemieckie KFK poważnie uszkodzone w wyniku bombardowania i porzucone na terenie stoczni Burmestera w Świnoujściu, których numery są trudne do ustalenia, mogą być one z zakresie: KFK 677, 679-680, 683-699